Reklam

 
Sidan 5 av 7 FörstaFörsta 1234567 SistaSista
Resultat 81 till 100 av 132

Ämne: DL-50 Tråden

  1. #81
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    1 088
    Jobb
    Lackerare/Processtekniker
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Denke Visa inlägg
    Tar ni bort tomgångsskruven på era DA/DL?
    /Dennis
    Ja, det är ju en liten förutsättning för att kunna köra exempelvis trottel-cut, och så står servot aldrig och drar mot den där tomgångsskruven... kort och gott JA, den plockas bort =)
    Står man med en låda på magen säljer man korv!

  2. #82
    Denkes avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Inlägg
    115
    Jobb
    Instrument & teknikansvarig, Egenföretagare Musike

    Standard

    Nu har jag startat och kört den ett tag.
    Fantastiskt fint ljud med Canisterdämparen från Aresti.
    Dock inte utan problem.

    1. Tändhatten lossnar efter ett tag, vilket jag misstänkt från början för den sitter väldigt dåligt. Jag har fortfarande org. stift men NGK cm6 kommer nog imorgon.
    Hur har ni gjort för att den ska sitta kvar?

    2. Väldigt osäker på det här, min första bensinare men blir det så här mycket vibrationer?
    Jag har kikat mycket på film och där verkar modellerna väldigt stabil men det kanske inte syns på så kodat material.
    Min stabbe vibrerat så mycket så den lossnat, satt skruvad underifrån. Stabben är ca 12mm tjock och vibrerar ca 30mm vid spetsarna med motorn på tomgång.
    Som sagt var jag inte beredd på så mycket vibrationer, det känns som att det mesta kan vibrera loss efter ett tag

    Kan det vara något fel hos mig? Lr är det bara att gilla läget.
    Motorn är sidmonterad, prop: 22X12
    /Dennis
    /Denke

  3. #83

    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    1 948
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Har du vingarna monterade när du provkör motorn? Bensin ger en del vibrationer men endast på tomgång , höjer du gasen aningen över tomgång är den i princip vibrations fri.
    Tändhatten sitter som fan rent om du bara trycker dit den ordentligt. Det känns som om den kommer på plats men sen ska den ha ett extra tryck liksom.

  4. #84
    Denkes avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Inlägg
    115
    Jobb
    Instrument & teknikansvarig, Egenföretagare Musike

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JonnyE Visa inlägg
    Har du vingarna monterade när du provkör motorn? Bensin ger en del vibrationer men endast på tomgång , höjer du gasen aningen över tomgång är den i princip vibrations fri.
    Tändhatten sitter som fan rent om du bara trycker dit den ordentligt. Det känns som om den kommer på plats men sen ska den ha ett extra tryck liksom.
    Nä inga vingar på. Hjälper det så mycket tror du?

    Tusen tack med tändhatten. Trodde aldrig det skulle gå att föra över den mer men med lite våld så
    /Dennis
    /Denke

  5. #85

    Standard

    Finns olika teorier om fjäder kvar eller inte på gasspjället, man kan rulla av ett varv på fjädern så den inte blir så stark..dock har man ett normal servo så brummar det inte eftersom det lätt håller den lilla fjädern..

    jag bytte till ett cm-6 stift och då gick den inte alls, kollade gnistan och den var usel.. förmodligen fel avstånd på elektråden men jag satte tebax det gamla och då gick den fint igen..
    -------------------------------------------------------------------
    Xxxxxx Xxxxxxxxx
    Spektrum DX7
    T-Rex 700N Pro, OS HZ-P, Outrage, AR7100R, VBar 4.0, BLS 451*3, BLS 251, mm.
    T-Rex 600N Pro, Hyper 50, Hatori, AR7000, VBar 4.0, 9252*3, 9254, JR8900
    T-Rex 500 ESP stock, BLS 251, mm.
    Sebart Katana S50 Glowpower,
    MagnumR West .50

  6. #86
    wesses avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    5 880
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    har märkt att det luktar annorlunda om dl motorerna.....är det fler som laggt märke till detta???

    Get high with hovering
    not drugs

  7. #87

    Standard

    ja när shaggy drar igång sin brukar den baktända innan å sen sprids en skum lukt... är det så du menar wesse?
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  8. #88
    wesses avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    5 880
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    jo det va en man på Ripa med en gul compositkärra som det luktade konstigt om o det satt en dl i den...

    Get high with hovering
    not drugs

  9. #89
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    1 088
    Jobb
    Lackerare/Processtekniker
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Denke Visa inlägg
    Nä inga vingar på. Hjälper det så mycket tror du?

    Tusen tack med tändhatten. Trodde aldrig det skulle gå att föra över den mer men med lite våld så
    /Dennis
    Har man inga vingar på modellen när man kör motorn så skakar hela modellen som tusan. Min DL-50 vibrerade rätt mycket första timmen då jag körde den i bänk o den gick fett... nu är det dock bra. och JA, när jag provkörde motorn i modellen satte jag inte på vingarna (skulle bara se så allt var rätt kopplat) o då vibrerade den mycket med än med vingarna på!
    Har du förresten balanserat propellern? Det gör stor skillnad när det rör sig om såhär stora snurror!

    MVH//Per
    Står man med en låda på magen säljer man korv!

  10. #90
    Denkes avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Inlägg
    115
    Jobb
    Instrument & teknikansvarig, Egenföretagare Musike

    Standard Får inte motorn att gå riktigt...

    Den starta lätt och går fint på tomgång men dör vid gaspådrag. Så enligt dlusa.com skall då lågfartsskruven ökas (vilket hjälpte) och sedan högvarvsskruven minskas om motorn går ojämnt. Gick perfekt. 6 timmar senare ut på fältet för premiärflyg så dör motorn på gaspådrag igen och får skruva ut 2,5 varv för att den inte ska dö men går då ganska ojämnt och inget verkar hjälpa.

    Jag skruvade in lågfartsskruven tills den bottnade ett par gånger och ändrade den med motorn igång, vilket jag sedan läste (på dlusa.com) att man absolute inte ska göra! Kan det ha skadat motorn?

    Jättetacksam för förslag!
    /Denke

  11. #91
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    1 088
    Jobb
    Lackerare/Processtekniker
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Va? Ska man INTE justera motorn medans den går? Måhända bäst ur säkerhetssynpunkt, men det är väl det enklaste sättet?! Tror knappast det har skadat din motor.
    Däremot skulle du kunna ha skit i förgasaren. Mitt tips till dig är plocka bort den o plocka isär den. Spola genom den med bensin utan att ha bränslenålarna i och sätt sedan ihop och tillbaka den o försök igen. Har fått göra så ett par gånger på min Zenoah 38cc ett par gånger (när det inte satt filter i tanken)... Vad är det för klunk du har i tanken? De tankarna som fullkontroll säljer är kanonbra. Klunkarna i de tankarna har som en filtduk runt sig, och den är ett suveränt filter!
    Står man med en låda på magen säljer man korv!

  12. #92
    Denkes avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Inlägg
    115
    Jobb
    Instrument & teknikansvarig, Egenföretagare Musike

    Standard

    Jag har klunk med filt runt och filter vid tankning. Kör med aspen 2t färdigblandad.
    Har faktiskt kvar org.stiftet. Ska prova å byta till cm6 men jag tvivlar att det skulle lösa det.

    En sak jag funderat på: Hur känsligt är det för skit via luftintaget, sätter det igen bränsledelar också eller klarar det sig bättre där?
    Senast redigerat av Denke den 2008-07-26 klockan 09:48.
    /Denke

  13. #93
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    1 088
    Jobb
    Lackerare/Processtekniker
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Börja med att spola ur den o se vad som händer. Sedan börja med bränslenålarna i fabriksinställning dvs ca 1,4 varv öppna, och börja sedan justera på nytt.

    Lycka till//Per
    Står man med en låda på magen säljer man korv!

  14. #94
    pilotkalle
    Guest

    Standard

    Vad har ni för soppa till era DL-50r?

  15. #95
    wesses avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    5 880
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pilotkalle Visa inlägg
    Vad har ni för soppa till era DL-50r?
    Bensin

    Get high with hovering
    not drugs

  16. #96
    pilotkalle
    Guest

    Standard

    Dööööhhhh.....

  17. #97

    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    1 948
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    95okt mack soppa alternativt Aspen 4 takt för luktens skull

  18. #98
    Denkes avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Inlägg
    115
    Jobb
    Instrument & teknikansvarig, Egenföretagare Musike

    Standard

    Varför 4takt, jag kör på aspen 2takt?
    /Dennis
    /Denke

  19. #99

    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    1 948
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Därför använder du 4takt soppan så slipper du "miljö" oljan och kan ta vilket skit du vill samt blanda i så mycket olja du vill ha.

  20. #100
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    1 088
    Jobb
    Lackerare/Processtekniker
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Jag kör Statoils 4-takts alkylatbensin och 2-3% helsyntetisk olja från 3W.
    Står man med en låda på magen säljer man korv!

Liknande ämnen

  1. Nyårslöftes tråden
    Av Baua i forum Allmänt och Tips
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-12-26, 09:39
  2. YouTube-tråden!
    Av Danne K i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-12-07, 15:49
  3. Calmato GP tråden
    Av KyoshoSweden i forum Metanolmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-01-20, 23:03
  4. Katt tråden
    Av MrJet i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-01-01, 00:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •