Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

mne: Problem att flyga rakt - knslig p hjdrodret

  1. #1

    Standard Problem att flyga rakt - knslig p hjdrodret

    Har konverterat en el-maskin till metanol och har en fundering:

    Om jag flyger rakt fram r planet vldigt knsligt p hjdrodret. Om jag snabbt ger ett litet dykroder s fortstter planet drefter i en svag dykande bge. Nr jag ger ett snabbt hjdroder s fortstter planet i en svagt stigande bge... allts lite svrt att f planet att flyga helt spikrakt... Det upplevs som jag skulle ha ett glapp i hjdrodret eller att servot skulle centrera dligt, men linkaget r stumt och jag har ett digitalservo samt inget glapp.

    Ngon som kan lista ut vad som r problemet? Kan det ha att gra med brnslet i tanken som flyttar tyngdpunkten?

  2. #2
    Krilles avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 078
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen p F7
    Klubb
    Slttlanda MFK

    Standard

    Hur stora maxutslag har du? har du en 3d krra med t.ex +/-50 graders utslag kan du uppleva detta.

    Sen kan servot centrera dligt ven om det r ett digitalservo.

    Om du har lika/liknande servon p ntt annat roder i krran prova byta. Frsvinner det s r det antagligen servot. Frsvinner det inte s har du iaf uteslutit en sak.
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Condor magic, SIG 1/6 Piper J3 Cub
    Helikopter: T-rex 550L Dominator, T-rex 700 DFC,
    Sndare: Futaba 14SG,

    modellhobby.com

  3. #3

    Standard

    p krilles linje prova att flytta in linken p servo armen, lter som du har dem ytterst p armarna nu..?
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  4. #4

    Standard

    Ja, jag har stora utslag fr 3D, men flyger med sm utslag nr detta problem uppstr. Har ett likadant servo s att jag ska testa att byta. Sedan sitter linken lngt ut s att ven detta ska testas... tack fr info. terkommer efter nsta flygning.

  5. #5

    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 853
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Har du stora maxutslag men flyger med sm utslag s r det ju inte s konstigt att du kan uppleva att servona inte centrerar ordentligt. Utanp detta s kan ju "dligt" linkage ocks pverka centreringen i allra hgsta grad - bde glapp i anslutningarna liksom ev friktion i sttstngerna.
    Du kan ju testa att flytta UT linken p roderhornen - d br du f ett stummare roder och mindre pverkan om inte servot centrerar 100 % vilket inte r s ovanligt. P motsvarande stt kan du flytta IN linken p servooket - du fr visserligen mindre maxutslag men du fr vl vervga vad som r viktigast. Samt se ver hela linkaget - har du t ex "rr-linkage" s kan friktionen bli spass hg att det pverkar centreringen fr i vart fall analoga servon.
    Hlsningar
    Roger

  6. #6
    gimbos avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlgg
    713
    Jobb
    IT-Proffs
    Klubb
    Malmens Modellflygklubb (Linkping)

    Standard

    Har du mjlighet p din sndare.
    S prova ven exponentiella utslag fr att gra ditt
    hjdroder mindre knsligt vid sm utslag.
    Men innan s flj rden ovan s du har en bra frutsttning
    rent mekanisk frst.

  7. #7

    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 853
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Hller givetvis med Gimbo - med stora utslag r det nsta ett krav att ha rtt mycket expo. Men det rcker som sagt inte om t ex linkaget inte r bra rent mekaniskt.
    Hlsningar
    Roger

  8. #8
    Krilles avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 078
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen p F7
    Klubb
    Slttlanda MFK

    Standard

    Fast expo har inget med hur bra servot centrerar nr man slpp spaken

    Det som kan hnda r att nr du slppt spaken s centerar inte den utslaget helt utan ger lite "dyk" eller "hjd" ven fast spaken r slppt. Dettta kan d minskas med expo.

    Men jag tror det r stora mekaniska utslag som r boven. Jag har vlldigt lite samma fenomen p min rock'n roll F3A/3D krra. ven med riktigt hgprestanda servon.
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Condor magic, SIG 1/6 Piper J3 Cub
    Helikopter: T-rex 550L Dominator, T-rex 700 DFC,
    Sndare: Futaba 14SG,

    modellhobby.com

  9. #9
    Rune Es avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlgg
    121
    Jobb
    PA Servicetekniker

    Standard

    Jag tycker det verkar som att modellen r baktung. Det var i alla fall orsaken till att min pylonkrra uppfrde sig som du beskriver

  10. #10
    gimbos avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlgg
    713
    Jobb
    IT-Proffs
    Klubb
    Malmens Modellflygklubb (Linkping)

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Krille
    Fast expo har inget med hur bra servot centrerar nr man slpp spaken
    S sant om det r s att det inte centrerar. Uppfattade det som att den
    var fr knslig i roderutslaget.

  11. #11

    Standard

    Det verkar kunna vara 3 saker:
    1. Den r baktung (vilket jag tror/vet den r)
    2. Servot centrerar inte perfekt (kan det vara, ska kolla detta), alternativt att linken sitter fr lngt ut p servoarmen.
    3. Linkaget glappar/gr trgt (tror jag inte i mitt fall)

    Ska kontrollera vid nsta flygning...

  12. #12
    Krilles avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 078
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen p F7
    Klubb
    Slttlanda MFK

    Standard

    Nu ska jag sticka ut nsan motsga rune lite. Fick en tanke p att visst kan det bli s nr modellen r baktung.
    Men jag tror detta r att gena frbi sjlva problemet, har man en baktung krra blir denna knnsligare fr roderutslag, vilket resulterar i att r det lite glappt s kommer detta mrkas.

    Medans r krran mer framtung s kommer inte det lilla glappet mrkas av eftersom du hela tiden mste ha lite hjd trimmat fr att hlla upp nosen.

    Jag sger inte att det r shr. Men det tror iaf jag. Observera att jag tror

    Det viktigaste prova en sak i taget skriv hr nr du kommit fram till problemet, s detta kan hjlpa oss andra modellflygare i framtiden.
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Condor magic, SIG 1/6 Piper J3 Cub
    Helikopter: T-rex 550L Dominator, T-rex 700 DFC,
    Sndare: Futaba 14SG,

    modellhobby.com

  13. #13

    Standard

    Jag hade ett flyg som var tokknsligt p hjdrodret... lade 35 gram bly
    under nosen och flyget gr som en drm. Sn otrolig skillnad! P en
    Trainer 40 iofs, men nd...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  14. #14
    RCFF - Moderator Siguns avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlgg
    3 961
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    En TP balanserare r nog vl investerade pengar fr alla modell flygare ! Mnga lustigheter kan nog undvikas om ett plan r rtt balanserat.



    Finns tex p HAB artikelnr : 10023850

    Kostar 299kr

    Att vga r att veta

    /Martin[/i]

  15. #15
    Krilles avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 078
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen p F7
    Klubb
    Slttlanda MFK

    Standard

    Annars gr det alldeles utmrkt att rkna ut TP. det enda du behver r en vinkelhake, lite grejer att palla upp krran i vg med, tummstock samt 2 vgar, en fr huvudstllet en fr sporen/nosen. alternatift 3st.

    sen r det bara lite matte s fr man fram TP p milimetern

    Perfekt p antingen stora modeller som r bkiga att lyfta, dubbeldckare dr sdana dra mtare ofta inte kommer t. Eller riktigt sm krror bara man har nogran vg.
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Condor magic, SIG 1/6 Piper J3 Cub
    Helikopter: T-rex 550L Dominator, T-rex 700 DFC,
    Sndare: Futaba 14SG,

    modellhobby.com

  16. #16
    RCFF - Moderator Siguns avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlgg
    3 961
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Lter som ett dyrare alternativ.. en tumstock kostar vl snart 100kr och en vg runt 2-300kr

  17. #17
    wesses avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlgg
    5 880
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    Sunday Team

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sigun
    Lter som ett dyrare alternativ.. en tumstock kostar vl snart 100kr och en vg runt 2-300kr
    tummatr r frlegat sigun de e digitalt som gller o kostar lika mycket..enklas r vl att ta pekfingrarna hfta opp va en tyck tg ska vara dit me fingrarna o vips s r tyngdpunkten p tiondelen..s gr jag o jag r inte ens en ingenjr.....

    Get high with hovering
    not drugs

  18. #18
    gimbos avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlgg
    713
    Jobb
    IT-Proffs
    Klubb
    Malmens Modellflygklubb (Linkping)

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av wesse
    Citat Ursprungligen postat av Sigun
    Lter som ett dyrare alternativ.. en tumstock kostar vl snart 100kr och en vg runt 2-300kr
    tummatr r frlegat sigun de e digitalt som gller o kostar lika mycket..enklas r vl att ta pekfingrarna hfta opp va en tyck tg ska vara dit me fingrarna o vips s r tyngdpunkten p tiondelen..s gr jag o jag r inte ens en ingenjr.....
    Det r den mest hllbara varianten. Funkar klockrent!


    (tanke)
    -Jag sg tv piloter under var vinge p Arlanda som lyfte planet s fr att
    kolla att CG lg rtt innan start :P Hahahahaha!

  19. #19
    Krilles avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 078
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen p F7
    Klubb
    Slttlanda MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Rune E
    Jag tycker det verkar som att modellen r baktung. Det var i alla fall orsaken till att min pylonkrra uppfrde sig som du beskriver
    Kanske att det r dyrare. MEN jag slipper riskera att skada modellen. Speciellt om du har en tyngre maskin med sprygelvinge s kan det vara lite vanskligt eftersom du fr hela tyngen av maskinen p 2 sm stllen, det r inte skert sprygeln klarar detta.

    Sen om man tycker de r skoj med matte s gr det ju att rkna ut antingen hur mycket vikt jag ska lgga p ett speciellt stlle fr att TP ska hamna dr den skall. Eller om du har t.ex en ack p 100g s gr det rkna ut vart den skall vara

    Men oftast brukar jag anvnda tumme eller annat primitift stt
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Condor magic, SIG 1/6 Piper J3 Cub
    Helikopter: T-rex 550L Dominator, T-rex 700 DFC,
    Sndare: Futaba 14SG,

    modellhobby.com

  20. #20

    Standard Uppdatering

    Nu har jag tittat ver modellen och terkommer med en uppdatering.

    Jag hade bestmt fr mig att det inte skulle vara ngot glapp i servot/linkaget, men s var inte fallet. Det fanns ett litet spel i servoarmen som gjorde att rodret glappade en del.

    Dessutom centrerade inte servot perfekt. Rodret stannade allts inte p samma vinkel efter att jag gett hjd eller dyk.

    Jag har nu gjort om linkaget och flyttat in linken p servot vilket minskar glappet och frbttrar centreringen. Har inte flugit nnu men det knns som att detta var orsaken till felet. Tyvrr har jag nu mindre utslag s att flyga 3D kan jag troligen glmma just nu...

Liknande mnen

  1. Flyga eller bara flyga?
    Av Ernie i forum Allmnt och Tips
    Svar: 2
    Senaste inlgg: 2013-01-14, 22:49
  2. Bixler hjdrodret
    Av grand14 i forum Nybrjare
    Svar: 7
    Senaste inlgg: 2012-09-27, 08:53
  3. Svar: 2
    Senaste inlgg: 2007-04-30, 17:58
  4. VEM FR FLYGA VAD.
    Av flightlight i forum Allmnt och Tips
    Svar: 4
    Senaste inlgg: 2007-02-23, 16:54
  5. Mixa skev i hjdrodret - "Ailevon"
    Av Grd i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 0
    Senaste inlgg: 2006-09-08, 22:03

Behrigheter fr att posta

  • Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •