Reklam

 
Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 62

Ämne: Första förbränningsmotorplanet närmar sig...

  1. #41
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Jag vet att jag är som en taskig LP.skiva (stenåldersmetafor!) som har hakat upp sig men det roligaste som finns o flyga är det enkla egentligen..
    Därför jag gillar Calmato Sporten.. Med en 52-56 fyrtakt..
    Ganska kladdfritt osså..
    Bensin fordrar lite mer eftertanke när man skruvar ihop det + att de är lite besvärliga att få o gå bra över hela varvtalsregistret (vill ju fyrtakta på mellangas o ruskar en del)
    Jag gillar bensin men det finns nackdelar med..
    Att ha det i en warbird funkar som allra bäst tycker jag p.g.a att man håller (med lite tur) jämn fart där, i en buskärra så har den en del nackdelar(åtminstonde de mindre bensinarna)..
    Jaka har en poäng även om han formulerar sig fyrkantigt ,men att börja om med en högvingad trainer,det förstår jag inte riktigt..
    Frågan är: vill du ha en kärra som flyger rent o snyggt eller en U-can-do variant?
    Den senare med en bensinare kan vara liiite besvärlig...
    Den största skillnaden med en 40 kärra o något större med en 50cc bensinare tycker jag är att landa dem..Den större varianten är stadigare,mer vindtålig MEN behöver landas med omsorg varje gång,vikten på grejorna gör att den inte tål halvdana landningar,den lilla calmaton tål o dunkas i med.. Många ggr...
    Jag är en sån som kan stå o öva landningar tills f.n kommer o hämtar mig o till det så är calmaton perfekt..
    Finns även andra kärror som är trevliga i den storleken o nöta med och för mig så har det funkat ganska bra och göra på det här viset..
    Man får en rutin o känsla för landningarna så småningom o slipper den där känslan i maggropen under flygning: hur f.n ska landningen gå?
    O det kostar mindre i längden..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  2. #42

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis
    Bensin fordrar lite mer eftertanke när man skruvar ihop det + att de är lite besvärliga att få o gå bra över hela varvtalsregistret (vill ju fyrtakta på mellangas o ruskar en del)
    Bara en sån sak är kanske värd att tänka mer än en gång på om man ska slänga sig in i "branschen"

    Citat Ursprungligen postat av bokis
    Jag gillar bensin men det finns nackdelar med..
    Att ha det i en warbird funkar som allra bäst tycker jag p.g.a att man håller (med lite tur) jämn fart där, i en buskärra så har den en del nackdelar(åtminstonde de mindre bensinarna)..
    En får tacka Lärde sig man en nya sak idag också.

    Citat Ursprungligen postat av bokis
    Frågan är: vill du ha en kärra som flyger rent o snyggt eller en U-can-do variant?
    Den senare med en bensinare kan vara liiite besvärlig...
    Den största skillnaden med en 40 kärra o något större med en 50cc bensinare tycker jag är att landa dem..Den större varianten är stadigare,mer vindtålig MEN behöver landas med omsorg varje gång,vikten på grejorna gör att den inte tål halvdana landningar,den lilla calmaton tål o dunkas i med.. Många ggr...
    Det är sånt här som övertygar Väl värt att tänka på. Tack! Fast en renflygare är nog mer min stil...

    Citat Ursprungligen postat av bokis
    Finns även andra kärror som är trevliga i den storleken o nöta med och för mig så har det funkat ganska bra och göra på det här viset..
    Man får en rutin o känsla för landningarna så småningom o slipper den där känslan i maggropen under flygning: hur f.n ska landningen gå?
    O det kostar mindre i längden..
    Det här känns verkligen inte bra Tänk om jag glider ner i metanolträsket... =/ Haha!


    Tack! Mer såna här motiveringar

    /Johan.

  3. #43


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej igen,
    Kan bara buga mig - :wave: för Herr Bokströms klockrena analys ! Jag vet ju att han gillar Calmato Sports från djupet av sitt hjärta även om han har en hel mängd större, vackrare, häftigare, snabbare och inte minst dyrare kärror..
    Han brukar kalla den för en "självförtroendeskapande kärra" - och det är inte fy skam. När den dessutom går att busa ordentligt med så är det ju ett klart plus. Förra veckan en dag när jag var på fältet så kom den en kärra på knivegg - kanske 2-3 m över fältet - i full fart...ja, ni kan ju gissa vad det var ..
    En kärra i samma kategori är den likt Fågel Fenix "återuppstigna" Kwik Fly Mk III - en mycket populär kärra i början av 70-talet men som står sig bra även idag. Ingen 3D-kärra utan en "figur-kärra" - säljs bl a av MFT - http://www.mft.nu/?pid=294188. Det var en välflygande kärra - och jag gissar att en sån nostalgikärra drar mera blickar till sig än en vanlig dussinkärra som en Extra eller liknande idag..
    Hursomhelst - lycka till med ditt val men gör övergången från elflyg till förbränningsmotorflyg så enkel som möjligt...
    Hälsningar
    Roger

  4. #44

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    167
    Jobb
    Konsthantverkare
    Klubb
    mfkfenix Rättvik

    Standard

    Jag blev av klubbkompisar? helt utmobbad och blev tvungen att köpa metanol.
    Varje gång jag inte får igång den eller när jag mot förmodan fått igång den,(som tur är hjälper mobbarna till), det slutar alltid med att jag står och torkar klet.
    Och tänker lipo.
    Nja, det blir skitdyrt i den storleken, och jag tänker, kanske en bensinare, men nu så påstår Bokis att det inte är frälsning.
    Är det så, gaspådraget är lite opålitligt.
    Jag har en grästrimmer, bensinare, (också inköpt under protest, mest för att rädda äktenskapet).
    Men den går förvånansvärt bra på alla varvtal. Inte ska väl en RC-motor vara sämre?
    Konstigt nog startar den också.

    Mer insiderinfo behövs.!

    Lite tillägg:
    När man köper en bensinare, behövs det mer komponenter för att få det att funka. T.ex. något som ger tändgnistor?

  5. #45
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Problemet är att en liten tvåtaktsbensinare i just det vi använder dem till KAN vara liite besvärliga..
    Jag tror att det beror på att det är svårt att belasta dem tillräckligt på "mellangas" o de börjar ofelbart o fyrtakta.. Ta en motorsåg o kör den obelastad på 1/4 gas så har man problemet i ett nötskal..
    Om man står ut med detta så är de helt OK men ibland så blir jag lite
    trött på ljudet.. ops:
    Vad som förvånar mig är det stora tjafset att de inte går o köra på miljöbensin när varenda pryttel jag har hemma går o göra det med,lövblås ,motorsågar m.m..
    De ligger kanske ett år men går igång direkt oftast...
    Jag är stor beundrare av de flercylindriga dock,gången i dessa är otroligt fin vare sig det är rad eller boxer..
    En riktigt trevlig bekantskap var också moki 50 fyrtakt,den gick fantastiskt men prislappen matchade det..
    Favoritmotor dock ,för sin enkelhet o gång är fyrtaktare i div . skepnader mellan 52-120, SY/ASP 120 ,OS 52,70,91..Med måtta av olja o lite nitro så kladdar de inte så fasligt tycker jag o blir lätta att ha o göra med..
    Stoppar man sen dit ett ombordglöd så blir de "odödliga" utan att man behöver vara professor på och skruva förgasare...
    Ska alltid sitta en slang mellan vevaxel o insug,det gör en jädrans skillnad..
    Gillade Roger:s kärra,det finns en liknande jag har haft som flyger riktigt bra o till en mycket billig penning o det är Black Horse Cobra..
    Mycket därför att jag gillar rena linjer o att det ser ut som ett flygplan..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  6. #46

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    167
    Jobb
    Konsthantverkare
    Klubb
    mfkfenix Rättvik

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis
    ops:
    Vad som förvånar mig är det stora tjafset att de inte går o köra på miljöbensin när varenda pryttel jag har hemma går o göra det med,lövblås ,motorsågar m.m..
    Gillade Roger:s kärra,det finns en liknande jag har haft som flyger riktigt bra o till en mycket billig penning o det är Black Horse Cobra..
    Mycket därför att jag gillar rena linjer o att det ser ut som ett flygplan..
    Miljöbensin!
    Typ Aspen.
    Egentligen är den inte mycket "miljöigare" än vanlig bensin, däremot är den inte lika giftig vid inandning.

    Gäller att hålla isär det där.
    Undrar hur det är med metanol och olja och nitro?
    Ricin borde inte vara något problem.
    Men efter förbränningen?

    Ursäkta detta blev helt OT. :dontknow:

    Tillbaks till topic.
    Ungarnas moppar går ju också?

  7. #47

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis
    Ska alltid sitta en slang mellan vevaxel o insug,det gör en jädrans skillnad..
    Det där låter intressant. Kan du utveckla det lite?

  8. #48
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Hmm,en del säger vevhusventilation men..Kladdet från kamdrivning-vevaxel går via nippel o en slangstump tillbaka till insuget,gör en jädrans skillnad..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  9. #49

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis
    Hmm,en del säger vevhusventilation men..Kladdet från kamdrivning-vevaxel går via nippel o en slangstump tillbaka till insuget,gör en jädrans skillnad..
    Jag har min slangstump från rcv maskinen rakt ut i luften men hur får du den kopplad till insuget?

    Glöm ej bort att metanol har en viss tjusning
    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

  10. #50

    Standard

    Det låter ju inte så dumt. Miljöriktigt blir det ju också :-)
    Undrar hur nära insuget man kan montera slangen utan att motorn börjar konstra?

    En nackdel med fyrtaktare i allmänhet tycker jag är svårigheten att komma åt förgasaren när motorn är inbyggd. Lasermotorerna tar väl priset med insuget riktat bakåt. Jag förstår att designen är optimerad för bra prestanda och förgasarna går ju att vrida för att passa till modellen. Hur man än gör blir dock endera huvudnålen eller tomgångsnålen svår att komma åt

    Jag monterade 2mm kopparrör från en kylskåpstermostat från utsidan på motorkåpan till insugen på min Lasermotor för att kunna snapsa före start. Eftersom motorn är inte tryckmatad, kan jag inte tillämpa tricket med att hålla för avgasöppningen och dra runt propellern. Det är lätt att starta motorn med det här arrangemanget men det blir lite söligt

  11. #51

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Om man kan leva med en bensinare som fyrtaktar dom gånger den går på "mellangas" så finns ju nästan inget som är lättare/roligare/trevligare anser jag. På med tändningen , in med choken , en flipp på proppen , chock ut , start. Sen flyger man ju evigheter på bara en liten fjuttig tank soppa.

  12. #52
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr X
    Citat Ursprungligen postat av bokis
    Hmm,en del säger vevhusventilation men..Kladdet från kamdrivning-vevaxel går via nippel o en slangstump tillbaka till insuget,gör en jädrans skillnad..
    Jag har min slangstump från rcv maskinen rakt ut i luften men hur får du den kopplad till insuget?

    Glöm ej bort att metanol har en viss tjusning
    Det sitter monterat på många moderna motorer,det är en vanlig avgasippel iskruvad i insugsröret..
    Jonny,jag håller med dig i stort men det finns några nackdelar med bensin med.. Men det finns det med allt!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  13. #53

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Ska alltid sitta en slang mellan vevaxel o insug,det gör en jädrans skillnad..


    Hej.
    Jag har löst problemet med att montera en liten tank inne i kroppen som tar hand om överskottsoljan och som jag tömmer efter dagens flygning. Fungerar klockrent. Kärran är helt torr under, garanterat inget kladd.
    /Lelle

  14. #54

    Standard

    Det här med självförtroendeskapande kärra tycker jag låter väldigt bra! Och vad jag har förstått så är Calmaton fantastisk att flyga…
    Då slog det mig… vad är viktigast att göra i mitt läge? Alltså, om man i slutänden strävar efter, en kärra likt Burning Spear men blir rekommenderad en Calmato Sport Rekommenderas den för att det är ett klockrent som ger en möjligheten att bli en skickligare pilot eller för att det är en bra kombination Calmato Sport+.52 fyrtakt för få förbränningserfarenheten i en flygplan?
    Är det någon skillnad i ”flygteknik” mellan förbränning och el? Något vridmoment eller vad det nu kan vara…

    Skulle en el-driven Calmato fungera lika bra, eller är det just i kombinationen med en metanolmotor den gör sig bäst? Det där med att allt skulle bli kladdigt verkar ju inte vara ett jätteargument längre

    Hoppas att jag inte har uttryckt mig otrevligt, för det är verkligen inte meningen. Efter att ha läst och begrundat tråden så har det dykt upp vissa mycket tänkvärda saker som ska bearbetas vidare

    Vänliga hälsningar
    Johan.

  15. #55
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Lite av grejen med Calmato o förbränningsmotor är att det är bara att tanka o flyga..Initialkostnaderna för en större elsetup med extra accpaket o lite annat blir dyrare+vänta på att det ska laddas..
    Vill du ha ett calmatopaket med radio så hjälper jag dig gärna o plocka ihop något vettigt via ÖMH,jag kan rekomendera skrället för trevligare finns inte..Och det skall vara sportsen,den är något som går o göra det mesta med..
    Jag tycker o tror att i ditt fall så är det att ta ett par kliv tillbaka att köpa en högvingad trainer men där går säkert åsikterna isär..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  16. #56
    js_s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    669
    Jobb
    Chaufför/försäljare
    Klubb
    RC Åland

    Standard

    Jag kan bara hålla med bokis om calmato sports,Den är bara för härlig o flyga
    Jag kom aldrig överens med mina 2 högvingade trainers som jag la i backen ganska tätt efter varandra sen började jag flyga calmato sports o då började min flygning gå riktigt bra.
    Så 11 poäng av 10 möjliga till Calmato sports

  17. #57

    Standard

    Nu när jag har funderar på saken och läst igenom tråden ett antal gånger får jag väl hålla med att en Calmato Sports med någon trevlig OS-motor kan väl vara bra, dåh, jag får väl köpa en sån dåh!

    Jag har i alla fall fått ut det jag ville ur tråden. Tackar ödmjukast

    /Johan.

  18. #58
    gimbos avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    713
    Jobb
    IT-Proffs
    Klubb
    Malmens Modellflygklubb (Linköping)

    Standard

    Har kollat på Wesses Calmato i hans videobloggar (svårt att undgå). Han verkar ha ett bra krut i sin maskin. Hör efter vad det är för morot han ha. Garanterat en YS, men storlek. Vet inte om den är för stor egentligen? Men den verkar sitta klockrent i det planet vad man kan se på flygningarna.

  19. #59

    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    82
    Jobb
    Jobbar inom plast/formsprutnings industrin.
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb ÖMFK

    Standard

    Jag som är ny på flyg helt å hållet kan även rekomendera Hangar 9 P-51 Mustang pts

    Flyger riktigt fint. Du får lite av fördelen att flyga en kärra med sporr hjul.
    om du framöver ska gå över till större bensinare. typ en extra + att den är riktigt fin med.. Kör med en Os fs 70 surpass 2 i min och har kraft så det räcker och bli över till mer avancerad flygning.

    Ett till plus med den är att det är riktiga klaffar så landningarna är som att bre ut smör på morgon mackan.. Helt odramatiska å riktigt fina.

    Så bara att välja en kärra nu.. Men som sagt.. jag rekomenderar starkt Mustangen.. Underbar att flyga

  20. #60

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Men va f*n................en mustang p51 till en nybörjare



    de går aldrig 8)

Liknande ämnen

  1. Första flyg
    Av Lakritskatten i forum Nybörjare
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-08-17, 13:29
  2. Första hangförsöket
    Av sundqvistjohan i forum Segel och Hang
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-06-21, 23:33
  3. Första helikoptern
    Av Cribba i forum Helikopter
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2008-02-02, 18:09
  4. Domedagen närmar sig för privatflyget
    Av Jakob i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-06-09, 22:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •