Reklam

 
Sidan 17 av 35 FörstaFörsta ... 7121314151617181920212227 ... SistaSista
Resultat 321 till 340 av 688

Ämne: I dag kom en stoor kartong med Yak!*Äntligen premiärad*

  1. #321
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    hehe wesse nu är det bara 4st filmer kvar inan du bryter 200 sträcket på youtube
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  2. #322
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 434
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Jaha, då kan man bara skylla på snön... Sista paketet med Yak delar kom från USA idag PDT_Armataz_02_44



    Jag är mycket fundersam på vad det lilla kretskortet som är kopplad på acken är, please hjälp mig rayer:

    //Tobbe

  3. #323

    Standard

    Så Tobbe...


    Spinner´n känner jag igen ..

    men va e resten..?
    Mvh.

    Åke "HarmOn" Olofsson.

  4. #324
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 434
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Li-Ion ackar, regulatorer, strömbrytare och en Loadchecker (acktestare)
    //Tobbe

  5. #325

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Tobbe O
    Jag är mycket fundersam på vad det lilla kretskortet som är kopplad på acken är, please hjälp mig rayer:
    Hej Tobbe, kul med lite julafton i Februari

    Det lilla kretskortet är ett säkerhets kort speciellt avsett för frakt ändamål.
    Du kan kasta det då det bara används inom USA, och speciellt när man skeppar lithium teknik med UPS.

    Mvh,
    Nyroth

  6. #326

    Standard

    Dom där ackarna e dom lättare lr. bättre än *vanligt 4.8 alt. 6.0v ack*
    Mvh.

    Åke "HarmOn" Olofsson.

  7. #327
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 434
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Nyroth
    Citat Ursprungligen postat av Tobbe O
    Jag är mycket fundersam på vad det lilla kretskortet som är kopplad på acken är, please hjälp mig rayer:
    Hej Tobbe, kul med lite julafton i Februari

    Det lilla kretskortet är ett säkerhets kort speciellt avsett för frakt ändamål.
    Du kan kasta det då det bara används inom USA, och speciellt när man skeppar lithium teknik med UPS.

    Mvh,
    Nyroth
    Tjenare Nick!

    Jo jag såg att det bara var en "transportsäkring"

    Julafton är det hela tiden när man bygger en Yak PDT_Armataz_02_43 i synnerhet när jag stänger på strömen och det blinkar och lyser i den som värsta julgransbelysningen. Det blinkar och lyser i mottagarna, i tändningsbrytaren, i Fromeco regulatorer och strömbrytare så jag undrar om strömmen ska räcka till annat än lysdioder
    //Tobbe

  8. #328
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 434
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av harmon
    Dom där ackarna e dom lättare lr. bättre än *vanligt 4.8 alt. 6.0v ack*
    Dom är lättare och på 7,4 volt, om dom är bättre är jag inte rätt person att svara på men det kanske Nyroth kan hjälpa till med.
    //Tobbe

  9. #329

    Standard

    Ja jäklar Tobbe den där yakén blir nog fin... Man vill ju inte missa uppskjutet...

    Men du.... lite nervös bör du ju iaf vara lr. hur..? tänkter på första flygturen..

    Men min Yak. blir mera som en Kina kopia rakt igenom..
    Mvh.

    Åke "HarmOn" Olofsson.

  10. #330
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 434
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Jo du Harmon, nog tror jag att det kommer att pirra lite i magen första turen

    Men först så blir det provstart av motorn till helgen som kommer, så får vi se sen om jag kan hålla mig till barmarken eller om det blir premiär på vårisen PDT_Armataz_02_11

    Det blir nog bra med din Yak också skulle jag tro PDT_Armataz_02_02
    //Tobbe

  11. #331
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    jaha då var yaktråden igång igen :cry:

    Get high with hovering
    not drugs

  12. #332

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Tobbe O
    Citat Ursprungligen postat av harmon
    Dom där ackarna e dom lättare lr. bättre än *vanligt 4.8 alt. 6.0v ack*
    Dom är lättare och på 7,4 volt, om dom är bättre är jag inte rätt person att svara på men det kanske Nyroth kan hjälpa till med.
    Hej Harmon,

    Fromeco Relion som är en Lithium-Ion cell är betydligt lättare än en normal Ni-mh eller Ni-Cd acke. om man jämför med ett jämförbart Ni-Mh 6 volts system med samma kapacitet så är detta batteri system i regel 35% lättare trots att man behöver räkna med ett par regulatorer.
    Dom är säkrare att handha än Lithium-Polymer cellerna, samt betydligt mer vibrations tåliga.
    Enda egentliga nackdelen är att dom kostar lite mer än Ni-Mh celler.

    Fördelen med regulerad strömförsörjning är att du har samma prestanda på ditt system i början på en flyg dag som du har efter 5 flygningar. Acken börjar på 8.4 volt och du slutar flyga när den närmar sig 6.8 volt. Med en 6 volts regulator har du då konstant nivå till servona och behöver inte känna att snapp rollar och dylika manövrar är annorlunda framåt eftermiddagen.

    Mvh,
    Nyroth

  13. #333
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 434
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Precis som jag skrev så kunde Nyroth förklara det bättre än jag :wave:
    //Tobbe

  14. #334

    Standard

    Men .. ja det lät ju inte dummt.. del lite lättare men framför allt att dom har samma spänning genom flygdagen...
    Mvh.

    Åke "HarmOn" Olofsson.

  15. #335
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av harmon
    Men .. ja det lät ju inte dummt.. del lite lättare men framför allt att dom har samma spänning genom flygdagen...
    hmm bara dom inte är som den otroliga lipocellen jag inhandlade till min radio när spänningen var nere i 9,8 då bröt radion o blev svart..o jag som var van vid att radion började larma vid 8,6 volt men bara man vet om att strömmen bryter så är det väl bra..kanske fungerar inte Tobbes system likadant men fick mig ändå en tanke...

    Get high with hovering
    not drugs

  16. #336

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Nyroth
    Citat Ursprungligen postat av Tobbe O
    Citat Ursprungligen postat av harmon
    Dom där ackarna e dom lättare lr. bättre än *vanligt 4.8 alt. 6.0v ack*
    Dom är lättare och på 7,4 volt, om dom är bättre är jag inte rätt person att svara på men det kanske Nyroth kan hjälpa till med.
    Hej Harmon,

    Fromeco Relion som är en Lithium-Ion cell är betydligt lättare än en normal Ni-mh eller Ni-Cd acke. om man jämför med ett jämförbart Ni-Mh 6 volts system med samma kapacitet så är detta batteri system i regel 35% lättare trots att man behöver räkna med ett par regulatorer.
    Dom är säkrare att handha än Lithium-Polymer cellerna, samt betydligt mer vibrations tåliga.
    Enda egentliga nackdelen är att dom kostar lite mer än Ni-Mh celler.

    Fördelen med regulerad strömförsörjning är att du har samma prestanda på ditt system i början på en flyg dag som du har efter 5 flygningar. Acken börjar på 8.4 volt och du slutar flyga när den närmar sig 6.8 volt. Med en 6 volts regulator har du då konstant nivå till servona och behöver inte känna att snapp rollar och dylika manövrar är annorlunda framåt eftermiddagen.

    Mvh,
    Nyroth

    Jag har flugit ett par år med Li-Ion, både till tändning och rx. Precis som Nyroth skriver så är de största fördelarna vikten, och att de är tåligare än Lipo. En annan fördel är att de inte har nån självurladdning. Ladda på hösten och flyg på våren! Dock finns det en nackdel, och det är deras oförmåga att lämna ifrån sig en högre ström. För mig så sviktar spänningen med två 2s Li-Io á 2600mah med 9 digitalservon betänkligt vid krävande manövrar, t o m så mycket att jag funder på att gå över till Lipo, som powerboxen också kan reglera i likhet med Li-Io.

    Precis som Nyroth också skriver så slutar man flyga under 7V, detta gäller under en belastning på 1A, en vanlig ackvarnare duger alltså inte.

  17. #337

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Vismund


    Jag har flugit ett par år med Li-Ion, både till tändning och rx. Precis som Nyroth skriver så är de största fördelarna vikten, och att de är tåligare än Lipo. En annan fördel är att de inte har nån självurladdning. Ladda på hösten och flyg på våren! Dock finns det en nackdel, och det är deras oförmåga att lämna ifrån sig en högre ström. För mig så sviktar spänningen med två 2s Li-Io á 2600mah med 9 digitalservon betänkligt vid krävande manövrar, t o m så mycket att jag funder på att gå över till Lipo, som powerboxen också kan reglera i likhet med Li-Io.

    Precis som Nyroth också skriver så slutar man flyga under 7V, detta gäller under en belastning på 1A, en vanlig ackvarnare duger alltså inte.
    Hej Vismund & alla andra

    2600 mah Li-Ion på 9 stycken hög prestanda servon kan jag mycket väl tänka mig blir i minsta laget. Jag fick på min maskin med 9 stycken JR 8711 använda 4400mah Ni-Mh ackar i sommras allt annat saggade vid häftiga manövrer.

    De flesta jag känner kör med 5200mah om det är LI-Ion paket till 9+ servo installationer.

    Mycket riktigt så behöver man en ackvarnare med inbyggd belastning, men i ärlighet så borde alla ackar oavsett typ kollas under belastning.
    Detta är något som jag inte förstår varför man slarvar så mycket med, man köper en 50 kronors lysdiods samling och kollar nivån vid uppstart av maskinen, nej ur med den onödiga extra vikten och möjligheten till problem i form av en ombord varnare och använd istället en extern volt mätare med en 1A belastning före varje flygning, säkert och lätt.

    Mvh,
    Nyroth

  18. #338

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    221
    Jobb
    Sound Designer
    Klubb
    Vallentuna modellflygklubb

    Standard

    Nyroth!
    Kan du rekomendera någon mulitmeter med belastningsfunktion, har kollat runt lite men hajar inte riktigt vad jag ska leta efter..

  19. #339

    Standard

    Jepp...

    Länka även vart man hittar bra i billiga ackar....
    Mvh.

    Åke "HarmOn" Olofsson.

  20. #340

    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    24
    Jobb
    Poståkeriet
    Klubb
    MFK Vingarna

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av harmon
    Nyroth!
    Kan du rekomendera någon mulitmeter med belastningsfunktion, har kollat runt lite men hajar inte riktigt vad jag ska leta efter..
    Fromeco har en som heter "eight ball load checker" den belastar både med 1 och 1½A, väldigt smidig.

    Kolla på www.fromeco.org så hittar du den.

    MVH

Liknande ämnen

  1. GWS Pico Cub - premiärad på lunchen..:)
    Av McRegor i forum Elmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-06-29, 09:57
  2. malibun premiärad
    Av Dick i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-10-09, 23:17
  3. C130 - Premiärad!
    Av Fot i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-07-10, 20:03
  4. stoor motor
    Av Tejp i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-11-14, 22:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •