Reklam

 
Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Lite hjälp!?

  1. #1

    Standard Lite hjälp!?

    En kort fråga till någon som är insatt i elbiten när det gäller modeller.

    Undrar om man kan flyga med en 3 cell acc (1300 3s 20-30) på denna modell
    http://aircpro.com/airc/homepage.nsf...&CartID=15706-

    som säljs med en 2 cells på 1800?

    Är inte så haj på elbiten...

  2. #2

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 846
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Stämmer specen så skall du snarare köra på 3S än på 2S eftersom motorns KV är 850.
    Dock kan du nog gå ner rätt ordentligt i ackestorlek med tanke på modellens relativt låga vikt. Med 3S borde 1000--1300 mAh räcka - lite beroende på vilken motortid du vill ha samt hur bra ackar du har.
    Hälsningar
    Roger

  3. #3

    Standard

    Modellen funkar helt okej med 2-cells varianten, men man är ju alltid ute efter lite mera drag.

    Då kan jag med andra ord testa med en 3 cells acce på 1300 20-30 c och se vad det blir för skillnad i flygegenskaper

  4. #4

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 846
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Lite förvånad är jag att den går bra med 2S med den spec man anger för motorns KV.
    Ökar du spänningen så får du gå ner lite i propellerstorlek.
    Bäst är att mäta ström/spänning/effekt före och efter. Behöver du inte mera drag så kan du ju få ner strömmen med ca: 30 % och få ungefär samma drag - men då måste du testa lite olika proppar för att hitta rätt.
    Hälsningar
    Roger

  5. #5

    Standard

    OK!

    Men vad händer om man flyger med samma prop med 3s 1300 accen då?

  6. #6
    RCFF - Moderator Siguns avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    3 961
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Risken finns att du bränner fartreglaget , men som sagt "Att mäta är att veta"

    /Martin

  7. #7

    Standard

    OK!

    Men hur "mäter " man lättast och vilka grejer behöver man??

  8. #8
    RCFF - Moderator Siguns avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    3 961
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Hej
    En Tångamperemeter. Finns på Biltema för 419kr eller på Jula för 399kr. Men vad jag läst på forumet så ska biltemas vara något bättre variant.

    Biltema har även en för runt 700kr med lite fler finesser ..

    Länkar:

    Biltema 419kr
    http://www.biltema.se/products/produ...?iItemId=91949

    Biltema 779kr
    http://www.biltema.se/products/produ...?iItemId=81489

    Jula 399kr
    http://www.jula.se/e-Sales/esa/defau...ID%40EQ=405011

    /Martin

  9. #9

    Reg.datum
    Apr 2007
    Inlägg
    52
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Laholms modell flygklubb

    Standard

    Hej..

    Jag köpte ett sådant plan från Aircpro för ett tag sen,men jag köpte modellen enbart med motor.
    Den går helt ok på 2s,men som sagt jag flyger även med 3s 1000 och 1300mAh och det går lite snabbare,men 2s räcker gott till för vertikalprestanda och propphang.
    Nu har jag själv utrustat den med servo och fartreglage,så hur mycket ström originalreglaget tål,vet jag inte,men jag kör samma propeller på både 2s och 3s..

    /Piddos

  10. #10
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 097
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sigun
    Hej
    En Tångamperemeter. Finns på Biltema för 419kr eller på Jula för 399kr. Men vad jag läst på forumet så ska biltemas vara något bättre variant.

    Biltema har även en för runt 700kr med lite fler finesser ..

    Länkar:

    Biltema 419kr
    http://www.biltema.se/products/produ...?iItemId=91949

    Biltema 779kr
    http://www.biltema.se/products/produ...?iItemId=81489

    Jula 399kr
    http://www.jula.se/e-Sales/esa/defau...ID%40EQ=405011

    /Martin
    Jag har själv den billigare Biltemavarianten och den fungerar bra.

    Men den på Jula mäter bara Ampere på växelström så den har man väl ingen nytta av som elflygare?
    Jag brukar iaf mäta likström mellan batteri och fartreglage...
    /\/\vh // /\/\r J.

  11. #11

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 846
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    En tångamperemeter som klarar likström (DC) är en utmärkt början. Då kan man se strömuttaget ur acken med hyfsad precision. Om man inte mäter spänningen samtidigt så kan man approximera den till 10-10,5 V på ett 3S och 6,5-7 V på ett 2S - om man håller sig till belastningar upp till ca: 10C och vi talar om ackar som tål ca: 15-20C kontinuerlig ström. Det beror dock på acken så det bästa är ett mäta men i brist på mätvärden kan man approximera med mina riktvärden.
    Att öka spänningen från 2S till 3S innebär approximativt en 50 % ökning av strömmen vid samma propeller och om reglage och acke klarar belastningen bra. M a o en rätt avsevärd förändring.
    Ett exempel - om än starkt förenklat: 2S - 10 A, 7V ger 70 W inmatat. 3S - 15A, 10,5 V ger ca: 155W - alltså drygt dubbla inmatade effekten.
    Då gäller det att reglage, ack och motor tål den dubblerade effekten. När man dessutom måhända närmar sig gränsen för vad motorn tål så brukar ofta verkningsgraden minska rätt kraftigt vilket bl a yttrar sig i att motorn blir klart varmare.
    Nog om detta. Men grundtipset är att minska i vart fall proppdiametern med minst 1--2". Men det viktigaste är ett veta och det sker genom att mäta.
    Hälsningar
    Roger

  12. #12

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Piddos
    Hej..

    Jag köpte ett sådant plan från Aircpro för ett tag sen,men jag köpte modellen enbart med motor.
    Den går helt ok på 2s,men som sagt jag flyger även med 3s 1000 och 1300mAh och det går lite snabbare,men 2s räcker gott till för vertikalprestanda och propphang.
    Nu har jag själv utrustat den med servo och fartreglage,så hur mycket ström originalreglaget tål,vet jag inte,men jag kör samma propeller på både 2s och 3s..

    /Piddos
    Är det 3-cells 20-30C accar du flyger med då??

  13. #13

    Reg.datum
    Apr 2007
    Inlägg
    52
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Laholms modell flygklubb

    Standard

    Hej igen

    Ja,men som sagt så har jag inte originalfartreglaget,utan ett 30A reglage.
    Jag vet alltså inte vad originalet tål.

    Mvh/Piddos

  14. #14

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor
    Hej,
    Lite förvånad är jag att den går bra med 2S med den spec man anger för motorns KV.
    Ökar du spänningen så får du gå ner lite i propellerstorlek.
    Bäst är att mäta ström/spänning/effekt före och efter. Behöver du inte mera drag så kan du ju få ner strömmen med ca: 30 % och få ungefär samma drag - men då måste du testa lite olika proppar för att hitta rätt.
    Hälsningar
    Roger
    Vad menas med motorns KV?

  15. #15

    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    501
    Klubb
    Edefors Penguins

    Standard

    KV=Varv per volt

  16. #16

    Standard

    OK!

    Har hittat den här på hab.se och undra om det finns någon som vet om det finns någon motsvarande att köpa på UH??

    Borstlösmotor Max-BL2212/13 KV1000 140W
    Ny kanon motor för kärror flygvikt på 300-700
    Storlek: D27x30mm
    Axel diameter: 3mm
    Vikt:47g
    Max verkningsgrad:80%
    KV:1000
    Prop :8-13 tum
    Ström:5A-12A
    Max ström : 16A/60s
    Spänning:7.2-16.8V
    Diameter av monteringskruvar: M3
    Diameter på medbringaren: 6mm
    Läpliga proppar på .
    Uppmätta data på
    10x6 GWS HD prop 14,3A 11,3V 860g drag
    10x6 GWS HD prop 19,2A 14,3V 1150g drag detta är över spes men motorn kommer att tåla det under förutsättning att man inte kör full gas hela tiden.
    Includes:
    1 x brushless motor
    1 x cross type motor mount
    1 x aluminum prop adapter
    4 x countersunk screws

    Känner mig vilsen i motorndjungeln

  17. #17
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Om du koncentrerar dig på KV och vikt, så får du en likartad motor
    UH, sen finns det ju alltid montering, skruvhål, motoraxel och verkningsgrad att tänka på. Jag vet inte hur viktigt det är i ditt fall.
    m.v.h. //Fredrik
    fredrik

  18. #18

    Standard

    Fick visst fel motordata. Det var denna jag menade:

    Borstlösmotor Max-BL2212/6 KV2200 280W
    Ny kanon motor för snaba kärror flygvikt på 300-700
    Storlek: D27x30mm
    Axel diameter: 3mm
    Vikt:47g
    Max verkningsgrad:79%
    KV:2200
    Prop :5-7 tum
    Ström:14A-22A
    Max ström : 28A/60s
    Spänning:7.2-11,1V
    Diameter av monteringskruvar: M3
    Diameter på medbringaren: 6mm
    Lämpliga proppar på för fart 7x4 APC på 3S lipol. 25A reglage, 1500mAh celler.
    Uppmätta data på kommer
    lämpliga proppar fårn 5 tumm upp till 7 tum för 3s Li-pol.

    Includes:
    1 x brushless motor
    1 x cross type motor mount
    1 x aluminum prop adapter
    4 x countersunk screws

    Finns det någon motsvarighet på UH månne??

Liknande ämnen

  1. Färsking Behöver lite hjälp!
    Av Lill.persson i forum Quad
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2012-10-14, 22:56
  2. F4U Corsair - behöver lite hjälp med köp
    Av Nyxen112 i forum Nybörjare
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-07-23, 16:23
  3. Nybörjare behöver lite hjälp.
    Av chulie i forum FPV Allmänt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2011-06-17, 21:51
  4. Lite hjälp tack
    Av a8med i forum Elmodeller
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-01-29, 20:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •