Reklam

 
Sidan 1 av 7 123456 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 132

Ämne: DL-50 Tråden

  1. #1

    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    243
    Jobb
    Lärarkandidat
    Klubb
    EMFK, Engelholms ModellFlyg Klubb, MRFS Malmöradioflygsällskap

    Standard DL-50 Tråden

    Hej Allihopa!

    Precis som namnet antyder har jag härmed skapat en tråd för den eminenta motorn från kina som heter DL-50!

    Provstartade mitt ex i går, hade lite problem att få motorn att suga soppa, men efter ett antal slag på proppen så gick det. Kall motor, 4 "flipp" med chocken, sedan 2 "flipp" så gick den i gång. Underbart! Kör med en meinz 22/8. Jag rörde ingenting på förgasaren, har bara skruvat ytterst lite, något tiondels varv på lågfarten.

    Motorn kommer förresten att hamna i en Great Planes Yak54, byggtråd kommer!


    Så allihopa som har erfarenheter kring denna motor, fyll på!

    Mvh

    Magnus Göransson
    Ordförande EMFK, Ängelholm

  2. #2

    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    243
    Jobb
    Lärarkandidat
    Klubb
    EMFK, Engelholms ModellFlyg Klubb, MRFS Malmöradioflygsällskap

    Standard

    Ja förresten! Jag kör min DL på Aspen 2 takt, samt Castrol TTS, 6% nu den första litern. Jag kommer sedan gå ner till 3-4% olja. Vad tror ni om det?

  3. #3

    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    1 948
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Har oxå denna ytterst trevliga motor fast i en Extra 330L. Kallstart 3 flipp på proppen med chock , 1 flipp utan chock sen e rovan igång. Maken till lättstartad maskin är nog svårt att frambringa. Har kört en del Roto motorer sen innan och dom är väl inte svårstartade direkt men långt från så enkla som DL50´in.

    Kör min DL med Mentz 22x8 alternativt 22x10 och tänkte prova 23x8 när den väl kommer hem. Draget i motorn ska man bara inte prata om , lyfter en ca 7kilo tung/lätt 330L på ca 3-4meter och sen vertikalt upp tills man inte längre ser den.

    Kan man vara missnöjd??

    NEEEEJJ!!! Jag vill ha fler motorer av denna sort 8)

  4. #4
    Flippers avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    40
    Jobb
    Egen företagare Konstruktör/Designer i 3D
    Klubb
    RFKSkilling

    Standard Ni som missade chansen :-)

    Tjena ville bara säga att ni som missade chansen att få köpa denna maskin tycker jag lite synd om faktiskt det är en oehört välbygg motor och den går so gott !! :-)

    Ps.det kommer nog fler tillfällen :-)
    Ni Hao !
    Mvh.Flipper i Kina !


  5. #5
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 429
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Vadå missade chansen att köpa, vill man ha en så är det väl bara att beställa från Peakmodel då dom har 13st på lager för 2400:- inkl frakt.
    //Tobbe

  6. #6

    Standard

    ja vadå sista? Airmedia har dem hemma på lager också! Varför kommer man inte kunna löpa dem då??
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  7. #7

  8. #8

    Standard

    aha du jobbar så en trevlig människa som gruppköper... Verkligen skysst service!!
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  9. #9
    Flippers avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    40
    Jobb
    Egen företagare Konstruktör/Designer i 3D
    Klubb
    RFKSkilling

    Standard Tobbe O

    Tjena Tobbe !

    Hoppas all e bra i Svedala ?
    Beställ du en DL ifrånPeakmodel så ska du nog få se att frakt tillkommer och tullavgifter :-)
    Ps.Du kan slippa tullavgifterna om du be dom på Peakmodel att inte skriva motor på lådan utan prototyp ;-) ,de kan funka ibland.

    Hade gott iallafall !

    Mvh.Flipper

  10. #10
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 429
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Hej

    Vilken tur att man inte vill ha en DL då.
    //Tobbe

  11. #11

    Standard

    Har äntligen fått tumme ur och beställt en DL50'a.
    HAr inget plan åt den ännu, men jag har gått och fluktat på den här motorn tillräckligt länge nu så jag beställde den från Hobbycity.

    Fråga: Kör ni in den speciellt med mineralolja och sen syntet eller?
    (Jag menar, motorsågen eller gräsklipparen är det inte många som 'kör in' )

    Ska ordna en Menz 22-8 och sen testköra lite.

  12. #12
    uffe olssons avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    45
    Jobb
    master technician volkswagen
    Klubb
    ovansiljansmodellflygklubb

    Standard DL

    Fick hem min Yak och DL50 motor för ett par veckor sedan, så jag har bara teskört motorn i bänk än så länge, och den verkar gå bra men som alltid så kan jag inte hålla mig från att riva isär motorer och titta så allt ser bra ut.
    och det gjorde det inte, förbrännings rummet såg lika hemskt ut som vissa kort jag sett tidigare, jag har nu lagt ner lite jobb på att fixa till förbrännings rum justerat portar, justerat squish mått, popoff tryck i förgasaren, det är inte säkert att det ger mer effekt men det känns då bättre när man vet att alla portar har lika form och lika port tider.
    Jag kommer börja köra motorn med en 22X8 propp och jag beställer nog en canister dämpare för jag tyckte den lät väldigt högt.
    återkommer med hur den gich bara jag byggt klart planet, saknar servon och mottagare, men den låg i tullen idag så nästa vecka kanske den kommer.
    Uffe.

  13. #13
    uffe olssons avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    45
    Jobb
    master technician volkswagen
    Klubb
    ovansiljansmodellflygklubb

    Standard

    Ja nu har jag flugit upp ca 10liter soppa ,och jag måste säga kanonmotor! så lättstartad 2flipp med chocke sen 1 eller 2 utan så är den redo, otroligt bra gång på motorn, stadig tomgång varm som kall. svarar jäkligt bra på gasen, och stark på fullgas, ska nu byta från en 22X8 till en 23X8 och testa. Jag är supernöjd md denna motor, håller den sen utan problem så kan man inte klaga alls.
    Är ni andra lika nöjda som mig??
    Uffe.
    Senast redigerat av uffe olsson den 2008-06-22 klockan 16:57.

  14. #14

    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    1 948
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Hur kan man vara nöjd med en sån jävla grusgjutningsmaskin!!!!








    Skoja bara......tur inte kineserna gjorde den bättre för då hade väl DA/3W mfl fått pisk med råge..

    Lika nöjd med min , startar lätt , stabil tomgång mm mm. Kör med Mejzlik 23x8 och den drar som en oxe.

  15. #15
    Kamikazes avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlägg
    505
    Jobb
    Sjöman
    Klubb
    RC-Åland

    Standard

    Jag hade en lite anorlunda erfarenhet av DL-50 Verision 2!







    Efter 5 tanken va all komp helt försvunnen!

    Ingen aning om det var ett fabrikationsfel på motorn eller om det berodde på oljan!

    3% olja av denna sort!



    22X8 propp!

    Gick alldrig över 3000 varv/min första tanken!

    Andra gasades det upp till halv och tillbaka.

    3 tanken gasade jag fullt i 10 sec sen ner på tomgång 20 sec lite om vartannat!

    4 tanken nålades den in och gick hur vackert som helst!

    Efter 5 tanken såg jag oljan+metallspånen som krypit ut vid proppaxeln.

    Sen va den helt komplös...!

    En ny motor skickades omgående till mig

  16. #16
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    1 087
    Jobb
    Lackerare/Processtekniker
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Hmm.... Jag har ju också en DL-50 V2 som jag ska sätta i min Yak.... får nog köra igenom ett par liter i bänk innan jag sätter den i modellen så man ser om den trycker ut olja sådär den också.....
    Står man med en låda på magen säljer man korv!

  17. #17

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Zalman_Water Visa inlägg
    Jag hade en lite anorlunda erfarenhet av DL-50 Verision 2!







    Efter 5 tanken va all komp helt försvunnen!

    Ingen aning om det var ett fabrikationsfel på motorn eller om det berodde på oljan!

    3% olja av denna sort!



    22X8 propp!

    Gick alldrig över 3000 varv/min första tanken!

    Andra gasades det upp till halv och tillbaka.

    3 tanken gasade jag fullt i 10 sec sen ner på tomgång 20 sec lite om vartannat!

    4 tanken nålades den in och gick hur vackert som helst!

    Efter 5 tanken såg jag oljan+metallspånen som krypit ut vid proppaxeln.

    Sen va den helt komplös...!

    En ny motor skickades omgående till mig
    Zalman jag tror inte du har en DL-50... Utan en kopia på DL-50:n, och då av sämre kvalitet.... Om man kollar runt lite på forum så verkar det finnas en kopia på DL-50 gjord av SV. Står det dl-50 på cylinderfoten? Kolla bilderna på http://www.dlusa.net/ och jämnför med din, kolla vikten på motorn, vad står det på tändboxen? osv... kan du inte ge oss lite mer detalj bilder på motorn?

    Denna tråd berör ämnet med kopiorna... Kallas DL-50, DL-100 men är kopior... Således billigare å man tror man köpt en DL eller har man köpt en DL?
    http://www.rcuniverse.com/forum/m_64...tm.htm#7447187
    Senast redigerat av DrHanke den 2008-06-23 klockan 22:48.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  18. #18
    Kamikazes avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlägg
    505
    Jobb
    Sjöman
    Klubb
    RC-Åland

    Talking

    Citat Ursprungligen postat av drhanke Visa inlägg
    Zalman jag tror inte du har en DL-50... Utan en kopia på DL-50:n, och då av sämre kvalitet.... Om man kollar runt lite på forum så verkar det finnas en kopia på DL-50 gjord av SV. Står det dl-50 på cylinderfoten? Kolla bilderna på http://www.dlusa.net/ och jämnför med din, kolla vikten på motorn, vad står det på tändboxen? osv... kan du inte ge oss lite mer detalj bilder på motorn?

    Denna tråd berör ämnet med kopiorna... Kallas DL-50, DL-100 men är kopior... Således billigare å man tror man köpt en DL eller har man köpt en DL?
    http://www.rcuniverse.com/forum/m_64...tm.htm#7447187
    Jag har själv misstänkt samma sak..! Men inte riktigt vågat tro på tanken! Det står ej DL-50 på cylinderfoten! Och det är 6 bultar till proppen inte 4 som på riktiga DL! Och det står SV på tändboxen. Min farbror har en splittny DL-50 gamla verisionen och den har helt annat vevhus och förgasare som shoken inte hakar fast sig på gasen. Men jag får hoppas att den gamla snurran hade nåt fabriksfel. Ska i alla fall öka oljeinblandningen och köra på högkvalitativ olja denna gång.
    Senast redigerat av Kamikaze den 2008-06-23 klockan 23:38.

  19. #19
    Kamikazes avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlägg
    505
    Jobb
    Sjöman
    Klubb
    RC-Åland

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av drhanke Visa inlägg
    kan du inte ge oss lite mer detalj bilder på motorn?












    Den liknar mer på DA än vad DL gör...!


  20. #20
    Kamikazes avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlägg
    505
    Jobb
    Sjöman
    Klubb
    RC-Åland

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Per P Visa inlägg
    Hmm.... Jag har ju också en DL-50 V2 som jag ska sätta i min Yak.... får nog köra igenom ett par liter i bänk innan jag sätter den i modellen så man ser om den trycker ut olja sådär den också.....
    Tjena Per P!

    Har du kört din motor ännu..? Nyfiken på hur det går för dig och din V2.

Liknande ämnen

  1. Nyårslöftes tråden
    Av Baua i forum Allmänt och Tips
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-12-26, 09:39
  2. YouTube-tråden!
    Av Danne K i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-12-07, 15:49
  3. Calmato GP tråden
    Av KyoshoSweden i forum Metanolmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-01-20, 23:03
  4. Katt tråden
    Av MrJet i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-01-01, 00:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •