Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: propeller till "pusher" F22 raptor

  1. #1

    Standard propeller till "pusher" F22 raptor

    Har precis byggt ihop en depronkärra. Typ "parkjet" av denna modell.
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=723890

    Planet har 74cm spännvidd och är ca 110 cm långt. Väger ca 150g tomt.
    Jag räknar med en vikt på ca 5-600g flygklar.

    Jag har planerat att använda "överblivna" helikoptergrejer för att få fart på den. Dvs 3 cells 2200mAh acc, 35A esc och en motor med 3500KV. Allt har fungerat bra i en T-rexheli.

    Frågan är vad jag skall satsa på för prop???
    Det borde inte vara några problem att dra uppemot 20A ur drivpaketet...

    Någon som har tips?
    Jag har en begränsning på hur lång propen kan vara. Kan kolla upp det senare...




    Jag har även planer på att bygga en i halvskala. Ritningarna är klara...
    Frågan är vilken setup man skall ha på den?
    Har sett en feigo 120L med 4200Kv tillsammans med en 3 cellspack och en 3x2 GWS-prop. Det funkade finfint. Frågan är hur en motor i samma serie med 7500KV skulle funka med en 2cellspack?
    Jag skulle vilja ha så lätta grejer som möjligt men med "jetprestanda" :-)
    Målet med denna är att den skall väga runt 150g flygklar.
    Har ni några tips?

    MVH Peter Z

  2. #2

    Standard

    APC-E 4.1x4.1, APC-E 4.75x4.75 eller någon variant på dessa borde bli bra

    /Jens

  3. #3
    Glawes avatar
    Reg.datum
    Feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    tror mitt emellan skulle passa bra, men som det blivit sagt tidigare. Att mäta är att veta
    Mvh / Fredrik Glawe.

  4. #4

    Standard

    Man tackar för svar!
    Hur mäter man egentligen en propeller? Alltså. Vad står de där siffrorna för?
    Tror ni att det blir någon fart på kärran med den motorn?

    Ingen som har tips på motorpaket till lillkärran?

    MVH Peter Z

  5. #5
    RCFF - Moderator Siguns avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    3 961
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Propellrar mäts i tum därav de konstiga siffrorna..

    En tum = ca 2.54 cm

    /Martin

  6. #6

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sigun
    Propellrar mäts i tum därav de konstiga siffrorna..

    En tum = ca 2.54 cm

    /Martin
    Jag gissade att det var så. Men en propeller som är 4,75x4,75? Är den 4,75" lång och.... 4,75".... Öhhh bred???
    Jag gissar att det ena (senare) är stigningen men hur mäts det?

    Tänkte använda typ en 3x2 eller en 3x3 till lillkärran om jag nu hittar någon bra motorkonfiguration till den...

    MVH Peter Z

  7. #7
    Glawes avatar
    Reg.datum
    Feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    längd * stigning är det
    Mvh / Fredrik Glawe.

  8. #8

    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlägg
    38
    Jobb
    Kroppsarbetare
    Klubb
    BoråsMFK

    Standard Skjutande prop

    Hej!
    Var hittar man bäst sortiment på skjutande propellrar för el-flyg?

  9. #9
    Debattglad entusiast
    RCFF - Administratör
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    3 024
    Jobb
    Hobbyhandlare - Simulatorinstruktör
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

    Standard

    Du behöver ingen skjutande propeller för en elmotor - du vänder (korsar) bara två av motorns tre sladdar - om det är en borstlös motor - så går den "baklänges".

    Till förbränningsmotorer måste man däremot ha en "puscher"-propeller då det är svårare - oftast omöjligt - att vända riktningen på en förbränningsmotor.

    Tänk på att vända propellern rätt - propellerns "framsida" i flygriktningen.
    Framifrån sett snurrar motorn moturs - då sitter motorn bakom propellern. I en skjutande konfiguration sitter motorn framför propellern och måste då snurra åt andra hållet för att propellern fortfarande - framifrån sett - ska snurra moturs.

    Lycka till!

    Mvh
    Ove

  10. #10

    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlägg
    38
    Jobb
    Kroppsarbetare
    Klubb
    BoråsMFK

    Standard

    Hi-hi! PDT_Armataz_02_11

  11. #11

    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    501
    Klubb
    Edefors Penguins

    Standard

    Jag tror att värdet för stigningen på propellern anger hur långt man tar sig på ett varv. Det finns garanterat nån här som kan det där bättre.

  12. #12

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av
    Jag tror att värdet för stigningen på propellern anger hur långt man tar sig på ett varv. Det finns garanterat nån här som kan det där bättre.
    Ok. Typ 4.1" per varv då t.ex?

    MVH Peter Z

  13. #13

    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlägg
    83
    Jobb
    Data
    Klubb
    BusyBee Bålsta

    Standard

    Stigning är den sträcka propellern vrider sig fram på ett varv i en tänkt fast massa.


    en 9x5 propp skulle då ta sig fram 5" (12,7 cm) på ett helt varv.

  14. #14

    Standard

    Nu börjar detta klarna lite.. :-)

    Ingen som har några tips på setup till min lilla kärra då?

    MVH Peter Z

  15. #15

    Standard

    Nu har jag byggt ihop den "lille"
    Jäklar vad liten den blev

    Jag tror jag får kika på så lätta grejer som möjligt... Vad skall jag ha?

    MVH Peter Z

  16. #16

    Standard

    Känns som att det bara är jag som skriver här nu...

    Jag kikade lite här... Jag tror att min tilltänkta motor till den "store" är mycket lik denna. Frågan är då... Återigen vilken prop man skall ha...

    http://www.justgofly.com/tech_450FT.htm

    De tycks ju använda en betydligt större än 4,75x4,75...

    En femtums går ju i. Säkert en 6" oxå om jag karvar lite...
    6x4prop och 11 volt låter ju kul... 859gthrust, 319 Watt. Då drar den ju ifs 29 Ampere....

    MVH Peter Z

  17. #17

    Standard

    Vi har provat C.Meijers F-22 med den motorn och en 6*4 propp och det går men motorn blir glödhet så en mindre propp är nog att rekomendera om du inte vill bränna motorn.

  18. #18

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Claes
    Vi har provat C.Meijers F-22 med den motorn och en 6*4 propp och det går men motorn blir glödhet så en mindre propp är nog att rekomendera om du inte vill bränna motorn.
    En 5x5 eller 5x4 då?

    Jag trodde det skulle bli bra fart på den här modellen med den motorn men det är kanske i underkant?

    MVH Peter Z

  19. #19

    Standard

    en liten film när vi provflyger, den går ju hyffsat så det skall nog gå bra med en 5*4. Du får nog prova dig fram. [ame="http://www.youtube.com/watch?v=Yg9YF1gVaVc"]YouTube - F-22 igen[/ame]

  20. #20
    RCFF - Moderator Siguns avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    3 961
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Hej Claes.
    vad hadde ni för vingbredd på din F-22:a ? verkar vara mindre än den jag har byggt som är runt 76cm i vingbredd

Liknande ämnen

  1. Markus nybyggda "Mikey's FPV Pusher" v2. FPV-flygning i vintersolen.
    Av markusb i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-02-16, 18:11
  2. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-01-03, 13:16
  3. "Nya inlägg" "Överst på sidan" "Forum start"
    Av Snickarjävel´n i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-01-23, 11:37
  4. "Lampa" till wesse's husvagn kanske?
    Av Robin i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-03-11, 22:36
  5. """""Wesse undrar """
    Av wesse i forum Metanolmodeller
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-08-14, 17:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •