Reklam

Sidan 3 av 4 FrstaFrsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 62

mne: Frsta frbrnningsmotorplanet nrmar sig...

Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    4 638
    Jobb
    Glnsande Pellejns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+MFK +Ivves Fan Club

Standard

Jag vet att jag r som en taskig LP.skiva (stenldersmetafor!) som har hakat upp sig men det roligaste som finns o flyga r det enkla egentligen..
    Drfr jag gillar Calmato Sporten.. Med en 52-56 fyrtakt..
    Ganska kladdfritt oss..
    Bensin fordrar lite mer eftertanke nr man skruvar ihop det + att de r lite besvrliga att f o g bra ver hela varvtalsregistret (vill ju fyrtakta p mellangas o ruskar en del)
    Jag gillar bensin men det finns nackdelar med..
    Att ha det i en warbird funkar som allra bst tycker jag p.g.a att man hller (med lite tur) jmn fart dr, i en buskrra s har den en del nackdelar(tminstonde de mindre bensinarna)..
    Jaka har en pong ven om han formulerar sig fyrkantigt ,men att brja om med en hgvingad trainer,det frstr jag inte riktigt..
    Frgan r: vill du ha en krra som flyger rent o snyggt eller en U-can-do variant?
    Den senare med en bensinare kan vara liiite besvrlig...
    Den strsta skillnaden med en 40 krra o ngot strre med en 50cc bensinare tycker jag r att landa dem..Den strre varianten r stadigare,mer vindtlig MEN behver landas med omsorg varje gng,vikten p grejorna gr att den inte tl halvdana landningar,den lilla calmaton tl o dunkas i med.. Mnga ggr...
    Jag r en sn som kan st o va landningar tills f.n kommer o hmtar mig o till det s r calmaton perfekt..
    Finns ven andra krror som r trevliga i den storleken o nta med och fr mig s har det funkat ganska bra och gra p det hr viset..
    Man fr en rutin o knsla fr landningarna s smningom o slipper den dr knslan i maggropen under flygning: hur f.n ska landningen g?
    O det kostar mindre i lngden..
    // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu ven med biskvier!)

Standard

Citat Ursprungligen postat av bokis
    Bensin fordrar lite mer eftertanke nr man skruvar ihop det + att de r lite besvrliga att f o g bra ver hela varvtalsregistret (vill ju fyrtakta p mellangas o ruskar en del)
    Bara en sn sak r kanske vrd att tnka mer n en gng p om man ska slnga sig in i "branschen"

Jag gillar bensin men det finns nackdelar med..
    Att ha det i en warbird funkar som allra bst tycker jag p.g.a att man hller (med lite tur) jmn fart dr, i en buskrra s har den en del nackdelar(tminstonde de mindre bensinarna)..
    En fr tacka Lrde sig man en nya sak idag ocks.

Frgan r: vill du ha en krra som flyger rent o snyggt eller en U-can-do variant?
    Den senare med en bensinare kan vara liiite besvrlig...
    Den strsta skillnaden med en 40 krra o ngot strre med en 50cc bensinare tycker jag r att landa dem..Den strre varianten r stadigare,mer vindtlig MEN behver landas med omsorg varje gng,vikten p grejorna gr att den inte tl halvdana landningar,den lilla calmaton tl o dunkas i med.. Mnga ggr...
    Det r snt hr som vertygar Vl vrt att tnka p. Tack! Fast en renflygare r nog mer min stil...

Finns ven andra krror som r trevliga i den storleken o nta med och fr mig s har det funkat ganska bra och gra p det hr viset..
    Man fr en rutin o knsla fr landningarna s smningom o slipper den dr knslan i maggropen under flygning: hur f.n ska landningen g?
    O det kostar mindre i lngden..
    Det hr knns verkligen inte bra Tnk om jag glider ner i metanoltrsket... =/ Haha!

Tack! Mer sna hr motiveringar

/Johan.

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 827
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Hej igen,
    Kan bara buga mig - :wave: fr Herr Bokstrms klockrena analys ! Jag vet ju att han gillar Calmato Sports frn djupet av sitt hjrta ven om han har en hel mngd strre, vackrare, hftigare, snabbare och inte minst dyrare krror..
    Han brukar kalla den fr en "sjlvfrtroendeskapande krra" - och det r inte fy skam. Nr den dessutom gr att busa ordentligt med s r det ju ett klart plus. Frra veckan en dag nr jag var p fltet s kom den en krra p knivegg - kanske 2-3 m ver fltet - i full fart...ja, ni kan ju gissa vad det var ..
    En krra i samma kategori r den likt Fgel Fenix "teruppstigna" Kwik Fly Mk III - en mycket populr krra i brjan av 70-talet men som str sig bra ven idag. Ingen 3D-krra utan en "figur-krra" - sljs bl a av MFT - http://www.mft.nu/?pid=294188. Det var en vlflygande krra - och jag gissar att en sn nostalgikrra drar mera blickar till sig n en vanlig dussinkrra som en Extra eller liknande idag..
    Hursomhelst - lycka till med ditt val men gr vergngen frn elflyg till frbrnningsmotorflyg s enkel som mjligt...
    Hlsningar
    Roger

Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    167
    Jobb
    Konsthantverkare
    Klubb
    mfkfenix Rttvik

Standard

Jag blev av klubbkompisar? helt utmobbad och blev tvungen att kpa metanol.
    Varje gng jag inte fr igng den eller nr jag mot frmodan ftt igng den,(som tur r hjlper mobbarna till), det slutar alltid med att jag str och torkar klet.
    Och tnker lipo.
    Nja, det blir skitdyrt i den storleken, och jag tnker, kanske en bensinare, men nu s pstr Bokis att det inte r frlsning.
    r det s, gaspdraget r lite oplitligt.
    Jag har en grstrimmer, bensinare, (ocks inkpt under protest, mest fr att rdda ktenskapet).
    Men den gr frvnansvrt bra p alla varvtal. Inte ska vl en RC-motor vara smre?
    Konstigt nog startar den ocks.

Mer insiderinfo behvs.!

Lite tillgg:
    Nr man kper en bensinare, behvs det mer komponenter fr att f det att funka. T.ex. ngot som ger tndgnistor?

Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    4 638
    Jobb
    Klubb

Standard

Problemet r att en liten tvtaktsbensinare i just det vi anvnder dem till KAN vara liite besvrliga..
    Jag tror att det beror p att det r svrt att belasta dem tillrckligt p "mellangas" o de brjar ofelbart o fyrtakta.. Ta en motorsg o kr den obelastad p 1/4 gas s har man problemet i ett ntskal..
    Om man str ut med detta s r de helt OK men ibland s blir jag lite
    trtt p ljudet.. ops:
    Vad som frvnar mig r det stora tjafset att de inte gr o kra p miljbensin nr varenda pryttel jag har hemma gr o gra det med,lvbls ,motorsgar m.m..
    De ligger kanske ett r men gr igng direkt oftast...
    Jag r stor beundrare av de flercylindriga dock,gngen i dessa r otroligt fin vare sig det r rad eller boxer..
    En riktigt trevlig bekantskap var ocks moki 50 fyrtakt,den gick fantastiskt men prislappen matchade det..
    Favoritmotor dock ,fr sin enkelhet o gng r fyrtaktare i div . skepnader mellan 52-120, SY/ASP 120 ,OS 52,70,91..Med mtta av olja o lite nitro s kladdar de inte s fasligt tycker jag o blir ltta att ha o gra med..
    Stoppar man sen dit ett ombordgld s blir de "oddliga" utan att man behver vara professor p och skruva frgasare...
    Ska alltid sitta en slang mellan vevaxel o insug,det gr en jdrans skillnad..
    Gillade Roger:s krra,det finns en liknande jag har haft som flyger riktigt bra o till en mycket billig penning o det r Black Horse Cobra..
    Mycket drfr att jag gillar rena linjer o att det ser ut som ett flygplan..
    // Bokis

(nu ven med biskvier!)

Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    167
    Jobb
    Konsthantverkare
    Klubb
    mfkfenix Rttvik

Standard

ops:
    Vad som frvnar mig r det stora tjafset att de inte gr o kra p miljbensin nr varenda pryttel jag har hemma gr o gra det med,lvbls ,motorsgar m.m..
    Gillade Roger:s krra,det finns en liknande jag har haft som flyger riktigt bra o till en mycket billig penning o det r Black Horse Cobra..
    Mycket drfr att jag gillar rena linjer o att det ser ut som ett flygplan..
    Miljbensin!
    Typ Aspen.
    Egentligen r den inte mycket "miljigare" n vanlig bensin, dremot r den inte lika giftig vid inandning.

Gller att hlla isr det dr.
    Undrar hur det r med metanol och olja och nitro?
    Ricin borde inte vara ngot problem.
    Men efter frbrnningen?

Urskta detta blev helt OT. :dontknow:

Tillbaks till topic.
    Ungarnas moppar gr ju ocks?

Rune Es avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlgg
    121
    Jobb
    PA Servicetekniker

Standard

Det dr lter intressant. Kan du utveckla det lite?

Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    4 638
    Jobb
    Klubb

Standard

Hmm,en del sger vevhusventilation men..Kladdet frn kamdrivning-vevaxel gr via nippel o en slangstump tillbaka till insuget,gr en jdrans skillnad..
    // Bokis

(nu ven med biskvier!)

Standard

Hmm,en del sger vevhusventilation men..Kladdet frn kamdrivning-vevaxel gr via nippel o en slangstump tillbaka till insuget,gr en jdrans skillnad..
    Jag har min slangstump frn rcv maskinen rakt ut i luften men hur fr du den kopplad till insuget?

Glm ej bort att metanol har en viss tjusning
    RC land
    P tok fr mnga flygande saker.

Rune Es avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlgg
    121
    Jobb
    PA Servicetekniker

Standard

Det lter ju inte s dumt. Miljriktigt blir det ju ocks :-)
    Undrar hur nra insuget man kan montera slangen utan att motorn brjar konstra?

En nackdel med fyrtaktare i allmnhet tycker jag r svrigheten att komma t frgasaren nr motorn r inbyggd. Lasermotorerna tar vl priset med insuget riktat bakt. Jag frstr att designen r optimerad fr bra prestanda och frgasarna gr ju att vrida fr att passa till modellen. Hur man n gr blir dock endera huvudnlen eller tomgngsnlen svr att komma t

Jag monterade 2mm kopparrr frn en kylskpstermostat frn utsidan p motorkpan till insugen p min Lasermotor fr att kunna snapsa fre start. Eftersom motorn r inte tryckmatad, kan jag inte tillmpa tricket med att hlla fr avgasppningen och dra runt propellern. Det r ltt att starta motorn med det hr arrangemanget men det blir lite sligt

Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    1 948
    Jobb
    I en annan del av.........Blstorp
    Klubb
    III Aviatrer

Standard

Om man kan leva med en bensinare som fyrtaktar dom gnger den gr p "mellangas" s finns ju nstan inget som r lttare/roligare/trevligare anser jag. P med tndningen , in med choken , en flipp p proppen , chock ut , start. Sen flyger man ju evigheter p bara en liten fjuttig tank soppa.

Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    4 638
    Jobb
    Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av Mr X
    Jag har min slangstump frn rcv maskinen rakt ut i luften men hur fr du den kopplad till insuget?

Glm ej bort att metanol har en viss tjusning
    Det sitter monterat p mnga moderna motorer,det r en vanlig avgasippel iskruvad i insugsrret..
    Jonny,jag hller med dig i stort men det finns ngra nackdelar med bensin med.. Men det finns det med allt!
    // Bokis

(nu ven med biskvier!)

Lelles avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlgg
    1 355
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Sdertlje MFK

Standard

Hej.
    Jag har lst problemet med att montera en liten tank inne i kroppen som tar hand om verskottsoljan och som jag tmmer efter dagens flygning. Fungerar klockrent. Krran r helt torr under, garanterat inget kladd.
    /Lelle

Standard

Det hr med sjlvfrtroendeskapande krra tycker jag lter vldigt bra! Och vad jag har frsttt s r Calmaton fantastisk att flyga
    D slog det mig vad r viktigast att gra i mitt lge? Allts, om man i slutnden strvar efter, en krra likt Burning Spear men blir rekommenderad en Calmato Sport Rekommenderas den fr att det r ett klockrent som ger en mjligheten att bli en skickligare pilot eller fr att det r en bra kombination Calmato Sport+.52 fyrtakt fr f frbrnningserfarenheten i en flygplan?
    r det ngon skillnad i flygteknik mellan frbrnning och el? Ngot vridmoment eller vad det nu kan vara

Skulle en el-driven Calmato fungera lika bra, eller r det just i kombinationen med en metanolmotor den gr sig bst? Det dr med att allt skulle bli kladdigt verkar ju inte vara ett jtteargument lngre

Hoppas att jag inte har uttryckt mig otrevligt, fr det r verkligen inte meningen. Efter att ha lst och begrundat trden s har det dykt upp vissa mycket tnkvrda saker som ska bearbetas vidare

Vnliga hlsningar
    Johan.

Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    4 638
    Jobb
    Klubb

Standard

Lite av grejen med Calmato o frbrnningsmotor r att det r bara att tanka o flyga..Initialkostnaderna fr en strre elsetup med extra accpaket o lite annat blir dyrare+vnta p att det ska laddas..
    Vill du ha ett calmatopaket med radio s hjlper jag dig grna o plocka ihop ngot vettigt via MH,jag kan rekomendera skrllet fr trevligare finns inte..Och det skall vara sportsen,den r ngot som gr o gra det mesta med..
    Jag tycker o tror att i ditt fall s r det att ta ett par kliv tillbaka att kpa en hgvingad trainer men dr gr skert sikterna isr..
    // Bokis

(nu ven med biskvier!)

js_s avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlgg
    669
    Jobb
    Chauffr/frsljare
    Klubb
    RC land

Standard

Jag kan bara hlla med bokis om calmato sports,Den r bara fr hrlig o flyga
    Jag kom aldrig verens med mina 2 hgvingade trainers som jag la i backen ganska ttt efter varandra sen brjade jag flyga calmato sports o d brjade min flygning g riktigt bra.
    S 11 pong av 10 mjliga till Calmato sports

Standard

Nu nr jag har funderar p saken och lst igenom trden ett antal gnger fr jag vl hlla med att en Calmato Sports med ngon trevlig OS-motor kan vl vara bra, dh, jag fr vl kpa en sn dh!

Jag har i alla fall ftt ut det jag ville ur trden. Tackar dmjukast

/Johan.

gimbos avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlgg
    713
    Jobb
    IT-Proffs
    Klubb
    Malmens Modellflygklubb (Linkping)

Standard

Har kollat p Wesses Calmato i hans videobloggar (svrt att undg). Han verkar ha ett bra krut i sin maskin. Hr efter vad det r fr morot han ha. Garanterat en YS, men storlek. Vet inte om den r fr stor egentligen? Men den verkar sitta klockrent i det planet vad man kan se p flygningarna.

Reg.datum
    Oct 2007
    Inlgg
    50
    Jobb
    Slavar sliter
    Klubb
    stersunds Modellflygklubb MFK

Standard

Jag som r ny p flyg helt hllet kan ven rekomendera Hangar 9 P-51 Mustang pts

Flyger riktigt fint. Du fr lite av frdelen att flyga en krra med sporr hjul.
    om du framver ska g ver till strre bensinare. typ en extra + att den r riktigt fin med.. Kr med en Os fs 70 surpass 2 i min och har kraft s det rcker och bli ver till mer avancerad flygning.

Ett till plus med den r att det r riktiga klaffar s landningarna r som att bre ut smr p morgon mackan.. Helt odramatiska riktigt fina.

S bara att vlja en krra nu.. Men som sagt.. jag rekomenderar starkt Mustangen.. Underbar att flyga

Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    1 948
    Jobb
    I en annan del av.........Blstorp
    Klubb
    III Aviatrer

Standard

Men va f*n................en mustang p51 till en nybrjare

de gr aldrig 8)

Liknande mnen