Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 57

Ämne: Välkommen till MFK Snobben

  1. #21
    Brauers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    316
    Klubb
    Hässleholm MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Michael
    Personligen skulle jag ha svårt för att röra upp himmel och jord på detta
    sätt i en bagatellartad fråga där barn/ungdomar är inblandade.

    Jag tycker mest synd om den stackars junioren som genom sin okunnighet
    råkat störa ner en annan modellflygares flygplan och dessutom säkert
    känner till att han därigenom förorsakat detta bråk.

    /Michael
    Jag förstår din tanke Michael, men jag blir också rädd om du kallar en nedstörd modell "bagatell". Det är inget man säger "oups, shit happens" till. För det första är modellen helt okontrollerad vilket skulle kunna resultera i att du inte kör hem i din bil från fältet för antingen du, eller din bil kan träffas av planet. Sen måste jag nog själv säga att jag skulle bli (ursäkta att jag tar i) vansinnig om en stor dyr modell blir nerstörd av slarv (!) och sen kallas bagatell! Barn är barn, men det betyder inte att barn inte kan ställa till med farliga saker.
    Jag vill inte ta ställning till hurvida man ska stämma någon för det här, men jag kommer nog inte att kunna känna mig trygg på fälten om nedstörda modeller räknas som "bagateller"...

    Tänkvärt
    Above All Extra 260 - GF50i + pittsdämpare 21x8 - 4 * Futaba BLS451
    Cap 232 - TT46 + pittsdämpare 12x6 - 4* Futaba S3152
    Funtana - Axi 2808/20
    Trex 450XL
    + en del hyllvärmare

  2. #22
    gimbos avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    713
    Jobb
    IT-Proffs
    Klubb
    Malmens Modellflygklubb (Linköping)

    Standard

    Håller fullt med föregående talare. Prislappen är utan värde i sammanhanget. Jag blir mest förbannad över att vuxna inte kan ta sitt ansvar och lösa en konflikt tillsammans!!!

  3. #23

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Nedstörningen i sig är ingen bagatell det håller jag till fullo med om.

    Det som föranledde mitt inlägg är att jag anser att en sån här sak borde man kunna reda ut utan hot om rättsliga åtgärder.

    /Michael

  4. #24

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Michael
    Nedstörningen i sig är ingen bagatell det håller jag till fullo med om.

    Det som föranledde mitt inlägg är att jag anser att en sån här sak borde man kunna reda ut utan hot om rättsliga åtgärder.

    /Michael
    Michael du har ett sunt förnuft, du skrev vad jag har tänk sedan jag läste detta inlägg.

    Palleman.
    Hur man kan tycka så jäkla synd om sig själv så att man flera månader efteråt ännu ältar utan att kunna komma över detta är för mig helt ofattbart. Detta är en hobby, kom inte och tjafsa om rättsliga åtgärder. Våra rätts tjänare har annat för sig än att reda ut hur en leksaks olycka gått till.
    Eller tycker du att vi likt USA skall börja stämma varandra för att någon utförde en olovlig tackling i ishockey så att du ramlade och förstörde byxorna!!!???

    Du är inte ens medlem i denna klubb, vad har du för rättigheter att utsätta denna nybörjare för de känslor detta medför.

    SKÄRPNING!

    Tycker självklart att det är skit att du blev nedstörd, i en perfekt värld hade någon av de inblandade betalat dig för dina grejer. Men tro det eller ej men du lever i verkligheten. SHIT HAPPENS!

    // Niklas

    edit pga stavfel.

  5. #25
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    jag håller väl med om att rätsliga åtgärder kanske är i överkant ... det borde kunna lösas ändå! sedan om man är medlem eller ej i en klubb tycker jag inte har ngn betydelse... medlem eller icke så slår man inte på sin sändare utan att kolla först att frekvensen är FRI!!!!!! oavset junior senior nybörjare eller proffs! det är väl en av dom första sakerna man borde få lära sig som nybörjare kolla så din kanal inte används !! det finns inga ursäkter inga undanflykter eller anledningar som på något sätt rättfärdigar ett sådant misstag å misstag ÄR DET INTE utan rent slarv / nonchalans!
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  6. #26

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Nyroth
    Citat Ursprungligen postat av Michael
    Nedstörningen i sig är ingen bagatell det håller jag till fullo med om.

    Det som föranledde mitt inlägg är att jag anser att en sån här sak borde man kunna reda ut utan hot om rättsliga åtgärder.

    /Michael
    Michael du har ett sunt förnuft, du skrev vad jag har tänk sedan jag läste detta inlägg.

    Palleman.
    Hur man kan tycka så jäkla synd om sig själv så att man flera månader efteråt ännu ältar utan att kunna komma över detta är för mig helt ofattbart. Detta är en hobby, kom inte och tjafsa om rättsliga åtgärder. Våra rätts tjänare har annat för sig än att reda ut hur en leksaks olycka gått till.
    Eller tycker du att vi likt USA skall börja stämma varandra för att någon utförde en olovlig tackling i ishockey så att du ramlade och förstörde byxorna!!!???

    Du är inte ens medlem i denna klubb, vad har du för rättigheter att utsätta denna nybörjare för de känslor detta medför.

    SKÄRPNING!

    Tycker självklart att det är skit att du blev nedstörd, i en perfekt värld hade någon av de inblandade betalat dig för dina grejer. Men tro det eller ej men du lever i verkligheten. SHIT HAPPENS!

    // Niklas

    edit pga stavfel.
    Sicket jävla inlägg , här råder tydligen sunt förnuft ja :roll:
    Leksaks olyckor om man nu kan anse dessa grejor som "leksaker" , vad hade du ansett om jag hade kommit till ditt fält , slagit igång min radio och du störtar din värsting what ever? Du vill förstås inte ha en krona av mig för det så jag kan bara skita i att pröjsa dig för dom delar som gått sönder på din kärra. Jag kan ju bara hävda "shit happends" så pröjsa själv eller? Är det inte så det går till?

  7. #27
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Nu tar vi det lite lungt här.
    En saklig diskussion om det här ämnet är välkommet, det är ju tyvärr något som då och då händer och måste hanteras.
    Men, det får inte utvecklas til något krig, ok?

    När jag har läst inläggen i den här tråden slår mig en sak, att det är ju minst lika viktigt att lära våra nybörjare rätt procedurer och vett och etikett på fältet som det är att lära dem flyga.

    I just det här fallet verkar det som det där har missats en del, det känns som att det ger fel signaler till våra nybörjare att inte förvissa sig om att frekvensen är ledig innan man ens funderar på att flyga.

    Att sedan inte ta ansvar när man har orsakat en olycka tycker jag också är fel sätt att "uppfostra" nya modellflygare.
    /\/\vh // /\/\r J.

  8. #28

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JonnyE
    Citat Ursprungligen postat av Nyroth
    Citat Ursprungligen postat av Michael
    Nedstörningen i sig är ingen bagatell det håller jag till fullo med om.

    Det som föranledde mitt inlägg är att jag anser att en sån här sak borde man kunna reda ut utan hot om rättsliga åtgärder.

    /Michael
    Michael du har ett sunt förnuft, du skrev vad jag har tänk sedan jag läste detta inlägg.

    Palleman.
    Hur man kan tycka så jäkla synd om sig själv så att man flera månader efteråt ännu ältar utan att kunna komma över detta är för mig helt ofattbart. Detta är en hobby, kom inte och tjafsa om rättsliga åtgärder. Våra rätts tjänare har annat för sig än att reda ut hur en leksaks olycka gått till.
    Eller tycker du att vi likt USA skall börja stämma varandra för att någon utförde en olovlig tackling i ishockey så att du ramlade och förstörde byxorna!!!???

    Du är inte ens medlem i denna klubb, vad har du för rättigheter att utsätta denna nybörjare för de känslor detta medför.

    SKÄRPNING!

    Tycker självklart att det är skit att du blev nedstörd, i en perfekt värld hade någon av de inblandade betalat dig för dina grejer. Men tro det eller ej men du lever i verkligheten. SHIT HAPPENS!

    // Niklas

    edit pga stavfel.
    Sicket jävla inlägg , här råder tydligen sunt förnuft ja :roll:
    Leksaks olyckor om man nu kan anse dessa grejor som "leksaker" , vad hade du ansett om jag hade kommit till ditt fält , slagit igång min radio och du störtar din värsting what ever? Du vill förstås inte ha en krona av mig för det så jag kan bara skita i att pröjsa dig för dom delar som gått sönder på din kärra. Jag kan ju bara hävda "shit happends" så pröjsa själv eller? Är det inte så det går till?
    Johnny,
    Ledsen att mitt inlägg störde dig.
    Leksaks utrycket använde jag för att sätta lite perspektiv på de *prylar* vi leker med. Inget illa menat i sig, men det finns alldeles för många som tror att det materiella vi sysslar med på fältet är livsviktigt, att kunna samsas och förstå en annan människas misstag-slarv är i mitt tycke också mycket viktigt.
    Om du kommer till mitt fält och stör ner mig av okunskap, stress, slarv eller vad som helst utom ren elakhet så faller det under det jag kallar shit happens facket. Tro mig det har hänt mig, jag överlevde det, och det var en mycket stor, dyr kär maskin.

    Återigen, jag känner inte några av de inblandade, jag kommenterar endast utifrån den information jag sett här samt den erfarenhet jag själv har inom liknande scenarion. Jag hävdar inte på något sätt att det är rätt att störa ner någon annan, jag tycker bara att det är låg nivå att tjata om det månader efter incidenten och att det är synd att Palleman inte har förmågan att gå vidare.

    Läste just ett annat inlägg i samma ämne på SMF sidan ab en Linus, jag och han ser nog saken på samma sätt. läs gärna det.

    // Niklas

  9. #29

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JonnyE
    ...vad hade du ansett om jag hade kommit till ditt fält , slagit igång min radio och du störtar din värsting what ever?...
    Av Pallemans och klubbens inlägg att döma verkar det inte vara riktigt så
    enkelt.

    Efter vad jag kan förstå så hade de två ungdomarna som flög med
    Cessnorna klämmor för kanal 69 och 70 utplockade. Junioren som tog sin
    radio och flygplan och gick till pilotrutan för att där ropa ut att han startar,
    precis som han sannolikt fått lära sig, trodde därför nog att han gjorde
    helt rätt.

    Palleman upplevde säkert också att läget var under kontroll eftersom han
    trodde att alla klämmor var inlåsta och han av någons mamma fått veta
    att juniorerna flög på kanal 69. Talade han själv om för juniorerna att han
    skulle flyga på kanal 70?

    Det grundläggande problemet var således att huvuddelen av frekvens-
    klämmorna, MEN INTE ALLA, var inlåsta samt att kommunikationen mellan
    flygarna var bristfällig. En erfaren flygare hade givetvis kollat vilken kanal
    Palleman flög på innan radion slogs på och om inget särskilt skäl förelåg
    borde Palleman stått i pilotrutan.

    Man kan även fråga sig om det är lämpligt att juniorer under utbildning(?)
    lämnas att flyga på egen hand och varför huvuddelen av frekvens-
    klämmorna låsts in trots att det fanns flygare kvar på fältet.

    Som någon annan skrivit tidigare är det ett belysande exempel på hur
    viktigt det är att piloter hela tiden kommunicerar med varandra, att man
    står samlade på ett ställe under flygningen och att man inte kan lita på att
    system med klämmor eller liknande är felsäkra.

    Själva skuldfrågan tar jag inte ställning till eftersom jag inte känner till alla
    detaljer men jag anser fortfarande att det borde gå att göra upp i godo.
    Jag upplever det som att landets domstolar har bättre saker att fylla tiden
    med än att ta upp frågan om vem som är ersättningskyldig för ett
    kraschat modellflygplan.

    /Michael

  10. #30
    Potetas avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    613
    Jobb
    Elektriker och ägare till www.jorgensel.se
    Klubb
    Klubblös

    Standard

    Bara en tanke, är det inte så att om man vill ta en sak till rätten och den "saken" understiger ett visst värde (halvt basbelopp?) så får båda parter dela på domstolens kostnader oavsett utgång. Det blir garanterat mer än 2000 kr...
    Nytänd flygare!
    (Nu även med elvisp!)

  11. #31

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    En stilla undran bara...Hur mycket kostade ditt flygplan du kraschade??

  12. #32
    Pallemans avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    354
    Jobb
    Garagepulare
    Klubb
    Sölvesborgs MFK

    Standard

    Den grabb som störde ner mitt flygplan saknade klämma för K70 vid tillfället.

    Har ingen fordran gentemot grabben eller hans föräldrar, vid kontakten med mitt ombud så har jag fått klargjort för mig att hela ansvaret låg hos den man som anlände med den omyndiga flygaren.

    Priset för planet inkl den förstörda Lipo-accen var drygt 2000:- Men jag anser det är helt ointressant.

    Ja, vid tvister kring sådana här belopp så finns skyddstak i tinget. Att det kan medföra en kostnad för min del som kan överstiga planets värde är jag helt införstådd med. Det är också en kostnad jag är beredd att ta för att få upprättelse...
    Mvh Palleman

  13. #33
    Potetas avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    613
    Jobb
    Elektriker och ägare till www.jorgensel.se
    Klubb
    Klubblös

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Palleman
    Ja, vid tvister kring sådana här belopp så finns skyddstak i tinget. Att det kan medföra en kostnad för min del som kan överstiga planets värde är jag helt införstådd med. Det är också en kostnad jag är beredd att ta för att få upprättelse...
    Ok, det var bara ett tips i all välmening. Hoppas allt löser sig på bästa sätt.
    Nytänd flygare!
    (Nu även med elvisp!)

  14. #34
    Pallemans avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    354
    Jobb
    Garagepulare
    Klubb
    Sölvesborgs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM
    Palleman - jag har i egenskap av moderator har tagit bort namnen i ditt inlägg. Den text jag ersatt med är kursiv. Detta för att man ska inte hänga ut personer med namn som inte kan försvara sig. Jag hoppas det är OK för din del.

    Jag tycker visst man ska ta upp sådana här händelser på detta forum. Palleman som skriver har tydligen länge försökt reda ut det hela och när det inte går så får man ju försöka komma vidare. Att dela med sig av sin (dåliga) erfarenhet på detta forum är ett sätt att få inputs. Man ska dock vara försiktig med att namnge personer som inte kan försvara sig.

    Jag tror också att Du hade tyckt att det var allt annat än sandlådenivå om det var din modell som blivit nedstörd Sigun.

    Tråkigt när man inte vill ta sitt ansvar - oavsett om man är medlem i en klubb eller inte. En "handledare" i en klubb som har med sig en bekants son till fältet är enligt min mening ansvarig för vad "eleven" tar sig för. Fast egentligen är grabben skadeståndsskyldig om han slog igång sin sändare utan att kolla om frekvensen var ledig först. MEN om han inte visste något om modellflyg, att kolla frekvenser, läsa fältregler, etc, då måste det ju vara - i detta fallet - "handledaren" som tog med sig grabben som får ta sitt "handledaransvar". Som vuxen måste man vara en god förebild. Vad ska grabben få för bild av vi vuxna människor om vi vägrar ta vårt ansvar, stå för vårt ord och inte uppmuntrar till rättvisa och heder?

    Skulle olyckan vara framme får "den skyldige" alltid ta sitt ansvar och betala självrisken eller helt enkelt ersätta skadan. Det är ingen skillnad om det hade varit en fönsterruta som grabben sparkat en boll igenom eller annan skada han råkat åstadkomma. Sedan kan handledaren och sin bekantas son träta om vem ska som ska betala. Men Du måste ju rimligtvis hållas skadeslös.

    Nu har vi bara hört Din version av det inträffade. Jag har ingen anledning att misstro dig. Men som sagt endast Du och de inblandade vet exakt vad som sagts och gjorts.

    Jag hoppas det löser sig. Har du kollat med försäkringsbolagen? Vad säger de?

    Mvh
    Ove
    Bättre svara sent än aldrig

    Har ej varit i kontakt med mitt egna försäkringsbolag då jag i mailkontakt med SMFF styrelsemedlemmar fått reda på att junioren eller dennes handledare som hade ansvaret vid tillfället har möjlighet att ta det via deras försäkring som dom har via medlemskapet SMFF, men tyvärr har det inte funnits intresse eller vilja från deras sida att göra detta.
    Mvh Palleman

  15. #35
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Jag tycker det är viktigt att stå för det man ställer till med och stå för det man gör. Det har jag lärt mina barn sedan de var små och det fick min yngsta dotter bl.a erfara när hon med sitt månadsgamla körkort backade in i en tre dagar gammal VW Golf. Hon skrev en lapp att hon hade backat på den andra bilen och fick ta den sura smällen och betala vad det kostade i självrisk. Jag var ganska stolt som far även om det kostade henne en slant.

    Om vi som är vuxna inte visar att vi står för det vi ställer till med är det helt fel signaler vi skickar ut till våra barn och ungdomar. Vi vuxna måste vara noga med att vara ärliga, rakryggade och rättvisa. Våra barn gör ju bara som vi vuxna har lärt dom att göra.

    Mvh
    Ove

  16. #36
    Pallemans avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    354
    Jobb
    Garagepulare
    Klubb
    Sölvesborgs MFK

    Standard

    Det är helt rätt Ove.

    En egen erfarenhet lärde mig dessutom, utöver det att man alltid ska stå för det man ställer till med, att det blir oerhört mycket lättare att reda ut missödet från första början.

    Jag backade på en sändaramatörskollegas hyfsat nya bil en kväll när jag skulle åka hem från ett klubbmöte på radioklubben här i Kristianstad, jag kan intyga att man i det läget känner sig väldigt skamsen och smått förtvivlad. Visst det blev inga stora skador men det blev fula märken i fronten..

    Men det var inte mer med det än att man fick bita ihop och gå in för att ställa sig inför folksamlingen för att fråga vem som ägde bilen till en början...
    Mindre roligt blev det när en man kom fram minst lika förtvivlad som jag och sa att han nyss hade bytt bort bilen till förmån för nyköp.
    Tänk er den känslan

    Hursomhelst så löste vi detta mkt smidigt så vi kunde röja detta problemet ur världen på plats alldeles efter, och bara ett par tre dagar senare ringde han för att upplysa mig om att jag inte behövde tänka mer på detta då bilfirman som köpt in bilen av honom tog den skadan på köpet :roll:

    Den lättnaden jag kännde då var helt oslagbar, dessutom har man ännu en god vän idag på klubben som man kan sitta och snacka skit med, och garva med i stället för snea blickar. Sånt känns alltid mkt bättre.
    Mvh Palleman

  17. #37

    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    92
    Jobb
    Fastighetskonsult
    Klubb
    Klubblös

    Standard

    Oavsett vem som bär vilket ansvar i frågan undrar jag varför i hela fridens namn någon vill låsa skåpet med frekvensklämmor - är dessa en särdeles stöldbegärlig vara? Vore det inte bättre att klämmorna finns tillgängliga närhelst de behövs?!

    Och, är det verkligen viktigt att få upprättelse i sak? Uppenbarligen är inte ansvarsfrågan helt enkel att lösa och ingen av de inblandade tycks helt utan skuld. Vore det inte enklare att gå vidare och njuta av en trevlig hobby tillsammans med sina vänner
    /Christian

  18. #38

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    154
    Jobb
    Studerande
    Klubb
    Linköpingseskadern, Bigglesklubben, Malmens MFK

    Standard

    Ett tips till er som har problem med att frekvensklämmorna blir stulna, skaffa frekvenstavla istället!

    Man har en stor tavla på fältet där det finns en krok för varje kanal. Sedan har varje medlem en egen bricka som man bokar en frekvens med genom att hänga upp den på sin frekvens. När man inte har brickan upphängd så lägger man den på radion så att man inte såker slå igång den utan att ha satt upp brickan.

    Till de som inte har egen bricka finns det lånebrickor på tavlan. Varje bricka är cirka 6 x 9 cm stor.

    Vi har detta i min klubb (Linköpingseskadern) och det har fungerat bra genom åren.

  19. #39
    gimbos avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    713
    Jobb
    IT-Proffs
    Klubb
    Malmens Modellflygklubb (Linköping)

    Standard

    Vi kör också med en tavla. Där sätter vi i vårat medlemskort på motsvarande frekvens vi ska använda. Har man glömt medlemskortet så kan man enkelt stoppa ner en pappersbit eller vad som helst för att markera frekvensen. Tycker det funkar bra.

  20. #40
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Det systemet används i Malmö också, visst fungerar det, men det är hemskt lätt att glömma kortet där när man åker hem.
    Jag har hittat mängder med medlemskort, körkort och patientbrickor där :roll:

    Det farliga är om inte förste man som kommer ut till fältet rensar bort alla kvarglömda kort, då har de som kommer senare när fältet är fullt av folk ett jäkla bry med att gå runt och fråga alla om frekvenser innan man vågar plocka bort ett kvarglömt kort, och sen känns det lagom otäckt att flyga...
    /\/\vh // /\/\r J.

Liknande ämnen

  1. Välkommen till Sundsvallsträffen 15-17 aug.
    Av Zkeeter i forum Meetings och träffar / Kalendarium
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-08-13, 21:50
  2. Välkommen till MFK Hudik Fly in 2008
    Av fredrikb i forum Meetings och träffar / Kalendarium
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-05-13, 14:18
  3. Bygg- och flygdagbok för Snobben
    Av pgrts i forum Byggdagboken
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-04-27, 12:40
  4. Helirauk 2007 :: 17-20 Maj :: Välkommen till Gotland
    Av Lappen i forum Meetings och träffar / Kalendarium
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-04-01, 10:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •