Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: asp

  1. #1

    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    20
    Jobb
    operatör
    Klubb
    motala modellflygklubb

    Standard asp

    hejsan har köpt mig en asp91 2t nu undrar ja hur ni kör in era 2t maskiner

  2. #2

    Standard

    Brukar bli livliga diskutioner i detta ämne, men jag kör in 'non-ringed' dvs ABC motorer genom att snabbt komma upp i arbetstemperatur, köra hårt en halvminut och sen låta den kallna ordentlgt inför nästa start.

    Upprepa tills du 'känner' att motorn vaknar till och svarar på nålarna... En ABC motor ska absolut inte surköras på rika nålställningar, den ska upp på arbetstemp så snabbt som möjligt.



    En ringad motor däremot går bra att köra rikt, kallt och bluddrigt

  3. #3
    LABs avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    634
    Jobb
    Rörpulare
    Klubb
    Tranås & Ödeshög

    Standard

    Fråga Dissel han är expert på kinesmottorer
    Sur gubbjävel!
    LasseB

  4. #4
    ssns avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    813
    Klubb
    Ulricehamns Modellflygklubb

    Standard

    Kanske inte helt svar på frågan om inkörning men jag flög en Extra med en ASP 91:a 2T för ett par år sedan....

    Motorn monterades i planet direkt och varmkördes ngn minut på backen. Backade nålen ( lite mer bränsle) ngt. och sen bar det iväg upp i luften....

    Kanonbra motor!

    Sosen
    What´s Gravity?? (2-Stroke for ever!)

  5. #5
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    mina mindre 2 pluttare har jag inte lagt nån större energi på att köra in i den bemärkelsen mer än att dom fått gå liite fett för att inte ta det sista förrens efter ett par tankar ..
    den enda motor som jag knäckt är en asp 46 som satt i min dazzler .. och folk som var med i tingsryd kan intyga och förstå varför den knäcktes .. det enda som varvade mer var nog dom som körde turbin kärror ---
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Med moderna ABN,AAC och ABC motorer spelar det egentligen ingen roll hur man kör in motorn...så länge man inte gör två fel!: Kör snålt så motorn går för varm och kör motorn där det är smutsigt dvs låter motorn stå och "puttra" i ett flygplan på marken.

    Men om man vill vara lite extra noga så bör man alltid se till att motorn så fort som möjligt kommer upp i "arbetstemperatur"! Det innebär att motorn ska varvas och inte köras på tomggång och låga varv! Om man sedan har motorn sittande i bänk eller har den monterad i flygplanet spelar ingen roll. All justering av varvtalet ställs medhuvudnålen.

    När det sedan är dagt för första flygningen så ställer man bara motorn lite rikt (300-500v/m under maxvarv) och flyger...Det är viktigt här att man lyssnar på hur motorn låter ,speciellt i vertikala manövrer där motorn har svårare att suga soppa. Märker man här att motorn tvekar, att motorvarvet går ner så landa omedelbart och öppna huvudnålen litegrand.

    Som vanligt är bränslet viktigt. "rätt soppa" betyder ofta 5-10% nitro och 15-20% olja.

    Att använda "rätt" propeller är också viktigt liksom att inte köra med "för stor" tank placerad "för långt bort" från motorn.Likaså är "rätt " glödstift viktigt.

    Följer man dessa enkla råd kommer motorn alltid att fungerar bra.

    ex 1
    .40 tvåtaktsmotor
    Lämpligt glödstift: OS 8, Enya 3, Nova Rossi 4, Rossi 3-4 osv.

    Lämplig propeller: 10x6, 11x5, 11x6, 12x4, 12,25x3,75

    Lämplig tank: 8oz-10oz (240cc-300cc).


    ex 2
    .56 fyrtaktare

    Lämpligt glödstift OS F.

    Lämplig propeller: 12x6 , 13x5, 14x4.

    Lämplig tankstorlek: 8oz (240cc)
    Senast redigerat av jaka den 2008-12-03 klockan 19:34.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •