Reklam

 
Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Balansladda 2 3S lipos som ett 6S

  1. #1

    Standard Balansladda 2 3S lipos som ett 6S

    Tjena,

    har länge funderat på att prova att ladda 2 st 3S lipos som ett 6S. Hittade en sida som förklarade med en bild hur man skulle gå till väga. Det var precis så jag hade tänkt mig så det känns skönt. Dock framgår det inte om båda batterierna måste ha samma spänning när man börjar ladda. Alltså att de har används i serie i en helikopter tex. Jag hade bara 3a i kursen i elektroteknik så jag känner inte att jag kan ge en riktigt kvalificerad gissning. Finns det någon som känner att de vet vad som gäller eller rent av gör såhär själva?

    Länk till sidan: http://www.ezfly.se/ladda_2st_3S.htm

    Tack för all hjälp.

  2. #2

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    167
    Jobb
    Konsthantverkare
    Klubb
    mfkfenix Rättvik

    Standard

    Spontant känns det som spänningen bör vara någesånär i närheten av varandra, annars börjar den med högsta spänningen ladda över med full kraft utan strömbegränsning vilket aldrig är nyttigt.

  3. #3

    Standard

    det var de jag tänkte... borde man sätta ett motstånd emellan för att låta den med mest spänning ladda den svagare tills de är i jämvikt? eller verkar det galet farligt?

  4. #4
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Om man inte är säker på vad man gör så bör man nog avstå, att bränna ett lipo är ju inte helt gratis, tid är dock gratis än så länge men snart kanske man måste köpa det med

    Ladda som vanligt med en cell eller köp en laddare till om du har bråttom
    /Martin

  5. #5
    webmaster RCFF - Administratör DanneGs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    673
    Jobb
    IT Chef
    Klubb
    Bergs RC

    Standard

    Om du kör med balanserare så bör inte spänningen spela någon roll då den balanserar var cell för sig, eller?
    /Daniel Gustafsson

    Radio: JR DSX9
    Flyger: Multiplex Acromaster, Sebart Katana(or) Hangar 9 Extra 260 27%
    Heli: E-sky Belt CP
    Bil: Traxxas Slash 4x4
    Båt: Princess med Zenoah 26cc
    01010010010000110100011001000110

  6. #6

    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    83
    Jobb
    Data
    Klubb
    BusyBee Bålsta

    Standard

    Hej

    Om du ska ladda 2 st 3s accar i serie som ett 6s är det bra om de ligger nära i spänning, men inte jätteviktigt, dock får balanseraren jobba hårdare. Ibland kanske du inte ens kan starta laddningen då balanseraren säger till att det är för stor diff mellan cellerna (om laddare/balaserare kan prata med varandra).

    Om du ska ladda 2 st 3s accar parallellt är det viktigare, annars lär du få "strömrusning" mellan de två. Om det är vidare bra att göra så kan jag inte svara på. Du bör ändå balansera varje acc för sig (du behöver två balanserare).


    ordet balanserare 6 ggr i en post :-) Balansera alltid Lipoaccar! Det finns ingen anledning att inte!

  7. #7

    Standard

    att de inte ska ligga för långt ifrån varandra i spänning känns väldigt vettingt... har dock noterat att när man laddar batterierna så kommer de upp till 12.59V efter förhållandevis kort tid... sen ligger de där i princip hela laddtiden... man förladdar batterierna tills de har 12.59 volt och sen kör de i serie så borde de ju funka prima eller om man ser till att de inte skiljer mer än 0,1 volt mellan cellerna... för det är väl så man tänker när man har lipo i allmänhet? Ska prova i helgen.

  8. #8

    Standard

    Det är något jag inte riktigt förstår i denna frågeställning:

    "Har länge funderat på att prova att ladda 2 st 3S lipos som ett 6S."

    För att åstakomma detta behöver du en lipoladdare/balanserare som klarar av 6 celler. Har du det?

    Det finns en länk i ditt ursprungsinlägg men ser inga laddare där?

    Kan du utveckla litet?

    /Håkan

  9. #9

    Standard

    Jag har en bc6. Den ska klara av att ladda 6S, inga problem där.
    Länken var för att visa hur jag hade tänkt koppla hela paketet, men nu när jag tryckte på den så verkar det som att det inte går att hoppa direkt till den utifrån. Om man vill titta på den så finns den under accar -> TIPS! Så här balansladdar du 2st 3S LiPo accar som ett 6S (som står mitt på sidan).

  10. #10

    Standard

    Ok.

    Nu förstår jag vad du vill, klart som korvspad:-)
    Det finns inga som helst problem med att ladda på det viset. Det är EXAKT samma sak som att ladda 6 celler med balanserare.. Balansladdaren laddar varje cell individuellt.

    Själv köpper jag iblad lösa celler och löder ihop till tex ett 4 cellspaket. Löder samtidigt dit en balanseringskontakt för i detta exempel 4 celler.

    Ett acc paket består ju av enskilda celler som är serikopplacde (Ibland både serie och parallellt men det kan vi lämna åt sidan nu). 2, 3, 4, 5 eller tex 6 celler.

    Spelar heller ingen roll om en cell skulle vara på noll och en annan på 4 volt. (förutom att laddaren tycker att den cellen som är på noll är trasig)

    /Håkan

  11. #11

    Standard

    Det låter ju väldigt lovande. Tack! Du har precis givit mig dubbelt så mkt flygtid! Snabb fråga nu när jag har en expert på tråden. Varför skulle inte strömmen rusa från det batteriet med högst spänning till det med lägst? Och ska jag koppla som på bilden?

  12. #12

    Standard

    Hej.

    Om du seriekopplar cellerna så "rusar" det ingen ström förrens kresten är sluten, dvs när du kopplat batteriet till fartreglaget, då det ju förhoppningsvis skall rusa ström.

    (Om du parallellkopplar celler med ojämn spänning så får du en strömrusning. jmf med att koppla startkablar mellan urladdat och laddat bilbatteri)

    Har gjort en taskig bild med vänsterhanden (musarm, kör med vänster, högern orkar inte riktigt nu:-))



    Det som förhoppningsvis ser ut som rektanglar skall vara cellerna i batteriet/batterierna.

    På vänster sida av batterierna har du plus, på höger minus. Nu är cellerna kopplade i serie, på bilden, minus från cell ett till plus på cell två. Minus från cell två till plus på cell tre osv. Snörena som går ner från plus/minus punkten är de som går till balanseringskontakten.

    Om du har en laddare där det räcker med att stoppa i balanseringkontakten för att ladda kopplar du som bilden överst i din länk. Om du har en laddare där du behöver koppla i både "huvudkontakten" och balanceringskontakten så gör du enligt nedre bilden.

    Hoppas att detta ger klarhet.

    Hälsningar,

    /Håkan

  13. #13

    Standard

    Det funkade klockrent!
    Laddade nu 2 st på 80 min. Det tog lite längre tid att balansera de, men det var ju helt klart en tidsbesparing!
    Tack som fan för hjälpen!!

  14. #14

    Standard

    Kul att det funkade bra. Vart en hel del laddande för mig i söndags också, i det finfina flygvädret!
    /Håkan

  15. #15

    Standard

    hakank,

    vi måste ta upp den här tråden igen,
    det gick åt helvete idag... laddaren började ryka...
    det började med att det kom en gnista från balanseringskontakten...
    sen när jag hade tryckt in allt som de ska vara så började de ryka från laddaren... den dog dock inte...

    ryckte ut allt och väntade ett tag... öppnade upp den och kollade i... då hade en den 4e raden med småchip inne i laddaren svartnat... den som de 2 batteriernas balanseringskontakter delar... det verkar som att du har koll på elektronik. vad kan ha orsakat detta? jag har inte vänt balanseringskontakterna åt fel håll... det skulle kunna vara så att jag har satt batterierna i fel ordning mot hur balanseringskontakterna sitter... antar att det bara är att köpa en ny laddare, men vill inte gärna bränna en till...
    fan vad irriterande!!

  16. #16

    Standard

    insåg att det där inte var den mest brillianta förklaringen så jag återkommer med bilder ikväll...

Liknande ämnen

  1. Ladda ur Lipos
    Av evilaid i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-03-18, 17:10
  2. Kyla och LiPos?
    Av Ålänning i forum Batterier och Laddare
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-12-16, 13:49
  3. Parallellkoppla LiPos?
    Av Ålänning i forum Batterier och Laddare
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-12-11, 22:16
  4. LiPos?
    Av Sickan i forum Octo
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-10-07, 19:06
  5. Fun with LiPos
    Av nicklas i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-08-24, 22:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •