Reklam

 
Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 79

Ämne: Great Planes VS The World Models. Objekt: Extra 300S

  1. #1
    Lelles avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 357
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard Great Planes VS The World Models. Objekt: Extra 300S

    Nu har det hänt!! Tänka sig att jag har för första gången skaffat mej en ARF. Hade någon frågat mej för 5 år sedan så skulle jag nog troligen sagt nej, eftersom jag näst intill bara byggt modeller efter ritning eller byggsatser, men nu ska det i alla fall bli av. Fördelen med att bygga själv är att jag vet hur allt är fabricerat och råkar inte ut för några överraskningar, och så är det faktiskt väldigt inspirerande med att hitta på egna lösningar. Det negativa med att bygga byggsats/lösvirke är att det tar så avsevärt mycket längre tid att få modellen klar.

    Hursomhelst, nu har jag hämtat hem ”ARF-kartongen”, en riktigt stor en. Måtten på den är 140x60x30 cm så den gick inte in i Volvon, vare sig på längden eller tvären, så det fick bli skåpbil istället. Inuti kartongen den ligger en Great Planes ARF Extra 300S 1/4-skala, kopia av Patty Wagstaff´s 300S.

    Det här är som alla vet en ganska vanlig modell bland modellflygarna ute vid våra flygfält idag, så det är i egentlig mening ingen udda eller särskild ovanlig modell. Anledningen till att jag har valt att bygga en ARF är av flera skäl. Ett av dem är att jag på senare tid har fått problem med balsadamm och allergi av något slag, och så jag vet att dom flyger så himla bra, eftersom jag har haft en ”liten 300” (1700 mm) under många år och den flyger så enormt bra, och nu ville jag ha en 1/4-skala av den och en ny motor. Så tycker jag att modellen också ser riktigt läcker ut också. Det som skiljer sig lite på min modell mot andra är kanske det något annorlunda motorvalet.
    Motorn till den är en Saito 300T, (Oj, nu blev det mycke 300 )ett riktigt kraftpaket på 50 ccm. Lite ovanligt kan tyckas men jag tycker att en så stor modell ska 4-takta, helst då med flera cylindrar. För min egen del tycker jag att det låter helt fel att ha en 2-taktare i den modellen, men det är en högst personlig åsikt. Inget om ont bensinare, men det är bara inte min grej, inte just nu aif.

    Det blev också en annan orsak till att jag lägger ut bygget på RCFF:s sida. Jag var helt ovetandes om, och som uppdagades under hösten att Lars ”Thyger” Westin också bygger en Patty Wagstaff 300S men av fabrikat The World Models, och hans motorval är också en Saito 300T. Det var ju väldigt märkligt att vi satsat på samma modell och motor, så det ska bli väldigt intressant att se vilka skillnader som finns mellan dessa två modeller. Det är också tänkt att vi ska kunna visa upp dom samtidigt vid Södertälje MFD i Maj 2008! Kanske kan det bli 2 st i luften samtidigt, vem vet.

    Efter uppackning och examinering av alla delar kan jag konstatera att det ser väldigt bra ut. En rejäl omgång med strykjärnet behövs för att sträcka ut klädseln ordentligt. Några små repor i plankningen lyser igenom men det är väl kanske sånt som man får räkna med. Tror inte att det kommer att synas när väl filmen väl är utsträckt. Kineserna är väl inte lika varsamma med delarna som vi är. Dom hanterar säkert mängder av delar varje dag så det är klart att dom inte får samma känsla för dom som den enskilde modellflygaren.

    Till satsen följer mänger av tillbehör såsom linkar, stötstänger, och riktigt kraftiga roderok, skruvar i alla möjliga dimensioner och en 40-sidig byggbeskrivning och 2 stora dekalark. Det som verkligen imponerar är faktiskt den stora aluminiumspinner som följer med bygget. Det är faktiskt en riktigt godbit, och den glänser som ”sola i Karlstad”.
    Det enda negativa som jag hitintills sett är den glasfibermatta som är tänkt att man ska skära ut gångjärn av, det såg inte särskilt seriöst ut. Den kanske man kan använda till typ 40-trainer eller liknande men absolut inte till en 1/4–skalakärra som dessutom ska kunna tävla i IMAA. Nu tänker jag förvisso inte göra det (så duktig blir jag aldrig) men riktiga gångjärn kommer jag i alla fall att montera in. Dom medskickade håller säkert men det ser inte bra ut i mina ögon. Byggtiden är nog heller inte så lång, Great planes säger att den är c:a 16 timmar, men jag/vi kommer inte att hafsa fram några resultat utan det får ta den tid det tar.
    Det blir aif ingen provflygning förrän vårsolen visar sig.
    Nu börjar monteringen.

    Fortsättning följer.
















    /Lelle

  2. #2
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    2 555
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    ahhhh ser stiligt ut å vilken snygg motor synd å täcka över med kåpan ! fast modellen blir ju så mycket snyggare då .... hmm stor ... jag håller mig ännu! på ca 150 cm spännvidd å tycker det är stort ! mera bilder under bygget !!!
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  3. #3
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 150
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Grattis till en fin flygmaskin!
    Jag har en sådan GP wagstaff med en mvvs 45cc bensin!
    några saker kom jag att tänka på direkt
    Den har väldigt lätt för att bli baktung så använd endast ett servo till sidrodret och flytta fram det till cockpitt och annvänd vajer.
    Den fina spinnern måste balanseras jag fick slipa bort mer än 10 gram,
    ca 10 % av spinnervikten
    Jag bytte ochså ut gångjärnen, läste om flera som tappade sidrodret,

    /Christer

  4. #4
    Lelles avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 357
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Tack för dina synpunkter Christer.
    Redan när jag packade upp den så såg jag att gångjärnen måste bytas ut,
    vilket jag också gjort. Håller som bäst på med att montera dom i vingarna. Bilder kommer.

    När det gäller spinnern blir jag nyfiken. Hur balanserade du den? Propellerbalanserare eller något annat. Tar med tacksamhet emot dina synpunkter under det fortsatta bygget
    /Lelle

  5. #5
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 639
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Grattis till ditt nya flygetyg! O välkommen till ARF klubben!
    Gillar GP men som alla ARF:er så finns det svagheter o styrkor hos varje flygplan,nätet är en bra källa till detta men man ska läsa ALLT med kritiska ögon..En del har fått oförtjänt mycket stryk när de har blivit ihopsatta eller flygna på ett galet sätt (det är sällan man är tillräckligt självkritisk)men är man uppmärksam o lite erfaren så brukar man kunna sålla bort det oväsentliga..
    Din setup verkar strålande,ska bli kul o se vad du tycker om din första ARF!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  6. #6
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 150
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Har för mig att jag balanserade med en sådan balanserare som har två konor men att jag använde en längre centrumpinne,
    Här är en matnyttig länk, lite lång kanske men det mesta om patty står där
    http://www.rcuniverse.com/forum/m_10...tm.htm#1027454

    Christer

  7. #7
    tayghers avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    739
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Hej Lennart,
    Jag blev inspirerad av Dina snygga bilder på Extran direkt plockad ur lådan och tänkte att jag inte skall vara sämre..
    Nu har jag tyvärr inte alls lika stort hobbyrum och det fanns inte en chans att få plats med allt på ett bord för allmän beskådan. (Jag fick inte ta vardagsrumsbordet eller dubbelsängen i anspråk heller, konstigt nog.. )

    Det fick bli att fota merparten av innehållet i min låda på golvet i hobbyrummet. Lite svagt ljus gör att skärpan blev sådär. Insåg att jag inte skulle få plats med alla delar ändå (den är stor!) så jag plockade på fena/roder och stabbhalvor. Mycket för att inspirera mig själv att komma igång med bygget. Jag ser fram emot att få se lite tips på gångjärnsmontage, det följer med metallgångjärn som World Models tycker att man skall montera istället för mylarbitarna som tydligen varit standard från början. Säkert en bra idé!

    Ha det så kul i hobbyrummet!




    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  8. #8
    Lelles avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 357
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Hej Lars.
    Vad kul att du också har kommit igång. Jag har ju sett din motorkåpa så jag vet vilken fin modell du köpt in dej på.
    Jag har precis fått in gångjärnen i den första vingen, så här kommer min rapport och lite bilder.

    Montera gångjärn i vingarna.

    Nu är det dags att montera in gångjärnen i vingarna. Som jag skrev i förra inlägget så valde jag att byta ut det medföljande glasfiberarket mot ”vanliga” gångjärn. Jag har valt att sätt dit Kavans stora. Har använt dom tidigare så jag vet att dom funkar bra.
    Dags att ta fram verktygen och förstora hålen så att dom nya passar. Nu kom första överraskningen! Blocket eller möjligen listen som gångjärnen ska sitta monterade i är endast 12 mm grov!! så det blev hål rakt igenom när jag stack in verktyget. Det var väl iof ingen större katastrof men det kunde väl ha varit lite grövre. Nu räknar väl Kineserna inte med att kunderna ska byta ut dom medskickade glasfiberremsorna så därför är väl listen inte grövre. Det jag får göra är att borra ett par extra hål i gångjärnet för att få in mera lim, och så kapade jag av dom till 15 mm.

    Nu var det bara att fortsätta med dom andra 9 urfasningarna. Jo det är 5 st gångjärn i vingen så det håller nog gott & väl. Jag har också alltid limmat mina gångjärn med Epoxy och tänker göra det den här gången också, och då använder jag 24-timmars eftersom jag då får väldigt lång monterings- och justeringstid. Det är gott & väl över 1 timma innan det börjar att hända något med epoxyn.

    Alla har vi väl förbannat oss själva när man da´n efter att ha limmat något roder upptäcker att också gångjärnen är fastlimmade. Det blir ett evinnerligt skrapande med hobbykniven för att få loss dom. Visst känns det här igen för en del av oss.

    Jag har ett litet knep som jag brukar använda mej av för att motverka fastlimmade gångjärn. Eftersom jag inte vill att axeln ska bli fastlimmad så brukar jag olja in den, och det gör jag med vanlig trögflytande olja. Jag använder en liten pensel och för på oljan med, då är det lätt att det inte blir för mycket. Det går bra att använda symaskinolja också bra men jag tycker att den är lite för tunn och rinner lätt ut på limytorna, och då tar inte limmet, och det är där vi har själva poängen. Inoljade ytor går ej att limma, epoxin tar helt enkelt inte där.
    När det är klart klipper jag till en bit maskeringstape, lika bred som gångjärnen och sticker ner den c:a 2 mm i urfasningen. En på var sida om urfasningen. Tejpen får sitta hela tiden som jag limmar.

    Jag brukar normalt använda en limspruta för att föra in lim i urfasningen, då får jag bättre kontroll på hur mycket som jag trycker in.
    Blandningen av limmet gör jag då direkt i sprutan. Så trycker jag in lite lim i urfasningen, och skjuter in gångjärnet. När gångjärnet nästan sitter på plats och har 2-3 mm kvar att skjuta in, tar jag bort maskeringstapen. Det ev lim som finns där följer nu med maskeringstapen upp och det finns sällan något lim kvar där axeln ska sitta. Finns det något kvar så ordnar oljan den saken. Garanterat att gångjärnen fungerar när det torkat.
    Så återstår bara att göra ren sprutan med t-sprit. Jag drar en ståltråd genom pipen flera gånger så att den blir riktigt ren. Så är den klar att använda igen. Nu är det bara att fortsätta med nästa vinge.

    Fortsättning följer







    På med strykjärnet.



    Glasfibermattan och Kavans gångjärn.

    Ett gångjärn på plats, 4 kvar.

    Alla 5 på plats.

    Modifiering gångjärn.

    Urfasning

    Preparering urfasning.

    Limsprutan.



    Fyllning lim.

    Fyllning håligheter i gångjärnet

    Första vingen klar.
    /Lelle

  9. #9
    tayghers avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    739
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Tjusigt, Lennart! Tack för tipset. Jag har använt olja tidigare när jag limmat pinn-gångjärn så det hade jag koll på. Smart att tejpa så att det inte hamnar epoxy överallt runt gångjärnen, den idén snor jag rakt av! 8)

    Att blanda limmet i en spruta verkar också smidigt men jag kommer att använda 30min epoxy så det blir nog att peta in lim så gott det går i spåren med tunn pianotråd eller dylikt. Planen är att rugga upp ytan på metall-gångjärnen lite och sedan stryka på ett väldigt tunnt lager lim på dem bara så det finns lite i håligheterna innan jag skjuter in dem i spåren.

    Återkommer med mer bilder när jag har kommit lite längre med bygget.
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  10. #10
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 639
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Ahh! Tackar för bilderna! Säger mer än tusen ord,mycket bra förklarat..
    Hoppas på mera av den varan!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  11. #11
    Lelles avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 357
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Bokis.
    Jodå, det kommer mera. Har just gjort färdig den andra vinghalvan, så nu ska jag nog börja med stabbe & fena. Det kommer bilder & kommentarer i nästa vecka.

    Lars.
    Tror att du skulle behöva använda en långsammare lim. 30-minuters börjar som du vet att redan bli segt efter 7-8 minuter. Hinner du då?.
    Hasta inte, det tar längre tid än du tror att fylla i alla håligheter i gångjärnen.

    Ha dé
    /Lelle

  12. #12
    Lelles avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 357
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Montering vingar.

    I förra inlägget så nämnde jag att det var fena & stabbe som skulle monteras i nästa steg. Nu blir det inte så, därför att vingarna måste sitta på plats först så att jag har något att mäta stabben mot.

    Det första som ska göras är att limma dit dom 4 anti-rotationsstyrningarna i vinghalvorna. Dom är tillverkade av nylon och ska epoxylimmas. Nu vet jag att det är lite lurigt att limma nylon så jag tänkte först att ta vanlig rödbok istället. När jag kikat lite närmare på dom så såg jag att det fanns urfasningar i styrningen och då var det ju inga problem längre med limningen.

    ( Dom gröna handskarna som syns på en av bilderna är sk ”Nitrilgummihandskar” som Anders Hörding från STF rekommenderade när vi modellbyggare jobbar med epoxy. Läs gärna hans kommentar på min fråga till STF under tråden ”Allmänt & Tips/Balsadamm”, om du redan inte har läst den.
    Jag var till arbetarboden i måndags och köpte en hel kartong, 100 par, så nu ska det väl räcka för lång tid framöver. )


    Så fram med vingarna och passa in styrningarna, men här blev det stopp. Dom förborrade hålen var bara 7 mm och styrningen var 8 mm! Det var bara att ta fram en 8 mm borr och borra upp hålen för hand. Så var det bara att fylla hålen och urfasningarna med lim och låta torka innan nästa moment tar vid.
    Jag limmade båda vinghalvor samtidigt.

    Nu ska vingen passas in i antirotationshålen på kroppssidorna. Här har jag förberett kroppen med att skära ut öppningarna för servosladdar, vingsfastsättning och vingstyrningarna.
    Först nu så skjuter jag in aluminiunröret genom kroppen, och sedan skall vingen i sin tur skall skjutas in i röret.
    Här blev det stopp igen. Inte f*n passade styrningarna här heller. Det kan tyckas ganska märkligt att Kineserna inte kan förborra så att hålen stämmer med styrningarna, det borde väl inte vara så svårt! Det blev till att ta fram dremeln igen tills dom passade.

    Nu gör jag min andra upptäckt på felaktigheter. När jag mäter vingen med min vinkelmätare så är den högra vinghalvan –3/4° i förhållande till den vänstra vinghalvan. Nu kanske det inte har så där jättestor betydelse för min egen del men för en duktig teknikflygare så skulle det nog märkas. Förbannat dåligt!!! Jag ska påpeka det här för GP, och se vad jag får för svar, om jag får något.
    Nu var det bara att fila ut rätt vinkel på den högra kroppssidan och sedan limma in två nya styrningar på insidan av kroppen. Egentligen ingen katastrof eftersom tapparna sticker in så pass mycket att dom greppar den nya styrningen. Jag limmade också in extra styrningar på den vänstra vinghalvan.

    Nu ska, om allt fungerar även dom medföljande vingbultarna passa. Tror ni att dom passade? Rätt gissat! Naturligtvis inte, det blev lite modifiering i hålen även här, men till slut så passade dom. Nu tänker jag faktiskt byta ut nylonskruvarna mot insex-bultar eftersom det blir ganska trångt att skruva fast vingarna med en vanlig skruvmejsel då nylonbultarna har spår för spårskruvmejsel. Lättare ned en insex-nyckel som dessutom är vinklad 90°.

    OK, nu är vingarna klara.

    Christer. Hade du dålig passform på din GP Wagstaff Extra också?


    Tips.
    På bilderna ser ni den anfallsvinkelmätare som jag använder. Den är hemgjord och jag har haft den väldigt länge och fungerar alldeles utmärkt, och den är dessutom busenkel att göra och kostar i princip ingenting. Jag har gjort den av spillbitar som jag hade i skräplådan. Tror att man kan fabricera den på 10 minuter. Det finns ingen anledning att köpa dyra mätare med ”fina namnet” för 5-600 för den här fungerar precis lika bra och med samma teknik, Newtons lag.
    Om det är någon som vill se hur den är tillverkad, så låt mej veta,(skicka PM) då kan jag lägga några förklarande bilder, eller e-maila direkt till dej som vill se.

    Jag använder också en expander av en gammal minitving när jag limmar invändigt och i trånga utrymmen för att kunna spänna fast den del som ska limmas fast. Tänk bara på att om ni gör på samma sätt som jag att ni inte spänner för hårt, för man får en ohyggligt stor kraft och kan lätt spräcka upp limningar i en kropp.


    Fortsättning följer.




    Alla bultar & styrningar.




    Här ska styrningen sitta.


    Styrningen i närbild.


    Fram med borr & Dremel.


    Dags att limma.


    Kroppen färdig för montering av vinge.


    In med aluminiumröret.


    Färdig och inpassad.


    Vinkelmätning av vänstra vinghalvan. 0°.


    Vinkelmätning höger vinghalva. -3/4°.


    Tillverka nya styrningar.


    Förstärk kanten med CA-lim


    Styrningen inpassad.


    Olja in tappen.


    Fixerad & spänd. Tappen måste sitta i under hela härdningen annas glider den ur läge!




    Här var det trångt.

    Kommer mera i nästa rapport.

    Ha dé
    /Lelle

  13. #13
    tayghers avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    739
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Hej Lennart!

    Vilket oflyt med Din modell, trist när grejorna inte passar som de ska.
    Jag plockade ihop min kärra direkt när jag fick hem den för att se hur det skulle bli och alla styrpinnar på ving- och stabbhalvor passade fint.

    Det är inte lika komplex montering av vingarna på min kärra, enbart ett stort alurör och en styrpinne där bak på varja vinghalva som trycks in i en mässingsbussning i kroppen. Vinghalvorna säkras med M3-skruv som skruvas genom vingen in i aluröret (längst ut) på varje vinghalva. Återstår att se om allt sitter kvar sedan när man drar på med Saito 300:an.. 8)

    Tur att Du är så grym på att bygga, Du löser ju alla ev. problem busenkelt! Härliga byggbilder och värdefulla byggtips!
    Jag har inte gjort mer med min kärra, har lite hektiskt på jobbet så här i slutet av året. Härligt nog blir det 12 dagar ledigt i jul, då skall det bli bygga av!

    Vi hörs!
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  14. #14
    Lelles avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 357
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Hej Lars.
    Jag ska med spänning vänta på dina bilder från ditt bygge. Vet att det kan vara trist med mycket jobb, men det finns ju en ljusning i det också.
    Du får ju mera peng till din hobby att sätta sprätt på, eller hur.

    Ha dé
    /Lelle

  15. #15
    mdss avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Inlägg
    520
    Jobb
    Verktygsmakare + Egenföretagare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Hej lelle vilken vinkel mäter du med den hemgjorda vinkelmätaren.
    mvh m
    /Mathias
    -----------------------------------
    rpm x pitch x 0.0254 x 3,6/60=km/h
    -----------------------------------
    JR DS 8711 will turn your rudder into a weapon!

  16. #16
    Lelles avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 357
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Hej MDS.
    Jag mäter stabbe & vingar. Ej heliblad!

    Vill du ha den så skicka din e.mailadress till mej på PM.
    /Lelle

  17. #17
    Lelles avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 357
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Montering stabbe.

    Det här ska inte vara några större svårigheter. Nu var ju vingarna färdiga vilket behövdes för att kunna kryssmäta stabben mot dom. Det första jag fick göra var att skala av klädseln så att jag kom ner till balsaplankningen så att det fanns något att limma emot. (Ni kommer väl kanske ihåg olyckan där man hade limmat en stabbe efter att ha målat den! Då var det bara färgen som var ”limmet”. Den lossnade såklart, ruggigt när okunningheten får råda!)
    Nu tyckte jag nog att limytan var lite väl liten så jag limmade in 3 st tvärgående lister i underkant för att på så vis öka den. Kroppssidorna var dock 4mm på varje sida så det håller säkert men eftersom det inte blir en helt tät fog så gjorde jag den här förstärkningen.

    Jag kan nog också tycka att konstruktionen var lite knepig. Inte så att det var något fel i utförandet, utan sättet på att limma fast den. Inpassningen var ju inte sådär alldeles 100, så blev det ju ett mindre glapp i infästningen. Jag brukar, när jag bygger mina egna ”pinnabyggen” alltid kunna limma stabben i underkant först för att sedan bygga fenan på den redan fastlimmade stabben. Då blir det blir en alldeles tät och stark fog. GP borde ha gjort den här monteringen redan på fabriken, eftersom stabben ändå består av 3 delar.
    Jag vet att på andra ARF-modeller så behöver man bara skruva ihop stabbhalvorna och behöver överhuvudtaget inte göra några limningar. Infästningen är redan föredömligt gjord på fabrik.

    Kryssmätningen är ett kapitel för sig. Det här måste vara helt klart innan jag ger mej på att limma stabben. Att kryssmäta stabben i förhållande till kroppen stöter ju inte på några egentliga svårigheter. Tryck fast en kraftig byggnål i centrum på kroppen och så långt fram som det bara är möjligt. Ta fram måttbandet och mät från byggnålen till stabbens utsida. Det här måttet måste vara absolut lika på båda sidor, då är den OK.

    Att mäta in stabbens horisontallinje kan vara lite knepigare. Det behövs ju på den här modellen eftersom byggaren själv får göra stabbinfästningen.
    I instruktionen står det att byggaren ska ställa sig en bit bakom flygplanet och flukta in linjen mot vingen. Det här är kan ju bli väldigt fel för dom som inte har så bra syn, eller den som ev kan ha brytningsfel. Så med min halvdåliga syn så använder jag mej av en egen teknik.

    Jag tar en björntråd och fäster den på vingens översida, c:a 3cm in på vingen (lika på båda sidor) Sen riggar jag upp flygplanet så att jag kan fästa en regel, typ 2”x2” eller likn som jag förankrar ordentligt, c:a ½ - 1 meter bakom kroppen. Nu fäster jag tråden i en ögla på regeln och tillbaka till andra vinghalvan. Nu justerar jag flygplanet så att trådarna går c:a 1-2 cm in över stabben, mätt från ytterkant, sedan höjer jag planet så att avståndet från stabbens översida till tråden är ca 5-10 mm. När det är lika på båda sidor så har du en perfekt stabbe i förhållande till vingen. OBS tråden måsta vara ordentligt sträckt.
    Ni som har modeller med färdigbyggd stabbinfästning slipper ju det här.


    När alla mått stämmer så är det då äntligen dags att limma. Nu gäller det att få på lim på alla limytor och sedan skjuta in stabben. Det här är lite knepigt eftersom limstängarna gärna följer med ut på andra sidan.
    När stabben är på plats så gäller det att föra på mera lim på båda sidor genom att skjuta den i sidled, och sedan tillbaka. Ta bort överflödigt lim med t-sprit.

    Nu ska du åter igen mäta in stabben, både kryss- och horisontallinje. Flygplanet är ju redan i rätt läge så här behövs endast några små justeringar för att få stabben i rätt läge igen. När alla mätningar är klara så låter jag modellen stå. JAG RÖR DEN INTE! Limmet härdar på c:a 12 timmar men får full styrka först efter 24 timmar.
    Jag använder ett 24-timmars epoxylim för det behövs lite tid att få allt rätt. Det blir heller aldrig stressigt med ett så långsamt lim, eftersom jag har så god tid på mej innan limmet börjar att härda.

    Den här mättekniken som jag redogjorde för är kanske lite svårt att förstå utan ritning, så därför har jag ritat upp den med några enkla skisser i slutet på bildserien så ser ni hur det ska vara. Fråga gärna annars.

    Nu finns det ju naturligtvis flera sätt att mäta in horisontallinjen. Ett annat sätt är om du har du ett rum med lite möbler, då kan du alltid göra den på golvet. Nu tycker jag dock att det är lättare när jag får jobba i normal bordshöjd.

    Hur jag monterar gångjärn har jag redan visat i ett annat inlägg, så det hoppar jag över.


    Nu börjar det roliga med motor- och servomontering. Få se nu när jag hinner att bli klar med nästa inlägg. Kanske kommer den inte förrän i januari, för nu börjar julstöket.
    Då har förhoppningsvis Lars Westin också kommit igång med sitt bygge. Vet att det kommer att bli flera intressanta inlägg från Tranås. Då kanske den här tråden får göra skäl för sitt namn. ”Great Planes VS The World Models”.
    Det är meningen att vi i slutänden ska jämföra dessa två ARF-modeller. Ska bli spännande att se för- och nackdelar.







    Stabbens 3 delar


    Förstärkningen


    Märkning för borttagning av klädsel


    Klädseln bortskuren.


    Kryssmätningen


    Mitt kryssmätningsmått 124,3


    Efter limning



    Klart


    Skiss horisontalmätning


    Skiss horisontalmätning


    GOD JUL PÅ ER ALLA
    /Lelle

  18. #18
    colssons avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    Fantastiskt fin kärra! Motorn är ju en läckerbit!!
    / Christian Olsson

  19. #19
    flygaren_93s avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Inlägg
    427
    Jobb
    utbytesstudent i Nya Zeeland i ett år
    Klubb
    vallentunamodellflygklubb

    Standard

    Med så fin byggdagbok tar det väl lika lång tid att bygga som det tar med att ta blider och skirva inlägg.

    Skulle vilja bygg något stort och fint plan nu.

    Alex
    __________________________

    Modellflygare sedan 2003

  20. #20
    tayghers avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    739
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Ser mycket bra ut, Lennart! PDT_Armataz_02_02
    Nyttigt att se alla fina byggtips från en som byggt en hel del..
    Det finns detaljer som skiljer sig åt på våra ARF:er rent konstruktionsmässigt, det kommer Du att se när jag kommer igång med mitt bygge inom kort.

    Vi hörs!
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

Liknande ämnen

  1. Great planes
    Av Tobbepostis i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-08-20, 19:18
  2. Great Planes PT-60, Bygglogg
    Av xulund i forum Byggdagboken
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-09-07, 11:17
  3. Great Planes Dazzler
    Av Glawe i forum Byggdagboken
    Svar: 50
    Senaste inlägg: 2009-07-01, 08:04
  4. great planes yak 54
    Av mikael 54 i forum Bensinmodeller
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-04-12, 21:59
  5. Extra 300 L 60 The world models
    Av fredrikvikstrom i forum Metanolmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-02-02, 19:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •