Reklam

 
Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 67

Ämne: Extra, Edge, Yak, Cap, Katana, Ultimate...

  1. #21
    mdss avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    524
    Jobb
    Verktygsmakare + Egenföretagare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    hej Nyroth
    i vilken manöver har man nytta av mixa skev sida?
    flyger man mixningen hela tiden eller lägger man den på en brytare?
    /Mathias
    -----------------------------------
    rpm x pitch x 0.0254 x 3,6/60=km/h
    -----------------------------------
    JR DS 8711 will turn your rudder into a weapon!

  2. #22

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av wesse
    förstår inte ett smack av farbror nyroths inlägg..ja ja jag kallar alla manövrar innerman så jag har full koll ändå
    Wesse,
    De manövrar jag sett dig göra härstammar inte ifrån Flygar esset Max Immelman, utan ifrån hans chef General Svammelman.

    Olla på bara det ser bra ut de me,

    // Niklas

  3. #23

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av mds
    hej Nyroth
    i vilken manöver har man nytta av mixa skev sida?
    flyger man mixningen hela tiden eller lägger man den på en brytare?
    Hej mds,

    Ledsen men jag utryckte mig slarvigt,
    Jag menade inte att man mixar skev/sida, utan jag menar att man använder skev och sida i en mix med sidroder för att kompensera dragningar åt alla håll då man flyger blandannat knivegg.

    Då man lägger en kärra i knivegg så drar den oftast lite åt buken till, sedan brukar de flesta maskiner rolla åt samma håll som man ger sidroder. För att motverka detta mixar man in lite höjdroder (oftast 2-10%, om det inte är en cap då kan man behöva lite mer), samt motskev (2-5% höger skev när vänster roder gives, o vice versa).

    Inom IMAC tex så finns det ingen egentlig manöver som heter knivegg utan det gör man endast inom freestyle flygning. Men denna mix hjälper vid alla rollande manövrer, inklusive rollande cirkel (Ollande Cirkel för dig Wesse). Mils långa slow rolls blir mångfallt enklare med en maskin som har dessa mixrar korrekt injusterade.

    Denna mixning kan man lägga på en brytare om man vill, men personligen har jag den på alltid inkopplad.

    Mvh,
    Niklas

  4. #24
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    kära Fajboj Nytotrh nu vill jag veta hur en får modellen att flatspinna runt sin axel upponer o så vill ja veta vad en Harrier är eller hur dom nu säger......

    mvh General Swammelman som kan olla o göra innerman

    Get high with hovering
    not drugs

  5. #25

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av wesse
    kära Fajboj Nytotrh nu vill jag veta hur en får modellen att flatspinna runt sin axel upponer o så vill ja veta vad en Harrier är eller hur dom nu säger......

    mvh General Swammelman som kan olla o göra innerman
    Det här med Farbrors titel känns som falsk varumärkning då jag inte ännu uppnått den högaktnings värda närhet till 40 strecket som di föregående talare har. Man är ju bara en liten sork ifrån Gotland

    Wesse, enkelt utryckt så lägger du maskinen inverterat och sedan så matar du in dyk och sida samt mot skev tills den roterar med önskad hastighet. Man får justera sjunk hastighet och rotations kraft med motor pådrag.

    Det lät väl ganska enkelt…….det mer krångliga är att justera och trimma modellen.
    Relativt stora roder ytor är en bra hjälp, en tyngdpunkt som ligger aningen längre bak än optimalt är likaså hjälpsamt, Höjd roder utslag som inte understiger 40 grader brukar vara ett måste, sen så är det bra om sidrodret har upp till 45-55 grader för att få en riktigt tajt snurr.

    En Harrier är när flygmaskinen färdas framåt med hög nos, kan utföras upprätt eller inverterat. Kan även utföras under friskt Ollande…

    // Niklas

  6. #26
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    Tackar då ska det prövas i verkligheten eller har du lust o komma hit o visa mig i sommar..då kan jag lära dig hur man gör fågelpinnar .m.m

    Get high with hovering
    not drugs

  7. #27
    Brauers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    316
    Klubb
    Hässleholm MFK

    Standard

    Ang sida/skev/höjd-mix, om den alltid är inkopplad så betyder det ju att du får kompensera mot mixningen i t.ex. en hammerhead (där vill man inte ha höjd/dyk och skev utom på begäran). :x I en sidvindslandning skulle jag inte heller vilja få höjd/dyk och skev. Är det inte bättre att slänga på den höjd/dyk som krävs i knivegg genom känsla istället? För mig känns det ologisk att behöva kompensera mot mixningen på andra ställen, men det är kanske bara jag? Förklara gärna mer om mixningen
    Above All Extra 260 - GF50i + pittsdämpare 21x8 - 4 * Futaba BLS451
    Cap 232 - TT46 + pittsdämpare 12x6 - 4* Futaba S3152
    Funtana - Axi 2808/20
    Trex 450XL
    + en del hyllvärmare

  8. #28

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av wesse
    Tackar då ska det prövas i verkligheten eller har du lust o komma hit o visa mig i sommar..då kan jag lära dig hur man gör fågelpinnar .m.m
    Givetvis ses vi i sommar om inte förr, Du kommer väl till Gotland i Juli?Om inte så kommer jag till Oskarshamns träffen, det var 11 år sedan sist.
    Slöjd gillar jag så all lärdom inom det gillas stort.

    // Niklas

  9. #29

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Hej Brauer,

    Det finns tillfällen då den mix jag beskrev kan vara mer till stjälp än hjälp.
    Det är därför en del väljer att ha den på en switch.
    Men i realitet så är de scenarion du beskriver de enda som det kan upplevas som ett problem. Och jag skriver uppleva då denna mix med de procentuella valörer jag beskrev är rekomenderade för normalt hastighets delta vid sekvens flygning.
    Vid tex en stallturn så har inte höjd eller skev mycket om ens någon verkan, och på väg upp i stallturnen så hjälper mixen likaväl som den hjälper i alla andra manövrer.

    Detta är också lite beroende på vad man flyger för maskin. När jag flög Cap 232 så hade jag mixen på en switch, då den kräver lite mer

    Vid landning samma sak man flyger relativt sakta och med de små utslag det handlar om så är det inget som stör mig. Och skulle det göra så så är det som sagt bara att stänga av mixen.

    Att manuellt motverka de krafter som maskinen har inbyggda genom att helt enkelt styra sig ur dem är fullt möjligt, men det kommer att synas och sådana korrigeringar kostar poäng då man tävlar.
    Då dessa mixar är relativt enkla att få bra med dagens radio apparater så ser jag inget skäl att inte använda dem. Nästan alla IMAC tävlings piloter använder mixrar och jag tänkte beskriva mer om dem vid tillfälle.

    Mvh,
    Niklas

  10. #30
    Brauers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    316
    Klubb
    Hässleholm MFK

    Standard

    Ja så länge det är mer vinst än förlust finns det ju god idé att använda dem. Jag flög en TWM Cap 232 i Karlskrona och i Helsingborg den här säsongen. Med en vikt på 2300g så krävs det en del korrigering ändå, så jag antar att jag är van.
    Tanken är att skaffa en stor (2m), eller storstor (2,6m) till nästa säsong. Lutar lite åt att försöka trilla över en begagnad kompositkärra men jag vet inte riktigt var man bör leta isf.
    Above All Extra 260 - GF50i + pittsdämpare 21x8 - 4 * Futaba BLS451
    Cap 232 - TT46 + pittsdämpare 12x6 - 4* Futaba S3152
    Funtana - Axi 2808/20
    Trex 450XL
    + en del hyllvärmare

  11. #31

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Brauer
    Jag flög en TWM Cap 232 i Karlskrona och i Helsingborg den här säsongen. Med en vikt på 2300g så krävs det en del korrigering ändå, så jag antar att jag är van.

    Lutar lite åt att försöka trilla över en begagnad kompositkärra men jag vet inte riktigt var man bör leta isf.
    Flög du Basic i Karlskrona? Vill minnas att jag såg en TWM cap som flögs mycket bra. Lite snabb men bra precision.

    Det är synd att begagnat marknaden är så limiterad här i Sverige.
    Jag älskar mina komposit maskiner, och kan bara rekommendera dig att skaffa en. Men QQ Yaken i alla storlekar är ett mycket starkt alternativ med.

    // Niklas

  12. #32
    Brauers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    316
    Klubb
    Hässleholm MFK

    Standard

    Ja, det stämmer. Det var jag som gjorde mig skyldig till allt den visade upp där.
    Problemet är ju att den väger så lite och även att motorn inte räcker till. All fart man bygger upp måste man försöka behålla eller använda till att vinna höjd.
    Finfin kärra för sportflyg men blir bångstyrig i för mycket vind som sagt. Andra dagen i Helsingborg höll jag nog 30-40graders attityd mot sidvinden i loopingen i basicprogramet.
    Har även testat lite lätt "3d", kontinuerlig roll med hög alfa (rollande harrier?) och hovring. Återigen är motorn det som det faller på även om modellen är hur snäll som helst annars. Jag tror att en 53a hade suttit fint i den.

    Jag har kikat på qq yakarna och de verkar mycket trevliga. Vad är din åsikt gällande fiberkärror kontra balsabyggen? yaken från qq verkar ju utomordentlig till freestyle men finns det några baksidor med dem som inte finns hos en fiberkärra?

    (Ursäkta att jag kapar tråden lite här )
    Above All Extra 260 - GF50i + pittsdämpare 21x8 - 4 * Futaba BLS451
    Cap 232 - TT46 + pittsdämpare 12x6 - 4* Futaba S3152
    Funtana - Axi 2808/20
    Trex 450XL
    + en del hyllvärmare

  13. #33

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Hej igen,
    Mina åsikter nedan.
    Komposite kärror,
    + Underbar finish
    + Stark, styv & lätt konstruktion
    + (O)väder okänsliga, tål fukt, damm, och sol.
    + Enkelt att installera ljudämpare i kroppen.
    + Identiska reservdelar tillhandahålles
    + Composite-ARF maskinerna är välflygande och levereras mycket kompletta
    - Kräver lite mer material och kunskap vid reparationer
    - Svårt att laga små områden utan att det syns
    - Fåtal tillverkare, inte så många modell val


    Träbyggen
    + Lättare vingar (i regel), vilket ger väldigt bra precision i snapp och moment rollar
    + Enkelt att installera radio då det redan finns naturliga balkar/plan ytor.
    + Många bra tillverkare med oändliga modell val.
    - Mer underhåll med klädsel och balsa lister som lossnar
    - Risk för skevheter om man inte är försiktig med hur man lägger vingar och stabb halvor

    QQ yaken verkar vara ett bra alternativ till komposite då den är mycket väl förbered för ljudämpare installation. Kommer med bra tillbehör. Kostar lite mer än de billigaste men helt klart top nivå på det du får. Som en Comp ARF fast i trä.


    // Niklas

  14. #34
    mdss avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    524
    Jobb
    Verktygsmakare + Egenföretagare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Vi får ha en fråge spalt här på forumer "Fråga Nyroth"
    mvh mathias
    /Mathias
    -----------------------------------
    rpm x pitch x 0.0254 x 3,6/60=km/h
    -----------------------------------
    JR DS 8711 will turn your rudder into a weapon!

  15. #35
    mdss avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    524
    Jobb
    Verktygsmakare + Egenföretagare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Hej Brauer jag har en saito 82:a i min TWM Cap 232
    mvh mathias
    /Mathias
    -----------------------------------
    rpm x pitch x 0.0254 x 3,6/60=km/h
    -----------------------------------
    JR DS 8711 will turn your rudder into a weapon!

  16. #36
    Brauers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    316
    Klubb
    Hässleholm MFK

    Standard

    Hur tycker du att den känns? Blir den inte tung med den motorn?
    Min Cap kan sammanfattas som LÄTT. Fruktansvärt snäll i vanliga harriers, utgång ur spinn, landning mm. Väldigt distinkt maskin dessutom, men saknar den där extra knuffen.
    Above All Extra 260 - GF50i + pittsdämpare 21x8 - 4 * Futaba BLS451
    Cap 232 - TT46 + pittsdämpare 12x6 - 4* Futaba S3152
    Funtana - Axi 2808/20
    Trex 450XL
    + en del hyllvärmare

  17. #37
    mdss avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    524
    Jobb
    Verktygsmakare + Egenföretagare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    jag har inte monterat min färdigt än..
    men kolla dena länk..
    http://www.rcflyg.se/viewtopic.php?t=3279
    vad har du för motor i din och servon mm?
    en saito 82:a väger 460g

    mvh mathias
    /Mathias
    -----------------------------------
    rpm x pitch x 0.0254 x 3,6/60=km/h
    -----------------------------------
    JR DS 8711 will turn your rudder into a weapon!

  18. #38
    js_s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    669
    Jobb
    Chaufför/försäljare
    Klubb
    RC Åland

    Standard

    Är det nån som har erfarenhet av den här då http://www.modellhobby.com/product_i...oducts_id=4058
    Hur flyger den?
    Passar en roto 35 i den?
    Håller den o busa med?

    Tänkte att man kunde ha den här medans man väntar på yakén kommer i lager

  19. #39
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    De beror på om du ska flyga in i stolpen på fältet eller inte

  20. #40
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Jag har en sådan och den flyger fantastiskt. Har bar hunnit flyga den ett fåtal gånger men flyger som en dröm de jag testat.

    Roto 35 skulle jag gissa på blir för stor, men jag har en os 140rx med pipa. Och med den motorn får jag gott om vertikalprestanda men en motor som väger 2-300 gram mer är nog inga större problem då jag har acken längst fram samt 100g bly längst fram.

    Möjligtvis att en roto 25 skulle passa bättre. Kärran är lätt så behövs ingen enorm motor, min väger ca 4700g om jag inte minns fel flygklar.

    Skall du ha en bensinare måste du förstärka nos/motorfäste annars kommer det aldrig att hålla. Men det är ganska lätt gjort.
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

Liknande ämnen

  1. 50% Bill Hempel edge v2 og EF-edge 88''
    Av anders e i forum Bensinmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-01-15, 14:55
  2. Edge 540 och Extra 300 av Kyosho
    Av Heda i forum Metanolmodeller
    Svar: 64
    Senaste inlägg: 2008-08-04, 08:26
  3. Cap 232, Extra 300 eller katana?
    Av georgios-g i forum Metanolmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-01-22, 18:15
  4. CMP KATANA 140...
    Av swe34 i forum Metanolmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-07-25, 14:21
  5. kmp katana 50?
    Av Richar3D i forum Metanolmodeller
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2006-06-22, 20:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •