Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 44

Ämne: Corsairen provflugen!

  1. #21

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    74
    Jobb
    Airbrush-artist
    Klubb
    Tre Aviatörer

    Standard

    Sånt här blir jag riktigt glad att se! Vad kul det är när kurserna jag håller kan ge så fina resultat . Förbaskat bra jobb . Hoppas vi får se fler byggen med samma vädringsgrad i detta forum .

  2. #22

    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    78
    Jobb
    Civilingenjör
    Klubb
    Eskilstuna Radioflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lelle
    Skitsnyggt Janne.
    Du kommer väl till Södertälje MFD och flyger den. Skulle vara kul att få se den i luften.
    Har just nu själv en 100" Corsair FU4-1A på byggbordet. Det är en marutaka som jag haft i många år, men nu ska den bli färdig iaf. Byggsatsen var tyvärr utan klaffar, men det har jag löst, så nu har jag fungerande 3-delad klaff på den. Ställen är robarts luftdrivna. Ska sätta in min 7-cylindriga stjärna i den när den blir klar.

    Tänkte att du kan få "förmånen" att airbruscha den. Du har ju känsla för det.
    PS, du tänker väl inte flyga combat med den, eller?
    Än en gång snyggt jobb, Janne!
    Självklart siktar jag på att lufta den på MFD i Södertälje Lelle. Kul att du också bygger Corsair. Tyvärr tror jag inte att jag kan ta på mig att lacka den dock. Du anar inte hur många timmar det ligger i detta bygges lack. Men prova själv får du se hur kul det är. Och inte speciellt svårt heller. Observera att detta är första gången jag airbruschar. Jag svarar gärna på dina frågor, telefonnummret kan du få av Licke i Södertälje Mfk.
    Ett tips till er alla: OM Micke och Micke anordnar en kurs till, se då till att gå den! Det är värt varenda minut!

    /Janne Dersjö
    Live to fly, fly to live!

  3. #23

    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    78
    Jobb
    Civilingenjör
    Klubb
    Eskilstuna Radioflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Graffen
    Sånt här blir jag riktigt glad att se! Vad kul det är när kurserna jag håller kan ge så fina resultat . Förbaskat bra jobb . Hoppas vi får se fler byggen med samma vädringsgrad i detta forum .
    Tack Micke och ni andra för ert beröm, det är nästan så att jag rodnar ops: ops: ops:
    Live to fly, fly to live!

  4. #24
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Hej Lowflyer.
    Oj oj oj, jag blir mållös.
    Håller på med en P-47 från KMP men fått torka. Men detta ger en helt ny glöd i den svaga lågan. Riktigt riktigt snygt.
    Har kommit till momentet där jag ska lacka om min P-47a men det har som sagt varit dött ett tag. Men din otroliga makeower får mig att längta ut till hobbyrummet. Inte för att jag kommer att uppnå ditt resultat men jag ska väll försöka mig på att skita ner den samt att få till panellinjer och lite skuggning.
    En fråga. Lackade/målade du direkt på plastfilmen på vingen? Har nämligen en Kyosho P-40 Warhawk som skulle va kul att modda lite.
    En fråga till. En sådan kurs du gick, dyrt? Vart? Går det få kontakt med kursledaren eller så? Skulle vilja diskutera ett och annat bla pga att jag bor i värmland.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  5. #25

    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    78
    Jobb
    Civilingenjör
    Klubb
    Eskilstuna Radioflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ompa
    Hej Lowflyer.
    Oj oj oj, jag blir mållös.
    Håller på med en P-47 från KMP men fått torka. Men detta ger en helt ny glöd i den svaga lågan. Riktigt riktigt snygt.
    Har kommit till momentet där jag ska lacka om min P-47a men det har som sagt varit dött ett tag. Men din otroliga makeower får mig att längta ut till hobbyrummet. Inte för att jag kommer att uppnå ditt resultat men jag ska väll försöka mig på att skita ner den samt att få till panellinjer och lite skuggning.
    En fråga. Lackade/målade du direkt på plastfilmen på vingen? Har nämligen en Kyosho P-40 Warhawk som skulle va kul att modda lite.
    En fråga till. En sådan kurs du gick, dyrt? Vart? Går det få kontakt med kursledaren eller så? Skulle vilja diskutera ett och annat bla pga att jag bor i värmland.
    Jag penselmålade först på tunnt med Prymol på vinge/stabbe. Därefter lade jag den vattenbaserade primern. Vet inte om det behövdes, men det gav i alla fall lite bättre förutsättningar för den vita färgen att täcka. Tänk på att lägga tunna lager om du inte har trä under. Corsairen är plankad på vingarna, men inte på stabben.

    Kursen arrangerades av SMFF och hölls i Norrköping. Kommer inte ihåg vad den kostade, men inte var det så farligt dyrt. Värt varenda krona!

    En av kursledarna går under namnet Graffen här på forumet. Jag har inte satt mig in i alla detaljer här på forumet ännu, men det kanske går att skicka ett PM till honom?

    /Janne
    Live to fly, fly to live!

  6. #26
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Tackar Janne.
    Jag vräker i väg ett PM till Graffen efter att House på 4an slutat
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  7. #27

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Urtjusigt Janne!! PDT_Armataz_02_43

    Så fick man lära sig lite nytt, kan säkerligen användas på Spit #2!! Men det blir svårt att komma upp i din och Graffens klass.... När går nästa kurs??!! PDT_Armataz_02_07

  8. #28
    No4s avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    165
    Jobb
    Vinodlare och äkta mångsysslare inom hobbyn.
    Klubb
    Värhulta Air Force

    Standard

    Är det någon som vet var man kan få tag på det där medlet som du etsade ner den blanka ytan på plastfilmen " Prymol" någonstans nu eller något kem med samma egenskap.

    Skulle gärna också gärna vara med på en Airbruch kurs.
    Snälla ordna en till.....

    Vi är säkert många som efter dessa bilder är sugna på detta. Det finns ju hur mycket billiga och läckra ARF kärror som helst idag.
    Jag vet att alla drömmer om en P-51 Mustang.

  9. #29

    Standard

    Model Craft i Malmö säljer Prymol enl. hemsidan:
    http://www.model-craft.se

  10. #30

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Hej på Er!

    Sitter och testar hur man gör när man lägger in en bild.
    Nu skall vi se om min Stearman med 7-cyl. Seidel-stjärna kommer med..

    /Lelle

  11. #31

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Hej Lennart,

    Snygg bild på ett snyggt flygplan!
    Vi hörs snart och tack för fikat.
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  12. #32

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Hej Lars.
    Tack för trevligt besök med lite modellsnack och botanisering i hobbyrummet under några timmar. Det är alltid så trevligt att få språka med dej eftersom vi har så lika tankar om både flygplan, utrustningar och även på det mänskliga planet. Utmärkt att du också kunde visa mej hur man lägger upp bilder på den här sidan. Jag har ju försökt en gång tidigare men det lyckades inget vidare. Nu ska det väl fungera i framtiden eftersom vi har var sitt ”nästan lika” projekt på gång och som vi kommer att lägga ut som en ny byggtråd inom kort. Kan väl utan att avslöja för mycket att handlar om var sitt ¼-skala-projekt.
    (Lägger med en ny blid och ser om jag lyckas. Der är interiören i baksits på min Sterman).

    Välkommen till oss igen, Lars.

    /Lelle

  13. #33
    Jakobs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 875
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap och Åhus MFK

    Standard

    Hej!

    Så här lägger man in bilder i sina inlägg!

    Du laddar först upp bilden i vårt album till vänster. Observera max storlek på bild 800X800 samt 256 kb
    Sen högerklickar du på bilden och väljer egenskaper. Observera att den ska vara i stort format. Sen kopierar du adressen. Därefter klickar du på img ovan samt klistar in adressen efter detta img samt avslutar med att lägga ytterligare ett img efter adressen. Sen ska bilden visas förhoppningsvis. Finns bilden redan upplagd någon annanstans behöver du inte lägga upp den i vårt album utan kan ta adressen som går dit.

    Det ska se ut så här ungefär i ditt inlägg:

    Mvh / Jakob Rydinger. Administratör av http://www.rcflyg.se

    ____________________

    ATT FLYGA ÄR ATT LEVA!

    www.scandinavianplank.se Trätrall i underhållsfri träkomposit för altaner och runt pooler

  14. #34

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Tack, Jakob.
    Har precis "fått till det" nu.
    /Lelle

  15. #35

    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    78
    Jobb
    Civilingenjör
    Klubb
    Eskilstuna Radioflygklubb

    Standard Sequenser

    Då min vän Jim ville se en bild på sequensern som driver landställen och luckorna passar jag på att "stjäla tillbaka" min tråd



    Som jag skrev tidigare driver den max fem servon. I fallet Mustang som den egentligen är konstruerad för betyder det: Höger landställsben, vänster landställsben, luckor till huvudstället, sporrstället och luckorna till sporrstället. Höger och vänster ställ går in lite fördröjda precis som på orginalet. Luckorna till huvudstället stängs efter att stället har gått ut eller in.

    På Corsairen har jag skippat landställsluckorna fram och använder därför bara tre kanaler. (Endast ett servo till huvudstället)

    MOSFETen ni ser i bild matar servona med ström och stänger av strömmen tio sekunder efter att stället har gått in. Om stället har fått en smäll och tar emot någonstans drar det med andra ord inte ur mottagaraccen.

    För er datanördar kan jag även meddela att jag har programmerat den i C med 16-bitars aretmik. Egentligen är processorn bara en 8-bitars så minnet blev "rätt fullt"!
    Jag tyckte att 8 bitars upplösning på servosignalen blev för dålig.

    /Janne
    Live to fly, fly to live!

  16. #36
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Har du byggt denna sequenser själv? Om ja, i så fall har du möjlighet att publicera en komponent lista och ritning?
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  17. #37

    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    78
    Jobb
    Civilingenjör
    Klubb
    Eskilstuna Radioflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ompa
    Har du byggt denna sequenser själv? Om ja, i så fall har du möjlighet att publicera en komponent lista och ritning?
    Jag kan nog få till en ritning, men det kommer inte att hjälpa dig speciellt mycket är jag rädd. Det "magiska" sitter i koden jag har laddat ned i microdatorn, inte i hårdvaran. Jag har gjort denna som en "one off" och därför inte lagt ned något krut på att få den användarvänlig. Det finns till exempel inget fint interface som man kan ställa parametrar med osv. Alla mina hastigheter, fördröjningar och ändlägen är hårdkodade för min applikation.

    Pär Bertilsson sålde tidigare en universal. Han har den kvar på Icarus Sqd's hemsida. http://www.algonet.se/~parb/prylar.html Slå honom en signal och kolla om han fortfarande tillverkar den.

    /Janne
    Live to fly, fly to live!

  18. #38

    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    78
    Jobb
    Civilingenjör
    Klubb
    Eskilstuna Radioflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ompa
    Har du byggt denna sequenser själv? Om ja, i så fall har du möjlighet att publicera en komponent lista och ritning?
    Jag kan nog få till en ritning, men det kommer inte att hjälpa dig speciellt mycket är jag rädd. Det "magiska" sitter i koden jag har laddat ned i microdatorn, inte i hårdvaran. Jag har gjort denna som en "one off" och därför inte lagt ned något krut på att få den användarvänlig. Det finns till exempel inget fint interface som man kan ställa parametrar med osv. Alla mina hastigheter, fördröjningar och ändlägen är hårdkodade för min applikation.

    Pär Bertilsson sålde tidigare en universal. Han har den kvar på Icarus Sqd's hemsida. http://www.algonet.se/~parb/prylar.html Slå honom en signal och kolla om han fortfarande tillverkar den.

    /Janne
    Live to fly, fly to live!

  19. #39
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Jag kontaktar Pär Bertilsson och hör vad han har att säga.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  20. #40

    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    78
    Jobb
    Civilingenjör
    Klubb
    Eskilstuna Radioflygklubb

    Standard

    Igår kvaddade jag min Corsair.

    Första flygningen i år, första flygningen med nya motorn, andra flygningen totalt. Vad hände? Jag klantade mig dubbelt. Dels fixade jag inte någon metod att justera nålen med motorn igång. Vet inte om jag hade maxeffekt ut eller ej. Dels var det i stort sett vindstilla igår. Alltså märkte jag ingen skillnad när jag kollade vindriktningen och jag tog då ett beslut att ta den långa banan. Men när jag startade kom det en vindby rakt från sidan och blåste över kärran åt sidan just när den skulle lätta (dessutom för tidigt). När jag skevade emot klippte den åt andra hållet och lade sig på rygg. Final. Total flygsträcka ca tio meter.....

    Tyvärr bortom reparerbart skick som jag ser det idag. Jag tror inte att det går att fixa. Mittendelen av vingen är ju i glasfiber och den sprack upp med inre skador mm. Kroppen går kanske att plasta ihop igen, men det blir jättemycket jobb plus att det troligen blir tyngre än innan.

    Hur känns det då? Inte så illa som man skulle kunna tro faktiskt. Visst är det mycket jobb nerlagt med målning mm. men samtidigt var det väldigt kul och framför allt lärde jag mig massor på köpet. Den flygningen jag gjorde i höstas gav vid handen att käran var ganska tung och jävlig att landa. Det är inte kul att flyga med en maskin man måste vara nervös för hela flygningen. Motorkraften var i minsta laget tidigare och det kändes inte som att det fanns överskott med kraft nu heller. Så det blir till att ta nya tag med nästa modell. Tar med vraket till Warbirdträffen för den som vill diskutera målning.

    Provflög även min Boeing Stearman och den flög väldigt lätt och sakta. Som alla dubbeldäckare flög den inte speciellt rent men en trevlig modell att hasa runt med en stilla sommarkväll helt klart!

    /Janne
    Live to fly, fly to live!

Liknande ämnen

  1. ATG 700 hexa provflugen
    Av searay i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-01-19, 23:41
  2. JAS 39 Gripen provflugen
    Av Brauer i forum Elmodeller
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-03-11, 21:46
  3. DC-3an provflugen !
    Av ivve i forum Skalamodeller
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2007-04-21, 21:45
  4. Butcherbird provflugen!
    Av warben i forum Skalamodeller
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-04-16, 11:29
  5. Giant UCD 3D Provflugen!!
    Av Magnus i forum Metanolmodeller
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-06-19, 15:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •