Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 40 av 40

Ämne: Går i tankarna att börja med R/C Flyg

  1. #21

    Standard En nybörjare hjälper en annan (En blind leder en blind? ;)

    Nedan följer ett toklångt inlägg från en n00b. Kom inte och säg att jag inte varnade er... Men kontra gärna om ni tycker jag är ute och cyklar!

    Jag tycker du ska börja med el, och inte alltför dyrt. El-trainers är lätta, så skadorna blir mindre. Lätta plan kan även flyga långsammare, vilket är en klar fördel när man är ny. Det är också mindre sorgligt att plantera ett plan för 1500kr än ett för det dubbla eller mer.

    En modell som jag sett många rekommendera på nätet är Wing-Dragon Sportster, en stryktålig sak med propellern bakom vingen, och den har skevroder. Enligt de som haft den har den *både* bra flygegenskaper för nybörjare *och* är rolig att flyga när man kan. Jag har bara flugit den i FMS, samt sett ett halvdussin videor, men det verkar stämma.

    Finns på många ställen, men det här är det billigaste jag sett (1195:- inkl motor, ack, laddare, radio - ALLT!):
    http://www.aircpro.com/airc/homepage...25734a0071a9e0

    Det är förstås inte lika bra komponenter som i ett kitt för 5000:-, men allt lär i alla fall vara helt okej, och det följer standard, så du kan byta en komponent åt gången, t ex bättre sändare eller uppgradera till borstlös motor och LiPo-ack etc. Många billiga kitt följer inga standarder så det här är ett stort plus.

    Jag började flyga för ca två år sedan, med en GWS E-starter, en utpräglad trainer med elmotor och LiPo-batterier för ca 2500:-. Så här ser planets flyghistorik ut hittills:

    Flygning 1: Start, 2s flygning rakt fram (en halvmeter över marken), lyckad landning.

    Flygning 2: Start, för skarp sväng, för skarp sväng åt andra hållet, halv loop, ner i backen. Propellern gick av, motorfästet slogs loss, landningsstället slogs loss, ena vingen bröts av. Hem och limma.

    Flygning 3: En kompis tog upp den, konstaterade att den var helt rätt trimmad, landade igen.

    Flygning 4: Jag startade, vinglade iväg bort över fältet, fick kommentaren "Nu är det nog dags att vända snart, medan du fortfarande kan se kärran...". Vände, steg, sjönk, svängde åt fel håll, överkompenserade åt andra hållet, gick i backen. Propellern gick av, motorfästet slogs loss (landningsstället blev kvar tack vare att jag förstärkt infästningen rejält), andra vingen bröts av.

    Jag åkte hem och lagade igen, men orkade inte flyga mer eftersom jag kände att jag var ljusår ifrån att behärska planet. En timmes lagning per tio sekunders flygning var vad jag hade att se fram emot även de närmaste tio flygningarna, och det kändes lite tröstlöst.

    Så, i torsdags, såg jag att Teknikmagasinet har en simulatorradio med USB-plugg som passar till FMS. Köpte den för 199:- i fredags, tog ner allra senaste versionen av FMS från nätet, Googlade efter "FMS models", och hittade en bunt som jag laddade ner (det finns några med från början också), däribland E-starter. Efter uppskattningsvis åtta timmar i FMS kan jag nu säga att jag utan tvekan borde ha börjat i FMS innan jag gick ut och försökte flyga. När planet väl är uppe i luften och far fram i kanske 30km/h så har man inte mycket tid att tänka efter - vilken spak var det nu jag skulle dra i, eller skulle jag skjuta den ifrån mig, etc. Sitter man i FMS och styr med något som liknar en radio, så får man snart de reflexer som behövs. Det jag tror ska sitta innan man går ut i verkligheten är:

    * Tillräcklig vana vid kontrollerna för att man inte ska behöva tänka så mycket på vilket håll på vilken spak som gör vad - det ska i princip "sitta i händerna".

    * Bra känsla för hur stora utslag som behövs. Det skiljer från modell till modell, men man får en känsla i händerna som gör att man kan ge lite utslag först, kompensera om det blev för mycket, ge lite mer om det blev för lite. När det sitter kan man växla mellan en massa olika modeller i FMS utan att krascha.

    * Reflexer för att kompensera när man börjar svänga för hårt, och då kompensera lagom mycket för att det inte ska barka åt skogen åt andra hållet.

    * Skaplig känsla även för att flyga mot dig själv, då du måste dra höger på radion för att planet ska svänga åt vänster, från dig sett.

    * Förmågana att landa utan att krascha. I min lilla FMS-värld är det bara att hålla sig på god höjd, rikta in sig mot landningsbanan, och stänga av motorn. Har du ett lätt el-plan behöver du sedan bara ge lagom mycket höjdroder för att hålla planet vågrätt så landar du elegant.

    Att få in det här kostar 199:- plus kanske mellan en och fyrtio timmars simulering, och det är rolig tid eftersom man hela tiden blir bättre. Eller också kostar det ett antal, troligen korta, verkliga flygningar och många timmar i limångor för att laga planet, som till slut kanske är så fullt av epoxy att det flyger som en skadskjuten kråka eller inte alls, och då får du lägga en femhundring eller mer på att köpa ett nytt plan.

    Det kanske verkar övermodigt av en som ännu inte gjort en enda riktigt lyckad flygning att tala om hur man ska göra, men jag tycker mig i alla fall se nu exakt vad jag gjorde för fel från början, och jag tror FMS-träningen besparat mig flera dussin krascher. Jag var helt chanslös när jag började flyga FMS - det var krasch efter krasch efter krasch utan att jag ens försökte mig på något avancerat, men reflexerna kommer efterhand. Självklart lär jag krascha fler gånger med det här planet, men jag har i alla fall mycket gott hopp om att min nästa flygning går bra.

    Och köp en kärra som tål stryk och som inte har propellern på nosen, för nosen lär du behöva för att landa på några gånger!

    Jag bor förresten också på Mälaröarna. Hoppas vi ses på fältet fram i vår! Träffar du en Fredrik med en luggsliten E-starter så lär det väl vara jag...

    Lycka till så länge!

  2. #22

    Standard Jo just det...

    Ett litet tillägg - Köper man just Wing-Dragon Sportster så ingår ju faktiskt en kabel för att koppla sändaren till FMS. Inte dumt.

  3. #23

    Standard Uppföljning

    Jag kan nu konstatera att simulatorträningen verkligen gav utdelning när det gällde att flyga på riktigt också! Idag tog jag tre turer om 10-15 minuter vardera med mitt E-Starter. Det var inga som helst problem. Jag flög fyrkanter, åttor och några loopar (inte snyggast i världen förstås), och kände hela tiden att jag hade full koll. Härlig känsla! Självklart var jag nervös i början av första flygningen, men det släppte fort. Första landningen blev studs, studs och ner i diket, men inga skador. Nästa blev en studs och sedan fin landning. Den tredje blev helt klockren.

    En ruggigt skön dag. Min första som modellpilot på riktigt. Och långt ifrån den sista!

    Mvh,

    Fredrik

  4. #24
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard Re: Uppföljning

    Citat Ursprungligen postat av fredrikr
    Jag kan nu konstatera att simulatorträningen verkligen gav utdelning när det gällde att flyga på riktigt också! Idag tog jag tre turer om 10-15 minuter vardera med mitt E-Starter. Det var inga som helst problem. Jag flög fyrkanter, åttor och några loopar (inte snyggast i världen förstås), och kände hela tiden att jag hade full koll. Härlig känsla! Självklart var jag nervös i början av första flygningen, men det släppte fort. Första landningen blev studs, studs och ner i diket, men inga skador. Nästa blev en studs och sedan fin landning. Den tredje blev helt klockren.

    En ruggigt skön dag. Min första som modellpilot på riktigt. Och långt ifrån den sista!

    Mvh,

    Fredrik
    å det är just där knixet är full koll har man sällan ... tror man det så är det lätt att det går åt pipan ! tro mig jag har trott på full koll med mmm många bitar blev det !
    härligt iaf att du känner att det funkar det är skit kul å flyga !
    på min tid var det trial and erro .. simulator fanns inte då---- vilka fina hjälp medel det finns idag !
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  5. #25
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard Re: Uppföljning

    dubbel post raderat
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  6. #26
    Pallemans avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    354
    Jobb
    Garagepulare
    Klubb
    Sölvesborgs MFK

    Standard

    Iom. att du 'är helt ny så är det inte fel att börja med ett billigt "prova på paket" som Fredrikr tipsade om hos t.ex. aircpro.

    Delvis så märker du om du gillar modellflyg och så blir det mkt billigare att gå i backen.

    Min första helikopter va en E-sky HoneyBee 004.. visst en "leksak" för 1200 spänn men den va billig att reparera och så nära rc helikopter du kan komma för små pengar..

    Och jag tycker nog man kan tänka på samma sätt kring flygplan...
    Mvh Palleman

  7. #27

    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    18
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Åhus MFK, Sölvesborg MFK, MFK Snobben

    Standard

    Mitt råd till Dig är: börja med en högvingad trainer, som har en Clark-y vingprofil d.v.s undersidan är plan. Storleken och fabrikat har ingen betydelse säger man! Jo det har den till viss del.
    En större maskin ( spv 1600mm eller mer) syns bättre än en mindre. Nybörjare har en tendens att stiga upp till sådana höjder att man inte ser modellen.
    Sätt inte för stor motor på modellen. Nybörjarkärror flyger oftast bäst med angiven minsta motorstorlek. Även ett nummer minder brukar fungera ypperligt. En större modell blir dessutom snällare i blåsigt väder.
    Låt inte vinden avskräcka dig från att flyga. Ty utan vind håller sig inte planet i luften, det är bara Du som lider!?.
    Ta kontakt med en lokal klubb och kör med dubbelkommando så ökar möjligheten att åka hem med ett helt flygplan.
    Ett överkommligt startpaket till bra pris kan Du köpa från RC-maffian www.rcmaffian.se
    Till vintern och snötäckt modellflygfält använder man skidor på planet. Det går ypperligt att flyga med skidor på snö och is. Har 100-tals flygningar på detta sätt eftersom jag är Kirunabo och där flög man 75% på snö.
    Himlen är blå ovan molnen och solen skiner, flyg mer !

  8. #28


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Många olika råd blev det..
    Jag håller nog med de som tipsar om välfungerande elflygpaket - t ex det som Strömquist här på Forumet så framgångsrikt lyckades flyga igår. Visserligen är inte radion något att bygga vidare på men å andra sidan får man mycket grejor för pengarna och man får en chans att för inte alltför många kronor testa om detta är något man kommer att trivas med.
    Sen detta med att en större modell flyger så mycket bättre i blåst...Njaa, min erfarenhet är snarare att det är fart som behövs när det blåser - alltså en snabb modell blir betydligt mindre påverkad av blåst. Visst, en 200 g slowflyer är ingen "hit" när det fläktar men t ex en elkärra med dryga metern i spännvidd, vikt på kanske runt 800 gram och som man inte bara puttrar runt med utan flyger lite snabbare med fungerar nog i stort sett lika bra som en vanlig 1,5 m metanoltrainer. Flyger dom lika snabbt så vill jag hävda att det fungerar ungefär lika bra - eller dåligt beroende på hur man ser det.. Det är alltid roligare - tycker jag i vart fall - att flyga i lugnare väder än i blåst såvida man inte flyger hang..
    Sen kan jag hålla med om att om man lärt sig behärska en större och tyngre metanolkärra så klarar man utan vidare en mindre elkärra. Motsatsen är inte lika enkel eftersom man måhända lärt sig att smärre felhantering sällan är några problem med en mindre/lättare modell medan en större i motsvarande fall kan återgå till byggsatsstadiet... Och när en metanolrova stannar i luften så MÅSTE man landa - en elrova stannar ju ytterst sällan såvida man inte drar ur det sista ur acken. Så metanolflyget är en bättre "fostrare" medan elflyget ofta ger mera flygtid p g a mindre skador vid kvaddar och allmänt lite enklare att komma igång med.
    Hälsningar
    Roger

  9. #29

    Standard

    Måste tacka för alla svar och tips! Har lagt Rc flyg lite på hyllan nu (därav nästan glömt bort det här forumet) under höst/vinter men vi får se vad/om något händer i vår Kan inte tacka er nog för er hjälp och engagemang i mina frågor
    Jag önskar er alla på Svenska RC-Flygförbundet En riktigt god jul och gott nytt år!

  10. #30

    Standard

    har en fråga ang plan
    Trainer 40
    Perfekt nybörjar modell !!
    Os 46 LA 2taktare fullt med servon o mottagare allt för o flyga! Inkl HITEC flash 5 sändare pris: 2200kr!

    är det bra pris eller är det dåligt för den ......

    eller ska jag köpa den trainer som finns till salu här för 1000 kr med motor och sen köpa en sändare och i såfall vilken ska man kör om man har 1500 kr till en sändare
    http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php?t=22597
    Senast redigerat av ingo den 2009-01-18 klockan 18:10.

  11. #31
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    http://www.aircpro.com/airc/homepage...&CartID=10218-
    komplett paket nytt för knappt 3000 kr lite låst med radion kanske .. men som ett start paket helt ok ..
    att köpa en beggad trainer som är lagd i backen nåra gånger med kanske sådär bra lagningar som man inte vet nåt om nja då ska man nog ha lite erfarenhet av både reparationer och begagnade motorer som trilskas ..
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  12. #32
    Pallemans avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    354
    Jobb
    Garagepulare
    Klubb
    Sölvesborgs MFK

    Standard

    Åhh nä kenneth inget fel på varken calmaton eller motorn. Jag har stått som lärare med denna kärran ett tiotal flygningar och monterade denna motorn som då var lätt begagnad och går som en klocka, kärran är ej krashad under tiden jag använt den som skolkärra och flyger hur fint som helst och motorn har aldrig vart i backen...
    Mvh Palleman

  13. #33

  14. #34
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ingo Visa inlägg
    har kollat några paket vilket är mest prisvärd
    http://rcmaffian.se/oscommerce_st/ca...roducts_id=552

    http://rcmaffian.se/oscommerce_st/ca...roducts_id=764

    http://www.aircpro.com/airc/homepage...&CartID=10218-

    tänkte på att om man kommer att fortsätta flyga med andra plan
    kan bara säga att oavsett vilken av de du handlar av så kommer du har stöd om det skulle krångla

    håkan på aircpro är grymt bra att ha o göra med
    så är även jessica å packo på rc maffian svårt val att säga den eller den är bäst men .. maffians paket os motor airc pro kina motor .. en smak sak enda nackdelen är väl då radion som är en fyrkanalare hos båda .. så man bli lite låst i framtiden .. men som nybörjar paket helt ok till ett riktigt juste pris hos båda !
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  15. #35
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ingo Visa inlägg
    ....
    eller ska jag köpa den trainer som finns till salu här för 1000 kr med motor och sen köpa en sändare och i såfall vilken ska man kör om man har 1500 kr till en sändare
    http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php?t=22597

    Radio:erna i de 3 paket du nyss länkade till är som sas nyss inga höjdare...vare sig mix-, dual-rate-, eller expo-möjligheter. (Tror jag... )
    Varför inte Pallemans plan, Calmaton ovan, sen en schysst 2.4 Ghz-sändare ? Både Futaba 6EX och Spectrum DX6 går ju att få tag i för 1000-1800:-, beroende på om man köper i Sverige, nytt el beg på t.ex Tradera. (Där köpte jag min Futaba 2.4 Ghz 6EX för 1300:-...)
    Att planet är lite repat gör väl inte så mycket, för kraschar, det gör man, stort som smått, förr eller senare...
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  16. #36
    Pallemans avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    354
    Jobb
    Garagepulare
    Klubb
    Sölvesborgs MFK

    Standard

    Bra att veta

    Calmaton säljes helt flygklar nu med radiostyrning och Handglödare... köp en dunk soppa på väg hem och flyg när du kommer hem (till fältet)

    Fortfarande 1000:-
    Mvh Palleman

  17. #37

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Palleman Visa inlägg
    Bra att veta

    Calmaton säljes helt flygklar nu med radiostyrning och Handglödare... köp en dunk soppa på väg hem och flyg när du kommer hem (till fältet)

    Fortfarande 1000:-
    men hur är det med radiostyrningarna
    35 mhz eller 2.4
    om man köper en 2.4 funkar det med servona ..
    och är det lätt att ta bort vingen för jag har en volvo 850 ;-)

    vad är det för radiostyrning


    jag är helt nybörjare
    Senast redigerat av ingo den 2009-01-21 klockan 15:27.

  18. #38

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    35Mhz eller 2,4Ghz spelar ingen roll, bägge funkar bra. Men det är klart. Vill du slippa lång sändarantenn, frekvenskontroll och kristaller så är valet lätt, 2,4Ghz!
    Senast redigerat av jaka den 2009-01-21 klockan 21:47.

  19. #39
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ingo Visa inlägg
    men hur är det med radiostyrningarna
    35 mhz eller 2.4
    om man köper en 2.4 funkar det med servona ..
    och är det lätt att ta bort vingen för jag har en volvo 850 ;-)

    vad är det för radiostyrning


    jag är helt nybörjare
    vill du testa och se om detta är nått för dig så kan jag bara säga köp pallemans paket ! . men radion han skickar med är rena junket !! där är du riktigt låst .. i framtiden ..
    men 1000 kr för ett komplett paket med allt utom bränsle .. är inget att tveka på i mina ögon .. men skynda dig om du e sugen för den pengen är den borta snart !
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  20. #40

    Standard

    har sagt att jag köper det så det är sålt skulle jag tro till mig ;-)

Liknande ämnen

  1. Börja med FPV
    Av neu i forum FPV Allmänt
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2012-09-10, 16:49
  2. Börja med fpv
    Av lixxer i forum FPV Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-08-10, 09:09
  3. Börja om på nytt
    Av Kurre i forum Allmänt och Tips
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-05-04, 09:36
  4. Börja med bränsleflyg.
    Av lixxer i forum Bensinmodeller
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-02-25, 11:05
  5. Vad ska man börja med?
    Av Westman i forum Elmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-05-06, 06:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •