Tally Ho!

Tänkte starta en lite byggtråd som för en gångs skull (när det gäller mig) inte har med Warbirds att göra. På MFD i Påldalen i våras (Ja, jag vet den borde ha varit i luften för länge sedan) köpte jag denna "ARF på gammalt vis" till det facila priset av 400 kr.



Vad menar jag då med ARF på gammalt vis? Jo, den är lösvirkesbyggd i balsa och plywood efter ritning, och sedan klädd med siden/nylon och lackad med riktig färg. Ingen usel plastfilm som släpper bara det kommer en droppe olja på den här inte. ARF för att byggaren hade byggt klart grunden och sedan tröttnat. För mig borde det då bara vara att sätta i servon och motor och sedan raskt upp i luften eller hur? Det var där det spårade ur.... :evil: :evil: :evil:

Innan byggtråden börjar måste jag bara få posta denna underbara bild:



Till att börja med tyckte jag att byggaren hade lagt ner ett ganska stort jobb på att bygga den och sedan hoppat över en hel del skaladetaljer. Borde gå att förbättra….
Färgschemat såg ut att komma från någon slags förebild och då började jag leta i en del böcker jag hade liggande. Tro det eller ej, men i en av böckerna fanns den med.





När man då kunde se regnumret på den var det en smal sak att söka på nätet och vips kom den upp. Flyger än i dag.

Jag började med att montera servot till skevrodren.



Efterssom detta är ett åttiotalsbygge är det tänkt att sitta ett enda servo av standardstorlek i mitten på vingen. Jag hade ett lite kraftigare Simpropservo liggande. Fram med Dremeln och slipa ur så gick det att skohorna i det. Känns klokt med tanke på att det är fyra skevroder på denna kärra.



Till höjdrodret monterades ett likadant och till sidrodret tog jag ett ”9-kilo nånting” från United Hobbies. Tyvärr har byggaren monterat plaststötstänger i modellen. Jag gillar inte dessa då de brukar bli lite svampiga. Han har dessutom stagat upp ytterrören inuti med hela kroppen vilket gör att det blir svårt att få dit några balsa/kolfiber stötstänger då de med största sannolikhet skulle krocka med balkarna han har limmat dit för att staga plaströren i. Jag får provflyga med dessa och göra om sedan om det visar sig att det inte duger.

Till throttelservo tog jag ett litet microservo. Någon som har erfarenhet av microservon till throtteln? Håller de för vibrationerna?



Efter att servona monterats gjorde jag ett lock över dem. I detta monterade jag även strömbrytare med ladduttag och en accvakt. För att det inte skulle lysa om det lackade jag locket mattsvart.



Ovanpå locket kommer sedan en pilotbyst från Söders att monteras. Givetvis efter bättringsmålning Bilder kommer!

Efter sökningen på Internet hittade jag lite bra bilder som jag kunde blåsa upp i kopiatorn och på så sätt få fram underlag för att göra maskeringsmallar till bokstäverna på sidan av kroppen. Jag skar ut ytterkanten i självhäftande plast (köpt på Hobbex). Måttade in dem på modellen och blandade två röda nyanser Humbrol tills jag tyckte att kulören matchade övrigt rött på modellen. Efter att det röda hade torkat ordentligt maskade jag innerkanten på det svarta och lackade med svart humbrol. Alltihop penselmålades.

Sista bilden för idag visar instrumentpanelen. Jag hade lite tur och hittade ett foto rakt framifrån på Internet. Efter utskrift i rätt storlek var det bara att limma upp den på en bit balsa och sedan skyddslacka med lite matt klarlack. Inte så illa eller hur?



/Janne Dersjö