Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 53

Ämne: Watt, Ampere, KV...

  1. #1

    Standard Watt, Ampere, KV...

    Har en Toro 900 från HAB som jag tänkt byta ut motorn på till en vassare;

    Borstlösmotor Max-BL2212/6 KV2200 280W
    Ny kanon motor för snaba kärror flygvikt på 300-700
    Storlek: D27x30mm
    Axel diameter: 3mm
    Vikt:47g
    Max verkningsgrad:79%
    KV:2200
    Prop :5-7 tum
    Ström:14A-22A
    Max ström : 28A/60s
    Spänning:7.2-11,1V
    Diameter av monteringskruvar: M3
    Diameter på medbringaren: 6mm
    Lämpliga proppar på för fart 7x4 APC på 3S lipol. 25A reglage, 1500mAh celler.
    Uppmätta data på kommer
    lämpliga proppar fårn 5 tumm upp till 7 tum för 3s Li-pol.

    Includes:
    1 x brushless motor
    1 x cross type motor mount
    1 x aluminum prop adapter
    4 x countersunk screws


    Nu var givetvis den tänkta motorn slut så jag ska köpa en likvärdig från UH.

    Problemet är att inte vet (förstår inte) vilken jag ska välja!??

    Skulle vilja lära mig mer om hur ellbiten inom rc-flyget fungerar.
    Tycker det är en djungel att hålla reda på watt, ampere, KV i kombination av flygvikt mm.

    Finns några enkla tumregler att följa egentligen?

  2. #2

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard Re: Watt, Ampere, KV...

    Citat Ursprungligen postat av gretzky
    Finns några enkla tumregler att följa egentligen?
    Tänk om det hade varit så enkelt ;-)

    I - Ampere är strömmen genom lindningarna - det är strömmen som begränsar beroende på motorlindningens motstånd.

    U - Volt är spänningen beror på hur många celler man har i batteriet.

    P=U*I Effekten i Watt som ofta är ett mått på hur stark motorn är.
    Alltså kan en motor ha olika Wattstyrka beroende på hur många celler man kör med.

    Inte nog med det - motorerna har magneter som kan mättas om man matar in för hög effekt - alltså finns det en övre spänning angiven.
    Här har vi en annan faktor - verkningsgraden som till viss del beror på hur man mättar magneterna. Tittar man på motorkurvor brukar högsta verkningsgraden ligga långt under högsta strömmen.

    Sedan kommer man till KV som är varvtalet vid en viss spänning.
    Om man utgår från att man vill köra med ett visst batteri så får man välja KV efter vilken storlek man vill ha på propellern.
    En speed, eller fläktkärra ska oftast ha ett högt KV för att få upp ett ruskigt högt varvtal.
    En 3D, dubbeldäckare eller oldtimer vill man kanske ha en stor propeller med låg stigning och lågt varvtal på och väljer då ett lägre KV.

    Sedan så blir det ju automatiskt så att ju fler celler och flera volt man har desto lägre KV ska motorn ha för samma varvtal.

    Om man bortser från alla dessa löjliga parametrar så är det lätt att sätta tumregler.
    100W per / lb (pound) ger ca 200W/kg
    Hälften för enkla slowflyer och oldtimer.
    Dubbelt för 3D och speed.

    Med andra ord - kolla på en likadan modell och se vad som fungerar för andra piloter. I undantagsfall kan man fråga en säljare - men de kan man sällan lite på ;-)
    /hälsar Ärlige Harrys begagnade bilar UPA

  3. #3
    gimbos avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    713
    Jobb
    IT-Proffs
    Klubb
    Malmens Modellflygklubb (Linköping)

    Standard

    Tack så mycket!
    Det här var läsning som jag behövde då jag sitter och pillar lite med min första elkärra och är mer eller mindre nollställd.

    Men kommer endå behöva experthjälp när jag väl ska beställa motor, fartreglage, batteri. Men nu har man lite mer insyn.

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Vill bara komplettera med att man som "el-nybörjare" ofta fastnar på den maxeffekt-angivelse som tillverkaren uppger - i detta fall 280 W.
    För det första talar vi om inmatad effekt - alltså hur mycket man "suger ur" batteriet. Sen måste man ta hänsyn till verkningsgraden innan man vet vad man har på propelleraxeln och den är alltid maximal på låga effektuttag - när man närmar sig gränsen kan den sjunka dramatiskt på t ex billiga Kines-motorer. Dyrare/mera påkostade motorer tappar också verkningsgrad när man närmar sig max effekt men ofta inte i samma utsträckning. Den effekt man bränner bort känner man delvis i värmen på motorn - det är alltså till värme den borttappade verkningsgraden omvandlas.
    Hursomhelst - tro inte att ni har t ex 280 W "effekt" i en motor bara för att tillverkaren anger detta som max effekt. Det beror helt på propeller och ackumulator. En liten acke klarar heller inte att leverera lika mycket ström som en större - t ex om man jämför 3S500 med 3S2000 så får man betydligt mera inmatad effekt med den större acken.
    Utan att mäta har man noll koll på läget skulle jag vilja säga. Skaffa i vart fall en tångamperemeter som klarar likström - Biltema har en fullt acceptabel för drygt 400 kr. Då kan ni enkelt mäta strömmen och genom att mäta med mätsladdarna på acken så kan ni också se spänningen vid full, statisk belastning. Sen är det bara att tillämpa Ohms lag enl Patriks redogörelse - alltså P = U * I (P=effekt i Watt, U=spänning i Volt, I=Strömstyrka i Ampere).
    Lycka till in i elflygets underbara värld hälsar
    Roger

  5. #5

    Standard

    McRegor -

    Får ta och börja med att skaffa en tångamperemeter då

    Någon som föresten vet om det finns någon likvärdig motor på UH som den jag angav i mitt första inlägg??

  6. #6
    gimbos avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    713
    Jobb
    IT-Proffs
    Klubb
    Malmens Modellflygklubb (Linköping)

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av gretzky
    McRegor -

    Får ta och börja med att skaffa en tångamperemeter då

    Någon som föresten vet om det finns någon likvärdig motor på UH som den jag angav i mitt första inlägg??
    Jag har en plattång. Men det duger nog inte. Så jag åker nog med på att skaffa en tångampearmeter


    Ett oerhört tack för akk matnyttig info ni tillför!

  7. #7

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Ett tips på mätare kan vara CheckMaster från MFT. Har själv en sån och är väldigt nöjd med att ha allt i ett.

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JonnyE
    Ett tips på mätare kan vara CheckMaster från MFT. Har själv en sån och är väldigt nöjd med att ha allt i ett.
    Hej igen,
    En sån mätare kan man skaffa som 2:a mätare. Den är utmärkt - liksom ett antal snarlika - eftersom den ger information om olika saker samtidigt. Dock kräver den att man kopplar in den i serie - mellan batteri och fartreglage - vilket ute på fältet är lite struligare än en tångamperemeter som man bara "kniper" om en av kablarna från batteriet. Man måste givetvis också göra adapterkablar till de olika kontaktsystem man har. Sen är jag alltid lite småskeptisk mot den typen av mätare eftersom dom trots allt mäter över en shunt (normalt) - alltså ett motstånd som motorströmmen också måste gå igenom. Man introducerar alltså ytterligare ett motstånd i motorkretsen - även om det är lågt. Men nu skall vi inte snacka ellära mera och strula till det ännu mera..
    Hälsningar
    Roger

  9. #9
    gimbos avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    713
    Jobb
    IT-Proffs
    Klubb
    Malmens Modellflygklubb (Linköping)

    Standard

    hehe det blir en hel vetenskap. jag gör nog mitt depronplan till ett kastplan utan motor snart

  10. #10

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Är det någon som har provat en såda här :

    Watt-meter MX 8120
    Mätare för att mäta ström , spänning , kapacitet och effekt.
    rekomenderas till alla seriösa elflygare.

    Spänning : 3,3 - 50,0 V likström
    Ström : 70,0 A konstant , max. 100 A i 10 s
    Storlek: 101x57x24 mm
    Vikt: ca 100 g

    eller Feigao FG-PA100 Power Analyzer

    jag har en känsla av att ett specialinstrument inte är mycket dyrare än en strömtång för likström.

    Jag har sett något riktigt billigt med Deanskontakter för in och ut men kan inte komma ihåg var det var. Det är i alla fall en fördel att samtidigt kunna se både spänning och ström för att se hur batteriet orkar med när man drar på.

  11. #11

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Jag är , kanske inte lat men ganska bekväm av mig samt aningen ekonomisk utan för den delan vara snål så jag anser att .... ska man köpa på sig tångampermeter (ca 400kr) , ev varvtals mätare (ca 300kr) samt att behöva räkna själv på effekt , watt , mAh så köper jag nog hellre tex MFT´s CheckMaster och får allt i en maskin som mycket väl mäter så pass noggrant som man kan begära.
    Har använt min Checkmaster sen början av flygkarriären med mycket goda resultat. Kör man sen med samma kontakter till alla plan så är det trots allt ganska enkelt att koppla in Checkmastern och mäta lite. 2 uppsättningar adapterkablar , 1 till utomhus plan med deans kontakter och 1 med JST kontakter till inomhus planen tex.

    Sen glömmer man ju inte heller varvtalsmätaren hemma när man har den inbyggd i mätare

  12. #12

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JonnyE
    MFT´s CheckMaster och får allt i en maskin som mycket väl mäter så pass noggrant som man kan begära.
    Letade utan att hitta - kan du fixa en länk?

  13. #13

  14. #14


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Pgrts,
    Den du visar påminner rätt mycket (=väldigt mycket) om min Whatt Meter (från Astro Flight).Har haft den flera år men skam till sägandes så använder jag tångamperemetern mycket mera. En tångis + en liten varvräknare för ca: 200 kr är en bra grunduppsättning av elflygverktyg enligt mitt förmenande.
    Men smaken är som bekant som en kroppsdel och det har jag full förståelse för. Jag har bara redogjort för min smak..
    Hälsningar
    Roger

  15. #15

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pgrts
    Är det någon som har provat en såda här :
    Jag har en liknande mätare från Medusa Research. Mycket praktisk, men man får vara medveten om att den utgör en förlängning av batterikablarna vilket kan vara skadligt för reglaget. En dyrköpt erfarenhet för mig när jag provade en motorsetup med 10s LiPo/Schulze 3255K/Plettenberg Xtra-25. Reglaget havererade efter några sekunder.
    Jag skickade reglaget till Schulze som konstaterade att reglaget skadats av spänningstransienter orsakade av långa batterikablar. Kondensatorer som var pålödda över ingången på reglaget gav tydligen inte tillräckligt skydd när Medusan var inkopplad
    (notan slutade för övrigt på 800:-, vilket är en tredjedel av vad ett nytt reglage kostar)

  16. #16

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Tackar - den verkar svår att hitta.
    Sökning check master tar den men inte checkmaster ....
    Försökte hitta via menyraden men - fortfarande ????????????

    I vilket fall som helst verkar det vara en väldigt praktisk burk att ha med sig. Synd bara om de kan ställa till problem med övrig utrustning.

    Själv så har jag multimeter och strömtång i väskan men saknar varvräknare och att enkelt kunna få ström och spänning samtidigt.
    Helt perfekt hade det varit med en logger som kunde följa med planet så att man kunde se belastningen under verklig flygning och inte enbart när planet står stilla.

  17. #17

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Check master och heli master ligger under meny "tillbehör ---> verktyg".

    Jag har ca 1dm kabel på vardera sida av checkmastern och har aldrig haft problem med uppbrända reglage på denna. I övrigt funkar den riktigt bra , man får alla mätvärde man behöver samt även tillgång till servo testare och varvtalsmätare.
    Kompakt , enkel , liten allt i ett apparat helt enkelt.
    5 flygplan av 5 möjliga

  18. #18

    Standard

    Hmmm...

    Vad betyder det att en motor har för högt KV för en viss modell?

    Och vad står KV för egentligen, rent praktiskt??

  19. #19
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    KV = Varv per volt
    Mvh / Fredrik Glawe.

  20. #20
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Om man är beredd att satsa pengar på tångamperemätare och annan fast mätutrustning - varför inte satsa på ett luftburet system som kan logga hela flighter:

    Ström
    Spänning
    Servoström
    Höjd
    Fart
    GPS-information
    Servolägen under flygning

    Allt i realtid! Flygningarna kan också återskapas i efterhand i datorn.
    Du kan mäta hur mycket du får ur dina Lipos genom att se hur mycket du har förbrukat vid flygningen.

    Eagle Tree System har en liten fin E-Logger som i grundutförande mäter ström och spänning, men som kan kompletteras med GPS, Höjd, Fart, G-krafter etc.

    Man får ett mätsystem som varar modellflyglivet ut.

    http://www.eagletreesystems.com/MicroPower/micro.htm

    Mvh
    Ove

Liknande ämnen

  1. Lipo som tål AMPERE
    Av Uno i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-08-19, 00:12
  2. Ladda batterier, hur mycket Ampere
    Av HenrikGG i forum Elmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-07-28, 13:32
  3. Motorval 124 cm Yak ~ 500-600 watt
    Av rothman i forum Elmodeller
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-03-15, 16:43
  4. Lättaste sättet att mäta ampere.
    Av Flowtu i forum Elmodeller
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2008-02-03, 23:10
  5. vad är watt räknat på här ???
    Av kenneth67 i forum Elmodeller
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-01-02, 23:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •