Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 32 av 32

Ämne: Tomten på besök

  1. #21

    Standard IMAX laddare

    jag har läst på

    http://www.rcgroups.com/forums/showt...74#post8224880

    om dessa laddare och jag vet inte om jag längre vill köpa någon, kanske låter fånigt men...ja, ni får läsa själv.

  2. #22
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    Jädran BÄBISAR gnälla på laddare här ser ni en riktig laddare för män....

    http://www.wesse.se/film/dunderladdare.avi

    Get high with hovering
    not drugs

  3. #23
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Läste faktiskt det på rcgroup innan jag köpte min laddare. Frågan är hur pass bra hans test är. Han använder ju inte ett 3:e instrument för att garantera att hans eget är korrekt som han säger.

    Har haft min B6:a nu i 2 dagar och är som han på reklamen säger "helnöjd"
    Mvh / Fredrik Glawe.

  4. #24

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    180
    Jobb
    Konstruktör
    Klubb
    Södra Dalarnas RFK

    Standard

    Den du Wesse, kanske man skulle testa på frugan....så kanske det blev lite fart på henne igen...haha

  5. #25

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    501
    Klubb
    Edefors Penguins

    Standard

    Det kan nog stämma att B6:an visar mer mAh än vad den verkligen har laddat för jag tycker att man får in väldigt mycket i accarna.

  6. #26
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av wesse
    Jädran BÄBISAR gnälla på laddare här ser ni en riktig laddare för män....

    http://www.wesse.se/film/dunderladdare.avi
    Jäklar Wesse.. den var de drag i, förmodar att den är direktkopplade mot kärnkraftverket i Oskarshamn ojojoj här snackar vi power på hög nivå.

    Ska se om jag kan modifiera min så de blir nått liknande.

    /Martin

  7. #27

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Glawe
    Läste faktiskt det på rcgroup innan jag köpte min laddare. Frågan är hur pass bra hans test är. Han använder ju inte ett 3:e instrument för att garantera att hans eget är korrekt som han säger.

    Har haft min B6:a nu i 2 dagar och är som han på reklamen säger "helnöjd"
    Poängen med mätningen (även om hans egna "dyra" instrument inte är korrekt kalibrerat) var nog att per cell så visade det olika spänningar fast laddaren visade exakt samma:

    At the end of charging, my multi-meter reads:
    cell1: 4.18v
    cell2: 4.16v
    cell3: 4.23v --> over 4.2


    One more big error:
    While the charger's reading on individual cells are:
    cell1: 4.10v
    cell2: 4.10v
    cell3: 4.10v

    Sen om hans 4.18 osv är exakt eller inte kan man ju inte avgöra (med mer än än exakt kalibrering av instrumentet han har)

    Å andra sidan. Mitt sett å se det hela är att jag tror knappast några hundradelar hit eller dit spelar nån praktisk roll.

    /Håkan

  8. #28

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Glawe
    Läste faktiskt det på rcgroup innan jag köpte min laddare. Frågan är hur pass bra hans test är. Han använder ju inte ett 3:e instrument för att garantera att hans eget är korrekt som han säger.

    Har haft min B6:a nu i 2 dagar och är som han på reklamen säger "helnöjd"
    Fast jag litar nog mer på wattmetern och hans $200 multimeter, speciellt om ladddisplayen visar tre likadana spänningsvärden samt att summan av dem inte stämmer i den andra displaymenyn. Det faktum att den inte har balanserat cellerna OCH laddat en cell över 4.2 så kan man ju undra vad mer för buggar de laddarna har. Även om jag har brandfilt, brandsläckare och varnare så vill jag inte gärna grilla hobbyrummet bara för att jag sparat halva pengarna jämfört med en "orginal". Jag kommer nog återkomma då det börjar dra ihop sig för att kolla hur era laddare och batterier fortfarande fungerar

  9. #29
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Japp .. gör du så , ska se om man kan hinna pröva något i helgen om de inte blir för mycket regn

    Har laddat mina 4 lipo celler och hittills så står huset kvar hihi..

    /Martin

  10. #30

    Standard

    Av en händelse så har jag fått tag på en IMAX B5 för att testa.
    Första intryck: 0 av 5, pga att pluskabeln var avskavd så att laddaren var död från början, kortslöt mitt nätagg när jag kände på sladdarna. Hursomhelst, problemet åtgärdades.

    För att inte göra en kort historia lång så kan jag säga att den laddaren jag testade så brann iaf inte hobbyrummet ner ..men jag kan verifiera det som han i länken mätte upp. inte riktigt lika illa, men laddaren räknar inte spänningarna korrekt. Om cellernas spänning var 4.19, 4.20 samt 4.15 så visade laddaren en total spänning på 12.60 V.

    Nu har inte jag någon kalibrerad multimeter, så att en cell laddades över 4.2 volt, närmare bestämt 4.21 betyder ingenting egentligen... men alla cellerna i de två batteriarna visade iaf mer eller mindre samma spänning.

    I övrigt så gillade jag möjligheten att stänga av det fjantiga pipet, gillade inte att det pep lika fjantigt när laddningen var klar, det borde pipa lite högre då tycker jag. Gillade laddkablarna väldigt mycket att man får korta
    stumpar man bara byter ut.

    Kan ju säga på en gång att jag kommer göra samma "test" på min gamla pro-peak prodigy 2 som jag haft några år.

  11. #31

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av knas
    Av en händelse så har jag fått tag på en IMAX B5 för att testa.
    Första intryck: 0 av 5, pga att pluskabeln var avskavd så att laddaren var död från början, kortslöt mitt nätagg när jag kände på sladdarna. Hursomhelst, problemet åtgärdades.

    För att inte göra en kort historia lång så kan jag säga att den laddaren jag testade så brann iaf inte hobbyrummet ner ..men jag kan verifiera det som han i länken mätte upp. inte riktigt lika illa, men laddaren räknar inte spänningarna korrekt. Om cellernas spänning var 4.19, 4.20 samt 4.15 så visade laddaren en total spänning på 12.60 V.

    Nu har inte jag någon kalibrerad multimeter, så att en cell laddades över 4.2 volt, närmare bestämt 4.21 betyder ingenting egentligen... men alla cellerna i de två batteriarna visade iaf mer eller mindre samma spänning.

    I övrigt så gillade jag möjligheten att stänga av det fjantiga pipet, gillade inte att det pep lika fjantigt när laddningen var klar, det borde pipa lite högre då tycker jag. Gillade laddkablarna väldigt mycket att man får korta
    stumpar man bara byter ut.

    Kan ju säga på en gång att jag kommer göra samma "test" på min gamla pro-peak prodigy 2 som jag haft några år.
    Intressant.

    En fråga eller två. När du mätte de enskilda cellerna med ditt instrument. Vad visade enskild cell i laddaren?

    När utfördes mätningen, under laddning eller efter laddning?
    Anledningen till sista frågan är att jag märkt att cellspänningen sjunker tillbaka olika snabbt och olika mycket på batteriet efter laddning.

    /Håkan

  12. #32

    Standard

    Tyvärr så hade jag inte så mycket tid att testa då jag skulle lämna tillbaka laddaren dagen efter (idag), så jag antecknade inte så mycket, jag måste gå lite på vad jag kommer ihåg.

    Intressant.

    En fråga eller två. När du mätte de enskilda cellerna med ditt instrument. Vad visade enskild cell i laddaren?
    Jag övervakade inte konstant men tittade under den första minuten eller två, vill minnas att med ett batteri så låg cellerna på de exempelspänningarna jag skrev förrut, dvs
    4.19-4.20 (pendlade lite)
    4.20
    4.14-> (ökade allt eftersom)

    Laddaren visade då en totalspänning på 12.59-12.60 konstant


    När utfördes mätningen, under laddning eller efter laddning?
    Anledningen till sista frågan är att jag märkt att cellspänningen sjunker tillbaka olika snabbt och olika mycket på batteriet efter laddning.

    /Håkan
    Jag mätte direkt efter en laddning på ena batteriet och då visade cellerna 4.20, 4.20 samt 4.21 V
    Efter ett tag visade batteriet (eller om det var det andra jag testade ladda ops: ) runt 4.14V på alla celler. Jag vet att det låter flummigt och osäkert.
    Hade jag haft mer tid så hade jag lagt mer möda på att jämföra spänningarna och mäta under laddning, men jag hade inte tid/grejjer för att rigga en sådan test.

    Jag ska mäta batterierna igen när jag kommer hem och se vad de ligger på ett dygn efter laddning.[/quote]

Liknande ämnen

  1. Tomten kom sent i år
    Av K-Å i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2011-01-21, 16:35
  2. Grattis Tomten
    Av wesse i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2009-09-20, 10:18
  3. Elfel hos Tomten
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-03-28, 19:32
  4. Slammis o Tomten
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-12-31, 15:54
  5. Tomten ej på besök......
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-10-17, 17:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •