Reklam

 
Sidan 34 av 35 FörstaFörsta ... 2429303132333435 SistaSista
Resultat 661 till 680 av 681

Ämne: I dag kom en stoor kartong med Yak!*Äntligen premiärad*

  1. #661

    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlägg
    58
    Jobb
    Maskinförare
    Klubb
    MFK Bunten

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jaka Visa inlägg
    Hej!
    Har du prövat 24x8??
    Min 45cc MVVS (äldsta modellen med aluminiumhus) med MVVS lilla kannisterdämpare varvar 6700v/m med Mentz 24x8. Med Graupner 24x8 (som i realiteten har 1,5cm större diametar än Mentz) 6400v/m.
    Hejsan Jaka. Jag har en biela 24x8 på min 58prosport och den varvar 7150. Jag har en kompis som har en 45a, i sommras provade han med lilla cannisterdämparen och en 23x8 och han vart inte nöjd. Kommer inte ihåg vad den varvade men det var en väldig skillnad från 22x8. Kan inte jag få låna din varvräknare? Mvh Tobbe

  2. #662
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 150
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Jag har en MVVS 45 magnesium, svårstartad, får oftast starta med startmotor, den varvar ca 6000 med Menz 22/8, Ljuddämpare specialtillverkad i tjeckien för denna motorn, (har även provat andra dämpare) Jag är med andra ord inte specielt imponerad av den motorn,
    Till saken hör att jag fick skicka tillbaka motorn flera gånger på garantireparation och sista gången kom den tillbaka med ett vevhus av en annan konstruktion,
    Jag vet inte om jag orkar bry mej mer i den motorn.
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  3. #663

    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    1 277
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Det som gäller för de flesta bensinare är kanisterdämpare om man vill ha ut någon effekt, dessutom går det mycket tystare med en sådan.
    Att köra med dämpare passar bäst i skalakärror typ warbirds och inte i aerobatic maskiner där man vill bra prestanda.
    MVVS rekommenderar sin största kannisterdämpare till både 45cc och 58cc motorn (själv kör jag med den mindre kanisterdämparen).
    Med den största kannsterdämparen (Nr 3204) har de fått ut 6200v/m med Mejzlik 24x10 snurra och med lilla kanisterdämparen (Nr 3206) och samma snurra 5900v/m).
    3-bladig Mejzlik 22x10 och stora kanisterdämparen 6000v/m.
    Att starta motorn (MVVS 45cc) är lätt! Men...jag hade ett helsike första gången jag skulle starta. Det är viktigt på MVVS motorerna (och antagligen alla andra bensinmotorer) att man suger upp soppa ordentligt innan man slår på tändningen.Första gången jag skulle starta tog det åtskilliga minuter att få fram soppa till förgasaren,höl nog på en kvart -halvtimme innan soppan kom fram till förgasaren.
    Med modellen redo för flygning och motorn körd några gånger på 4% syntetolja är det följande procedur man bör följa.
    Full choke och sedan vrida runt propellern åtskilliga gånger (10-30 gånger) innan tändningen slås på. Hur många varv man ska vrida runt för att choka motorn bero på hur länge det var sedan man sista flög (bensin tycks ha en tendens att antingen rinna tillbaka till tanken eller dunsta). När man chokat ordentligt kollar man att trotteln står på tomgång och sedan tar man tag i propellern (10 över 2 läge) och "vispar till" ...då startar motorn direkt!
    Till tändningen använder jag 4 stycken GP NiMH accar (4,8V , 2500mAh) .


    Har prövat med flera snurror som Mentz 22x8 ( varvar över 7000v/m...för högt varv ) Airhawk 24x10 (5600-5700...för lågt varv...inget drag) 24x8 Graupner (6400v/m) bra drag...) 24x8 Graupner, modifierad genom att ytan minskats, bakkanten slipats ner och hela propellern slipats om och lackats (6600-6700v/m) bra drag, bättre än tidigare...hovrar under halvgas)
    24x8 Mentz ( 6700v/m) bra drag ,samma varvtal som Graupner 24x8.

    På bilderna nedan ser ni hur avgassystemet såg ut fråm början (Krumscheid) med flexkoppling och hur flexkopplingen läckte efter första körningen av motorn. Gjorde om hela avgassystemet så nu är det helt stelt...funkar bra!
    Fick modifiera Yak-54:an från Peakmodel för att få plats med kanisterdämparen.
    Bafflar i kåpan av tunt glasfiber och hatt-hyllematerial från Volvo (Fått av Bertil Beckman för många år sedan).
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tn_Yak-54 från vänstersida.JPG 
Visningar:	408 
Storlek:	78,1 KB 
Id:	1699   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tn_Yak-54. Motorutrymme med accar.JPG 
Visningar:	404 
Storlek:	50,6 KB 
Id:	1700   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tn_Yak-54. Bafflar i motorkåpa..JPG 
Visningar:	384 
Storlek:	30,1 KB 
Id:	1701   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tn_Spektrum AR 9100mottagare i Yak-54.JPG 
Visningar:	374 
Storlek:	54,2 KB 
Id:	1702   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tn_Närbild på MVVS 45cc motor och ursprungligt avgasrör.JPG 
Visningar:	359 
Storlek:	49,9 KB 
Id:	1703  

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tn_Oljekladd från flexkoppling .Yak-54.JPG 
Visningar:	229 
Storlek:	49,0 KB 
Id:	1704   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tn_Närbild på nya avgasröret i Yak-54.JPG 
Visningar:	227 
Storlek:	50,7 KB 
Id:	1705   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tn_Kannisterdämpare provmonteras,uppifrån..JPG 
Visningar:	222 
Storlek:	47,7 KB 
Id:	1706   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tn_Närbild på nya avgasröret Yak-54.JPG 
Visningar:	241 
Storlek:	45,6 KB 
Id:	1709   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tn_Svart olja vid flexkoppling i avgasrör.Ya-54.JPG 
Visningar:	236 
Storlek:	54,3 KB 
Id:	1711  

    Senast redigerat av jaka den 2008-11-11 klockan 17:38.

  4. #664
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 150
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    jaka! skulle du kunna tänka dig att prova min motor? jag skickar gärna ner den till dig så kan du kolla om det går att få ordning på den (den är ju redan väldigt berest efter alla service resor )!

    MVH/Christer
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  5. #665
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 429
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Om man lindar flexarna ordentligt med teflontape (gängtape)
    så är dom täta

    P.S Jaka, det är klart att det varvar utav h*****e om man kapar bort halva proppen
    Senast redigerat av Tobbe O den 2008-11-11 klockan 19:35.
    //Tobbe

  6. #666

    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    1 277
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Javisst! Eftersom jag säljer MVVS motorer så hjälper jag dig gärna.

    Hälsningar!
    Jan K

  7. #667
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 150
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    jaka kan du skicka ett PM till mig med adress och sånt så fixar jag iväg motorn!
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  8. #668
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 150
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Jaka! du har ett Privat meddelande!
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00019.jpg 
Visningar:	251 
Storlek:	67,3 KB 
Id:	1931  
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  9. #669
    aerobats avatar
    Reg.datum
    Nov 2008
    Inlägg
    17
    Jobb
    IT
    Klubb
    Helsingborgs MFK

    Standard QQ 86 tyngdpunkt?

    Hej,

    vet inte om jag missat detta, men hur gick det med tyngdpunkten? Behövdes extra vikt i i nosen?

  10. #670
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 429
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Oh tråden är fortfarande vid liv

    Nix den är mera åt det framtunga så jag ska flytta bak tändacken lite-
    //Tobbe

  11. #671
    wesses avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    5 880
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    vem i tusan drog i gång denna tråd igen kan inte admin låsa denna tråd för gott...denna tråd tar upp all uppmärksamhet från oss andra som försöker få en bit av kakan...please radera lås blockera denna förbaskade yaktråd jag blir toookigg


    p.s till er som inte vet så är detta inlägg ett litet skämt till min vän Tobbe

    Get high with hovering
    not drugs

  12. #672
    aerobats avatar
    Reg.datum
    Nov 2008
    Inlägg
    17
    Jobb
    IT
    Klubb
    Helsingborgs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Tobbe O Visa inlägg
    Oh tråden är fortfarande vid liv

    Nix den är mera åt det framtunga så jag ska flytta bak tändacken lite-
    Har du kollat var du har TP enligt manualens mätsätt? Jag menar är den baktung enligt manual eller är det vad du kännt vid flygning?
    Har läst lite på RCUniverse och de flesta verkar ha problem med TP lite långt bak om man använder DA50. Min hamnar bakom bakersta markeringen om jag placerar elprylarna där jag vill ha dem. Ska prova att flytta fram allt. Känns lite tråkigt att behöva lägga i bly.
    Du har inga bilder på hur du placerat alla prylar?
    Senast redigerat av aerobat den 2009-03-13 klockan 08:40.

  13. #673
    _Nik_s avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    183
    Jobb
    Industriarbetare
    Klubb
    Graninge MFK

    Standard

    Svaret kommer att dröja ett par dagar, Tobbe for för ett par timmar sedan iväg på en utflykt med skotern, 98mil skulle dom köra under 3 dagar och sen med hans otränade kropp får vi se när han kan sitt igen så han kan läsa forum framför datorn :-)

    /Nik

  14. #674
    aerobats avatar
    Reg.datum
    Nov 2008
    Inlägg
    17
    Jobb
    IT
    Klubb
    Helsingborgs MFK

    Standard

    Vilar han fortfarande efter scootertrippen?

  15. #675
    wesses avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    5 880
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    SSSSsssss väck honom inte är så lugnt o skönt när tråden liger i träda ju

    Get high with hovering
    not drugs

  16. #676
    RCFF - Moderator Siguns avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    3 961
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Vad i helsike.. trodde den tråd var bortglömd sen länge sssscccchhhh

  17. #677
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 429
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Nä då jag var pigg o kry efter turen, jag har bara inte sett att du skrivit

    Jag har mätat tp efter manualen ca 185-190 mm
    //Tobbe

  18. #678
    aerobats avatar
    Reg.datum
    Nov 2008
    Inlägg
    17
    Jobb
    IT
    Klubb
    Helsingborgs MFK

    Standard

    Ok,

    Min hamnade i det bakre läget 180mm från bakkant i spetsen.
    Jag flög den så, det funkade. Kändes kanske lite bakis, men jag har bara gjort 2 flygningar.
    Då hade jag ändå alla accar i motorboxen.

  19. #679
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 429
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Låter konstigt att den skulle vara baktung med alla ackar där fram
    //Tobbe

  20. #680
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 429
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Så där ja då hade vi haft "300 flygningars kalas" i dag jag och Yaken
    över 60 timmar i luften and still going strong

    //Tobbe

Liknande ämnen

  1. GWS Pico Cub - premiärad på lunchen..:)
    Av McRegor i forum Elmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-06-29, 09:57
  2. malibun premiärad
    Av Dick i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-10-09, 23:17
  3. C130 - Premiärad!
    Av Fot i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-07-10, 20:03
  4. stoor motor
    Av Tejp i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-11-14, 22:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •