Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Lipo fråga

  1. #1
    sm3xrqs avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    320
    Jobb
    Problemomdirigerare
    Klubb
    MFK looping

    Standard Lipo fråga

    jag har en Liten fråga,

    har en Apach apl 20-18T Motor med 8x6 propeller på...
    Klarar min FlightPower 800mA 20 30 C acce av att driva den eller blir den överbelastad?

    jag ahr lästa Specen på motorn och med den proppen som sitter på så ska den dra 21,4A tror jag det var,

    har jag räknat rätt om jag?
    0,8*30 = 24A

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Beror helt på i vilken kärra du skall ha acken och hur du flyger. Korta, höga strömuttag klarar den antagligen men långa strömuttag i nivån 20--30C är det nog inte många ackar som klarar - oavsett spec. Och tänk på att ett genomsnittligt strömuttag på 10C innebär - teoretiskt - max 6 minuters flygtid - i praktiken kanske 5 minuter.
    Sen måste du mäta - som många av oss upprepat många gånger när det gäller elflyg. Vad som står i en spec är inte mycket att lita på - det är alltid uppmätt under andra betingelser än ens egna.
    Hälsningar
    Roger

  3. #3
    sm3xrqs avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    320
    Jobb
    Problemomdirigerare
    Klubb
    MFK looping

    Standard

    jo jag vet.. det är mycket anant som spelar in i bilden oxå ... men i grova drag tänkte jag på .. för övrigt ska den i så fall sitta i planet i min avatar. en Speedster 400 i depron, även om det nu skulle funka så tror jag itne att vingarna skulle hålla :P

    motorn som sitter i den nu får den att bete sej som en trainer ochd et var itne riktigt vad jag ville ha när jag byggde den. och eftersom jag ahr en motor som "skulle" passa liggande tänkte jag att jag kan ju iaf prova, men när jag började räkna så konstaterade jag att det skulle bli väldigt nätt med accen. därför frågade jag här om råd, men jag ror jag sturnar i hela iden att sätta den motorn påd en och går och köper en ny en istället som kanske lämpar sej lite bättre, för det går inte att äns trycka i en annan acce i kroppen :P

  4. #4

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Tjena.
    Jag tror knappast att du får några problem med det batteriet till det planet. Om du drar ner en aning på propellern till 7*6 så minskar strömmen och jag gissar att du har en "projektil" i alla fall.
    Jag har sett den typen av plan flyga brutalt med borstat och Gunterprop och har du bara ett vettigt KV på din borstlösa så ska du få en massa fart redan vid 10-15 A på ett 3-cells LiPo.
    /Patrik

  5. #5
    Pallemans avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    354
    Jobb
    Garagepulare
    Klubb
    Sölvesborgs MFK

    Standard Re: Lipo fråga

    Citat Ursprungligen postat av sm3xrq
    jag har en Liten fråga,

    har en Apach apl 20-18T Motor med 8x6 propeller på...
    Klarar min FlightPower 800mA 20 30 C acce av att driva den eller blir den överbelastad?

    jag ahr lästa Specen på motorn och med den proppen som sitter på så ska den dra 21,4A tror jag det var,

    har jag räknat rätt om jag?
    0,8*30 = 24A
    Du är ju radioamatör för helskotta

    bara att gräva fram tångamperemätaren och mäta dig fram till lämplig propp..

    Accen klarar 16A kontinuerligt med viss marginal om det är lite kvalisort. Strömförbrukning brukar offtast anges under maximal belastning och när modellen kommer upp i fart så sjunker den, och strömmen.

    Det viktigaste är nästan att accen klarar peakarna. och det gör den med drygt 2.5A

    Vill du vara lite försiktig så gå ner till 7x6 propp... men som sagt mät dig helst fram

    Jag hade provat, har än så länge bara eldat upp en acce på alla tokiga experiment.. :badgrin:

    73 de SA7ATO
    Mvh Palleman

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Palleman och alla andra,
    Min åsikt är - som jag nämnde i mitt förra inlägg - att man skall ta dessa uppgifter om vad en acke tål "kontinuerligt" men några nypor salt. En 800-acke är en liten acke - att räkna på 20 -22 A kontinuerligt strömuttag innebär att man passerat gränsen som jag ser det.
    Dessutom - med 30C uttag - alltså 24A - har du teoretiskt en flygtid på 2 min - troligen 1-1,5 min. Med 16 A har du likaså teoretiskt en flygtid på 3 minuter...trioligen 2-2,5 min - hur kul är det..
    Dessutom vill jag nog reservera mig för Pallemans uttalande att kärran drar mindre ström i luften. Är det en snabb kärra med en närmast "kvadratisk" propp så är det inte alls säkert att så är fallet. Den kanske varvar ut betydligt mera i luften - jämför med t ex en pylonkärra - varvid det finns en stor sannolikhet att strömförbrukningen blir högre än vid statisk mätning. Att dessutom nyttja belastningsgränserna innebär att acken inte orkar hålla sin spänning under denna belastning vilket kan få till följd att cut-offen i reglaget kan slå till...
    Ja, det är många "kan" men min åsikt är att man inte skall nyttja ytterlighetsgränserna på en LiPo - det kan tyvärr få mindre angenäma konsekvenser varav de minst allvarliga är de ekonomiska.
    Hälsningar
    Roger

  7. #7
    sm3xrqs avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    320
    Jobb
    Problemomdirigerare
    Klubb
    MFK looping

    Standard

    jag har en bästa lösningen av dem alla ... eftersom det är ett hemmabygge till plan så tar jag helt enkelt bara och viker en ny kropp till planet så att jag kan trycka i en större acke, då är problemet löst och jag kan stoppa i den motorn jag "vill" ha

    jag menar det är bara att vika till depronflaket lite tejpa och lite lim såp e det klart.

    men tack för alla synpunkter och jag är nog tvungen att hålla med McRegor i den här diskutionen .. som han säger, det blir ca 2 min effectiv flygtid. hur kul är det.

  8. #8
    Pallemans avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    354
    Jobb
    Garagepulare
    Klubb
    Sölvesborgs MFK

    Standard

    Helt sant, hade inte en tanke på att räka flygtid
    Mvh Palleman

Liknande ämnen

  1. Lipo-fråga
    Av r0yalty i forum Elmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-03-19, 06:12
  2. Liten fråga om LiPo och självurladdning
    Av garagenisse i forum Elmodeller
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2008-10-11, 21:23
  3. Max E6 Digital Lipo Charger, Fråga
    Av hakank i forum Elmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-06-07, 16:31
  4. Lipo laddnings fråga
    Av MagnusStrömqvist i forum Elmodeller
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-06-23, 13:17
  5. Lipo fråga
    Av peiter i forum Elmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-05-22, 13:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •