Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Nybörjarkärra

  1. #1

    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    27
    Jobb
    Civ.ing.
    Klubb
    MFK Malmen Linköping

    Standard Nybörjarkärra

    Finns det nån bra nybörjarkärra som uppfyller följande krav:

    * Lättflugen
    * Kraschtålig
    * Skevroder
    * Borstlös motor
    * LiPo-ack
    * Inte i paket med radio, laddare et.c.

    ?

  2. #2
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb
    Mvh / Fredrik Glawe.

  3. #3
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Här är en som borde passa dina behov..

    utan radio
    http://www.mft.nu/?pid=218123


    /Martin

  4. #4

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Jag håller nog inte med Martin om att Magistern är rätt modell.
    Den är tung och man klämmer lätt en propeller eller motoraxel om man misslyckas - sedan är det kanske svårt att misslyckas ...
    Som "nybörjare" brukar man ha lätt med det som är svårt ;-)

    Min rekommendation är nog i stället Easy Star från samma ställe.
    Problemet är kanske att den inte kommer med borslös motor, batteri och skev som standard - men det finns många som har moddat den modellen.
    Modellen har till och med en "fan-page" http://www.mpx-easystar.de/
    Där ser man hur modellen blir precis som du vill ha den - lättflugen och kraschtålig.
    Man kan säkert ringa en Multiplexförsäljare (som MFT, Umeå RC med flera) och få tips på lämplig borstlös motor om man vill ha en sådan.

  5. #5

    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    27
    Jobb
    Civ.ing.
    Klubb
    MFK Malmen Linköping

    Standard

    Tack för alla tipsen! Tyvärr så tycker jag att Zagin och EasyStaren är lite för mycket leksak och Magistern kanske lite väl stor. Tänk att man aldrig kan vara nöjd.

  6. #6
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Oj, där tar du allt fel Zagin är allt annat än en leksak I fel händer kan det bli en mördarmaskin hehe...

    Nä skänt & sido... den har faktiskt alla dom egenskaperna som du efterfrågar och både den och easystaren är bra flygetöj att lära sig på för att sen gå över till ngt annat!
    Mvh / Fredrik Glawe.

  7. #7

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    312
    Klubb
    MFK LOOPING GÄVLE

    Standard

    e-startern funkar oxå, inte borstlöst med från början men det finns ju snorbilliga "kit" nu att köpa till

    Min e nog krashad å lagad över 10ggr, flyger än
    /Heda

    NYBÖRJARE
    Kyo Edge 540 inte så farlig som man tror...
    Raptor 30 noooobie !

  8. #8
    gimbos avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    713
    Jobb
    IT-Proffs
    Klubb
    Malmens Modellflygklubb (Linköping)

    Standard

    Jag tycker som Martin jag. Multiplex - MAGISTER
    En konventionell högvingad maskin. Bra storlek för att ge en stabil flygning, Tror det är en bra första "riktig" modell.

    (men innerst vill jag föreslå metanol *hehe*)

  9. #9

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Pibben
    Magistern kanske lite väl stor. Tänk att man aldrig kan vara nöjd.
    Då ska du titta på MiniMagistern.
    En rktigt trevlig modell i tåligt material. Om du bara kör med en kraftig propsaver den första tiden så bör den klara duktigt mycket stryk.

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Pibben
    Tack för alla tipsen! Tyvärr så tycker jag att Zagin och EasyStaren är lite för mycket leksak och Magistern kanske lite väl stor. Tänk att man aldrig kan vara nöjd.
    Hej,
    Men det ÄR ju leksaker...och du frågade bl a efter en hållbar kärra. Då är det nog framförallt EasyStar som gäller. Däremot tycker jag man kan hoppa över Zagin och andra vingar som förstamodell - visst är dom tåliga men jag tycker dom är lite för snabba för att passa en nybörjare. Men smaken är som vanligt som en känd kroppsdel..
    Är du helt ny så stirra dig inte blind på utseendet - det är mycket roligare att flyga än att ideligen laga. Och att flyga nybörjarkärra med sidoroder eller skevroder är ingen större skillnad - tids nog hinner du ändå flyga skevroderkärror.
    Hälsningar
    Roger

  11. #11

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Det är inte lätt att ge råd när man inte vet vilka svar man förväntas ge ;-)
    Zagin håller jag med om att det är bland det roligaste man kan leka med.
    Det finns de som påstår att det även är en bra "simulator" att lära sig flyga med. I vilket fall som så har i alla fall jag gjort av med några propellrar och även jackat mig duktigt i handen - så jag skulle kanske inte säga att det är den lättaste att flyga - speciellt inte med en vass borslös.
    Om Easy Star inte är tillräckligt tuff så skulle kanske U Can Do 3D i EPP-version vara något? Epp gör den tålig och man kanske inte kan ha en allt för lättflugen modell om de betecknas som leksaker?
    http://video1.hobbico.com/gallery/gpma1275-deluxe.mpg

  12. #12

    Standard

    Hej!
    Jag lärde mig i år med en e-starter och med den medföljande borstade motorn. Några mindre lyckade nedtag vart det, där bl.a kroppen gick av på mitten
    Den är lätt att laga så med lite epoxy och tålamod så tog det inte lång tid innan jag var uppe i luften igen.
    Nu har jag bytt ut motorn till en borstlös och trots att jag nu har andra plan, så tillhör den fortfarande en av mina favoriter.
    Rekomenderas varmt som nybörjarplan.

    Mvh Micke

  13. #13

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pgrts
    Om Easy Star inte är tillräckligt tuff så skulle kanske U Can Do 3D i EPP-version vara något? Epp gör den tålig och man kanske inte kan ha en allt för lättflugen modell om de betecknas som leksaker?
    http://video1.hobbico.com/gallery/gpma1275-deluxe.mpg
    Jag avråder från att skaffa en U Can Do 3D i EPP, den är fladdrig och går aldrig att trimma in, samt går sönder vid minsta krash, inte alls tålig på nåt vis. Falsk marknadsföring! Ett av mina sämsta köp någonsin.

    /Magnus

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    501
    Klubb
    Edefors Penguins

    Standard

    Jag tror inte att du ångrar dig om du köper en E-starter. Den är väldigt lättflugen och stabil men det är inga problem att flyga inverterat och leka lite. Dessutom kostar den ca 400kr med motor, så jorden går ju inte under om det skiter sig. Formosan är en lågvingad modell (Lite svårare mycket roligare) från samma tillverkare och kostar ungefär lika mycket.

  15. #15
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av magnus1337

    Jag avråder från att skaffa en U Can Do 3D i EPP, den är fladdrig och går aldrig att trimma in, samt går sönder vid minsta krash, inte alls tålig på nåt vis. Falsk marknadsföring! Ett av mina sämsta köp någonsin.
    /Magnus
    Inte heller jag råder dig att skaffa en U Can Do 3D EPP som första kärra. Jag köpte min U Can Do efter att ha flugit högvingat (Kyosho Piper Cub readyset), Slowstick, elseglare och Multiplex Microjet.

    U Can Do är en 3D-trainer, alltså ett tåligt plan som man kan öva vissa 3D-manövrar med. Kan man starta, flyga och landa är kärran en bra inkörsport till 3D-flyg. Man kan lära sig hovra, köra harrier, harrier rollar och torque rollar. Men det är ju inte manövrar som man gör första gången man ska flyga ett RC-plan. Planet är inte självstabilt, det ska spakas hela tiden. Vill man ha en kärra som flyger av sig själv är det ju högvingat med V-form på vingen som gäller.
    Håller nog med om att U-Can-Do EPP är "fladdrig", knife edge är ingen höjdare eftersom kroppen "flexar", men sätter man den i backen efter hovring på 1 meters höjd händer inget. Kör du full gas ner i marken går den förstås sönder. Repareras behändigt med smältlim.

    Det blev ett långt inlägg, men U-Can-Do EPP gav mig självförtroendet att köpa en 3D-kärra som första metanolplan, så jag har inte på något sätt ångrat köpet.

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    56
    Jobb
    Plugget xD
    Klubb
    RC Åland

    Standard

    Passar på att låna tråden lite..

    Min farsa är på väg att börja flyga och han har ett alltför stort självförtroende vad det gäller rcflyg. Han läste i AoH att MX2 Aerobatic från RC System flög bra och nu vill ha den. Länk: http://www.rchobbysyd.nu/catalog/pro...ducts_id=13016.
    Jag har Phoenix simulatorn och han tror att han med lite övning nog kommer att kunna flyga MX2:an hur bra som helst.
    Jag har sagt åt honom att det är mycket bättre att börja med ett högvingat lättfluget plan. Han är helt inne på EL-linjen så därför har jag rekommenderat Multiplex Mentor åt honom, men han tycker att MX2:an är mycket finare för den är gul och fin och Mentorn är vit
    - Man väljer inte nybörjarflygplan efter färg!!! har jag sagt åt honom men han tror han vet bättre....
    Häromdan snubblade jag över Multiplex Magister och den är väl ganska lika Mentorn..? Vilken av dom är bättre? Tror ni att han kan klara av att flyga MX2:an med lite simulatorflygning utan tidigare flygerfarenheter??

    //Sami

  17. #17
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Det går att lära sig på en MX2, men MX2:an kommer att ta mycket stryk på kupen. Om han kan flyga 10 ggr på raken och landa utan att krasha någon gång i simulatorn, Använd vind, för i verkligheten finns vinden oftast. Då kanske det går. MX2 är byggd lätt från början vilket betyder att den kan flygas långsamt. Laga den utan att öka vikten.

    Annars välj hellre högvingat som t.ex. Multiplex Magister / Multiplex Mentor.

    Det finns sprejfärg som gör att mentorn kan bli gul, se t.ex på

    m.v.h. //Fredrik
    Senast redigerat av freddan_6 den 2009-12-29 klockan 09:26.
    fredrik

  18. #18

    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    56
    Jobb
    Plugget xD
    Klubb
    RC Åland

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Det går att lära sig på en MX2, men MX2:an kommer att ta mycket stryk på cupen. Om han kan flyga 10 ggr på raken och landa utan att krasha någon gång i simulatorn, så kanske det går. MX2 är lätt från början vilket betyder att den kan flygas långsamt. Laga den utan att öka vikten.

    Annars välj hellre högvingat som t.ex. Multiplex Magister / Multiplex Mentor.

    Det finns sprejfärg som gör att mentorn kan bli gul, se t.ex på

    m.v.h. //Fredrik
    Snygg mentor! Den har ju samma färger som MX2:an. Ska visa bilden åt honom. Men vad är skillnaden på Multiplex Mentor och Multiplex Magister? Är det bara noshjulet som skiljer eller är det mera flygegenskaper och sånt?

    h. Sami

  19. #19
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Utan att ha flygit någon av dem, kan jag i alla fall säga att Magister ersattes av Mentor. Magister är säkert förbättrad på många punkter, varav en är att det känsliga nosstället är ersatt av ett mer robust huvudställ/sporrställ. Läs vidare på wattflyer
    m.v.h. //Fredrik
    fredrik

  20. #20
    MonaHMFKs avatar
    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    115
    Jobb
    Personlig assistent.
    Klubb
    Hallstahammars modellflygklubb (bil/båt/heli/flyg)

    Standard

    Jag vill slå ett hårt slag för E-startern. det är ett perfekt nybörjarplan du även kan ha superkul med sen. flyger nästan helt själv. går att flyga väldigt sakta utan att den trillar ner men vill man sätta i en starkare motor så går den att flyga väldigt fort och avancerat.sätt på pontoner/skidor när du lärt dig mer och prova på det. superrolig flygmaskin.

    http://www.mft.nu/ har en som har borstlöst system. kostar 998 kr.
    Flygartant nr 1.

    varje start är frivillig, varje landning obligatorisk.

Liknande ämnen

  1. Easystar 2 vs Twinstar 2 nybörjarkärra
    Av MickeN i forum Nybörjare
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2013-05-15, 11:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •