Reklam

 
Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 62

Ämne: Första förbränningsmotorplanet närmar sig...

  1. #21
    chrisvåss avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    141
    Jobb
    Beteendevetare på arbetsförmedlingen
    Klubb
    Vmfk

    Standard

    Håller med jaka. Klart man ska börja med en 40 modell. Men har man pengar så.. Nä köp en calmato sports med en 52 fyrtakt. Finns nog ingen som tycker att det är en trist combo oavsett erfarenhet. Sen är iofs jag less på calmatohypen så nåt likvärdigt är nog minst lika bra. Tog hojkort rätt nyligen och insåg då att en yamaha R1 kanske får vänta ett tag fast det är en svincool hoj..

    /C

  2. #22

    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    411
    Jobb
    studerande
    Klubb
    Marks modellflygklubb

    Standard

    Jag tycker inte du skall köpa en trainer om du kan flyga el.
    Tror att calmato sportsen kan vara en bra "prova på modell" för metanolflyg. Inte så dyr, i en bra storlek så man slipper ha massa specialservon och grejor. Ganska billig i drift och snäll i luften. Du kommer nog ganska lätt kunna flyga med den samtidigt som du kan ha kul med den.

    Köpte min calmato sports med en gx40 i paket från "www.Natterer-modellbau.de" och den kostade 1622 kronor inkl frakt till dörren på 8 dagar. GX40 motorn räcker fast saknar lite kraftöverskott. En 55ax t.ex skulle man nog ha väldigt roligt med.
    Då skulle du även kunna flyta över motor och utrustningen till en acrobat av nått slag senare. Du kommer bli nöjd med sportsen
    Senast redigerat av DaEk den 2008-08-30 klockan 20:31.
    Mvh David!
    ---------------
    Sebart katana S50 E | Above all yak 54 120 cm | Fliton edge 540 freestyle | Free Air Blitz EPP | Kyosho Calmato sports | Kyosho Concept SRK

  3. #23

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jaka
    Hej!
    Du har alltså bara flugit 1 år ...och funderar att köpa ett stort bensinflygplan...???Varför! Jag har svårt att förstå att man som så grön flygare skaffar en så stor och farlig kärra(Både för en själv som för andra). Varför inte lära sig krypa innan man kan gå???
    Förbannat tråkig attityd?? Kanske det! Men en av mina modellflygkompisar skadade sig allvarligt på en stor bensinare för några år sedan, och han hade bara flugit 4-5 år.
    Nu kan man skada sig även om man flugit betydligt längre tid men erfarenhet är som bekant något som tar tid att erhålla.Så för allt i världen skaffa en mindre metanolare först.
    Vad är det som gör att det verkar som om jag bara ha flugit i ett år? =/ Hoppas att jag inte har uppfört mig tramsigt på något vis eller så...

    Är verkligen en tvåmeters bensinare farligare än en lika stor och prestandamotsvarande elkärra? Jag har för lite kunskap om just förbrännarkärror för att uttala mig om detta. Det var därför jag sökte lite ”in put” på det här viset

    Citat Ursprungligen postat av pgrts
    Det verkar ju som att du har ett öppet sinne så då bör du titta en del på Torpis grejor http://henke.rchomepage.com/ . Eller http://web.telia.com/~u15807174/index1.htm Jockes hemsida.
    Ett öppet sinne är alltid bra att ha, speciellt när man är okunnig på ett område. El känns verkligen bra, men det vore kul att testa ”den andra sidan” också Dock känns just metanol inte speciellt lockande, om ärligheten ska fram...

    Citat Ursprungligen postat av pgrts
    Den nya batterigenerationen A123 är kanske något som gör batterierna något säkrare och möjligheten til snabbladdning minskar mäöjleígen behovet av allt för många paket om man skulle vilja flyga längre tider.
    Det kanske är svaret på mina tankar... Tekniken kanske hinner bli var mans egendom när det väl är dags att bestämma sig.

    Citat Ursprungligen postat av Zalman_Water
    Så här i efterhand så ser jag inte några problem med att t.e.x kunna börja med en högvingad 2 meters Cessna med t.e.x en roto 25-35 cc. Bara man övat tillräckligt i simulator före!
    Jodå, simulatorn går varm och det går dessutom riktigt bra! Övning är bra i alla dess former, sägs det

    Citat Ursprungligen postat av swe34
    Med tanke på hur frågeställaren började den här tråden så verkar det inte som han har någon större erfarenhet av modellflyg.
    Vad är det som gör att det verkar som att jag är nybörjare av lägre ordning? =/ Anledningen till att jag formulerade första inlägget som jag gjorde var att ALLA förslag och tips , idéer och kunskap är välkommet. Erfarenhet i all ära, men det är skillnad på att ha 20 års erfarenhet och 20 års kunskap... Jag personligen har absolut ingen kunskap om bensinmotorer att tala om.

    Citat Ursprungligen postat av JonnyE
    Men de e klart inga flyger bättre än 50+ modellflygarna , dom kan ju flyga allt i alla fall vid fika bordet i goda vänners sällskap.
    Haha! Så sant!

    Citat Ursprungligen postat av chrisvås
    Klart man ska börja med en 40 modell.
    Vär är det som säger att man SKA börja med en 40-modell? Jag som är lagd mer åt det innovativa hållet ser kanske allt på ett annat sätt. Gäller det 40-modell metanol eller modellen i sig, oavsett drivkälla?

    Citat Ursprungligen postat av DaEk
    Kör i en lagom storlek till en början typ 40-50 storlek.

    Jag tycker inte du skall köpa en trainer om du kan flyga el.
    Tror att calmato sportsen kan vara en bra "prova på modell" för metanolflyg. Inte så dyr, i en bra storlek så man slipper ha massa specialservon och grejor. Ganska billig i drift och snäll i luften. Du kommer nog ganska lätt kunna flyga med den samtidigt som du kan ha kul med den.
    Detta resonemang köper jag helt och hållet Haken är bara att jag inte alls är speciellt intresserad av metanolare i denna storlek, eller egentligen metanolare över huvud taget. Det känna lite i stil med ”då kan man lika gärna köra el”. Anledningen till just bensin är att jag vill komma åt en större kärra ”utan kladd” och utan att bli ruinerad... Men det kanske ger sig naturligt i takt med teknikutvecklingen. Det kanske är dags att inse att det är el som gäller, oavsett storlek på kärra



    Hur som helst känns detta som grymt nyttig läsning

    /Johan.

  4. #24
    js_s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    669
    Jobb
    Chaufför/försäljare
    Klubb
    RC Åland

    Standard

    Om du vill ha ett stort flyg o bensinare som är roligt att flyga kan jag bara säga U-can-do Giant

  5. #25

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Tja jag undrar om man stoppar fingrarna längre in i en propeller som sitter på en bensinare än i en metanol motor. Dom är för satan lika farliga alla motorer med en oskyddad propeller som snurran runt.



    Vad gäller min "LILLA" erfarenhet på ca 14 månaders modellflyg så tycker jag personligen att en större kärra är stabilare i luften och lättare att hantera. Enda nackdelen jag kan komma på är just transporten av den då den kräver lite mer bil.

    Jag började med en Cessna 182 1620mm spv med en elmotor (ingen flygskola sen tidigare) , fortsatte på vintern med inomhus flyg , köpte mig en CMP Cessna 182 med roto35 , köpte en CMP Edge med roto25 , premiär flög min CMP Extra 330L med en DL50 idag.

    Har jag bara haft tur???
    Är jag ett underbarn??

    Tur har jag inte då jag inte är miljonär och underbarn är jag verkligen inte. Respekt för grejorna man pysslar med , tänk 2 gånger innan man gör nått och träna i simulator vill jag påstå har hjälpt/lärt mig hur man hanterar och flyger dessa maskiner.

    Föresten .............premiär turen med Extra 330L gick bra idag , nosade över i slutet av landnings banan med knäckt propeller som följd men det händer kanske dom som flygit högvingat med 10cc oxå...........och jag som bara har 14 månaders erfarenhet :roll:

  6. #26
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Tja jag har varken tjugo eller trettio års erfarenhet av det här o faen vet hur många ggr. i början jag fick veta att :
    -det där klarar du inte,börja med Lajban istället!
    O det var inte den delen av hobbyn som intresserade mig ,jag ville ha flygplan som kittlade min fantasi d.v.s warbirds o sånt med en verklig förebild rent allmänt..
    Numera så är det lugnt på den fronten tack o lov (kan det bero på att jag flyger mest hemma? ) men jag upplever det som att en del av de som är gamla i gemet har stannat i utvecklingen,status qou så att säga..
    Inga förändringar o ideér är bäst,att använda tekniska lösningar o hjälpmedel som finns idag,näe..
    ARF? När man kan bygga? Isch..
    Motorer? Liten metanol,allt annat är av ondo,gärna tvåtakt
    Ett sundare resonemang än det som Cringer har får man leta efter och det frågas ju efter just ideér o då tycker jag att ska man förespråka nåt så kan man väl förklara varför,inte säga : -Så här är det o så här har det alltid varit!
    Jag gick min egen väg när jag började flyga o det funkade bra,sen kanske det inte passar alla men jag skulle inte drömma om att säga att det jag gör är den enda vettiga/rätta åsikten ,inte efter 2 år o inte efter 20 heller..
    Jag gillar diskussioner,argumentationer o lite allmänt liv i luckan,jag gillar inte när man nedlåtande går in i debatten o har som enda argument sin "erfarenhet" räknat i år...
    Har man den erfarenheten så tycker jag att man kan kosta på sig o tala för sin sak istället för att komma med plattityder o en allmänt ogin ton..
    De som har denna erfarenhet har mycket o komma med men ska jag lyssna på dem, så får det nog framföras i en trevligt tonläge,får lock för öronen annars..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  7. #27
    Harry Ss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    274
    Jobb
    Jobbar som metallare, utbildad konstruktör-säljare
    Klubb
    Medåker Flyers dvs. flyger hemma.

    Standard

    ...Tjena Alla Glada Flyers..=))

    Nu ä're många Messerschmitzar som uttalat sig så jag får väl ge mig in i leken.. En roterande snurra i storlek 10x6 ä' lika farlig som en snurra på 22x10, skillnaden på't ä' väl bara varvtalet....dock så styckar dom kött exakt lika gött båda så detta försvarar inte en 40 trainer på någe sätt. En större bensinare väger en del åå kan givetvis tappas i luften, likaså en Calmato 40 och jag gissar att båda känns rättså eländiga stickandes opp ur huvvet så då har Vi avklarat detta pass osså.

    Nää, skämt åsido, som jag ser det Cringer så verkar Du vara mogen för en större maskin än en Calmato 40 T som jag ser det, framför allt genom ditt sätt att resonera om detta som blitt inlagt på tråden.

    Köp vad Du känner för att testa åå gör detta mä' sinnet i högsta hugg åå öppet så lär det gå hur bra som helst. Ett gott råd ä' bara att tänka igenom saker åå ting innan man gör någe mä' en större maskin i luften. Dock så vill ja påstå, gissar att många håller mä' mig, att en större maskin flyger mer eller mindre som en trainer fast man ser möe bättre vad maskinen gör i luften åå detta tack vare sin storlek. Sen så påverkas inte dessa större/tyngre maskiner av vädret på samma sätt som en 40 trainer som förmodligen kommer att studsa som en galen kamel när termiken står som spön i backen. En sak till, oftast så ä' en bensinare lättare att få fyr på iom. sitt tändsystem än vad en trilskande yl-40:a kan vara så åk petrol så dä' ryker.....att sen soppan ä' billigare / liter räknat måste jue vara ett stoooort bonus......

    Jaaa just dä' ja, sulle bara tillägga att mina år (snart 30 st) inom hobbyn har kantats av diverse maskiner men utan tvekan så gillar jag dom största bäst. (Skall inhandla en stor maskin igen denna vinter).
    "What goes up must come down"

    Harry S, A.K.A firebird 350.

  8. #28


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Känns i grunden rätt onödigt att lägga sig i diskussionen för den tycks ha blivit en generationsdiskussion snarare än en diskussion om vad som är lämpligaste "nybörjarkärra" inom förbränningsmotorflyget.
    Jag tycker dock att ni som "gör ner" Jaka har en "förbannat tråkig attityd" för att använda ert eget uttryck. Jaka svarar ju inte i tråden för att djävlas - eller tror ni det ? Han grundar sin rekommendation på lång erfarenhet av eget flyg liksom av nybörjare. Han rekommenderar det han tror fungerar bra för den genomsnittlige "förbränningsmotornybörjaren".
    Att det sen finns "nybörjare" med olika förutsättningar är också helt klart - ett fåtal är mycket duktiga och kan säkert hoppa över några steg i utvecklingsstegen. Nybörjare är förresten fel ord i just detta sammanhang eftersom trådskaparen trots allt flugit elflyg i ett år eller nåt sådant.
    Men tänk er tvärtom - om Jaka skulle rekommenderat en 2,5 m bensinkärra som t ex andrakärra - hade han då fått stå oemotsagd ? Och hade det varit rätt rekommendation för en genomsnittsnybörjare ?
    Nej, var lite mera vidsynta är mitt råd. När man ger andra råd i sådana här Forum så skall man nog inte förutsätta att ALLA "nybörjare" är ovanligt försigkomna och klarar att t ex gå från en mindre elkärra till en 2-2,5 m bensinare utan problem. Jag tycker att det är säkrare att ge lite passiva råd än alltför utmanande när man inte själv sett frågeställaren flyga. Det är så lätt att rekommendera nåt man själv tycker är häftigt och det är ju inte säkert det passar andra, tyvärr.
    Själv har jag gjort resan från metanolare till mindre elkärror. Låt bara inte prestigen styra era val - man kan ha minst lika kul med en mindre, enklare, billigare kärra som med en stor. Och då dom små oftast överlever pilotmisstag är tyvärr inte de stora lika förlåtande.. Och vilka flyger mest - ja, på vårt fält är det definitivt inte dom med dom största kärrorna...om man så säger..
    Bara mina synpunkter hälsar
    Roger

  9. #29
    chrisvåss avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    141
    Jobb
    Beteendevetare på arbetsförmedlingen
    Klubb
    Vmfk

    Standard

    Vär är det som säger att man SKA börja med en 40-modell? Jag som är lagd mer åt det innovativa hållet ser kanske allt på ett annat sätt. Gäller det 40-modell metanol eller modellen i sig, oavsett drivkälla?


    Ingenting förutom att steget och pengarna är rimliga. Själv började jag med en antik pilot modell med en enya 15 i nosen. Det närmaste en färdig plast arf i dagsläget som fanns då. Iofs hade jag varken ekonomin eller möjligheten till nåt större/mer avancerat. Har du pengarna och ett brinnande intresse så kör på det du verkligen vill. Tyvärr tror jag verkligen att en 40cc bensinare kan orsaka mer skada en en mindre borstlös motor i en plast arf.

    Nu ä're många Messerschmitzar som uttalat sig så jag får väl ge mig in i leken.. En roterande snurra i storlek 10x6 ä' lika farlig som en snurra på 22x10

    Nja diametern att skada sig på är aningens större + vridmomentet

    Ähh ha en trevlig helg.

  10. #30
    chrisvåss avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    141
    Jobb
    Beteendevetare på arbetsförmedlingen
    Klubb
    Vmfk

    Standard

    hallå Jaka du ???
    Du har inte göra med honom nu så han får köpa vad han vill köpa Bensin flyg eller vad som helst !!
    och du ska inte bestämma över detta att säger åt honom ???

    låta vara honom !!
    Snacka om tråkig attityd!

  11. #31
    Nexuss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    758
    Jobb
    Steve Jung är jag och Är Hörselskadade själv (
    Klubb
    Stöd ÖMFK,RCFF och mitt Eget klubben

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av chrisvås
    hallå Jaka du ???
    Du har inte göra med honom nu så han får köpa vad han vill köpa Bensin flyg eller vad som helst !!
    och du ska inte bestämma över detta att säger åt honom ???

    låta vara honom !!
    Snacka om tråkig attityd!
    Öh,du snacka om Jaka har dålig Attytiden mot Cringer om du menar det ???

    MVH Steve

    :? :? :?
    Excell 60 2 St
    Heim 10 CC skala Hughes 500 E
    Concept SR
    Modeltech Cap 21 2 st
    Wonder 2 St
    skaffa:Ace Ultimate, Edge 540
    Ägare nuvarande Nya:Ultimate !!
    Min modellflyg:Cap 21 (modeltech)

  12. #32
    Kamikazes avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    505
    Jobb
    Sjöman
    Klubb
    RC-Åland

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av DaEk
    En 55ax t.ex skulle man nog ha väldigt roligt med.
    Så här fin är Calmaton med 55 ax i näbben! Fint går den oxå! Som ett skott..
    8)

  13. #33
    Nexuss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    758
    Jobb
    Steve Jung är jag och Är Hörselskadade själv (
    Klubb
    Stöd ÖMFK,RCFF och mitt Eget klubben

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Zalman_Water
    Citat Ursprungligen postat av DaEk
    En 55ax t.ex skulle man nog ha väldigt roligt med.
    Så här fin är Calmaton med 55 ax i näbben! Fint går den oxå! Som ett skott..
    8)
    hej hej och sött av din katten ligger där och solen hehe

    MVH Steve

    Excell 60 2 St
    Heim 10 CC skala Hughes 500 E
    Concept SR
    Modeltech Cap 21 2 st
    Wonder 2 St
    skaffa:Ace Ultimate, Edge 540
    Ägare nuvarande Nya:Ultimate !!
    Min modellflyg:Cap 21 (modeltech)

  14. #34
    Kamikazes avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    505
    Jobb
    Sjöman
    Klubb
    RC-Åland

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av DaEk
    En 55ax t.ex skulle man nog ha väldigt roligt med.
    Så här fin är Calmaton med 55 ax i näbben! Fint går den oxå! Som ett skott..
    8)

  15. #35
    Kamikazes avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    505
    Jobb
    Sjöman
    Klubb
    RC-Åland

    Standard

    Sorry! Klantigt av mig att dubbelposta så där.. ops:

  16. #36
    Nexuss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    758
    Jobb
    Steve Jung är jag och Är Hörselskadade själv (
    Klubb
    Stöd ÖMFK,RCFF och mitt Eget klubben

    Standard

    javisst hehe jag blev ??? det var två dubbel sida ??? hehe

    MVH Steve

    Excell 60 2 St
    Heim 10 CC skala Hughes 500 E
    Concept SR
    Modeltech Cap 21 2 st
    Wonder 2 St
    skaffa:Ace Ultimate, Edge 540
    Ägare nuvarande Nya:Ultimate !!
    Min modellflyg:Cap 21 (modeltech)

  17. #37
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    jag har smällt alla plan jag gett mig på o herrejessus vad roligt jag har haft men nu börjar dom o vara hela kärrorna kanske är det calmatons förtjänst eller tur...klart du ska ha en metanolare typ os52 o sen en calmatotyp ...efter det kan du börja med bensin eller om du vill bli stor på riktigt som jag då kör du ys power ...detta är mina kloka råd o jag vet bäst enligt mig så det så..

    lyssna på din magkänsla o skit i andra...wesseordspråk...



    p.s jag har oplogat där oppe

    Get high with hovering
    not drugs

  18. #38

    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    411
    Jobb
    studerande
    Klubb
    Marks modellflygklubb

    Standard

    Nej, det är klart du skall börja förbränning, men måste säga att en bra metanol 4-taktare låter riktigt gött i luften

    Vill själv gärna gå över till bensin men det går inte in i några av mina modeller. Samt att det inte blir lika roligt att krascha med en 2-meters extra för 4000. En bensinmotor verkar inte kosta så mycket heller nu längre. Kanske en billigare cmp acro kan inhandlas till våren, vem vet

    Citat Ursprungligen postat av DaEk
    Kör i en lagom storlek till en början typ 40-50 storlek.

    Jag tycker inte du skall köpa en trainer om du kan flyga el.
    Tror att calmato sportsen kan vara en bra "prova på modell" för metanolflyg. Inte så dyr, i en bra storlek så man slipper ha massa specialservon och grejor. Ganska billig i drift och snäll i luften. Du kommer nog ganska lätt kunna flyga med den samtidigt som du kan ha kul med den.
    Detta resonemang köper jag helt och hållet Haken är bara att jag inte alls är speciellt intresserad av metanolare i denna storlek, eller egentligen metanolare över huvud taget. Det känna lite i stil med ”då kan man lika gärna köra el”. Anledningen till just bensin är att jag vill komma åt en större kärra ”utan kladd” och utan att bli ruinerad... Men det kanske ger sig naturligt i takt med teknikutvecklingen. Det kanske är dags att inse att det är el som gäller, oavsett storlek på kärra



    Hur som helst känns detta som grymt nyttig läsning

    /Johan.[/quote]
    Mvh David!
    ---------------
    Sebart katana S50 E | Above all yak 54 120 cm | Fliton edge 540 freestyle | Free Air Blitz EPP | Kyosho Calmato sports | Kyosho Concept SRK

  19. #39
    loops avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    329
    Jobb
    Automations ingenjör
    Klubb
    SalaRFK

    Standard

    Om det är bensin du vill ha så går det alltid att konvertera en metanolare till bensin så slipper du kladd och du för en driftsäker motor.

  20. #40
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    köp en diesel o bli en riktig man som Bokis...

    Get high with hovering
    not drugs

Liknande ämnen

  1. Första flyg
    Av Lakritskatten i forum Nybörjare
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-08-17, 13:29
  2. Första hangförsöket
    Av sundqvistjohan i forum Segel och Hang
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-06-21, 23:33
  3. Första helikoptern
    Av Cribba i forum Helikopter
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2008-02-02, 18:09
  4. Domedagen närmar sig för privatflyget
    Av Jakob i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-06-09, 22:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •