Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 57

Ämne: Välkommen till MFK Snobben

  1. #1
    Pallemans avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    354
    Jobb
    Garagepulare
    Klubb
    Sölvesborgs MFK

    Standard Välkommen till MFK Snobben

    Skriver detta inlägget för att jag vill dela med mig av en händelse (incident) som ägde rum på MFK Snobbens flygfält i Nymölla Nord östra skåne den 16 Augusti 2007. ca kl 20:00

    Jag och en mkt god vän hade byggt var sin Mini Magic Extra, min med borstlös och hans med OS fyrtaktare..

    Min Gode vän var vid denna tidpunkten huvudmedlem i MFK Snobben och jag var där som gästflygare. När vi kom dit var tre barn där med någon av desses mor, men vi kunde konstatera att frekvensklämmorna var inlåsta i klubbstugan så vi följe den proceduren som man då bör, vi frågade dessa vilka frekvenser dom flög på och när vi fått klart för oss att våra va lediga, så gjorde vi klart vilka vi skulle flyga på. Grönt så långt...

    Under min tredje flygning kommer en medlem i MFK Snobben till fältet och har med sig en bekants son, grabben packar upp sina saker från bilen och går ut och börjar flyga, utan att varesig han eller klubbmedlemmen varken tittat i skåpet där klämmorna hängde eller ens frågat oss övriga vilka frekvenser vi använde.....

    Grabbens Cessna låg på Kanal 70, samma som min Mini Magic... Jag hann bara uppfatta ett par okontrollerade flaxande på mini'n innan den gjorde en störtdykning från ca 25 meters höjd med fullt gaspådrag....

    Det enda som va helt var stjärtpartiet och vingspetsarna. Lagren i motorn skrot... lika så mottagare/kristall... planet... även LiPo-accen gäste upp som en ballong under följande dagar... t.o.m servona har fått fnatt. och bara darrar när dom ansluts till en frisk mottagare.

    För mig är det solklart att klubbmedlemmen hade ansvaret för det hela... Klubbmedlemmen är således ersättningsskyldig då jag och min gode vän gjort vad vi kunnat, telefonkontakt men klubbmedlemmen och grabbens mor har inte resulterat i någonting.

    Vid telefonkontakt med modern blev jag först utskälld för att sedan höra henne slänga på luren..

    Klubbmedlemmen saknar helt förståelse för att han skulle ha något som helst ansvar för grabben.

    Vid senaste telefonkontakten lastade klubbmedlemmen t.o.m. över ansvaret på den man som flitigt och frivilligt lägger ner stora delar av sin fritid som flyglärare på MFK Snobben. Mr Snobben himself.

    Min första fråga till klubbmedlemmen i det läget... "Hur kan du lasta över ansvaret på flygläraren när han inte var där överhuvudtaget när incidenten ägde rum???

    Svaret... Håll i er nu... "Grabben skolflög ju med honom tidigare samma eftermiddag..." :?

    Har upprepade gånger försökt få kontakt med klubbmedlemmen sedan dess så jag antar att han går i hoppet om att jag ska glömma... skita i det hela... Ledsen om jag gör dig besviken XXXXX.

    I nuläget har jag upprättat kontakt med ett juridiskt ombud och diskuterar en ev stämningsansökan gentemot klubbmedlemmen.

    Min godevän är inte längre medlem i klubben och jag har inte funnit anledning att återvända till MFK Snobben's fält.

    Tänk så enkelt det hade varit om klubbmedlemmen hade orkat bry sig, om han hade orkat ringa försäkringsbolaget, om han hade orkat sköta detta på ett snyggt sätt....

    Det är ännu inte försent för XXX att göra rätt för sig...

    Men efter en rättskarusell kan räkningen göra ett glädjeskutt upp för klubbmedlemmens del... I dagsläget handlar det om 2 tusenlappar... Varför då denna sandlådeattityd XXXX???

  2. #2
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Är inte detta lite fel ställe att ta upp sånna här saker ?? snacka om sandlåde nivå !

    Håll era diskussioner privat utanför forum så löser de sig kanske. Eller får ni väl ta de via advokat och reda ut de den vägen. Men att lägga ut sånt här på ett forum verkar helt galet enligt min uppfattning, hoppas inlägget hamnar i ajabajalådan fort.

    /Martin

  3. #3
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    ......................

    Get high with hovering
    not drugs

  4. #4
    Pallemans avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    354
    Jobb
    Garagepulare
    Klubb
    Sölvesborgs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sigun
    Är inte detta lite fel ställe att ta upp sånna här saker ?? snacka om sandlåde nivå !

    Håll era diskussioner privat utanför forum så löser de sig kanske. Eller får ni väl ta de via advokat och reda ut de den vägen. Men att lägga ut sånt här på ett forum verkar helt galet enligt min uppfattning, hoppas inlägget hamnar i ajabajalådan fort.

    /Martin
    Hej Martin

    Jag har den uppfattningen att övriga modellflygare har all rätt att läsa om mina erfarenheter, det är trots allt valfritt hurvida man vill eller inte vill läsa ett inlägg, kanske det finns fler som råkat ut för liknande incidenter och haft problem med att få ersättning.

    Vi kan alltid dela erfarenheter och åsikter med varandra, det är ju trots allt det som är grundtanken med forumen.
    Mvh Palleman

  5. #5
    gimbos avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    713
    Jobb
    IT-Proffs
    Klubb
    Malmens Modellflygklubb (Linköping)

    Standard

    Jag tycker det är helt rätt att skriva offentligt om erfarenheter (man kanske själv hamnar i samma situation någon gång), bara man inte snackar skit!

  6. #6
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Palleman - jag har i egenskap av moderator har tagit bort namnen i ditt inlägg. Den text jag ersatt med är kursiv. Detta för att man ska inte hänga ut personer med namn som inte kan försvara sig. Jag hoppas det är OK för din del.

    Jag tycker visst man ska ta upp sådana här händelser på detta forum. Palleman som skriver har tydligen länge försökt reda ut det hela och när det inte går så får man ju försöka komma vidare. Att dela med sig av sin (dåliga) erfarenhet på detta forum är ett sätt att få inputs. Man ska dock vara försiktig med att namnge personer som inte kan försvara sig.

    Jag tror också att Du hade tyckt att det var allt annat än sandlådenivå om det var din modell som blivit nedstörd Sigun.

    Tråkigt när man inte vill ta sitt ansvar - oavsett om man är medlem i en klubb eller inte. En "handledare" i en klubb som har med sig en bekants son till fältet är enligt min mening ansvarig för vad "eleven" tar sig för. Fast egentligen är grabben skadeståndsskyldig om han slog igång sin sändare utan att kolla om frekvensen var ledig först. MEN om han inte visste något om modellflyg, att kolla frekvenser, läsa fältregler, etc, då måste det ju vara - i detta fallet - "handledaren" som tog med sig grabben som får ta sitt "handledaransvar". Som vuxen måste man vara en god förebild. Vad ska grabben få för bild av vi vuxna människor om vi vägrar ta vårt ansvar, stå för vårt ord och inte uppmuntrar till rättvisa och heder?

    Skulle olyckan vara framme får "den skyldige" alltid ta sitt ansvar och betala självrisken eller helt enkelt ersätta skadan. Det är ingen skillnad om det hade varit en fönsterruta som grabben sparkat en boll igenom eller annan skada han råkat åstadkomma. Sedan kan handledaren och sin bekantas son träta om vem ska som ska betala. Men Du måste ju rimligtvis hållas skadeslös.

    Nu har vi bara hört Din version av det inträffade. Jag har ingen anledning att misstro dig. Men som sagt endast Du och de inblandade vet exakt vad som sagts och gjorts.

    Jag hoppas det löser sig. Har du kollat med försäkringsbolagen? Vad säger de?

    Mvh
    Ove

  7. #7

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Har oxå full förståelse för att man vill dela med sig av såndan här saker.
    Om vi vänder på det , om nu klubbmedlemmen hade ersatt skadan direkt så att båda parter hade varit nöjda..........inte fan hade ni gnällt om att Palleman hade skrivit om det??! Eller?

    Något jag däremot inte gillar är att man namnger personer offentligt just i ett sånt här ärende.

    Hade det varit mitt flyg som hade blivit nerskjutet på detta viset hade inte jag varit god att tas med så jag kan förstå det hela.

    Hoppas du får ersättning för dina trasiga grejor Palleman.

  8. #8
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    tycker författaren av tråden handlat helt rätt !!! namn kan man kanske utelämna ... å sandlåde nivå ..... NEJ intedå ! ett klockrent exempel på vad som händer vid frekvenskrock .. dessutom av en klant som inte har kollat läget !! å i synnerhet då hans handledare !!! hoppas du får ersättning på ett eller annat vis ... tur i oturen var väl kanske att det inte var nån svindyr jätte kärra ... då skulle man nog ********
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  9. #9
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    De är tur man gått över till 2,4Ghz

  10. #10

    Standard

    Va då inte kunna försvara sig???
    klar vederbörande i frågan kan försvara sig eller???

    bara och posta ett försvar här,
    prexis som alla andra gör ett inlägg,

    sen om vederbörande väljer och göra det eller inte e en sak,

    jag vet (tro mig) att ett mynt har två sidor,
    skulle nog inte gå till kassan med pengen om jag inte synat myntets båda sidor,,,,

    Mvh Toni
    ***FLIGHTACE***

  11. #11
    Brauers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    316
    Klubb
    Hässleholm MFK

    Standard

    Aldrig kul när det blir bråk kring modellflyget, men jag får nog ändå hålla med trådskaparen här.
    Nu står det ju inte bokstavligen att du hade klämman för kanalen, men jag tycker mig förstå mellan raderna att du tagit den. Sen hör det väl till sunt förnuft att kontrollera när man kommer till fältet om alla faktiskt har klämmor. Enkelt sätt att inleda samtal dessutom (Ps, såg nu att klämmorna var inlåsta, då är det ju kommunikation som gäller.)
    Jag tycker nog att du ska stå på dig, för det handlar även om säkerhet tycker jag. Att ha en okontrollerad (eller dubbelkontrollerad för all del) modell i luften kan ju bara i bästa fall sluta med ett haveri. Drar man det ett par steg längre så kan ju faktiskt personskador inträffa! Även om det var en grabb här som gjort fel så blir det inte mindre allvarligt. Förståelse? Mjo, jag var väl också rätt het på gröten när jag började flyga, men det är ju då vi äldre måste guida våra unga piloter. Alla vet ju att modellflyg är så mycket mer än att bara vifta spakar på rätt sätt.
    Jag tror nog att alla är intresserade av vart detta ärendet leder. Sen kan man nog bara beklaga att det blir tråkigt för de inblandade i ärendet. :?
    Above All Extra 260 - GF50i + pittsdämpare 21x8 - 4 * Futaba BLS451
    Cap 232 - TT46 + pittsdämpare 12x6 - 4* Futaba S3152
    Funtana - Axi 2808/20
    Trex 450XL
    + en del hyllvärmare

  12. #12
    Pallemans avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    354
    Jobb
    Garagepulare
    Klubb
    Sölvesborgs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Brauer
    Aldrig kul när det blir bråk kring modellflyget, men jag får nog ändå hålla med trådskaparen här.
    Nu står det ju inte bokstavligen att du hade klämman för kanalen, men jag tycker mig förstå mellan raderna att du tagit den. Sen hör det väl till sunt förnuft att kontrollera när man kommer till fältet om alla faktiskt har klämmor. Enkelt sätt att inleda samtal dessutom (Ps, såg nu att klämmorna var inlåsta, då är det ju kommunikation som gäller.)
    Jag tycker nog att du ska stå på dig, för det handlar även om säkerhet tycker jag. Att ha en okontrollerad (eller dubbelkontrollerad för all del) modell i luften kan ju bara i bästa fall sluta med ett haveri. Drar man det ett par steg längre så kan ju faktiskt personskador inträffa! Även om det var en grabb här som gjort fel så blir det inte mindre allvarligt. Förståelse? Mjo, jag var väl också rätt het på gröten när jag började flyga, men det är ju då vi äldre måste guida våra unga piloter. Alla vet ju att modellflyg är så mycket mer än att bara vifta spakar på rätt sätt.
    Jag tror nog att alla är intresserade av vart detta ärendet leder. Sen kan man nog bara beklaga att det blir tråkigt för de inblandade i ärendet. :?
    Nope hade inte klämma.. det var därför vi gjorde då som man sig bör... kommunikation, där tycker jag inte varken jag eller min godevän, eller för den delen de andra som va på fältet brustit i omdöme då vi hade full kommunikation.

    Tycker inte heller det var kvinnans eller hennes knattars skyldighet att informera de som kom efter oss om vilka frekvenser som var aktiva, anser av rent praktiska skäl att det tilfaller de nyanlända att försäkra sig om att deras frekvens är ledig så som vi gjorde.

    Men min åsikt är av den art att olyckor kan inträffa och det gör dom hela tiden vare sig vi vill eller inte för vi är en ras med många fel och brister. Men denna incidenten känns så, ursäkta språket, förbannat onödigt då det varit så himla änkelt för mannen i fråga att öppna truten och komma ut och fråga oss vilka frekvenser vi låg på, för trots allt så gick ingen av dom ner för att ta klämma i klubbstugan, dom hade med andra ord ingen aning om hurvida vi hade klämma eller vilka frekvenser vi låg på.

    Dom hade inte ens intresse för att ta reda på det... Va i kontakt med SMFF och deras åsikt va att han hade ansvaret och med tanke på hans position i klubben så va det hans skyldighet att låsa upp klubbstugan och dela upp aktiva klämmor... Dom förstod iof inte varför dom var inlåsta över huvudtaget..... och det är ju också en sak att ha i åtanke, vill inte MFK Snobben ha gästflygare på sitt fält???
    Mvh Palleman

  13. #13
    Brauers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    316
    Klubb
    Hässleholm MFK

    Standard

    Jag syftade inte på dig när det gällde kommunikation. Håller med dig, nyanlända ska förvissa sig om läget på fältet.
    Sen vad gäller olyckor så händer de titt som tätt, men att slå på sin sändare utan klämma är väl lite väl att utmana ödet? 8)
    Intressant att höra SMFF's ståndpunkt, det borde ju faktiskt räcka för att lösa er konflikt trots att de nog inte har någon beslutande "dom" i ärendet.
    Above All Extra 260 - GF50i + pittsdämpare 21x8 - 4 * Futaba BLS451
    Cap 232 - TT46 + pittsdämpare 12x6 - 4* Futaba S3152
    Funtana - Axi 2808/20
    Trex 450XL
    + en del hyllvärmare

  14. #14

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Efter att ha blivit ombedd av forumets moderator att svara med klubbens inställning till vad som har hänt så redovisas här klubbens utredning av vad som hände.
    Först en skiss på området.


    1 RC-stuga med mekbord
    2 Pilotruta
    3 Lincirkel
    4 Linstuga med bord, bänkar och grillplats
    5 förlängd start och landningsbana samt utrymme för mindre friflyg.

    Förutsättningar :
    Kvällen började med skolflygning och vi hade 8 juniorer.
    Under kvällen flögs det även RC av andra och 5 av juniorerna tränade HKG samt flög med sina ”X-twin” och ”Harald Nyborg” när de väntade på skolning.
    Två av juniorerna har Art Tech Cessna och höll till i område 4 när de laddade och väntade på sin tur att flyga – båda har kanal 70 på grund av att det inte är lätt att välja frekvens när man köper RTF.
    Vid 20-tiden lämnade 3 av juniorerna platsen efter klar skolflygning.
    En medlem som också tyckte att det började skymma skjutsade en av juniorerna till klubblokalen för att reparera HKG inför kommande tävling medan juniorernas batterier till Cessnorna laddades.

    Skolflygningen avslutades när solen gick ner och det var olämpligt att flyga större plan.
    Frekvensklämmorna låstes in men klämma för kanal 69 och 70 var tagna för juniorernas Cessnor. Orsaken är att de enklare mottagarna är känsliga för närliggande kanaler så om det är flygare med närliggande kanal så tar flygaren sin egen och intilliggande klämma.

    Orsaken att klämmorna är inlåsta är att vi haft vandalisering på fältet och att samtliga aktiva vuxna medlemmar har egen nyckel. Våra juniorer i skolning har inte egna nycklar. Om det skulle komma flera gästflygare utan att det finns representant för klubben så förutsätts att de har egen rutin för klämmor. Säkerhetsregler finns anslagna i fönstren till klubbstugorna väl synliga utifrån.

    På väg hem mötte flygläraren en klubbmedlem och hans gäst som skulle prova sina flygplan sent på kvällen.

    De senast nämnda började flyga.

    Den medlem som skjutsat en av juniorerna till lokalen kom till fältet och släppte av honom.
    Det fanns ingen direkt orsak för honom att bry sig mera då en av dem som flög hade egen nyckel och borde kunna reglerna då vi haft dessa uppe på ett klubbmöte på sommaren på grund av en incident när RC-flygare stod på olika platser på fältet när de flög.

    Den avsläppte junioren gick och tog sitt plan med nyladdat batteri varefter han enligt reglerna gick till pilotrutan och så högt att de som satt på bänkarna kunde höra det sade att han skulle starta. Han startade och planet störtade liksom gästflygarens på andra sidan fältet.

    Styrelsen i klubben är helt enig om att junioren inte gjort fel utan följt de regler han har fått beskrivna för sig.

    Gästflygaren har inte tagit del av klubbens regler.
    Gästens kompis som är medlem i klubben har brutit mot säkerhetsreglerna på bland annat följande punkter:
    Inte tagit frekvensklämma.
    Inte flugit från pilotruta för RC.

    Dessutom så har han bara pratat med flygläraren som var på väg från fältet och inte tillräckligt kontrollerat vad för kanaler som gällde för de radioapparater som låg framme på bordet eller fanns i lokalen där batterierna laddades (position 4).

    Den mamma som var med barnen var inte mamma till juniorer som flög Cessna men hon säger att de nyanlända inte kom och pratade med henne.

    Klubben har hjälpt junioren att laga hans plan som kraschade utan att kräva ersättning.
    Tyvärr så har upprepade telefonsamtal med krav och hotelser från Palleman fått till resultat att de båda bröderna som var exemplariskt trevliga och gjorde stor PR för klubben på två meetings på andra fält under sommaren nu har slutat flyga i klubbens regi.

    Palleman har sagt att han varit i kontakt med SMFF och lovat att komma med skriftligt besked om detta. Varken Palleman eller SMFF har hört av sig i frågan till klubben.

    Palleman har fått besked om att vidare kommunikation gällande händelsen ska ske till klubbens säkerhetsansvarig/kassör.

    För att övriga modellflygare ska kunna se att vi har det trevligt och att alla är välkomna till MFK Snobben så hänvisar vi till vår hemsida :
    www.mfksnobben.se för denna dagens i övrigt trevliga aktiviter för ni klicka på rubriken bilddagbok samt därefter klicka på augusti.

    Enligt uppdrag
    patrik@mfksnobben.se

  15. #15


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Patrik,
    Kommer man till ett fält med inlåsta frekvensklämmor så kan man INTE förutsätta att den frekvens man flög på tidigare är ledig. Eftersom dom var inlåsta och - om jag förstått det rätt - Palleman samt hans kompis var de enda som flög så kommer man aldrig från ett ansvar att kolla vilka frekvenser som används. Er medlem som var värd för Palleman kan ju t ex ha glömt sina nycklar till Klubbstugan hemma. Är man då ensamma flygare och det börjar mörkna dessutom så kan man knappast förutsätta att det kommer ytterligare en flygare till fältet som utan att kolla med de som flyger slår på sin radio.
    För mig är det helt klart så att den senast anlände måste kolla så inte "hans" frekvens är upptagen - endera genom att ta frekvensklämman från en tavla som är synligt uppsatt eller om ingen tavla finns tillgänglig så talar man först med de som flyger. Det ansvaret kan inte ålaggas annan än den som kom senast. Att på något sätt "reservera" sin frekvens och sen åka från fältet - med inlåsta frekvensflaggor - är helt oacceptabelt som jag ser det.
    Tråkigt att det skall bli på detta sätt men min åsikt är att den som ansvarade för Juniorflygarens återkomst till fältet och att han omedelbart satte igång att flyga utan koll med befintliga flygare är den som är ansvarig för följderna och därmed får ta konsekvenserna för sitt handlande. Att vältra över ansvaret på er Gästflygare är i mina ögon synnerligen märkligt.
    Hälsningar
    Roger
    ...styrelsemedlem i vår lokala Klubb

  16. #16
    Brauers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    316
    Klubb
    Hässleholm MFK

    Standard

    Hej Patrik,
    Det var bra att även ni ger er version här på forumet. Saklig diskussion med konkreta slutsatser är väl vad alla vill ha.
    Jag håller ändå med gästflygaren, och det med den grundläggande motiveringen att:

    "Man slår inte på sin egen sändare förrän man har vet att kanalen är ledig!" Det är inte något som känns orimligt om man har känsla för andras flygplan och även sitt eget.

    Finns det inte klämmor så får man fråga. Finns det klämmor lediga men man av minsta anledning ens tror att det kan finnas någon annan som använder kanalen, fråga! I detta fallet tycker jag att en gästflygare som står på fel plats på fältet är en solklar anledning för andra att förvissa sig om hans kanal, samt tillrättavisa honom. Sen kan man ta diskussionen om fältregler efteråt.
    Annars kan man ju praktiken störa ner vem som helst som var ensam på fältet och inte använde klämma, bara genom att ta klämman och slå på sändaren!

    I mina ögon så är det (när inte klämmor finns eller används) sist på plats som bör fråga och om klämmor används, den som inte har klämman som bör fråga.
    Men oftast är det väl inte enkelriktad kommunikation på fälten, utan vi hjälper varandra.

    Till sist tycker jag synd om grabben, för han klandrar säkert sig själv och jag tycker att det var bra gjort av klubben att hjälpa honom igång igen. Vore mycket tråkigt om han övergav hobbyn pga detta. Dock är det synd att gästflygaren inte fått ta del av silkesvantarna.
    Above All Extra 260 - GF50i + pittsdämpare 21x8 - 4 * Futaba BLS451
    Cap 232 - TT46 + pittsdämpare 12x6 - 4* Futaba S3152
    Funtana - Axi 2808/20
    Trex 450XL
    + en del hyllvärmare

  17. #17
    Diesels avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    352
    Jobb
    Service Underhåll
    Klubb
    SolvesborgsMFK

    Standard

    Hej hej. Nu kan inte jag hålla mig längre. Det är jag som tog Palleman till nymölla fältet och precis som Roger skriver, så hade jag inga nycklar på mig eftersom vi stack i all hast för att hinna flyga en runda innan det skulle bli för mörkt.
    Och Partik !! Jag skulle gärna vilja stå öga mot öga med denna kvinna som påstår att vi inte har frågat eller kommunicerat med dom . FY F.. vad fult att ljuga på sådant sätt.! Hon gick till och med och kollade att dom extra sändarna som dom hade i sin volvo liggandes att dom inte var påslagna .!

    Ring mig när hon och dom andra som påstår "hittan och dittan" har mage att ta och mötas över saken istället att bara påstå en massa över telefon och mail.

    Och en sak till bara. När vi pratade med dom om vilken kanal dessa hade så fick vi ett tydligt och klart svar att dom hade kanal 69! Det var därför vi bad mamman att stänga av eventuella sändare som skulle tänkas ha varit påslagna efterson kanalerna låg intill varandra och vi ville utesluta eventuella störningar. Grejerna Palleman flög med var inte mer än ett par timmar gamla.! och vi var osäkra på kvaliteten av mottagaren som Palleman hade.!

  18. #18
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Anser att om man kommer till fältet och frekvensklämmorna är inlåsta eller på annat vis otillgängliga, så SKA man som nytillkommen pilot fråga övriga piloter ang frekvenser etc. Tycker det är lite vanligt sunt bondförnuft.
    Visst att man som pilot kan gasta och skrika på dom som kommer för att styra upp det hela för egen del, men det är lätt att glömma när man står där och flyger. Sen är det inte heller roligt att behöva agera polis.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  19. #19

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Tråkig historia det här...

    "I nuläget har jag upprättat kontakt med ett juridiskt ombud och
    diskuterar en ev stämningsansökan gentemot ..."

    Står reaktionen och konsekvenserna verkligen i proportion till värdet
    av det kraschade planet (en ARF)?

    Personligen skulle jag ha svårt för att röra upp himmel och jord på detta
    sätt i en bagatellartad fråga där barn/ungdomar är inblandade.

    Jag tycker mest synd om den stackars junioren som genom sin okunnighet
    råkat störa ner en annan modellflygares flygplan och dessutom säkert
    känner till att han därigenom förorsakat detta bråk.

    /Michael

  20. #20
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    värdet är väl tämligen ointressant .. det är en ren pricipsak...
    en del har råd att köpa modeller för 20000 utan att det bekommer dom andra får kanske spara å gneta för att få över till en i dina ögon "billig" skit sak arf eller skracth för 3000 -7000 spelar ingen roll i mina ögon .. man slår ALDRIG på sin sändare utan att kolla med andra på fältet även om det finns klämmor så kan ju just din klämma vara borta... dvs ingen använder frekvensen men klämman är borta ! iaf på vårat fält frågas det ALLTID oavsett klamma eller inte
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

Liknande ämnen

  1. Välkommen till Sundsvallsträffen 15-17 aug.
    Av Zkeeter i forum Meetings och träffar / Kalendarium
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-08-13, 21:50
  2. Välkommen till MFK Hudik Fly in 2008
    Av fredrikb i forum Meetings och träffar / Kalendarium
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-05-13, 14:18
  3. Bygg- och flygdagbok för Snobben
    Av pgrts i forum Byggdagboken
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-04-27, 12:40
  4. Helirauk 2007 :: 17-20 Maj :: Välkommen till Gotland
    Av Lappen i forum Meetings och träffar / Kalendarium
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-04-01, 10:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •