Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 40

Ämne: Går i tankarna att börja med R/C Flyg

  1. #1

    Standard Går i tankarna att börja med R/C Flyg

    Hej!

    Är en kille som bor ute på Färingsö som fått upp ögonen för R/C flyg. Jag har pysslat lite med R/C förut, har en Metanoldriven bil och en eldriven båt sedan några år tillbaka. Kan inte påstå annat än att det är kul
    Då jag precis börjat gymnasiet på tekniklinjen med inriktning flygteknik började jag fundera på att börja med r/c flyg. Eftersom jag även har ett fält att flyga ifrån (Skå-Edeby) relativt nära så blev det ännu mer intressant.
    Har forskat lite och upfattat vissa saker som vettiga för en nybörjare:

    Kontroll : JR MX-12 ( http://www.modellhobby.com/product_i...oducts_id=1105 )
    Plan: Kyosho Calmato (40 motor, http://www.umearc.se/cgi-bin/article...8&subgroup=420 ),
    Thunder Tiger Trainer 40/60 (40/60 motor)
    Men! Jag antar redan nu att så här enkelt kan det inte vara, då jag behövde diverse extra tillbehör när jag köpte min bil. Så vad är det ungefär man behöver? Finns ju paket för Thunder Tiger modellerna med motor, prop, plan, och radio. (Ska man köpa en JR radio som är snäpet dyrare än den som följer med i paketet?) Paket på olika Thunder Tiger modeller: http://www.rchobbysyd.nu/catalog/index.php?cPath=26_108
    Vill helst inte heller rasa upp i pengar över 4500-5000 kr om det är möjligt, och om det inte är det måste jag nog tyvärr vänta lite längre med att börja flyga. Räcker en 40 modell, eller ska/borde man köpa en 60 modell som första trainer? Vad jag förstått är det många som lärt sig flyga med bl.a. Excel 2000 på mitt flygfält. Jag har inte varit där ännu, men ska försöka åka dit någon dag när jag vet att det är folk där som flyger så man kan ställa lite jobbiga frågor :P
    Måste också fråga. Är det verkligen så att man ofta kraschar planen? Tycker man endast ser filmer på krascher och jobbiga senarion där det bara blir brasved kvar av planen. Då jag är en väldigt försiktig person som gillar när saker är hela och nästan blänker så började jag fundera på om detta verkligen är rätt hobby, har ju inte råd att lägga ner runt 2000 kr på nya plan var 3e månad precis :P

    Tacksam för lite hjälp och svar
    Pierre

  2. #2

    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    411
    Jobb
    studerande
    Klubb
    Marks modellflygklubb

    Standard

    Ojojoj, såna här ämnen kan få vilda diskusioner Bara, vilket plan man skall välja som nybörjare

    Jaja, till ämnet så tycker jag att det paketet du plockat ihop verkar ganska vettigt. Calmato trainern vet jag flyger ruskigt bra då jag själv haft en sådan.

    Gx40 motorn som kommer med i det packetet är kraftfull och bra. Räcker till att dra sig ur krångliga situationer.

    Sen en simulator är alltid bra. FMS som är gratis att ladda ner är helt okej, behöver bara en joystick för 300. Eller om du vill ha en riktigt bra som reflex eller nått så kommer detta kosta runt 2000.

    Sen tillbehör. Det du behöver är olika verktyg som du kan köpa efter hand. Är fältet också vid en klubb? För det kan alltid vara bra. Du bör nog ta hjälp några gånger och snart så kommer du kanske få ett motorproblem och det måste kunna lösas. Vet inte hur haj du är på motorer men om du kan motorerna till rc-bilarna tror jag inte detta är stor skillnad utan att igentligen veta

    För motorn behöver du en glödare, nått att tanka med typ en pump eller nått och gärna en starter som man pressar mot propellern. Glödaren sätter du på glödstiftet som tänder. Startar motorn med startern och sen av med glödstiftet.

    Sen med crascher. Jag har kraschat en gång på mina 3 månader och det var in i ett träd som stod olämpligt placerat.

    Och framförallt välkommen till denna underbara hobby.
    Mvh David!
    ---------------
    Sebart katana S50 E | Above all yak 54 120 cm | Fliton edge 540 freestyle | Free Air Blitz EPP | Kyosho Calmato sports | Kyosho Concept SRK

  3. #3
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Hej Pierre..
    Ett alternativ är ju att du frågar på klubben om de har skolflygning då kan du lära dig flyg med klubben skolflygplan och du får all hjälp med att lära dig flyga på ett säkert sätt så att man minskar riskerna för krasher.

    Om du kan tänka dig att köra El flygplan så kan du komma undan betydligt billigare dessutom finns de modellplan till El som är gjorda i EPP plast och dessa är mer eller mindre oförstörbara , skulle de gå sönder finns de lim som limmar ihop dem igen på 5-10min.

    Men som DaEk sa, Simulator träning är grymt bra sätt att komma igång på, FMS är som sagt gratis och även om grafiken inte är den bästa så får man ändå en liten uppfattning om hur man ska dra i spakarna för att hålla planet i luften .

    Jag flyger mycket simulator och innan vi började flyga med våra El Cessnor så hade vi kört en hel del i simulator, men när man sedan står där i verkligheten så är de ändå lite skillnad och att krasha hör väl till den här hobbyn.

    Någon sade vi ett tillfälle till mig att man ska flyga sådana plan man har råd att krasha med. Allt hänger givetvis på vad man har för ekonomi är man student ska man kanske inte köpa 2,5m:s plan som kostar 20 000.

    Mitt tips i debatten är att börja med billiga grejor köp ett RTF paket finns för runt 1000-1500kr , skolflyg på klubben. blir du mer sugen så skaffa häftigare grejor till våren.

    Risken är väl att klubben inte kör skolflyg så här sent på året iofs.. du får ner och höra med dem.

    Lycka till..

    /Martin

  4. #4

    Standard

    Angående undran om man kraschar så mycket som det görs i filmer...

    1. Det kan se trist ut med ett flyg som flyyyger.... och flyyyger runt
    runt... på hög höjd osv... de som filmar så filmar helt enkelt när flygen
    är lågt, landningar, starter, .. humm.. krascher...

    2. Såg att du reggat dig på motorportalens forum... kanske det är där
    du sett filmerna... vi är ett gäng som började från noll.... ingen klubb
    eller kunskap bakom nånting här inte! Hårda vägen. Men nu i efterhan
    så har vi lärt de nya, och krascherna är väldigt få nujämfört med
    förr.... såå... börjar du själv och ensam ... du kommer krascha! =)
    Men om du har folk med dig som kan flyga, så kommer du krascha...
    mycket mer sällan.

    3. Flyga försiktigt... jo... men så länge du inte har rutin så kommer
    du säkert dra nån spak åt fel håll när du håller på landar eller nåt.
    Man vet ju inte... det kommer med tiden.

    4. Wohoo!
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #5
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Hej!

    Angående kraschfilmerna, så har det tidigare varit en debatt om dem här på forumet. Det är nog så att kraschfilmer lockar många tittare. Ju dyrare modell desto fler tittare.

    Jag är själv försiktig och började med förbränningsmotorflyg i slutet av februari 2006. Jag hoppade över trainerstadiet eftersom jag hade flugit elflyg några månader innan (och seglare 20 år tidigare :-)

    Jag hade ingen lärare och möjlighet till dubbelkommando utan fick lära mig själv i vår nystartade klubb. Jag fick råd och hjälp med montering av min ARF-kärra av min kompis.

    I simulator skaffade jag mig spakvana och reflexer (det att man inte svänger åt fel håll då man kommer mot sig själv t.ex.) I början övade jag med FMS (gratis) och innan jag skaffade min första metanolmodell (Twist 3D 40) hade jag köpt Aerofly Professional Deluxe och övat i den många många timmar.

    Dubbelkommando i all ära, men det är bra att nöta i simulator. Innan jag överhuvudtaget tog upp min 40-modell behärskade jag start, landning, hovring, knife edge, raka rollar (sid- och höjdroderkompensation) och diverse andra manövrar i simulatorn.

    Med en trainer gäller det att lära sig hantera gasspaken också, vilket nybörjare ofta glömmer. Jag rekommenderar att du åtminstone köper en simulatordummy (ca 200–300 kr) och laddar ner FMS om du inte vill satsa på en verkligt realistiskt dyrarare simulator. Den spakvana du får i simulatorn är otroligt nyttig om du hamnar i knepiga situationer.

    Jag har tre förbränningsmotormodeller. Twisten, en Sukhoi 31 med 1,78m spännvidd och 23cc tvåtaktare och en Yak 54 med 20cc fyrtaktare. Genom att regelbundet kolla att alla skruvar är åtdragna och att allt fungerar har jag faktiskt lyckas undvika krascher. Sukhoien kom ner litet hårt en gång då motorn hade stannat i luften och jag slog på flaperons för att få ner farten inför landning (det klantigaste man kan göra vid dead stick). Brandväggen och landningsstället kom loss, men det är reparerat.

    I övrigt har jag inte haft en enda skada på mina plan, jag har inte heller förstärkt landningsställets fäste på någon av modellerna och det har funkat hur bra som helst. Sammanlagt har jag 343 flygningar (10–25 min) med mina förbränningsmotorplan. Som sagt en krasch där planet gick att reparera.

    Jag övar fortfarande flitigt i simulator, numera mest IMAC-programmen. Först när en manöver sitter i simulatorn utför jag den IRL.

    Mitt tips är: Öva i simulator, kolla regelbundet ditt plan, och vid möjlighet flyg dubbelkommando i början.

    Min bror flög också solo (utan dubbelkommando) med sin Arising Star första gången. Han hade övat några veckor innan i min simulator. Också den trainern är hel ännu.

  6. #6
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    lyssna på sigun hans råd va bra o vill du lära dig att bara göra saker som andra inte gör då får du gå i wesseskolan

    Get high with hovering
    not drugs

  7. #7

    Standard

    Stämmer bra Ålänning att jag reggat mig på Motorportalen också :P
    Tack för alla tips! Hade planerat att införskaffa FMS + dummy så jag kan träna spakvana under vintern.
    Eftersom jag inte varit på klubben (svårt att veta när någon är där den här tiden på året...) så vet jag inte om någon har tillgång till dubbelkommando eller skolflyg.
    Sigun, antar att du började din karriär med el-flyg? Hur pass stora ytor behöver dem för att flyga? Bor ganska nära en stor fotbollsplan (grus) som har ett ganska stort gräsfält bredvid. Är detta något man kan utnyttja när man blivit bättre på att flyga? Om man bara vill flyga lite grann, och inte har någon förälder som har tid just då att skjutsa en till klubben?
    Kan helt klart tänka mig att börja med El-flyg, + att min pappa tycker jag borde göra det :P Är ju inte lika mycket pill med inställningar på motor osv. Och som du säger, de "tål" kanske lite mindre krasher bättre. Dock är de ju inte lika fina i sin EPP plast som en metanoldtrainer i balsa :P Men man kanske får kompromissa
    Vet att denna tråden ligger i Förbrännings flyg delen av forumet, men är det okey om jag frågar vart/om det finns färdiga kit för el-flyg med plan, radio, motor osv? Något speciellt ställe som ni rekommenderar?
    Har fått en uppfattning av att el-plan är dyrare när man kommer upp i storlek och motorstyra/batterikapacitet. Tydligen ska ju inte Lipo batterierna och laddare vara allt för billiga

    Glömde nämna att flygfältet/klubben är på en gräsplan.

    Återigen, tack för alla svar!
    Pierre

  8. #8
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Snygga..

    Vi har kört på Cessnor och jag tycker de är ganska snygga (tills man krashat dem ett antal ggr)

    skulle jag köpt idag så skulle jag köpt denna med borstlös motor, då våra motorer gav upp efter ca 40-50 flygturer. Men köper du borstlöst med en gång så borde du klara dig till de inte finns något kvar att laga på Cessnan hihi..

    http://www.aircpro.com/airc/homepage...t&CartID=8556-

    Finns säkert många fler alternativ, men detta är ett billigt och enkelt sätt att komma igång och flyga. När sedan våren kommer och klubben börja med skolflyg så är de bara ut till dem och hänga på.

    Att flyga på fotbollsplan är kanske inte så lätt i början de är en ganska liten yta, men om den ligger fritt och de inte finns några träd i omgivningarna så kanske de kan gå. Men jag skulle nog bege mig till klubben så du får ett större fält att flyg på. Man kan aldrig få för stora ytor att flyga på i början

    /Martin

  9. #9

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sigun
    Snygga..

    Vi har kört på Cessnor och jag tycker de är ganska snygga (tills man krashat dem ett antal ggr)

    skulle jag köpt idag så skulle jag köpt denna med borstlös motor, då våra motorer gav upp efter ca 40-50 flygturer. Men köper du borstlöst med en gång så borde du klara dig till de inte finns något kvar att laga på Cessnan hihi..

    http://www.aircpro.com/airc/homepage...t&CartID=8556-

    Finns säkert många fler alternativ, men detta är ett billigt och enkelt sätt att komma igång och flyga. När sedan våren kommer och klubben börja med skolflyg så är de bara ut till dem och hänga på.

    Att flyga på fotbollsplan är kanske inte så lätt i början de är en ganska liten yta, men om den ligger fritt och de inte finns några träd i omgivningarna så kanske de kan gå. Men jag skulle nog bege mig till klubben så du får ett större fält att flyg på. Man kan aldrig få för stora ytor att flyga på i början

    /Martin
    Tyvärr är just fotbollsplan relativt "instängd" med träd och en skola :P
    Får nog bli att man beger sig till klubben Dock kommer jag nog få vänta till Jul innan man skaffar sig något att fyga med då ekonomin ev kommer bli bättre då
    Blir ju lite svårt att lära sig flyga med hjul när det är snö ute, ska man kanske skaffa skidor om det går på cessnan? Eller så blir det att man flyger sim under vintern och väntar på våren med att börja flyga. Blir bara en så lång väntetid då Hur fungerar cessnan att starta ifrån gräs? Har den tillräckligt stora hjul från början?
    Flög du cessnan själv från förta början eller går/flög du dem i dubbelkommando?
    Måste försöka ta reda på om klubben erbjuder skolflyg och vad det kan komma att kosta när det blir dags

  10. #10

    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    82
    Jobb
    Jobbar inom plast/formsprutnings industrin.
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb ÖMFK

    Standard

    Tjena..

    Jag är som du helt ny på r/c flyg..
    Jag sket i att lyssna på alla skeptiska gubbar som sa att jag inte skulle köpa en Hangar 9 p-51mustang pts utan att jag skulle börja med en högvingad kärra.

    Och det kanske är det bästa jag har gjort..
    Har haft 8 flygningar nu på min Mustang och den flyger skit fint. Plus att den är mycket finare än en vanlig tränings kärra. Flög dom två första gångerna med två killar i klubben, sen tyckte dom det såg så bra ut att jag kunde flyga själv.. Lätt som fasiken att landa snyggt.

    Kör med en os 70 surpass 2 4t villket funkar super..

    SÅ jag rekomenderar dig att köra på en mustang pts.. slipper du köpa nytt plan på ett tag utan kan växa på samma plan som du börjar med ett bra tag framöver..

  11. #11
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Jörgen Johansson
    Tjena..

    Jag är som du helt ny på r/c flyg..
    Jag sket i att lyssna på alla skeptiska gubbar som sa att jag inte skulle köpa en Hangar 9 p-51mustang pts utan att jag skulle börja med en högvingad kärra.

    Och det kanske är det bästa jag har gjort..
    Har haft 8 flygningar nu på min Mustang och den flyger skit fint. Plus att den är mycket finare än en vanlig tränings kärra. Flög dom två första gångerna med två killar i klubben, sen tyckte dom det såg så bra ut att jag kunde flyga själv.. Lätt som fasiken att landa snyggt.

    Kör med en os 70 surpass 2 4t villket funkar super..

    SÅ jag rekomenderar dig att köra på en mustang pts.. slipper du köpa nytt plan på ett tag utan kan växa på samma plan som du börjar med ett bra tag framöver..
    du va mig en hårdig men all snö däroppe får er att härdas...kör ni skoter ännu? nja om jag börjat med en mustang då hade jag nog slutat flyga efter första turen fast o andra sidan är jag ju inte så klipsk

    Get high with hovering
    not drugs

  12. #12
    gimbos avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    713
    Jobb
    IT-Proffs
    Klubb
    Malmens Modellflygklubb (Linköping)

    Standard

    Är också nybörjare inom RC Flyg.
    Själv så började jag med en TT Easy Trainer 40H. Den stora fördelen jag ser med det planet är att på H modellen är vingen semisymetrisk. Vilket ger den lite mer acrobatic som trainer. Men sammtidigt så har du ett plan som går lika stabilt som en buss. Jag är helt klart helnöjd med den som nybörjarplan. Men som alltid så växer man ur sin trainer förr eller senare.
    Så jag köpte mig en Edge 540 och flyttade över motor och elektronik från Tainern. Och på så sätt fick igång mitt andra plan till en relativt billig penning.

    När jag tittade på paketen på RC Hobby Syd, så är de inte helt dumma. Det enda du egentligen behöver lägga till är bränsleslang, Bränsle och denna: http://www.rchobbysyd.nu/catalog/pro...oducts_id=3207

    Vid lite eftertanke så kanske jag tycker att sändarna de skickar med i paketen är lite för lite. Visst tror jag att de är toppen. Men min tanke när jag köpte sändare var att jag ville ha en som jag kan växa i och ha under en längre tid. Så jag valde en Sanwa RD8000.

    Var inte heller rädd för att det ska vara svårt att ställa in din motor. Jag fick fin hjälp med instruktion på klubben. Och vipps så lärde man sig det också.

    En annan stor fördel med klubb är gemenskapen kring samma hobby. Det är kul att gå ut och flyga ett varv kanske. Men att flyga tillsammans med andra klubbmedlemmar är toppen. Socialt är det också

    Välkommen till RC Flyget

  13. #13
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Jag har flugit segelflyg i nästan 18år men ni vid sommaren som gick så började jag med motorplan för första gången. Jag köpte mig en skyraider trainer och flög ca 10ggr med den för att sen byta upp mig. Men jag håller med dom föregående talarna. Skaffa dig en trainer även om dom kankse inte är så himla snygga. Åk ut till din närmaste klubb och be dom hjälpa dig upp och få lite tid i luften. Den tiden som du inte tillbringar på fältet bör du sittta i simulatorn och få dom grundläggande spakrörelserna så att dom sitter i ryggmärgen. Orkar du inte sitta framför simulatorn så skaffa dig ett kit redan nu och börja bygg, så har du kärra du har byggt helt själv till sommaren när du har tröttnat på din trainer
    Mvh / Fredrik Glawe.

  14. #14


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Om du skall börja flyga nu inför vintern och är hänvisad till en fotbollsplan så kan jag rekommendera en GWS Tiger Moth. Utrusta den gärna med en liten bortslös motor istället för den lilla växlade som medföljer - vilken i o f s fungerar med med lite mera motoreffekt fungerar det även om det fläktar lite ute.
    Sen sätter du på ett par Dubro Skidor (för parkflyers) och stoppar in en liten LiPo - runt 800 mAh - så har du ett alldeles utmärkt och lättfluget plan. Låt vara för att det inte är det bästa om det blåser men då får du väl avstå - planen är ju nära dig..
    Grejen med Mothen är att den dels är lättflugen, dels går utmärkt att flyga på små ytor p g a att den går att flyga långsamt. Många har flugit den inomhus i t ex gympasalar och även det går även om jag inte rekommenderar detta för en nybörjare.
    Du kan köpa kärran hos alla som säljer Minicars sortiment - t ex här - http://www.modellhobby.com/product_i...roducts_id=727
    Finns även komplett med radio m m men jag rekommenderar minst att du byter till LiPo-acke (samt passande laddare). Har du råd så sätt i en liten borstlös men då måste du dessutom köpa nytt fartreglage. Men som sagt - den flyger rätt OK även med originalrovan bara du inte flyger när det blåser så mycket.
    Hälsningar
    Roger

  15. #15

    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    82
    Jobb
    Jobbar inom plast/formsprutnings industrin.
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb ÖMFK

    Standard

    du va mig en hårdig men all snö däroppe får er att härdas...kör ni skoter ännu? nja om jag börjat med en mustang då hade jag nog slutat flyga efter första turen fast o andra sidan är jag ju inte så klipsk [/quote]

    Nopp.. ingen snö än så länge.. Lite kallt bara.. =)
    P-51 Mustang PTS är ju ett tränings plan å gör sitt jobb som det riktigt bra.. Gubbarna i klubben som har provat den tycker den är riktigt fin att flyga.. Själv tycker jag det är bra tänkt av Hangar 9 och man slipper ju lägga ut massa pengar på ett nytt plan på en gång.. Bara att plocka bort tränings prylarna på den och den smiskar på rätt bra.. Jag är hel nöjd och tror andra nya piloter som provar på den kommer vara lika nöjd som jag är..

  16. #16

    Standard

    Hjälp! Detta forumet är ju fullt med underbart folk som hjälper till, och det snabbt!
    Dock snurrar allt i mitt huvud nu :P El-plan eller inte el-plan...
    Planet kommer inte införskaffas före den 24 december i vilket fall, så innan dess blir det ingen flygning av :P
    En P-51 Mustang tror jag inte det blir i vilket fall. OM det blir metanolflyg så tror jag att jag härmar dig lite grann Gimbo
    Men OM det blir elflyg så vettitusan hur jag ska göra... Cessnan eller den (enligt mig mindre vackra) Tigher Moth (ev med skidor). Kanske borde tillägga att MMFK (Mälaröarnas modellflygklubb) har tillgång till en stor idrottshall under vinterhalvåret. Så blir jag medlem där får jag flyga i hallen de fredagar som är bokade för MMFK
    Är det svårt att flyga på vintern? Tänkte att kanske Cessnan blir bra med skidor att flyga under vintern? fast då måste jag till klubben för att få stora ytor att flyga på. Vad landar Tiger Monthen på i ca pris med brushless motor och annat fartreglage?, med fjärr osv också?
    Antar att cessnan landar på ca 1700 kr med spinner och ev skidor?
    Fick tips på denna i ett PM: http://rcmaffian.se/oscommerce_st/ca...roducts_id=552
    Tackar för det tipset! Såg mycket lockande ut! Räcker den radion som första radio?
    Har förstått att Computerradios är det man ska ha om man ska skaffa radio. Fick ju tips om JR MX-12 som ska vara en bra tillverkare och antagligen radio med. Värt att lägga 2500 kr på en 6kanals radio med 4 servon?
    Kanske en Futuba 6EXP 35MHz Computer Flyg är bättre som förstaradio, är ju ca 400 kr i skillnad mot JR radion.

  17. #17
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Tyvärr är just fotbollsplan relativt "instängd" med träd och en skola :P
    Får nog bli att man beger sig till klubben Dock kommer jag nog få vänta till Jul innan man skaffar sig något att fyga med då ekonomin ev kommer bli bättre då
    Blir ju lite svårt att lära sig flyga med hjul när det är snö ute, ska man kanske skaffa skidor om det går på cessnan? Eller så blir det att man flyger sim under vintern och väntar på våren med att börja flyga. Blir bara en så lång väntetid då Hur fungerar cessnan att starta ifrån gräs? Har den tillräckligt stora hjul från början?
    Flög du cessnan själv från förta början eller går/flög du dem i dubbelkommando?
    Måste försöka ta reda på om klubben erbjuder skolflyg och vad det kan komma att kosta när det blir dags
    Hej
    Hjulen var alldeles för små för att starta från backen med så vi var och köpte på oss lite större hjul. Att sätta på skidor till vintern borde inte vara några problem.

    Vi flög Cessnan själva utan dubbellkommando, men med simulatorträning först några timmar

    /Martin

  18. #18


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej igen,
    Beträffande radioval så får du nog först bestämma budgeten.
    De enkla som medföljer billiga paket är just enkla. I en del fall dessutom rena hybriderna som inte passar ihop med t ex vanliga servon eller mottagare.
    Visst KAN du flyga med en enkel "kitradio" - men fortsätter du med denna hobby så kommer du säkert att vilja ha en computer-radio mycket snart.
    Och skall du köpa en sån så skall du nog fundera på en 2,4 GHz-radio även om t ex extramottagare är dyrare än för 35 MHz. Futabas 6Ex 2,4 GHz har gått att köpa för runt 1700 kr som lägst här i Sverige (normalt ca: 2000 kr) men till den tror jag inte det medföljer ackar.
    Du kan ju alternativt kolla Säljes-annonserna här och på SMF eller annonsera själv efter en beg radio - det finns säkert många att köpa.
    Beträffande Mothen så får nog rekommendationerna bli lite olika beroende på i vilket utförande du köper den. Den är alltså fyllt flygbar med den växlade borstmotor som följer med men jag fördrar en mindre bortstlös - mera drag och mindre strömförbrukning vid finflygning..
    Hälsningar
    Roger

    PS: Som jag nämnde tidigare så går Mothen bra att flyga inomhus - håll den lätt bara. //Roger

  19. #19
    Irokees avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    140
    Jobb
    FSE.... Avnet Abacus
    Klubb
    Ekerö RC, Munsö Divisionen

    Standard

    Hej Pierre !
    Kul att du hittat till RC hobbyn, kolla din inkorg, du har ett meddelande från Mälaröarnas MFK !!

  20. #20

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Irokee
    Hej Pierre !
    Kul att du hittat till RC hobbyn, kolla din inkorg, du har ett meddelande från Mälaröarnas MFK !!
    Tackar för det PM'et
    Nu fick jag äntligen ändan ur vagnen att kontakta någon i klubben, får se vad han svarar angående kvällar som folk flyger på

Liknande ämnen

  1. Börja med FPV
    Av neu i forum FPV Allmänt
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2012-09-10, 16:49
  2. Börja med fpv
    Av lixxer i forum FPV Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-08-10, 09:09
  3. Börja om på nytt
    Av Kurre i forum Allmänt och Tips
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-05-04, 09:36
  4. Börja med bränsleflyg.
    Av lixxer i forum Bensinmodeller
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-02-25, 11:05
  5. Vad ska man börja med?
    Av Westman i forum Elmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-05-06, 06:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •