Reklam

 
Sidan 6 av 7 FörstaFörsta 1234567 SistaSista
Resultat 101 till 120 av 132

Ämne: DL-50 Tråden

  1. #101
    Denkes avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    115
    Jobb
    Instrument & teknikansvarig, Egenföretagare Musike

    Standard

    såklart att 4t soppa är utan olja. Vad dum jag är, borde jag ju fattat

    Efter justering hamnade mina nålar på ca 1 3/4 varv. Låter det rimligt? Går lite orent ibland och lite slö vid gaspådrag. Jag antar att den går lite rikt nu då och att nålarna kan justeras in lite.
    Senast redigerat av Denke den 2008-07-28 klockan 09:21.
    /Denke

  2. #102
    Denkes avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    115
    Jobb
    Instrument & teknikansvarig, Egenföretagare Musike

    Standard

    Går fortfarande inte bra
    Plötsligt efter första flygning (5min) blir den svårstartad och när jag väl fått igång den så lyder den inte på full trottel, den dör.
    Hade ändå den ganska rikt ställd 1,75 varv på båda och var ganska seg upp till ful gas så jag skulle slippa risken att den stannar.

    Man skall väl sällan behöva skruva på en bensinare när den väl är inställd eller ändrar ni era nålar något.

    Kan motortempen påverka detta, alltså om den blir för het pga för dålig kylning?
    Senast redigerat av Denke den 2008-08-01 klockan 10:02.
    /Denke

  3. #103
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Har du öppet 1,75 varv??? Det låter väldigt mycket, eftersom de flesta motorer går fett med fabriksinställningen (1,4 varv har jag för mig)

    Plocka loss stiftet o kolla på hur det ser ut så bör du få en bild av hur motorn mår o om den får för mycket eller för lite. Är det oljigt o kladdigt ska du klart minska målarna.
    Hur har du fått till det med kylning? En tumregel är ju att det ska vara 3 gånger mer luft som kommer ut än in i kåpan. Har du bild?
    Våga vägra Powerbox!

  4. #104
    Denkes avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    115
    Jobb
    Instrument & teknikansvarig, Egenföretagare Musike

    Standard

    Här är en länk till lite bilder.
    http://delabmusic.se/rc/

    Stiftet är kruttorrt!
    Jag har försökt att få den att gå vid ca 1,5 varv men icke.
    Tråkigt, man vill ju ut å flyga nu när den äntligen är klar
    Senast redigerat av Denke den 2008-08-01 klockan 17:47.
    /Denke

  5. #105

    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    20
    Klubb
    Acroflyers MFK

    Standard

    Hej Denke! Får den soppa som den ska? Hoppas att du får rätt på den så du kan få upp kärran igen.

  6. #106
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Har du testat o köra motorn utan kåpan på? Har du plockat bort förgasaren o spolat ur den än?

    Bland det första jag tänker på när jag ser din modell är att det kommer in väldigt lite luft i kåpan... Kan ju vara för dålig kylning.
    Senast redigerat av Per P den 2008-08-02 klockan 10:21.
    Våga vägra Powerbox!

  7. #107
    Denkes avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    115
    Jobb
    Instrument & teknikansvarig, Egenföretagare Musike

    Standard

    Japp spolat förgasaren.
    Och från tanken finns inga problem med flödet iaf.

    Ska testa ett par flygningar utan m. kåpa och kolla skillnaden.

    Någon sa att bränslet kan bli för varmt (koka) i tanken och då funka dåligt, stämmer detta?
    Det största värmeproblemet jag tror jag har så är det den inbyggda canisterdämparen. Tror inte jag får in tillräckligt med luft i kroppen. T.o.m vanligt epoxylim har mjuknat ca 5cm från dämparen. Ska försöka tvinga in luften i kroppen från hålet längst ner på kåpan med balsakanal så det inte går ut någon annanstans.

    Ps. tusen tack för intresse ds.
    /Denke

  8. #108
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 434
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Tänk på att det är tre gånger viktigare att få ut luften ur kroppen, så se till att ta upp ett hål i kroppen efter Canistern.
    //Tobbe

  9. #109
    Denkes avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    115
    Jobb
    Instrument & teknikansvarig, Egenföretagare Musike

    Standard

    Jadå, 2X 8cm hål bakom c.dämparen. Tror dock att jag behöver bättre inlopp.?
    /Denke

  10. #110
    Denkes avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    115
    Jobb
    Instrument & teknikansvarig, Egenföretagare Musike

    Standard

    Nu har jag kört motorn utan kåpa så den fick mer kylning men den är precis likadan
    Inte en chans att den går med org.inställningar på nålarna.
    Känns inte riktigt som den varva ut heller.

    Det som händer förutom att den inte reagerar rent upp till full trottel är:

    Tomgången ändrar sig. Kan vara ganska hög (då efter längre tids fullgas) efter ca 10sek minskar den och så småningom ca 1-2min kan den dö.

    Efter den varit igång en längre tid på höga varv kan den vara stendöd några minuter. Ingenting hjälper. Efter en stund starta den men lyder då inte på gaspådrag utan dör.

    Något jag märkt skillnad på sedan första starterna är att det låter ett slags klickljud från förgasaren om man drar proppen fram och tillbaka mellan kompläget. När den får bränsle så blir det ett svagt tutande ljud ist.
    Den ringer också en del från den antar att det är delar mellan axel och kolv. Kanske normalt?

    Ja som trodde bensin skulle vara enkelt...

    Tacksam för fler idéer!
    /Denke

  11. #111

    Standard

    Hej kolla höjden på nålventilen. MVH Rolf

  12. #112
    Denkes avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    115
    Jobb
    Instrument & teknikansvarig, Egenföretagare Musike

    Standard

    Inte en aning om vad den sitter?
    /Denke

  13. #113

    Standard

    Vad har du för ack till tändningen? Vi har märkt att tändacken kan vara lite kinkig om den inte är av god kvalitet och kan hålla spänningen. Sub-c verkar vara det som funkar bäst. Motorn borde under de omständigheterna du skriver om fungera mindre bra eller dåligt iaf inte dö och bete sig som du skiver.

    Är soppa slangar etc helt 100% OK samt nålarna någorlunda rätt så låter det väldans likt tändacken, då brukar de vägra varva, gå dåligt och inte svara 100 på nålarna.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  14. #114
    Denkes avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    115
    Jobb
    Instrument & teknikansvarig, Egenföretagare Musike

    Standard

    Har har ett enkelt standardack 4,8X1800. Ska prova annat
    /Denke

  15. #115

    Standard

    Hej du kan titta på denna sida tech.flygsw.org/walbro_tuneup.htm MVH Rolf

  16. #116

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Hej Dennis,

    Jag läste lite snabbt igenom dina vedermödor med din DL maskin.
    Detta är mina reflektioner.

    22 x 12 är en för stor snurra på en ny DL, 22x10 är lagom och vid en så pass avancerad installation som du har så skulle jag rent av gå ner till 20x10 för att var på den säkra sidan.

    Med avancerad installation menar jag att du har en eftermarknads dämpare ( en mycket bra sådan), du har en bakmonterad förgasare, du har en otroligt slimmad installation med ett minimum av luft flöde, minsta lilla fördämmning i flödet kan orsaka värme problem.

    Dämparen du har är förmodligen avsedd i original till en DA-50, en DL trivs i regel med lite högre varv än en DA, på grund av dess portning. En DA med 22x10 varvar runt 7300 med 23cm längd på kröken. Varvar din motor mer så behövs det en kortare krök, ungefär 2 cm per 300 rpm. Men detta gäller med en propp som din DL trivs med, inte en 22x12.

    Din installation är väldigt slimmad (också mycket välgjord o snygg) med så små marginaler så behöver du säkerställa att ALL luft går över cylindern. Detta ordnas enklast med bafflar gjorda av balsa eller annat lätt material. Bafflarnas uppgift blir att rikta luftflödet över cylindern.

    Precis som Tobbe har pekat ut behöver du MINST 3ggr utlopp som inlopp. Du kan inte på något sätt i världen ’’tvinga’’ luft runt motorn med större intag eller scoop former odylikt. Luft är som vatten det tar enklaste vägen, se till att du har ’’dränering och avlopp’ 

    Jag tror att din motor har gått varm under dina tester, då blir de i regel trilska på nålarna, svår startade och allmänt tjuriga när de väl går i gång. Och med en 22x12 så behävs det inte mycket för att få dom varma, med en cannister installation som är icke optimerad med längd samt en tät inbyggnad så är det tyvär dömt att misslyckas.

    Så mitt råd till dig är att skaffa en mindre propeller, ta bort kåpan och kör motorn lite rikt i minst 2 timmar. Sedan så ställer du in nålarna för en mjuk, responsiv gång. Med den mindre proppen så kommer du förmodligen mycket nära grundvärdena.
    Först efter du fått motorn att gå klokt utan kåpa är det dags att montera kåpan igen.

    När du monterar kåpan så skall den gå lika bra som utan kåpa, UTAN att behöva justera nålarna, gör den inte det måste du modifiera luft flödet runt motorn som beskrivits ovan.

    Hoppas att du får ordning på din DL.

    Mvh,
    Nyroth

    PS, Bensin ÄR enkelt, men inbyggda dämpare och slimmade installationer är lite krånligt.

  17. #117

    Standard

    Hej igen kollade lite på dina bilder, den får alldeles för lite bränsle om man tittar på bilden av tändstiftet. Har du kontrollerat membranen i förgasaren kan vara ett litet hål någonstans. Luftningen till tanken kanske. Hoppas att du hittar felet. MVH Rolf

  18. #118
    Denkes avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    115
    Jobb
    Instrument & teknikansvarig, Egenföretagare Musike

    Standard

    Tusen tack! Nu har jag lite och gå på.
    Ska börja med att byta tändack, propp och kolla tanken en extra gång.
    /Denke

  19. #119
    Denkes avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    115
    Jobb
    Instrument & teknikansvarig, Egenföretagare Musike

    Standard

    Hej igen!
    Lite nyheter om min DL:

    All körning på marken och utan kåpa än så länge. (Inga värmeproblem inuti kroppen alls )

    Nu äntligen börjar det närma sig. Bytt ack och gick ner till 22X8, ville behålla längden på proppen för att det är en stor spinner.
    Max varv blev 7800 innan den snålade av. Måste påpeka att det går att vrida nålen ganska mycket fram och tillbaka innan den händer något, kvarts var kanske. Nålen står nu på 1&1/4.
    Och lågfartsnålen drygt 1,5.

    Problemen som kvarstår är:

    1. Opålitlig tomgång kan skifta mellan 1200-1500rpm och faktiskt dog den en gång runt 1250rmp.

    2. Runt 5000 varv går den illa och upp&ner i varv. Hörs 2min i filmen.
    Låter som om det är jag som gasar men jag gör bestämda tydliga förändringar så det inte skulle förväxlas.

    Det känns som jag är på rätt väg nu iaf. Hoppas den går med kåpa också!

    filmtajm: http://delabmusic.se/rc/dl50
    Senast redigerat av Denke den 2008-08-13 klockan 19:08.
    /Denke

  20. #120

    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    242
    Jobb
    Lärarkandidat
    Klubb
    EMFK, Engelholms ModellFlyg Klubb, MRFS Malmöradioflygsällskap

    Standard

    Oj! Inte kunde jag tänka mig att den här tråden skulle bli så populär!

    Måste säga att jag är enormt nöjd med min DL. Körde in den på backen, två tankar med 4% olja. Gick sedan över till Aspen tvåtaktsbensin, färdigblandad, och har inte haft några som helst problem. Har hört att man ska köra på vanlig 95 och blanda i tvåtakts olja, men jag har mest förbekvämlighet kört på aspen.

    Till en början gick motorn fett, fyrtaktade ganska så rejält, men jag lät bli att skruva på nålarna då jag ansåg att det inte är fel att motorn går lite fett till en början. Har nu kört igenom 12 liter för att vara exakt, och har inte rört nålarna ett dugg. Jag kan med andra ord rekommendera att köra på fabrikinställningen, då motorn bara går bättre och bättre.

    Har än så länge inte haft ett enda motorbortfall, peppar peppar. kör på en menz 22/8, men ska testa att gå upp till en 22/10 topflite prop. Ska bli ntressant och se hur motorn reagerar på det.

    Ljuddämparen som följer med skrotades dock snabbt, låter lite väl mycket. Har en bisson pitts dämpare, och den både förhöjer utseendet på kärran samt att den får ner volymen rejält.

    Skickar med en blid från premiären av min kärra som gjordes i början av våren. Great planes yaken flyger som en dröm!

    Fyll gärna på med fler erfarenheter av DL motorn!

    Magnus Göransson EMFK
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	yak08 003.jpg 
Visningar:	170 
Storlek:	38,8 KB 
Id:	690  

Liknande ämnen

  1. Nyårslöftes tråden
    Av Baua i forum Allmänt och Tips
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-12-26, 09:39
  2. YouTube-tråden!
    Av Danne K i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-12-07, 15:49
  3. Calmato GP tråden
    Av KyoshoSweden i forum Metanolmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-01-20, 23:03
  4. Katt tråden
    Av MrJet i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-01-01, 00:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •