Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Bücker Jungmeister

  1. #1

    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    84
    Jobb
    Civilingenjör
    Klubb
    Eskilstuna Radioflygklubb

    Standard Bücker Jungmeister

    Tally Ho!

    Tänkte starta en lite byggtråd som för en gångs skull (när det gäller mig) inte har med Warbirds att göra. På MFD i Påldalen i våras (Ja, jag vet den borde ha varit i luften för länge sedan) köpte jag denna "ARF på gammalt vis" till det facila priset av 400 kr.



    Vad menar jag då med ARF på gammalt vis? Jo, den är lösvirkesbyggd i balsa och plywood efter ritning, och sedan klädd med siden/nylon och lackad med riktig färg. Ingen usel plastfilm som släpper bara det kommer en droppe olja på den här inte. ARF för att byggaren hade byggt klart grunden och sedan tröttnat. För mig borde det då bara vara att sätta i servon och motor och sedan raskt upp i luften eller hur? Det var där det spårade ur.... :evil: :evil: :evil:

    Innan byggtråden börjar måste jag bara få posta denna underbara bild:



    Till att börja med tyckte jag att byggaren hade lagt ner ett ganska stort jobb på att bygga den och sedan hoppat över en hel del skaladetaljer. Borde gå att förbättra….
    Färgschemat såg ut att komma från någon slags förebild och då började jag leta i en del böcker jag hade liggande. Tro det eller ej, men i en av böckerna fanns den med.





    När man då kunde se regnumret på den var det en smal sak att söka på nätet och vips kom den upp. Flyger än i dag.

    Jag började med att montera servot till skevrodren.



    Efterssom detta är ett åttiotalsbygge är det tänkt att sitta ett enda servo av standardstorlek i mitten på vingen. Jag hade ett lite kraftigare Simpropservo liggande. Fram med Dremeln och slipa ur så gick det att skohorna i det. Känns klokt med tanke på att det är fyra skevroder på denna kärra.



    Till höjdrodret monterades ett likadant och till sidrodret tog jag ett ”9-kilo nånting” från United Hobbies. Tyvärr har byggaren monterat plaststötstänger i modellen. Jag gillar inte dessa då de brukar bli lite svampiga. Han har dessutom stagat upp ytterrören inuti med hela kroppen vilket gör att det blir svårt att få dit några balsa/kolfiber stötstänger då de med största sannolikhet skulle krocka med balkarna han har limmat dit för att staga plaströren i. Jag får provflyga med dessa och göra om sedan om det visar sig att det inte duger.

    Till throttelservo tog jag ett litet microservo. Någon som har erfarenhet av microservon till throtteln? Håller de för vibrationerna?



    Efter att servona monterats gjorde jag ett lock över dem. I detta monterade jag även strömbrytare med ladduttag och en accvakt. För att det inte skulle lysa om det lackade jag locket mattsvart.



    Ovanpå locket kommer sedan en pilotbyst från Söders att monteras. Givetvis efter bättringsmålning Bilder kommer!

    Efter sökningen på Internet hittade jag lite bra bilder som jag kunde blåsa upp i kopiatorn och på så sätt få fram underlag för att göra maskeringsmallar till bokstäverna på sidan av kroppen. Jag skar ut ytterkanten i självhäftande plast (köpt på Hobbex). Måttade in dem på modellen och blandade två röda nyanser Humbrol tills jag tyckte att kulören matchade övrigt rött på modellen. Efter att det röda hade torkat ordentligt maskade jag innerkanten på det svarta och lackade med svart humbrol. Alltihop penselmålades.

    Sista bilden för idag visar instrumentpanelen. Jag hade lite tur och hittade ett foto rakt framifrån på Internet. Efter utskrift i rätt storlek var det bara att limma upp den på en bit balsa och sedan skyddslacka med lite matt klarlack. Inte så illa eller hur?



    /Janne Dersjö
    Live to fly, fly to live!

  2. #2

    Standard

    åh stiliga färger! Herr bokis har en ARC modell större ståendes, bokis kanske lite inspiration till färg å klädsel val?
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  3. #3

    Standard

    Instrumentpanelen blev ju riktigt bra
    Powered by Joy and a LiPo pack

  4. #4

    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    84
    Jobb
    Civilingenjör
    Klubb
    Eskilstuna Radioflygklubb

    Standard

    Nästa steg blev att tillverka en ruta. Då jag inte hade tillgång till någon ritning fick jag göra en ruta på känn. Efter att ha tittat på många bilder tog jag fram passaren och ritade upp en modell på en pappskiva. Denna fick trimmas rätt mycket innan den passade mot kroppen. Därefter tog jag en rits och överförde mallens form till en skiva med ganska tjock plast. När jag bockade den över en skarp bordskant vitnade plasten, men det gör inget för det skall täckas senare är det tänkt. Första mallen passade inge vidare. Inte andra heller ….. Tredje mallen passade bättre. Efter att kroppen och rutan noggrant avfettats med T-röd limmade jag dit rutan med Epoxilim. Jag använder alltid detta av gammal vana. Vad använder ni andra? Ganska mycket svärande och borttorkande av lim krävdes innan den satt på rätt ställe. Jag fixerade rutan med tejpbitar medan den torkade.



    När rutan väl satt på plats tryckte jag dit tunn vit gångjärnstejp som jag hade liggande. Detta för att simulera rutramarna som originalet hade. Samtidigt täckte tejpen de partier som hade blivit vita då jag bockade rutan. Jag valde att montera de nedre tejpbitarna på planet först och skära rent dem på frihand sedan. De övre bitarnas bredd skars till på en glasskiva innan jag monterade dem på rutan. Resultatet ser ni nedan.



    Dags för motormontering. I samband med att jag köpte planet köpte jag en flång ny ASP 91 fyrtakt för en tusenlapp av Jochen Birkhofer (samme man som sålde planet) Bokis tror att det kanske blir lite klent med en 91:a? Vi får se. Även om kärran är i skala 1:4,5 (nästan kvartsskala!) så får planet bara en spännvidd på 1,5 m. En Jungmeister är väldigt liten i original….
    En motorbock tillverkades av två 2 mm plywoodskivor som limmades ihop i press. Efter att jag hade sågat ur för motorn och tagit upp ett hål för insuget borrade jag fästhålen och bränsleskyddslackade motorbocken med vanlig Servalack. Som ni kanske ser har jag monterat motorn under skivan istället för ovanför som man brukar men detta var ett måste för att få spinnern i centrum av motorkåpan.



    När motorn väl var på plats konstaterade jag att ljuddämparen inte skulle gå fri från motorkåpan. Efterssom Jungmeistern har ett väldigt karaktäristiskt avgassystem under kroppen tänkte jag försöka få ut avgaserna den vägen. Jag ville inte börja såga i orginalkröken så jag beställde hem en reservdelskrök till en OS91, se nedan:



    Kröken sågades itu på mitten. Först hade jag tänkt att hårdlöda ett rör mellan de två halvorna men sedan kom jag på att det skulle vara enklare att använda en bit siliconslang. Jag fick höra att slngen inte skulle sitta kvar på grund av pulserna i avgassystemet, men jag klammade fast slangen med ordentliga slangklammor, hoppas det håller. Annars får jag försöka löda senare. Fördelen med att ta en slang är att slangen tar upp en del vinkelfel som annars lätt blir om man skall löda ihop rören. Dessutom belastar men inte gängorna i toppen med en massa svängmassa från avgassystemet. Ljuddämparen klammades fast med en aluminiumremsa och en bit gummimellanlägg. Också lite osäkra kort? Aluminiumplåt har dålig utmmattningshållfasthet och gummit kan ta stryk av värmen. Vi får prova och se hur det funkar!



    Sista bilden visar piloten med första lagret primer pålagt. Förhoppningsvis blir det någon mörk höstkväll över till målningen framöver



    /Janne
    Live to fly, fly to live!

  5. #5

    Reg.datum
    Nov 2007
    Inlägg
    263
    Klubb
    MFK Oskarshamns eskardern

    Standard

    Kan bara säga en sak : Niceee PDT_Armataz_02_43
    // Mathias Dahleman
    __________________

  6. #6

    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    84
    Jobb
    Civilingenjör
    Klubb
    Eskilstuna Radioflygklubb

    Standard Motordummy på G!

    Dagens inlägg handlar om byggandet av en motordummy. Jag tycker att modellen ser konstig ut med en tom motorkåpa så jag skall försöka bygga en dummy att fylla upp med. Bücker Jungmeister i orginal var utrustad med en 7-cylindrig luftkyld Siemens Halske Radialmotor. Jag har inte hittat någon färdig dummy så det blir till att tillverka själv. Motorn har ett väldigt karaktäristiskt avgassystem vilket jag misstänker kommer att ställa till en del huvudbry innan jag förhoppninsvis får till det. När jag nu postar dessa bilder har jag med andra ord inte byggt klar den först :x Vi får väl se om det slutar med ett magplask?

    Jag började i vanlig ordning med att leta rätt på lite bilder på internet. En av dem visade sig funka för att mäta lite huvudmått på motorn. En enkel skiss över vevhuset och en cylinder gjordes för att slippa fundera så mycket under byggets gång.



    Först skar jag till ett antal skivor i 1,5 mm balsa. Lättast är att borra centrumhålet (5 mm) genom alla på en gång, det minskar risken för att det skall flisa sig.



    Därefter fixade jag fram mallar i form av aluminiumbrickor. Jag hade vid denna tid ingen metallsvarv så jag fick fila fram dem i träsvarven. Rätt drygt och inte speciellt bra för filen som geggade igen på nolltid. Fördelen med att tillverka mallar istället för att ta vilken bricka som helt är att man kan få centrumhålet mycket tightare. Därefter packades alla skivorna med en mallbricka på varje sida. Hela paketet skruvades ihop med en M5 skruv:



    Nästa steg var att fästa hela rasket i träsvarven. Om man sätter muttern i chucken istället för skruven blir det hela självlåsande. Gissa hur jag vet det? ops:
    Ta det ordentligt lugnt så du slipper urflisning i balsan. Slipa det sista, först med grovt papper på slipklossen och därefter med lite finare som avslutning.



    Därefter gjorde jag samma sak fast med 0.4 plywood och lite större mallar. När dessa brickor är klara blir det riktigt spännande för nu kan man provmontera brickorna på en 5 mm rundstav:



    Tanken är att undre delen av cylindern skall vara lite konisk och övre delen rak. Jag använder dessutom 2 mm balsa som mellanlägg i övre delen för att få ett lite större avstånd mellan kylflänsarna precis som orginalet. Koniska delar får man genom att ta två mallar med olika diameter och svarva hela paketet på en gång. Med andra ord kan man inte vara rationell och göra alla bitarna på en gång. JA, det tar lite tid

    Over and Out!

    /Lowflyer
    Live to fly, fly to live!

  7. #7
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 639
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Ljuvligt! Mera! Den blir riktigt läcker! (har en bekännelse,har en slik står obyggd här ops: ) En sak bara,den där siliconslangen lever ca 30 sek. på fullgas..Beklagar..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  8. #8

    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    84
    Jobb
    Civilingenjör
    Klubb
    Eskilstuna Radioflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis
    Ljuvligt! Mera! Den blir riktigt läcker! (har en bekännelse,har en slik står obyggd här ops: ) En sak bara,den där siliconslangen lever ca 30 sek. på fullgas..Beklagar..
    Ok, jag får fundera på en hårdlödning då. Är det värmen eller tryckpulserna som tar den?
    Jag funderar lite på att använda en liten bit silicomslang i alla fall för att ta upp vinkelfelet. Jag refererar till hur pipor brukar vara monterade och det verkar ju funka?

    För övrigt har jag sett din Jungmeister. Riktigt fin. Varför sätter du inte igång?

    /Janne
    Live to fly, fly to live!

  9. #9

    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    84
    Jobb
    Civilingenjör
    Klubb
    Eskilstuna Radioflygklubb

    Standard

    Frågor till Michael (Se Warbens tråd om Jungmann):
    Är bilden från Platts 165 cm's modell eller Picas 150 cm's? Jag skulle tro att jag i så fall har PICA's variant då den är runt 150 cm i spännvidd. Mannen jag köpte den av påstod att det var ett lösvirkesbygge, men han kan ju ha kopierat ritningen förstås.

    Hur som helst, TACK SÅ HEMSKT MYCKET för din info!

    /Lowflyer
    Live to fly, fly to live!

  10. #10
    Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 395
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Bilden är från Platts ritning (165 cm varianten). Såvitt jag vet var PICAs byggsats i princip identisk med Platts konstruktion så när som på storleken och att vissa detaljer i konstruktionen förenklades något. Det borde därför inte vara något problem att använda den tyngdpunktsangivelse som finns i ritningsbilden även för din Jungmeister.
    Om du vill kan jag scanna artikeln och eposta till dig. PMa mig isåfall en epostadress.

  11. #11

    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    84
    Jobb
    Civilingenjör
    Klubb
    Eskilstuna Radioflygklubb

    Standard

    Du har PM!

    Jag undrar om det är PICA i alla fall. Planet jag filar på har nämligen en vingprofil som är väldigt lik Clark Y, precis som orginalet med andra ord.

    Planet börjar bli väldigt färdigt nu, fick de sista vantskruvarna till riggningen igår. Jag skall posta lite bilder så fort det blir klart.

    /Lowflyer
    Live to fly, fly to live!

  12. #12
    Ompas avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 957
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Härlig tråd Janne. Tyvärr har jag inte upptäkt den förens i dag då jag sneglade in på Warbens Jungmaister tråd.
    Panelen blev ju riktigt kalas bra måste jag få säga, och ditt val av pilot var ju klockrent. Muschen får helt klart några extra bomus poäng.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


Liknande ämnen

  1. Ritning SK 25 Bücker Bestman
    Av Nils Björkman i forum Ritningar och Konstruktioner
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-08-01, 21:26
  2. Bücker BU 181 Bestmann
    Av ewalds i forum Skalamodeller
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2013-05-06, 16:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •