Reklam

 
Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 53 av 53

Ämne: Watt, Ampere, KV...

  1. #41

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Din Blade ger dig ca 8 A och högsta verkningsgrad ligger på 7A - ganska bra tycker jag. Att du inte kommer upp i flera ampere beror nog på att batteriet inte orkar ge mera.

    Har du ett större batteri kan du testa om du inte får flera amp - men som du säger så flyger den bra med det du har.

  2. #42


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Med såpass lågt KV som 832 får du nog ha klart större propp än 9*5" om du vill ha ut mera effekt - men det tycks du ju knappast behöva å andra sidan.
    Och visst är det så att högre strömförbrukning (A) ger kortare flygtid.
    Beträffande Blade så har jag flugit mycket med min gamla trotjänare. Men min uppfattning är att du skall ner avsevärt i vikt för att den skall göra sig själv rättvisa. "På slutet" vägde min runt 230 g men det var egentligen för mycket för min smak - i vart fall för inomhusflyget. Jag flög oftast med 3S460 och hade under större delen en lätt Reutenberg-rova i min. På slutet en lite tyngre men mera lågvarvig - KV=1200 - och det gick också bra men jag hade gärna haft den lite lättare. Kärran är i o f s fortfarande hel och fin - frånsett landningsstället - men vikten har diskvalificerat den från inomhusflyget tyvärr.
    För lätta inomhuskärror - säg 140--180 g - så brukar jag endera välja att köra på 2S och då brukar ett KV på 1500--1800 vara lämpligt alternativt på 3S med KV runt 1100--1300. Sen kan man ju finjustera med hjälp av propellerstorleken. GWS-SF 8*4,3" resp 9*4,7" är mina standardsnurror för inomhusflyget.
    Hälsningar
    Roger

  3. #43

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    360
    Jobb
    Skiftarbetare, HMAB i Sveg
    Klubb
    E-startermaffian & BJ's Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pgrts
    Citat Ursprungligen postat av Mr J
    Om du bläddrar uppåt en bit i den här tråden så finns där bra redogörelse för hur man räknar, men enkelt uttryckt V*A=W.
    I ditt exempel 11,1V * 18A = 199,8W.
    Kan bara inte låta bli att kommentera den väldigt exakta effektangivelsen ;-)

    Och så räkna med att batteriet är just fullt med 12,6 Volt (och en massa C) skulle i så fall ge 226,80W

    Eller batteriet på väg att ta slut så att det bara ger 9 V - då sjunker förstås strömmen också.. alltså lite svårare att räkna på - men det går förstås med Ohms lag : I = 12,8A P = 115W vilket känns ordentligt mycket svagare när man flyger.
    /Mezzerschmitter
    Yep,

    Sen får man också räkna med motorns verkningsgrad, i många tillfällen ligger den på mellan 80 och 90%. I tillägg har du också lite förluster i form av värme i ESC:n, försvinner några Watt där också.

    Så om du har en 3S acke som ger 10,7V under full belastning (medelvärde), blir ekvationen: (10,7x18)x0.85=163,71W, minus förluster i ESC:n.

    Hoppas detta ytterligare besvarar din fråga.

    Mvh
    Taylorcraft
    ___________________________________
    Given enough power even a brick will fly.
    But the lighter the brick, the better it flies!

  4. #44

    Standard

    Ni som kan, kommentera please om det här ser bra ut och inget går sönder.
    Har räknat själv med nån onlinekalkulator, men är helt noob på el...
    Setupen sitter i min nya elseglare som ska premiäras imorrn.

    AXI 2820/10
    Hacker Master 70 esc
    Hextronic 3s 2200mah 20c-30c
    10x8 aeronaut folding
    Seglaren ligger kring 1600gr, 2600mm spännvidd.
    --------------
    40 amp
    295 Watt




    ------------------
    ps. Jag har en 12x8 propp på nu som tydligen drar för mycket effekt enligt "Drivecalculator.exe".
    Tänkte ändå premiärflyga planet med 12x8 proppen (på halv gas) tills jag tar mig till hobbybutiken och kan köpa 10x8... Det är väl ingen fara??
    -----------------

  5. #45

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Tjena T5.
    Som jag ser det så ligger 40A på gränsen för annat än kortvarigt uttag när batteriet är fulladdat. Jag har bara bra erfarenhet av batterierna men det är alltid en risk att ta ut för mycket ström ur en LiPo under lång tid.

    Undrar också hur du fått fram 295 W från 40A och 11V men det blir nog rätt med verkningsgradskompensering.

    Mitt tips är alltså större batteri om du vill ha vettig livslängd.
    /Patrik

  6. #46


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Håller med Patrik.
    Men om du mäter ca: 300 W vid kortvarig belastning så är det OK - så kör jag själv dessa ackar. Men den belastningen nyttjar jag bara några få sekunder åt gången - genomsnittligt tar jag nog inte ut mera än runt 8 A. Och det är på en motorkärra. Men kör du säg 10-15 sekunder max så bedömer jag att det fungerar med 300 W inmatad effekt. Men för säkerhets skull tycker jag att du skall följa Patriks råd.
    Hälsningar
    Roger

  7. #47

    Standard

    Jag testade att räkna med "Drivecalculator" Finns gratis på nätet, det var i det programmet jag fick mina resultat.

    Kanske bättre om jag inte kör 10x8 då?
    Om jag går ned på 10x7 för att vara på den säkra sidan...


    ps. Om man kollar på nätet på AXI 2820/10 motorn så rekommenderar tillverkaren 11x8 på 3s LiPo. Hur kan de göra det?

  8. #48


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Lite vägledning kan du ju ha av Fredrik Wergelands mätningar - http://www.microflight.se/elmotortest/axi_2820-10.htm
    Han har dock inte kört med LiPo men du kan - med "rätt" LiPo - räkna på att du har runt 10,5 V (kanske t o m lite mera) vid 10-15C belastning och försöka hitta mätningar med ungefär den batterispänningen
    Sen skiljer ju propp-märkena också åt en del men gissningsvis skulle du med en Aeronaut Folding 10*8" få en statisk strömförbrukning runt 37--40A vilket jag tycker är för mycket för dina ackar. Det skulle då motsvara en inmatad effekt på ca: 400 W.
    Vill du ner på max 300 W inmatad kan du ju istället välja en Aeronaut 10*6" om man skall döma efter Fredriks mätningar. Du får då en statisk dragkraft runt 1300 g vilket borde räcka till seglaren - om än inte till "unlimited vertical" men det är väl knappast målet heller.
    Hälsningar
    Roger

  9. #49

    Standard

    Var precis ute och testflög, halvgas med 12x8 aeronaut gick rätt upp.
    Gjorde 4 stigningar till hög höjd och har 65% kvar i LiPo'n.

  10. #50


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Kul - men mät gärna strömförbrukningen med det gaspådrag du använder.
    Det vore ju lite synd om acken inte gillar effektuttaget....
    Att du har 65 % kvar säger ju tyvärr inget om hur hårt du belastat acken.
    Hälsningar
    Roger

  11. #51

    Standard

    Jag var bara sugen på en testflygning så det fick bli med 12x8'an, ska ordna mindre propp så jag kan köra full spak utan att det drar för mycket ampere.
    10x6, 10x7,11x6 någon av dem blir det beroende på vad hobbyshoppen har hemma. De bör ligga inom gränsen vad acken pallar.

    65% kvar säger förstås inget om hur mycket amp's jag drar, men det känns bra att det nog finns kraft för kanske 8 stigningar på en ack, kan flyga en hel dag på det....nästan

  12. #52

    Standard

    Köpte Graupner CAM 10x6 blad och monterade, de är 8mm/3mm så de passade perfekt på Aeronauthubben.
    Ska testa så fort det blir väder, kanske redan imorrn.

    Nu är det väl bara att ge plattan i mattan utan att det börjar brinna nånstans?
    ( Nu är det bara att hoppas att inte vispen övervarvar och börjar kasta blad!! )

  13. #53

    Standard

    Jepp, 10X6 prop blev kanon..
    Hyffsad prestanda och acken räcker länge... 6 fullgasstigningar till max höjd, 65% kvar i 3s2200mah LiPo acken. Så jag kan göra drygt 10 stigningar innan det är dags att byta ack.

Liknande ämnen

  1. Lipo som tål AMPERE
    Av Uno i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-08-19, 00:12
  2. Ladda batterier, hur mycket Ampere
    Av HenrikGG i forum Elmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-07-28, 13:32
  3. Motorval 124 cm Yak ~ 500-600 watt
    Av rothman i forum Elmodeller
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-03-15, 16:43
  4. Lättaste sättet att mäta ampere.
    Av Flowtu i forum Elmodeller
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2008-02-03, 23:10
  5. vad är watt räknat på här ???
    Av kenneth67 i forum Elmodeller
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-01-02, 23:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •