Reklam

 
Sidan 3 av 7 FörstaFörsta 1234567 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 132

Ämne: DL-50 Tråden

  1. #41
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pirre Visa inlägg
    Finns det någon som testat AMT:s Wrap Around Pitts dämparen från HAB???? Jag tycker att org. är lite högljud + att jag skulle slippa att göra för stort hål i motorkåpan. Har en Yak 54.från GP.
    Jag har beställt 2st från HAB (en till mig o en till en klubbkompis).... de skulle komma hem i veckan som kommer... Jag kommer troligtvis få ihop min Yak ganska kort därefter, o då kommer det nog film, så får du höra =)
    Våga vägra Powerbox!

  2. #42
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Idag har jag haft igång min DL-50 för första gången!
    Fy tusan så fint den gick!!! Inga problem o starta den, typ choke på tills soppan kom fram o den poppade, sen gick den på 4e slaget!
    Men attans vad den låter mycket med orginalljuddämparen.... ljuddämpare är väl synd o kalla den för.... bättre o säga avgasriktare =)

    Nu ska den få gå nån timme i bänk, o sen i med den i modellen o flyga =)
    Våga vägra Powerbox!

  3. #43

    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    20
    Klubb
    Acroflyers MFK

    Talking

    Citat Ursprungligen postat av Per P Visa inlägg
    Idag har jag haft igång min DL-50 för första gången!
    Fy tusan så fint den gick!!! Inga problem o starta den, typ choke på tills soppan kom fram o den poppade, sen gick den på 4e slaget!
    Men attans vad den låter mycket med orginalljuddämparen.... ljuddämpare är väl synd o kalla den för.... bättre o säga avgasriktare =)

    Nu ska den få gå nån timme i bänk, o sen i med den i modellen o flyga =)
    Jag sa ju att den var högljud av sig. Får väl se om AMT:s är lite tystare iallafal. Kunde inte vänta längre så jag beställde en idag. Men skriv gärna när du testat pitts dämparen.

  4. #44
    uffe olssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    45
    Jobb
    master technician volkswagen
    Klubb
    ovansiljansmodellflygklubb

    Standard

    Ja den lät då för mycket för mina öron, så jag monterade en MTW canister och är helnöjd tyst o massor av effekt!
    Uffe.

  5. #45
    Denkes avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    115
    Jobb
    Instrument & teknikansvarig, Egenföretagare Musike

    Standard

    Köpte ett vanligt standardservo (3kg drygt) för trotteln till DL50´in och rådet blev att plocka bort fjädern på förgasaren för att servot är för klent med det konstanta motståndet.

    Hur viktig är fjädern? Det känns som att enda gången det skulle fylla någon funktion är om något ryker av och det lär ju inte hända. Och om mottagningen bryts och fastnar i hög gas lr något liknande orkar ju fjädern ändå inte dra tillbaka servot.

    Om den nu är viktig att ha kvar hur starkt servo behöver jag då? Jag kör med 6v.

    /Dennis
    /Denke

  6. #46
    Kamikazes avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    505
    Jobb
    Sjöman
    Klubb
    RC-Åland

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Denke Visa inlägg
    Köpte ett vanligt standardservo (3kg drygt) för trotteln till DL50´in och rådet blev att plocka bort fjädern på förgasaren för att servot är för klent med det konstanta motståndet.

    Hur viktig är fjädern? Det känns som att enda gången det skulle fylla någon funktion är om något ryker av och det lär ju inte hända. Och om mottagningen bryts och fastnar i hög gas lr något liknande orkar ju fjädern ändå inte dra tillbaka servot.

    Om den nu är viktig att ha kvar hur starkt servo behöver jag då? Jag kör med 6v.

    /Dennis
    Du kan nog lungt ha kvar din fjäder! Både Hitec standard och futaba standard orkar utan problem....!

  7. #47

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Denke Visa inlägg
    Köpte ett vanligt standardservo (3kg drygt) för trotteln till DL50´in och rådet blev att plocka bort fjädern på förgasaren för att servot är för klent med det konstanta motståndet.

    Hur viktig är fjädern? Det känns som att enda gången det skulle fylla någon funktion är om något ryker av och det lär ju inte hända. Och om mottagningen bryts och fastnar i hög gas lr något liknande orkar ju fjädern ändå inte dra tillbaka servot.

    Om den nu är viktig att ha kvar hur starkt servo behöver jag då? Jag kör med 6v.

    /Dennis
    Kör med vajer istället, mer exakt för du det inte...
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  8. #48
    Denkes avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    115
    Jobb
    Instrument & teknikansvarig, Egenföretagare Musike

    Standard

    Ok låter bra. Tusen tack.

    Vajer... menar du ist för stötstänger då?
    Vad tror ni om 3mm gängad stång hos clas ohlsons? Behöver lite längre till förgasaren och c.o. ligger bara runt knuten.

    /Dennis
    Senast redigerat av Denke den 2008-07-01 klockan 11:03.

  9. #49
    uffe olssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    45
    Jobb
    master technician volkswagen
    Klubb
    ovansiljansmodellflygklubb

    Standard

    Ta inte bort fjädern, om nödvändigt haka endast av den, fjädern gör även så att inte spjället vibrerar sönder i sidled.
    har kört bensinbåtar med Walbro förgasare och har aldrig tagit bort fjädern, o std servona har då aldrig pajat, däremot miniservon har gett upp.
    Uffe.

  10. #50

    Standard

    Kör med fiskelina eller tafswire, ta minsta oket å montera så nära centrum som möjligt så får du hela servorörelsen att bli hela utslaget på trotteln. Nackdelen med att använda stötstång är att mycket lite utslag på servot ger mycker utslag på trotteln å du får ett spännande äventyr att ställa in det på spaken så hela spaken ger hela kurvan på förgasaren, det blir gärna 20% som saknas i botten å på toppen av spaken. Fördelen med vajer är att du kan montera servot lite mer där det passar, mer exakt trottel å skulle skiten paja så går förgasaren med hjälp av fjädern alltid till tomgång
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  11. #51
    Denkes avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    115
    Jobb
    Instrument & teknikansvarig, Egenföretagare Musike

    Standard

    Med risk för att vara trögfattad, men hur kan en vajer påverka utslaget? Det blir ju samma sträcka vad än för material jag använder!?
    Och vad händer om fjädern går av, då blir det bara fullgas.

    Jag tror jag kör med 3mm stång och behåller fjädern. Tanken är monterad högt upp så det ska nog gå fritt.

    /Dennis

  12. #52
    Kamikazes avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    505
    Jobb
    Sjöman
    Klubb
    RC-Åland

    Standard

    Nu när jag ska köra in min nya ( Riktiga ) DL-50...!

    Så undrar jag om jag kan köra in den på 23X8 som jag tänkte köra med på 1/3 Cub...!

    Har läst att den skall köras in på 22X8.

    Har oxå läst att det är bäst att köra in motorn på med den proppen man tänkt köra med....Hmmmm.

    Har oxå en 20x10 & 22X10 liggandes.

    Hur göra......! Vilket är blir bäst?

    Vore taksam att höra era åsikter i saken!


  13. #53

  14. #54
    Kamikazes avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    505
    Jobb
    Sjöman
    Klubb
    RC-Åland

    Standard

    Första starten av min DL-50cc ( den riktiga DL ) rakt ur lådan....! Startade och gick som en dröm....! [ame="http://www.viddler.com/explore/Zalman/videos/8/"]Viddler.com -DL-50cc First start! - Uploaded by Zalman@@AMEPARAM@@http://www.viddler.com/player/2ddbc734/@@AMEPARAM@@2ddbc734/[/ame]

    Kör med 22X8 propp.

    Bensin 95 oktan blyfri.

    4% helsyntet.







    Senast redigerat av Kamikaze den 2008-07-05 klockan 15:53.

  15. #55
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Tråden handlar förvisso om DL-50, men är det någon som provat på DL-100? Såg på www.dlusa.net att den kommit nu också... Bra pris var det ju på den, går den lika fint som DL-50n så blir även den en storsäljare tror jag!
    Våga vägra Powerbox!

  16. #56
    Kamikazes avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    505
    Jobb
    Sjöman
    Klubb
    RC-Åland

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Per P Visa inlägg
    Tråden handlar förvisso om DL-50, men är det någon som provat på DL-100? Såg på www.dlusa.net att den kommit nu också... Bra pris var det ju på den, går den lika fint som DL-50n så blir även den en storsäljare tror jag!
    Finns film här på ovanstående nämnda motor [ame="http://www.youtube.com/watch?v=aAH8BDr33ys"]YouTube - Lanier Yak 54 94" with DL-100 maiden flight[/ame]

    Finns lite kräm i den.....!

  17. #57
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Jo, har sett flera filmer på Youtube, men var mest nyfiken på om någon HÄR på forumet hade testat en =)
    Som du säger Zalman, verkar vara mycket pulver i den!!
    Våga vägra Powerbox!

  18. #58
    Denkes avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    115
    Jobb
    Instrument & teknikansvarig, Egenföretagare Musike

    Standard

    Hej igen!

    Jag fick tips om att ha allt som har med tändning att göra så långt ifrån radiodelar som möjligt men har sett flera modeller som inte har det så. Hur noga är det egentligen?
    Skulle nämligen vilja ha trottelservot närmre motorn...

    Ps. använder 2,4ghz ds.

    /Dennis
    Senast redigerat av Denke den 2008-07-07 klockan 10:11.

  19. #59
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Måhända dum fråga från min sida kanske, men varför vill du ha trottelservot närmare förgasaren?! Kör du med plaststötstång blir det inte sämre precision för att du har servot längre bort?! Det går säkert att ha servot precis bakom förgasaren, det beror ju på hur stor risk du är beredd att ta... själv har jag aldrig något servo närmare motorn än 30cm.
    Du frågade om fjädern, jag har kvar fjädern på min DL-50, och så satte jag dit det lilla roderhornet (som följde med motorn) på förgasararmen, sen ett vanligt Futaba 3001 som gasservo, och det går hur lätt som helst utan att servot låter belastat i något läge alls!

    Det finns alla möjligt sätt att göra det där på, fråga 100 modellflygare o du har 100 svar, här är ett =)
    Våga vägra Powerbox!

  20. #60

    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    20
    Jobb
    operatör
    Klubb
    motala modellflygklubb

    Standard

    hejsan jag instämmer med hur bra dl50 är men tyvärr så går även dom sönder allla 4 motorfästen så nu undrar ja om någon som vet om det går att få tag i delar mvh klarre
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	dl.jpg 
Visningar:	160 
Storlek:	323,6 KB 
Id:	385  

Liknande ämnen

  1. Nyårslöftes tråden
    Av Baua i forum Allmänt och Tips
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-12-26, 09:39
  2. YouTube-tråden!
    Av Danne K i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-12-07, 15:49
  3. Calmato GP tråden
    Av KyoshoSweden i forum Metanolmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-01-20, 23:03
  4. Katt tråden
    Av MrJet i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-01-01, 00:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •