Nedan följer ett toklångt inlägg från en n00b. Kom inte och säg att jag inte varnade er... Men kontra gärna om ni tycker jag är ute och cyklar!

Jag tycker du ska börja med el, och inte alltför dyrt. El-trainers är lätta, så skadorna blir mindre. Lätta plan kan även flyga långsammare, vilket är en klar fördel när man är ny. Det är också mindre sorgligt att plantera ett plan för 1500kr än ett för det dubbla eller mer.

En modell som jag sett många rekommendera på nätet är Wing-Dragon Sportster, en stryktålig sak med propellern bakom vingen, och den har skevroder. Enligt de som haft den har den *både* bra flygegenskaper för nybörjare *och* är rolig att flyga när man kan. Jag har bara flugit den i FMS, samt sett ett halvdussin videor, men det verkar stämma.

Finns på många ställen, men det här är det billigaste jag sett (1195:- inkl motor, ack, laddare, radio - ALLT!):
http://www.aircpro.com/airc/homepage...25734a0071a9e0

Det är förstås inte lika bra komponenter som i ett kitt för 5000:-, men allt lär i alla fall vara helt okej, och det följer standard, så du kan byta en komponent åt gången, t ex bättre sändare eller uppgradera till borstlös motor och LiPo-ack etc. Många billiga kitt följer inga standarder så det här är ett stort plus.

Jag började flyga för ca två år sedan, med en GWS E-starter, en utpräglad trainer med elmotor och LiPo-batterier för ca 2500:-. Så här ser planets flyghistorik ut hittills:

Flygning 1: Start, 2s flygning rakt fram (en halvmeter över marken), lyckad landning.

Flygning 2: Start, för skarp sväng, för skarp sväng åt andra hållet, halv loop, ner i backen. Propellern gick av, motorfästet slogs loss, landningsstället slogs loss, ena vingen bröts av. Hem och limma.

Flygning 3: En kompis tog upp den, konstaterade att den var helt rätt trimmad, landade igen.

Flygning 4: Jag startade, vinglade iväg bort över fältet, fick kommentaren "Nu är det nog dags att vända snart, medan du fortfarande kan se kärran...". Vände, steg, sjönk, svängde åt fel håll, överkompenserade åt andra hållet, gick i backen. Propellern gick av, motorfästet slogs loss (landningsstället blev kvar tack vare att jag förstärkt infästningen rejält), andra vingen bröts av.

Jag åkte hem och lagade igen, men orkade inte flyga mer eftersom jag kände att jag var ljusår ifrån att behärska planet. En timmes lagning per tio sekunders flygning var vad jag hade att se fram emot även de närmaste tio flygningarna, och det kändes lite tröstlöst.

Så, i torsdags, såg jag att Teknikmagasinet har en simulatorradio med USB-plugg som passar till FMS. Köpte den för 199:- i fredags, tog ner allra senaste versionen av FMS från nätet, Googlade efter "FMS models", och hittade en bunt som jag laddade ner (det finns några med från början också), däribland E-starter. Efter uppskattningsvis åtta timmar i FMS kan jag nu säga att jag utan tvekan borde ha börjat i FMS innan jag gick ut och försökte flyga. När planet väl är uppe i luften och far fram i kanske 30km/h så har man inte mycket tid att tänka efter - vilken spak var det nu jag skulle dra i, eller skulle jag skjuta den ifrån mig, etc. Sitter man i FMS och styr med något som liknar en radio, så får man snart de reflexer som behövs. Det jag tror ska sitta innan man går ut i verkligheten är:

* Tillräcklig vana vid kontrollerna för att man inte ska behöva tänka så mycket på vilket håll på vilken spak som gör vad - det ska i princip "sitta i händerna".

* Bra känsla för hur stora utslag som behövs. Det skiljer från modell till modell, men man får en känsla i händerna som gör att man kan ge lite utslag först, kompensera om det blev för mycket, ge lite mer om det blev för lite. När det sitter kan man växla mellan en massa olika modeller i FMS utan att krascha.

* Reflexer för att kompensera när man börjar svänga för hårt, och då kompensera lagom mycket för att det inte ska barka åt skogen åt andra hållet.

* Skaplig känsla även för att flyga mot dig själv, då du måste dra höger på radion för att planet ska svänga åt vänster, från dig sett.

* Förmågana att landa utan att krascha. I min lilla FMS-värld är det bara att hålla sig på god höjd, rikta in sig mot landningsbanan, och stänga av motorn. Har du ett lätt el-plan behöver du sedan bara ge lagom mycket höjdroder för att hålla planet vågrätt så landar du elegant.

Att få in det här kostar 199:- plus kanske mellan en och fyrtio timmars simulering, och det är rolig tid eftersom man hela tiden blir bättre. Eller också kostar det ett antal, troligen korta, verkliga flygningar och många timmar i limångor för att laga planet, som till slut kanske är så fullt av epoxy att det flyger som en skadskjuten kråka eller inte alls, och då får du lägga en femhundring eller mer på att köpa ett nytt plan.

Det kanske verkar övermodigt av en som ännu inte gjort en enda riktigt lyckad flygning att tala om hur man ska göra, men jag tycker mig i alla fall se nu exakt vad jag gjorde för fel från början, och jag tror FMS-träningen besparat mig flera dussin krascher. Jag var helt chanslös när jag började flyga FMS - det var krasch efter krasch efter krasch utan att jag ens försökte mig på något avancerat, men reflexerna kommer efterhand. Självklart lär jag krascha fler gånger med det här planet, men jag har i alla fall mycket gott hopp om att min nästa flygning går bra.

Och köp en kärra som tål stryk och som inte har propellern på nosen, för nosen lär du behöva för att landa på några gånger!

Jag bor förresten också på Mälaröarna. Hoppas vi ses på fältet fram i vår! Träffar du en Fredrik med en luggsliten E-starter så lär det väl vara jag...

Lycka till så länge!