Jag vet att jag är som en taskig LP.skiva (stenåldersmetafor!) som har hakat upp sig men det roligaste som finns o flyga är det enkla egentligen..
Därför jag gillar Calmato Sporten.. Med en 52-56 fyrtakt..
Ganska kladdfritt osså..
Bensin fordrar lite mer eftertanke när man skruvar ihop det + att de är lite besvärliga att få o gå bra över hela varvtalsregistret (vill ju fyrtakta på mellangas o ruskar en del)
Jag gillar bensin men det finns nackdelar med..
Att ha det i en warbird funkar som allra bäst tycker jag p.g.a att man håller (med lite tur) jämn fart där, i en buskärra så har den en del nackdelar(åtminstonde de mindre bensinarna)..
Jaka har en poäng även om han formulerar sig fyrkantigt ,men att börja om med en högvingad trainer,det förstår jag inte riktigt..
Frågan är: vill du ha en kärra som flyger rent o snyggt eller en U-can-do variant?
Den senare med en bensinare kan vara liiite besvärlig...
Den största skillnaden med en 40 kärra o något större med en 50cc bensinare tycker jag är att landa dem..Den större varianten är stadigare,mer vindtålig MEN behöver landas med omsorg varje gång,vikten på grejorna gör att den inte tål halvdana landningar,den lilla calmaton tål o dunkas i med.. Många ggr...
Jag är en sån som kan stå o öva landningar tills f.n kommer o hämtar mig o till det så är calmaton perfekt..
Finns även andra kärror som är trevliga i den storleken o nöta med och för mig så har det funkat ganska bra och göra på det här viset..
Man får en rutin o känsla för landningarna så småningom o slipper den där känslan i maggropen under flygning: hur f.n ska landningen gå?
O det kostar mindre i längden..