Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Världens långsammaste flygplan

  1. #1

    Standard Världens långsammaste flygplan

    Hej alla!

    Jag och en kompis skriver ett projektarbete med frågeställningen Hur långsamt ett flygplan kan bli utan att tappa styrförmåga och lyftkraft.

    Vi ska nu bygga ett RC flygplan som är så lätt och långsamt som möjligt. Kraven är att det ska kunna starta och landa på egen hand.
    Vi är totala nybörjare på området. Vi hade tänkt testa oss fram till olika material och former, men lite väglednning vore bra. Depron har vi förstått är bra att börja med, vad finns det mer?
    Ska vingarna sitta högt upp, vilken vingprofil osv.

    kom gärna med tips

    tack påå förhand

  2. #2
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Skall ni bygga med vingprofil så är nog balsa eller foam vägen att gå. En högvingad sak mec v-form och breda symetriska vingar tror jag på.

    Ta en titt på detta programet, det kan säkert hjälpa er med.

    http://www.rcflyg.se/viewtopic.php?t=4287
    Mvh / Fredrik Glawe.

  3. #3

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    167
    Jobb
    Konsthantverkare
    Klubb
    mfkfenix Rättvik

    Standard

    Det där med egen hand rymmer frågetecken???
    Kort startsträcka eller autonomt.
    Jag flyger hellre i luften själv än låter mina plan krevera!

  4. #4

    Standard GI-metoden?

    Den absolut viktigaste faktorn är vikten på modellen, förutsatt att frågeställningen gäller för små anfallsvinklar. Det är ju möjligt att hänga i propellern, hovra, men det går förmodligen utanför ramen för detta projekt.
    Vingprofil och placering av vinge blir betydligt underordnade faktorer. Viktigare blir att upprätthålla styrförmågan, i låg fart blir propellerblåset över rodren viktiga. Mycket propellerblås får ni om modellen har stort luftmotstånd, det vill säga en usel vingprofil fungerar förmodligen bättre för detta ändamål!
    För att skapa mycket lyftkraft i låg fart gäller att påverka så mycket luft som möjligt, så principiellt är stor spännvidd bra. Nackdelen är att det blir svårt att kontrollera en modell med stor spännvidd i låg fart. Lösningen blir då att påverka en mindre mängd luft pga mindre spännvidd effektivare. Lösningen är att satsa på en av de finurligaste aerodynamiska lösningarna, dubbeldäckaren. Den är dessutom möjlig att hålla väldigt lätt genom stagning med tunn kolfibertråd.
    Sammanfattningsvis:
    Lägsta möjliga vikt, spar ingen ansträngning!
    Dubbeldäckare med hyfsat bred vinge (korda)
    Spännvidden anpassas efter dragkraften, dvs en depronvinge, max 3 mm depron med alltför stor spännvidd för motorn till att börja med. Sedan skulle jag minska spännvidden stegvis tills jag hittar ett läge där modellen klarar att lyfta tack vare att dragkraften balanseras av luftmotståndet.
    Lycka till
    Kristian

  5. #5

    Standard

    Lite inspiration kanske?

    [ame="http://youtube.com/watch?v=3dRxDMU0py4"]YouTube - Carbon Butterfly How-To video - Setup and DIY stuff[/ame]

    En Carbon Butterly är ganska lätt och ganska långsam :-)

  6. #6

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard Re: Världens långsammaste flygplan

    Citat Ursprungligen postat av sunkper
    Vi ska nu bygga ett RC flygplan som är så lätt och långsamt som möjligt. Kraven är att det ska kunna starta och landa på egen hand.
    Det finns otroligt lätta RC-anläggningar - men de kostar multum.
    Troligen är det mest ekonomiska att köpa en modell typ Kyoshos senaste miniplan med 2,4 GHz för att ta radion och servon från den.
    Möjligen kan man ta även drivpaketet men jag gissar att man kan hitta betydligt lättare saker.

    Ska ni sedan även flyga så långsamt som möjligt så bör ni titta på konstruktioner som man använder för inomhus friflyg.
    Vad sägs om 40 minuter i luften med ett plan på runt eller under 10 gram. Då med gummimotor.

    Jag gissar att ni är totalt fel ute med depron om ni ska ha ett plan som flyger riktigt långsamt. Balsa och film på under 0,5 my i tjocklek får ni troligen sikta på om ni över huvud taget ska fundera i banorna enligt rubriken - kanske förstärkt med de tunnaste trådarna kolfiber.

    Det ska bli spännande att se hur ni lyckas.

  7. #7

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av wmjoers
    En Carbon Butterly är ganska lätt och ganska långsam :-)
    Där har vi vettiga radiogrejor - men planet är troligen "pylonracer" jämfört med "världens långsammaste". Samma setup, 10-20 gånger större - och så nedväxlad större propeller för att passa fart och plan.

  8. #8
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Kolla friflygande gummimotordrivna plan för inspiration.
    http://www.inomhusflyg.se/

    Liten film:
    [ame="http://www.youtube.com/watch?v=L0lvKE7jhS0"]YouTube - Hobby Shopper EZB model[/ame]

  9. #9

    Standard

    kolla denna site för lätta rc-grejjor.

    http://www.microinvent.com/mambo/index.php

    Lycka till
    G.

Liknande ämnen

  1. Världens lataste r/c pilot?
    Av SMOKE`n i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-06-02, 18:46
  2. Världens minsta servo
    Av Flowtu i forum Elmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-02-19, 22:27
  3. Världens billigaste motor?!
    Av colsson i forum Allmänt och Tips
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-03-02, 13:20
  4. Vilket är världens vackraste flygplan?
    Av Jakob i forum Allmänt och Tips
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2007-02-24, 12:32
  5. Världens minsta flygplan...eller en modell??
    Av fLa i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-01-03, 19:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •