Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Autogyro!

  1. #1
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 959
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard Autogyro!

    Lite film på Mr J:s Slow-G...
    [ame="http://www.youtube.com/watch?v=JKUZHiqeuxY"]YouTube - Slow-G Autogyro[/ame]
    Retroholic!

  2. #2

    Standard

    Udda och intressant. Skulle det inte vara enklare med en rotor? Har för mig PE:as (eller vad det kan ha hetat) sålde autogyros i byggsats för många år sedan..
    /Håkan

  3. #3
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 959
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Fördelen med två rotorhuvuden är ju att man inte har någon gyroverkan, då bladen roterar åt var sitt håll.
    Nackdelen är att det är ett helsicke att få bladen synkronsierade, framförallt vid start.
    Rotorerna är ju "frihjulande", så det gäller att ha bra fart i starten, alt. lite motvind.
    Retroholic!

  4. #4
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    2 555
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    hmmm ser lagom kul ut å starta den skapelsen ... men väl i luften såg det riktigt bra ut ju !
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  5. #5
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 097
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    En bra sammanfattning :-)

    Det gäller att ha is i magen och köra precis lagom fort tillräckligt länge för att bägge rotorerna ska hinna upp i varv, lite grann för fort och den välter, likadant om man försöker lyfta för tidigt.

    Men väl uppe så är det rena tv-spelet
    /\/\vh // /\/\r J.

  6. #6
    wesses avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    5 880
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    he he den va fin..fasen vilken sällsam gåva du fick när det va oppe första gången....

    Get high with hovering
    not drugs

  7. #7
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 097
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Tja... Gåva vete tusan, jag har betalat den själv
    /\/\vh // /\/\r J.

  8. #8

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas
    Fördelen med två rotorhuvuden är ju att man inte har någon gyroverkan, då bladen roterar åt var sitt håll.
    Nackdelen är att det är ett helsicke att få bladen synkronsierade, framförallt vid start.
    Rotorerna är ju "frihjulande", så det gäller att ha bra fart i starten, alt. lite motvind.
    Hmm, du menar att två gyroskop som sitter tillsammans men roterar åt varsit håll tar ut varandra?

    Eller tänker du som på en vertol helikopter där rotorerna tar ut varandra så stämmer det bra men en autogyro har till skillnad ifrån en helikopter ingen kraft som driver rotorn således är det inget som vill vrida kroppen åt motsatt håll.

    Eller är jag ute och cyklar (nu igen..)

Liknande ämnen

  1. Autogyro
    Av NickeL i forum Ritningar och Konstruktioner
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2013-04-05, 19:49
  2. Silverbird en Autogyro
    Av piloten62 i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-03-13, 18:11
  3. Autogyro på besök.
    Av lassebetong i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-08-07, 00:51
  4. Autogyro?
    Av Ålänning i forum Allmänt om flyg
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2010-11-01, 06:42
  5. AutoGyro
    Av lindgreb i forum Allmänt om flyg
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-03-15, 16:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •