Reklam

 
Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 62

Ämne: Första förbränningsmotorplanet närmar sig...

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Standard Första förbränningsmotorplanet närmar sig...

    Häjsan häjsan,

    Jag går i sådana hemska tankar att införskaffa mig mitt första bränsleplan, trots att det är mot alla mina
    principer

    Jag jagar ett plan i den här stilen, typ... Ett plan som flyger bättre än det hovrar? Missförstå mig rätt...

    (det finns rekommenderat en bensinmotor till just detta plan, men är det det bästa för en motornybörjare?)

    Jag har hört mig för med ett antal olika hobbyhandlare och naturligtvis är det olika bud från alla ställen; bensin är bäst på ena stället medan metanol är bäst enligt det andra… på ett ställe är tvåtakt är att föredra medan man på ett annat ställe får svaret att fyrtakt är det enda tänkbara… Naturligtvis är det mycket tycke och smak, kan jag tänka. Men jag har inte fått några klara besked varför vissa är bättre än andra.

    Finns några för- respektive nackdelar med de olika motorerna?
    Pålitlighet? Enkelhet? Prestanda för givet plan? Ekonomi av alla de slag?

    Jag har försökt att läsa mig förståndigare genom olika recensioner av olika plan och motorer, men känner mig inte riktigt nöjd ändå.

    Det är absolut inge bråttom med köpandet av kärra å allt vad det innebär, jag vill bara lära mig massa innan jag slår till...

    Hoppas att jag inte uttryckt mig alltför luddigt, och att jag får lära mig ett å annat

    /Johan.

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Planet du tänker dig köpa är inte alls lämpligt som förstamodell även om du "Kan flyga"med små elkärror.
    Ett högvingat plan av typ Kyosho Calmato och liknande är mer lämpligt att börja med.
    Likaså att gå med i en klubb.
    Bensin som förstamodell...Du skämtar! 6,5cc tvåtakt glödstiftare och högvingat är vad som gäller.

  3. #3
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jaka
    Hej!
    Planet du tänker dig köpa är inte alls lämpligt som förstamodell även om du "Kan flyga"med små elkärror.
    Ett högvingat plan av typ Kyosho Calmato och liknande är mer lämpligt att börja med.
    Likaså att gå med i en klubb.
    Bensin som förstamodell...Du skämtar! 6,5cc tvåtakt glödstiftare och högvingat är vad som gäller.
    Jaka, jag tycker att du ar en förbaskat tråkig attityd.
    Vad menar du med "Kan flyga med små elkärror""? Jag har har sett el-hotliners som ledigt skulle kunna flyga cirklar runt dina så kallade pylonkärror.

    Jag förstår inte poängen med att rekommendera någon som är van att flyga små snabba elkärror att ta två steg tillbaka och ge sig på en en högvingad trainer, var ligger logiken i det resonemanget?

    Ditt uttalande om att "6,5cc tvåtakt glödstiftare och högvingat är vad som gäller" hade möjligtvis kunnat passa om Cringer vore en total nybörjare.
    Men du verkar leva kvar i det förgångna, tiden innan simulatorerna och innan elplanen kunde göra allt som ett glödstiftsplan kan.

    Det som gör den här hobbyn så himmla rolig är ju när man utvecklas, så att såga någon som du gör bara för att vederbörande inte följer dina riktlinjer tycker jag är riktigt dålig stil.
    /\/\vh // /\/\r J.

  4. #4

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Hade det inte varit för bensin så hade jag fortfarande kört el så enkelt är det.

    På tal om bensin ja , jag får väl oxå räknas som nybörjare med min knappt 1 år långa modellflygs karriär men det går alldeles utmärkt för mig att flyga maskiner på 1,9-2,1meter i spännvidd med hyggligt stora bensin motorer. Har satt en Edge 540 1,67m spv i backen pga en för långsam landning där planet tippade över ena vingspetsen på 1meters höjd med knäckt kropp som följd men det tycker jag ingår i mitt mål att nå erfarenhet.

    Men som sagt , en daglig dos av simulator och en del inomhus träning så tycker jag att jag behärskar "stora" bensindrivna flyg rätt bra utan att för den delen plutta runt med 6,5cc metanolare i högvingade trainers.

    Nåja till topic kanske:
    Finns några för- respektive nackdelar med de olika motorerna?
    Pålitlighet? Enkelhet? Prestanda för givet plan? Ekonomi av alla de slag?
    Bensin ger inte så mycket "kladd" på modellerna , billiga i drift enligt min mening. Har dock inte provat metanol själv men ser man till klubbkamraterna så torkar dom oftast massa kladd från deras maskiner efter flygning medans jag sätter in mina plan i bilen direkt. Billiga i drift på så vis att dom inte dricker så mycket soppa. Har en 470cc tank i cessnan och den är i regel halv full efter 10-13min i luften med en roto 35cc som driver på.
    Vad gäller prestanda så får man väl vanligtvis ut mer effekt kontra vikt av en metanol jämfört med bensin motor upp tom en viss storlek på motor innan bensin börjar "ta över".
    Har jag fel så rätta mig gärna

  5. #5

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr J
    Jag förstår inte poängen med att rekommendera någon som är van att flyga små snabba elkärror att ta två steg tillbaka och ge sig på en en högvingad trainer, var ligger logiken i det resonemanget?

    Ditt uttalande om att "6,5cc tvåtakt glödstiftare och högvingat är vad som gäller" hade möjligtvis kunnat passa om Cringer vore en total nybörjare.
    Men du verkar leva kvar i det förgångna, tiden innan simulatorerna och innan elplanen kunde göra allt som ett glödstiftsplan kan.

    Det som gör den här hobbyn så himmla rolig är ju när man utvecklas, så att såga någon som du gör bara för att vederbörande inte följer dina riktlinjer tycker jag är riktigt dålig stil.
    Tusen tack!

    Citat Ursprungligen postat av JonnyE
    Hade det inte varit för bensin så hade jag fortfarande kört el så enkelt är det.
    Det är, om sanningen ska fram, lite så tänket går

    Modelltypen i sig, är de lömska att flyga eller skulle man, med mindre utslag, kunna flyga runt med en sådan? Designgenen i mig är väldigt svag för just den typen av plan?

    /Johan.

  6. #6
    gimbos avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    713
    Jobb
    IT-Proffs
    Klubb
    Malmens Modellflygklubb (Linköping)

    Standard

    Vad jag funnit som nybörjare som är helt klockrent är exponetionella
    utslag på servona för höjd och skev. (Designgenen inom sig ska
    man inte kämpa emot)

    Men visst är det en enorm skillnad på olika modeller. Min trainer flyger
    nästan som om den hade en autopilot. Medans min Edge 540 flyger dit
    nosen pekar och manövrerar som en vildkatt

    Berätta gärna vad du har för erfarenhet av elkärror. För det finns även
    rejält stora och kraftfulla elkärror där ute

  7. #7

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    För att jämföra med nått som jag har flygit så vart inte CMPro Edgen jag hade så farligt svår flygen direkt. Krävde väl lite fart vid landningarna men jag tror det hänger ihop med att den vart lite framtung.

    Om du rättar dig efter tillverkarens minsta rekomenderade utslag samt lite expo på det så går det säkerligen prima. Så länge du känner att spakrörelserna sitter i ryggraden så kommer det att gå fint.

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 244
    Klubb
    MFK Genlanda

    Standard

    Håller fullständigt med Mr J!

    Lärde mig flyga med en elseglare (Kyosho Stratus).
    Drömde om att flyga en Extra 300, köpte en sådan o byggde o flög
    den, naturligtvis helt idiotiskt enl det mantra som expertisen
    förordar, men j-vlar vilken känsla när man kände att man kunde
    starta-landa o flyga den.

    Slog den i backen i landningen efter ett antal flygningar,
    där lärde man sig ju vad för låg landningshastighet leder till,
    reparerade o flög vidare igen. (Mycket nyttig lärdom)

    Var o en måste ju få pröva sina vingar o drömmar.
    För mig är det då de där drömmarna som gör
    att man lägger ner tid o för mycket pengar på
    det där drömprojektet = nästa bygge.
    Mvh Kent

  9. #9

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av gimbo
    Berätta gärna vad du har för erfarenhet av elkärror. För det finns även rejält stora och kraftfulla elkärror där ute
    Jag kommer absolut inte att sluta med el (tror jag...). Det vore dock väldigt roligt att prova på nåt redigt (förbränningsflyg) utan massa "kladd". Jag har dock bara flugit el hittills. Jag lärde mig flyga med en Formosa med borstad motor och NiMH-ack... Har bland annat flugit lite Protech Vortex och lite Kyosho Soarus och nu senast så tuffade jag runt med en elkonverterad SK78-trainer,
    Citat Ursprungligen postat av gimbo
    Min trainer flyger nästan som om den hade en autopilot
    men det känns inte som om den inbjuder till någon utvecklande flygning...=/ Flyger dock fantastiskt fint!

    El är fantastiskt enkelt , bara att koppla in och köra. Dessutom går det att räkna på Jag har kikat lite på större el-kärror liknande Burning Spear (även Skillfull F3a 50 från MFT), men det känns som om det drar iväg så förbaskat med ackar och allt. Fast det kanske bara är en fantomkänsla... Men ett stort elplan vore ju det utlimata. Den dagen den...lyckan

    Finns några fördelar med el jämfört med bensin som man bör tänka på?
    Någon ekonomisk bit? Prestanda? "Skåjfaktor"?

    Jag ska ändå lära mig att flyga bättre, så det är egentligen ingen panik. Det känns bara bra att vara lite förberedd när det väl ska handlas.

    /Johan.

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Du har alltså bara flugit 1 år ...och funderar att köpa ett stort bensinflygplan...???Varför! Jag har svårt att förstå att man som så grön flygare skaffar en så stor och farlig kärra(Både för en själv som för andra). Varför inte lära sig krypa innan man kan gå???
    Förbannat tråkig attityd?? Kanske det! Men en av mina modellflygkompisar skadade sig allvarligt på en stor bensinare för några år sedan, och han hade bara flugit 4-5 år.
    Nu kan man skada sig även om man flugit betydligt längre tid men erfarenhet är som bekant något som tar tid att erhålla.Så för allt i världen skaffa en mindre metanolare först.

  11. #11

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av "Men ett stort elplan vore ju det utlimata. Den dagen den...lyckan :D
    [color=darkblue
    Finns några fördelar med el jämfört med bensin som man bör tänka på?
    [/color]
    /Johan.
    Det verkar ju som att du har ett öppet sinne så då bör du titta en del på Torpis grejor http://henke.rchomepage.com/ .
    Eller http://web.telia.com/~u15807174/index1.htm Jockes hemsida.
    En lätt byggd större modell behöver inte vara mycket farligare än en vrålsnabb glasad liten hotliner.
    Alla modeller är farliga - propellrar är lika farliga när de snurrar även om man med försiktighet kanske inte behöver riskera lika mycket med el som när man ska starta en bränslemotor.

    Det är stor skillnad mellan bränsle och el:
    Ljudet och möjligheten till rökaggregat är svårt att simulera med el.

    Batterier kan vara elakt farliga liksom bensin.

    Den nya batterigenerationen A123 är kanske något som gör batterierna något säkrare och möjligheten til snabbladdning minskar mäöjleígen behovet av allt för många paket om man skulle vilja flyga längre tider.

  12. #12

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jaka
    Hej!
    Du har alltså bara flugit 1 år ...och funderar att köpa ett stort bensinflygplan...???Varför! Jag har svårt att förstå att man som så grön flygare skaffar en så stor och farlig kärra(Både för en själv som för andra). Varför inte lära sig krypa innan man kan gå???
    Förbannat tråkig attityd?? Kanske det! Men en av mina modellflygkompisar skadade sig allvarligt på en stor bensinare för några år sedan, och han hade bara flugit 4-5 år.
    Nu kan man skada sig även om man flugit betydligt längre tid men erfarenhet är som bekant något som tar tid att erhålla.Så för allt i världen skaffa en mindre metanolare först.
    Ja nä men de e klart grabben ska köpa sig en Calmato trainer med en 10kubikare. Sen kan han ju plutta omkring med den i 20-25år tills han fått den stora erfarenhet som krävs för "stora" bensin flyg. Man utvecklas ju nog mycket på så vis :roll:

  13. #13
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jaka
    Hej!
    Du har alltså bara flugit 1 år ...och funderar att köpa ett stort bensinflygplan...???Varför! Jag har svårt att förstå att man som så grön flygare skaffar en så stor och farlig kärra(Både för en själv som för andra). Varför inte lära sig krypa innan man kan gå???
    Men Jaka, har du inte sett någon av filmerna som Cringer har publicerat här? Han flyger obehindrat runt med en liten vass elkärra som ser ut som en något mindre variant av ett ryggskott.
    Fattar du verkligen inte hur löjlig du gör dig om du på fullt allvar rekommenderar (eller snarare beordrar) en sån kille att gå vidare med en 40-trainer?

    Citat Ursprungligen postat av jaka
    Förbannat tråkig attityd?? Kanske det! Men en av mina modellflygkompisar skadade sig allvarligt på en stor bensinare för några år sedan, och han hade bara flugit 4-5 år.
    Nu kan man skada sig även om man flugit betydligt längre tid men erfarenhet är som bekant något som tar tid att erhålla.Så för allt i världen skaffa en mindre metanolare först.
    Det är väl en sjävklarhet, även om du skjuter in dig lite fel, propellrar är farliga, rotorblad är farliga, om sen dessa snabbt roterande föremål är drivna av metanol, bensin eller el har ingen som helst betydelse.
    Det gäller att ha respekt för vad motorn driver oavsett drivmedel, eller hur?
    Du verkar göra någon sorts uppdelning som jag inte riktigt förstår, bensinmotorer är automatiskt farligare än glödstiftsmotorer som i sin tur är farligare än elmotorer eller...????

    Jag har precis som du hållit på med det här länge, och jag har sett en del otäcka skador, men av vad jag har sett hittills beror det mest på bristande respekt för utrustningen eller ren otur, inte på valet av någon viss drivkälla.

    Sen vad det gäller erfarenhet kontra olyckor säger all statistik från arbetsmarknaden att de flesta olyckorna drabbar totala nybörjare (som inte har en aning om vad dom egentligen håller på med) eller dom som är riktigt gamla i gården (och verkligen vet vad dom sysslar med), däremellan är det faktiskt ett försumbart antal. Jag har svårt att tro att modellflygarna skulle skilja sig speciellt mycket från resten av befolkningen i övrigt i det här fallet. Givetvis beklagar jag din kompis skada, men jag är inte övertygad om att hans relativt ringa erfarenhhet är den enda förklaringen.
    Med det försöker jag säga att de flesta unga modellflygare som har kört fingrarna ett normalt antal gånger i ett genomsnittligt Svenskt utbud av propellerar är fullt tillräckligt kompetenta att avgöra vad dom skall försöka låta bli att stoppa fingrarna härnäst, el, metanol eller bensin...

    Å' andra sidan, om jag verkligen var tvungen skulle jag hellre prova mina chanser i den minsta bensinmotorn jag kan komma på än den största elmotorn...

    Om jag skulle göra mitt yttersta för att förhindra dig och alla andra människor jag kommunicerar med att råka ut för olyckor så skulle jag givetvis rekommendera alla som vill lyssna att inte gå ut över huvud taget
    Men hur praktiskt/kul vore det?
    /\/\vh // /\/\r J.

  14. #14
    Kamikazes avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    505
    Jobb
    Sjöman
    Klubb
    RC-Åland

    Standard

    Jag tog upp mitt första flyg i april i år! Alpha trainer 40... med metanolare! Klart jag vurpade första gången http://www.motorportalen.net/filmer/...azeflight2.mpg ops: Men så gick jag den hårda vägen (Gjorde alla nybörjarfel som gick att göra). Det kan du undvika genom att ha nån erfaren med dig första gångerna Cringer! Så här i efterhand så ser jag inte några problem med att t.e.x kunna börja med en högvingad 2 meters Cessna med t.e.x en roto 25-35 cc. Bara man övat tillräckligt i simulator före! Och som sagt ha nån erfaren med dig....

    Psst...Dra inte fullt höjdroder! Skit inte i att kolla utslagen! Se till att rodren går rätt väg! Ha en erfaren med! Ladda batterierna! Öva i simulatorn... 8)

    Lycka till Cringer!

  15. #15
    Nexuss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    758
    Jobb
    Steve Jung är jag och Är Hörselskadade själv (
    Klubb
    Stöd ÖMFK,RCFF och mitt Eget klubben

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jaka
    Hej!
    Du har alltså bara flugit 1 år ...och funderar att köpa ett stort bensinflygplan...???Varför! Jag har svårt att förstå att man som så grön flygare skaffar en så stor och farlig kärra(Både för en själv som för andra). Varför inte lära sig krypa innan man kan gå???
    Förbannat tråkig attityd?? Kanske det! Men en av mina modellflygkompisar skadade sig allvarligt på en stor bensinare för några år sedan, och han hade bara flugit 4-5 år.
    Nu kan man skada sig även om man flugit betydligt längre tid men erfarenhet är som bekant något som tar tid att erhålla.Så för allt i världen skaffa en mindre metanolare först.
    hallå Jaka du ???
    Du har inte göra med honom nu så han får köpa vad han vill köpa Bensin flyg eller vad som helst !!
    och du ska inte bestämma över detta att säger åt honom ???

    låta vara honom !!

    MVH Steve

    Excell 60 2 St
    Heim 10 CC skala Hughes 500 E
    Concept SR
    Modeltech Cap 21 2 st
    Wonder 2 St
    skaffa:Ace Ultimate, Edge 540
    Ägare nuvarande Nya:Ultimate !!
    Min modellflyg:Cap 21 (modeltech)

  16. #16

    Standard

    Med tanke på hur frågeställaren började den här tråden så verkar det inte som han har någon större erfarenhet av modellflyg. Då verkar det rätt vettigt att föreslå honom en "nybörjarkärra" i 40 storlek! Självklart så är det ju ballare att sladda runt med en EXTRA 300 med 2 och en halv meters spännvidd.... Men frågan är ju.... Är det egentligen så smart..?
    Jag är nog tvungen att hålla med Janne (JAKA) men Jag har ju "BARA" pysslat med modellflyg i ca 20 år så jag hajjar väl ingeting enligt proffspiloterna som verkar på den här sajten! (F.N VA LIVET VORE ENKELT OM MAN KUNDE LEVA DET PÅ NÄÄTET...Ja och kunde fortsätta att vara 23år... då man visste allt!)

  17. #17
    js_s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    669
    Jobb
    Chaufför/försäljare
    Klubb
    RC Åland

    Standard

    Calmato sports går att busa med o är även ett snällt plan.
    U-can-do Går det ju att göra allt möjligt med o är ganska lätta att flyga med.

    Det är ju mitt tycke som tog upp mitt första flyg i luften för 3 månader sen

    Jag hade även upp en tok snabb Cap 580 Matt Chapman,men den va alldeles för snabb för mig så det bar i backen och jag va livsfarlig för dom andra som va på fältet.

    http://www.motorportalen.net/filmer/...07_snedden.wmv

  18. #18

    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    58
    Jobb
    Maskinförare
    Klubb
    MFK Bunten

    Standard

    Hejsan. Jag köpte en liten "blackhorse" Cobra (40) 135cm spännvid någonting i julas (ca 10mån sen) flög ca 2-3tim. Köpte sen en funtana s90 o flög ca 10tim. Köpte sen en Extra 330 med 85cc bensin på 2,45m spännvid o den e lättast att flyga o flyger renast tycker jag det e bara landningarna som e lite knepiga men det e psykiskt till och med landningarna e lättare än med tex (40)Cobran för den "fladdrar" inte till för minsta vind. Sätter man bara rätt grejor i planet och har respekt för det så tycker jag inte att det e så mycket mer som skiljer stora och små plan. Priset skiljer ju då också Mvh tobbe

  19. #19

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Vad är det som utgör den direkta faran? Är det motorn?? Ja möjligtvis om man sätter handen mot toppen precis efter en körning och bränner sig. Eller kan de vara propellern som trasslar sönder köttet på en? Då är faran lika stor på alla plan , och främst får man väl säga på små el kärror där batteriet kan sitta inkopplat (skarpt läge) , motorn avslagen och råkar komma åt gasspaken. Bensin/metanol motorer hör man iaf när det är "skarpt läge".

    Med dagens fina simulatorer så utvecklas nog dom flesta lika mycket eller kanske tom bättre än förra generationen. Men de e klart inga flyger bättre än 50+ modellflygarna , dom kan ju flyga allt i alla fall vid fika bordet i goda vänners sällskap.

    Undrar hur Oskar (tror jag han heter) som flyger skiten ur många äldre heli piloter har lärt sig flyga. Han skulle teoretiskt behöva fler års erfarenhet än vad han är gammal till.

  20. #20
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Han har väl mest tur gissar jag..

Liknande ämnen

  1. Första flyg
    Av Lakritskatten i forum Nybörjare
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-08-17, 14:29
  2. Första hangförsöket
    Av sundqvistjohan i forum Segel och Hang
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-06-22, 00:33
  3. Första helikoptern
    Av Cribba i forum Helikopter
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2008-02-02, 19:09
  4. Domedagen närmar sig för privatflyget
    Av Jakob i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-06-09, 23:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •