Reklam

 
Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 79

Ämne: Great Planes VS The World Models. Objekt: Extra 300S

  1. #21
    Lelles avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 355
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av flygaren_93
    Med så fin byggdagbok tar det väl lika lång tid att bygga som det tar med att ta blider och skirva inlägg.

    Skulle vilja bygg något stort och fint plan nu.

    Alex
    Hej Flygaren.
    Nejdå, det tar inte så lång tid att författa det här. Jag har bara lite "skrivklåda" ibland.
    Om jag inte har fel så blir det nog en del långa inlägg från Tranås också, eller hur Lars.
    /Lelle

  2. #22
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    2 555
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    1! en riktigt fin kärra ... å sliga byggbilder
    2! den absolut bäst bygg tråden jag följt sedan jag började titta in här ! följer med till slutet !
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  3. #23
    Lelles avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 355
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Kenneth67 !
    Det är alltid uppmuntrande att få trevliga inlägg på ett bygge. Nu är det här egentligen ett ganska lätt bygge eftersom allt är ”färdigt”.

    Det här är ju min första ARF och då vill jag granska den så kritiskt som möjligt, ta mycket bilder och skriva hur jag gjort, samt att dela med mej av mina erfarenheter och ge lite byggtips som jag lärt mej genom åren. Kanske finns det någon som funderar på att skaffa en liknande modell och då kan förhoppningsvis den här byggtråden vara en hjälp på vägen.
    Nu måste jag trots allt lägga undan den ett tag eftersom julen står för dörren med allt vad det innebär. Bygget fortsätter efter jul med mera text & bilder.

    En helt annan grej. Som ni sett så är texten väldigt bred. Jag har idag fått besked från Glawe att det fn inget är man kan göra något åt. Vi får finna oss i att läsa på tvären. Kanske det kan bli ändring på det så småningom, så håll ut.

    GOD JUL
    /Lelle

  4. #24
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    2 555
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    det är toppen att någon "desikerar" en arf då det tydligen behöver förstärkas å limmas om på diverse ställen! å helt kul iaf å följa en så djupgående byggtråd !
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  5. #25
    Lelles avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 355
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Motormontering.
    Sådär ja, nu är jul för den här gången, och vi har ett nytt år om några timmar. Dags att fortsätta med bygget.
    Jag läste med förskräckelse Bosse Gårdstads artikel om dåligt hopsatta ARF:er, där flera av er har kommenterat den av egna upplevda erfarenheter med avbrutna vingar & stabbar. Det är inte utan att man blir lite betänksam om kvliteérna på vissa ARF:er. Jag har också försökt att se om det finns några liknande brister i mina infästningar men det är inte lätt att se under klädseln, så det är bara att hoppas att det sitter fast. Jag fick ju också rådet från Bokis, bland dom första inläggen, att jag skulle bygga den med kritiska ögon. Det har jag också försökt att göra.

    Nu var det iaf dags att börja med motormonteringen. Det första jag ska göra enl. instruktionen var att förstärka motorspantet. Det skulle ske med att först borra 3 st 3,2mm (popnitsborr) hål på ovan- och undersida av spantet och sedan 2 st på höger och väster sida. I borrhålen skulle sedan den medföljande rundstaven kapas till 10 st 16 mm långa pluggar som limmades in som förstärkning. Det här blir riktigt starkt. Jag har använt mej av metoden många gånger tidigare.

    Det här med att borra rakt i motorspantet som bra var 6mm, kan vara lite klurigt. Ni vet att det är ganska lätt att borra snett med en handborrmaskin, dremel eller skruvdragare som jag använder, och det är himla lätt gjort att man får se borren komma ut i sidan. Jag använder mej här av en enkel metod för att lösa det.
    Jag gjorde en borrmall med dom mått som gällde för att borra i spantet. c/c 3mm och c/c 19mm mellan borrhålen. Tog en liten trälist 21x34mm och gjorde borrningarna i pelarborrmaskinen och fick på så sätt en rak borrning. Skruvade fast en liten plywoodbit från skräplådan och vips så har jag en perfekt borrmall. Bara att sätta an mallen mot motorspantet sätta in borren i styrningen och borra. Det här blir faktiskt rakt och ingen borr som kommer ut i sidan, och dessutom väldigt enkel att göra.

    Nästa moment var att göra en mall för motorn. Måtten finns angivna i motorinstruktionen. Tyvärr fanns det inte någon mall i naturlig skala medskickad så det blev till att göra en. Nu var det inte det så märkvärdigt, jag använde bara ett grovt papper som mall.
    Motorriktningen var ju redan gjord från fabrik så det behövde jag inte bry mej om. Det här hade jag inte riktigt kläm på, men jag fick hjälp av er via frågespalten. (Tack för tipset till alla som svarade.) En liten detalj som var kanon att använda var att kryssmärket på spantet var gjord så att om jag provade in motorn mitt i krysset, så kom den att vara rätt i centrum på motorkåpan. Fiffigt. Kanske är det så på andra ARF:er också.
    Så när första inprovningen var klar så var det bara att borra och sedan sätta in dom medföljande islagsmuttrarna. Jag satte lite lim på dom först.

    Nu börjar det se riktigt skapligt ut. Provade in motorn, och den satt perfekt. Skruvade på avgasrören av flexslang i metall och kunde konstatera att det inte fanns någonstans att fästa avgasfästet. Bara ett göra ett nytt. Ni kan se på bilderna hur jag gjorde.
    Ett litet tips: Om du ska limma något, i det här fallet listen för avgasfästet, och det inte finns något att spänna emot med tex en tving eller mothåll så brukar jag borra några hål i det som ska fästas, limma och skruva fast under limningen. När limmet torkat så borrar jag nya hål och limmar in en plugg av rundstav, precis som jag gjorde på motorspantet och även sedermera på fästena till motorkåpan.

    Nu ska linken till trotteln monteras. Kunde se att det skulle bli en alldeles för stor brytning, c:a 45°, mellan främre spantet och trottelarmen för att det skulle bli riktigt bra. Nu hade det nog funkat ändå men jag gjorde iaf en avväxling och slapp dom extra krökarna på linksången. Anledningen till att det blir så här är att förgasaren sitter nästan mitt i centrum på baklocket och så kommer dessutom tanken och tar utrymme alldeles bakom. Ni kan se på bilderna hur jag gjort, och det här tekniken har jag använt mej av tidigare och vet att det funkar. Det är ju heller inga stora krafter som överförs och det blir dessutom relativt raka överföringar.

    Nu ska den medföljande tanken göras i ordning för montage. Till tanken (c:a 0,7 lit) följer en monteringssats av rör och klunk. Nu är det nog så att min kamrat Saito 300T är en ganska törstig kompis, så att det behövs en ganska stor invändig slangarea för att den inte ska storkna av ”soppatorsk” vid fullgas. Klunken var borrad med endast l.8mm så den borrade jag upp till 3mmm. Dom medföljande rören åkte ner i skrotlådan för dom hade också ett inv mått på l.8 mm. Dom gick heller inte att göra krökar med bibehållen invändig area. Monterade in mässingsrör med inv diameter på 3 mm till förgasaren och 2mm för avgastryck och påfyllning så nu ska nog min vän få tillräckigt att dricka.

    Några av bilderna är tyvärr lite suddiga och det beror på att jag hade ställt in kameran felaktigt. Ni får ha överseende med det.

    Nästa inlägg handlar om montering av motorkåpan.

    Ha dé



    Borrmall för pluggarna.


    Här har jag lagt an mallen. Bara att borra


    Pluggarna limmade.


    Pluggarna nerslipare


    Borrmall för motorn.


    Borrat & klart. islagsmuttrarna på plats.


    Brickorna på plats.


    Motorn på plats.




    Avgaspiporna.


    Avgasfästet.


    Här ska fästet sitta.


    Bock för avgasfäste med pluggar inlimmade.


    Pluggarna nerslipade.


    Så här blev det.


    Fäste för gaslinkage.


    Gaslinkaget.


    Så här ser det ut på insidan av motorspantet.


    Linkaget på plats.


    Fästet för linkage sett från utsidan av motorspantet.


    Så var det klart.
    /Lelle

  6. #26
    Lelles avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 355
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Fortsättning med motorkåpan till GP EXTRA 300S.



    Nu ska motorkåpan passas in. Det som först måste göras är att limma fast dom 5
    medföljande (som sedermera skulle bli 7) små träklossar som skulle fungera som
    säte för skruvarna som ska hålla kåpan på plats. Innan jag limmade fast klossarna
    så slipade jag bort skyddsfärgen på spantet där klossarna skulle limmas fast, för
    att få en trären yta att limma mot. Det var svårt att avgöra om det var epoxy eller
    någon annan typ av bränsleskyddsfärg men bortslipat blev det. (Oftast brukar jag
    passa in kåpor och skruva dom direkt i motorspantet. Nu var brandväggen bara 4 mm
    så det tyckte jag var lite för tunt för att kunna sikta rätt på så det fick bli
    GP:s egen konstruktion.
    Borrade först 2 st hål i varje kloss innan jag passade in dom mot motorspantet. Så
    var det bara att limma och skruva fast klossarna.


    När limmet härdat så skruvade jag ut skruvarna som höll klossarna på plats och
    borrade jag upp hålen ytterligare till 3,2 mm och limmade in pluggar i hålen.


    Slipade sedan bort överskottet på pluggarna. Det här blir superstarkt vilket kan
    behövas för det blir säkert lite vibrationer på spantet som ev skulle kunna få
    klossarna att lossna annars.


    Nu ska klossarna borras med 2mm hål för skruvarna som ska hålla kåpan.





    Efter att det är gjort så klippte jag ut 5 st pappersremsor och tejpade fast dom på
    kroppen bakom kåpan och den andra änden direkt över klossarnas hål, märkte upp
    remsorna där hålen var borrade. (Det gamla vanliga sättet).


    Jag var noga med att remsorna inte glider så jag tejpade varje remsa på två
    ställen.


    Enl instruktionen så ska det finnas ett mellanrum på 3mm mellan medbringaren på
    motorn och kåpan. Jag sågade ut en 3 mm balsaring som var lika stor som
    medbringaren, sedan satte jag fast den med dubbelhäftande tape.


    Innanför motorkåpan yxade jag till två st små träbitar som passade bakom
    luftintagen så att jag kunde dra fast medbringaren med två små mintvingar så att
    luftintagen inte skulle skadas. Så var det bara att trä på medbringare och kåpa på
    motoraxeln och dra fast den lite löst. Nu var kåpan centrerad.


    Bara att vika ut pappersremsorna över kåpan och borra genom märkningarna. Har jag
    märkt rätt så hamnar borren direkt i det förborrade hålet i klossen. Nu är det
    bara att ta bort kåpan och skuva in skruvarna och ut med dom igen. Förstärkte sedan
    skruvhålen med ca-lim. Märkte också ut hål till förlängningen för bränslenålen och
    choke.


    Nu skulle urtaget för avgasrören passas in. Bara att göra på samma sätt som hålen
    till klossarna. Klippa ut en större pappremsa och prova in avgasrören och måtta av
    på kåpan.


    På med halvmasken och gå ut utanför garaget och slipa upp det markerade urtaget
    med demeln. Viktig att ha på andningsskydd när man slipar epoxi & glasfiber, det är
    inte så hälsosamt att få in i lungorna. När det var klart så gjorde jag dom två
    kvarvarande klossarna till kåpan. Jag ville att det skulle bli så stadigt som
    möjligt där urtagen gjordes. En annan sak som jag lärt mej är att alltid göra
    rundade hörn. Gör man hörnen vinkelräta kan dom lätt spricka upp av vibrationer.


    Inpassning utan motor.


    Nu är både motor och avgasrör på plats samt även dom 2 extra klossarna.


    Sedd från sidan. Avgasrören sticker ut undertill.


    Efter att detta var klart så limmade jag igen alla hål i motorspantet. Jag vill ju
    inte få in olja och metanolstänk i radioutrymmet.


    Jag limmade alla sidor med 2mm balsa utom den överersta. Den skruvade jag fast med
    2mm plywood ifall att jag skulle behöva komma in i utrymmet utan att bryta sönder
    någon sida.
    Jag har sett på andra inlägg här på forumet att det finns stora öppningar på andra
    ARF:er också. Hur gör ni, limmar ni igen dom eller låter ni dom vara öppna ??

    Det som nu återstår är att bränsleskydda alltsamman igen. Jag använder med av en
    gammal metod av vanligt golvlack för furugolv. Den står emot både metanol och
    nitro. Ett annat sätt är att blanda till en sats epoxy och sedan späda ut den med
    t-sprit så att den får en tunnare konsistens, och sedan är det bara att pensla på.


    Nu är det bara propellern som saknas. Ser rätt bra ut tycker jag.

    Klart.

    Nästa inlägg monterar jag landningställ och hjulkåpor.


    Ha dé
    /Lelle

  7. #27

    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    412
    Jobb
    studerande
    Klubb
    Marks modellflygklubb

    Standard

    hej!

    Jäklar vad fin modell och bra förklaringar på alla moment.

    Kul med metanolmotor i den också. Gissar på att det kommer bli rätt gött ljud från denna 8)
    Mvh David!
    ---------------
    Sebart katana S50 E | Above all yak 54 120 cm | Fliton edge 540 freestyle | Free Air Blitz EPP | Kyosho Calmato sports | Kyosho Concept SRK

  8. #28
    Lelles avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 355
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Hej David.

    Kul att du gillar bygget. Jodå det är gött ljud i motorn och det är riktigt bra drag
    i den så det kommer nog att räcka till. Skulle tro att den gör vertikalen på ¾ gas

    Anledningen till att jag skriver så ingående om bygget är att det är min första ARF,
    (du kanske har läst hela tråden) och jag ville granska den så ingående som möjligt,
    och det kan ju tänkas att det finns någon modellflygare som funderar på att skaffa en
    ARF och då kanske det här bygget kan vara en hjälp på vägen för att visa vad man kan
    förvänta sig. Nu ska i rimlighetens namn erkännas att det kan skilja ganska mycket
    mellan olika fabrikanter.

    Ha dé
    /Lelle

  9. #29
    tayghers avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    739
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Hej Lennart,

    Nu har jag äntligen kommit igång, första skevrodret är limmat!
    Som jag kanske berättade innan har TWM haft vänligheten att skicka med riktiga gångjärn i metall och poängterar i beskrivningen att man skall byta ut CA-gångjärnen mot dessa. Jag hör vad de säger..

    Började med höger skevroder, karvade ur uttagen något för att försänka de lite kralligare gångjärnen. Utan detta blir luftspalten mellan roderyta och vinge alldeles för stor. Sedan ruggar jag upp ytan på gångjärnen med ett lite grövre sandpapper för att limmet skall bita bättre.



    Gjorde en mycket enkel hållare till roderytan genom att skära ett spår i en frigolitskiva. På så sätt blev det lättare att peta i 30-min epoxi med hjälp av en knappnål. Smetade i lite epoxi i hålen längst ut på gångjärnen innan jag stoppade dem på plats.



    Satte dit en tejpbit på varje sida av varje gångjärn för säkerhets skull, över den del av axeln som sticker ut. På så sätt kan inte gångjärnet lyfta sig ur läge ifall det vinklar ner sig innan epoxin stelnar.



    Kapade sedan upp ett större spår i frigoliten så att vingen också kunde stå för sig själv. Skar försiktigt bort lite klädsel kring uttagen till gångjärnen som även vidgades lite med samma specialverktyg som visades tidigare i tråden. Petade i 30-min epoxi med knappnål igen och sedan monterades skevrodret. Använde lite tejp för att hålla allt på plats under härdningstiden.



    Vid kontroll dagen efter går gångjärnen lätt och verkar sitta fast ordentligt. Skall nu fortsätta på samma sätt med andra vingen följt av stabbarna/höjdrodren och fena/sidoroder.

    Nästa inlägg blir landställsinstallationen. TWM har lite fler glasfiberkåpor jämfört med GP, återstår att se om jag får dit dem som tänkt..

    Vi hörs!
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  10. #30
    Lelles avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 355
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Hej Lars.

    Vad kul att du kommit igång med bygget nu. OK, jag visste ju att det skulle dra ut på tiden lite
    innan du kom igång, men det här ser ju jättebra ut.
    Gånggärnen är ju en klass för sig (metall), istället för det skräp som dom levererade till min
    300. Ser också att du hittat på egna lösningar för att ”hålla” gånggärnen på plats när du fyller
    dom med epoxy. Enkla lösningar är oftast dom bästa. Så för mej också, jag hittar ofta egna
    lösningar under byggets gång.

    Väntar på ditt nästa inlägg. Mitt sista kommer också snart för nu är det bara små detaljer kvar.


    Ha dé
    /Lelle

  11. #31
    tayghers avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    739
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Hej igen,

    Skickar in ett litet inlägg i samband med att alla gångjärn är färdiga. Inspirationen är tillbaka på allvar, så jag jobbar med modellen varje kväll för säkerhets skull. Man vet ju aldrig hur länge det håller i sig.. ops:



    Det är smidigt att jobba med 2-meters akrobater ibland!! Genom att ställa modellen på nosen fick jag en alldeles utmärkt arbetsställning när jag monterade sidorodret.



    Eftersom jag har begränsat utrymme i hobbyrummet väljer jag att låta stabbarna förbli borttagbara. (Även om det skulle kännas tryggare att limma dem..) Kul att det är så lätt att plocka ihop delarna så man ser hur det kommer att se ut när det är färdigt.

    Imorgon räknar jag med att lägga upp bilder på landställsinstallationen.

    Vi hörs!
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  12. #32
    tayghers avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    739
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Flitens lampa lyste även i går kväll.
    Nu står Extran på egna ben, så att säga. Klubbkompisen Stefan kom på besök och kom med värdefulla tips och råd. Han är en riktig modellbyggare till skillnad från mig som i bästa fall kan kalla mig ARF-montör.



    Efter lite pill och lätt nervöst precisionsborrande sitter första hjulet inklusive hjulkåpa på plats. Det såg lite mörkt ut ett tag eftersom man behöver en mycket smal 14mm:s blocknyckel för att hålla emot hjulaxeln (mellan hjulkåpa och landställ) när man drar åt låsmuttern.. Efter lite grävande hittade jag ett gammalt multiverktyg tillverkat av stålplåt som lyckligtvis hade en 14mm:s "ringnyckel" på ena sidan. Efter lite diskussion med Herr Dremel höll jag en smal 14mm:s "blocknyckel" i min hand. 8)


    Glasfiberkåporna närmast kroppen (som förhoppningsvis gör modellen mer aerodynamisk) passade bra på ena sidan men sämre på andra. Vi kom snabbt fram till att Kineserna haft lite bråttom i produktionen, efter lite mer dremlande passade den mycket bättre.


    Jag har läst på nätet att många väljer att byta ut sporrhjulet av någon anledning, jag såg inget fel på det så det fick hänga med. Stefan har full koll på hur man monterar sporrhjul, t.ex. exakt hur långt bak det skall sitta (något som inte beskrivs alls i manualen). Det är viktigt att sporrhjulets pianotråd sitter i linje med sidorodrets gångjärn, annars går det trögt när man svänger samt att allt snart är glappt och i värsta fall går sidorodret sönder vid pianotrådens infästning. Det blev extremt stadigt när 30min epoxin väl torkat. Tack för hjälpen, Stefan!


    Nu står hon på egna ben. Just de små aerodynamiska kåporna runt landställ och hjul gjorde att jag valde World Models variant på Patty Wagstaff Extran.


    Kvar att göra är att bestämma kåpornas vinkel innan styrpinnen monteras. Sedan skall täckkåporna skruvas fast. Men det började bli sent och jag beslutade mig för att vänta med detta till dagen efter.

    Nu blir det en liten paus i byggandet, motor och radioprylar inhandlas v.4. Nästa inlägg blir troligen motorinstallation och precisionshåltagning i motorkåpan så att motorns ventilkåpor kan sticka ut. (Hur det nu skall gå??) :roll:

    Vi hörs!
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  13. #33
    Lelles avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 355
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Nu går det undan, Lars!
    Järklar vad avis jag blir på dina glafiberinfästningar till landställen. Riktigt snyggt.
    Jag har faktiskt bytt ut mitt sporrhjul för det var faktiskt inte i min smak. Inte för att det var dåligt utan snarare att det var en konstig konstruktion för att få det styrbart.

    Ska bli kul att se hur det ser ut med motorn på plats eftersom ventilkåporna inte får plats innanför din motorkåpa . Tror att det kommer att se maffigt ut med guldglänsande ventilkåpor utanför.

    Mina sista bilder kommer snart. Håller som bäst på att dekorera nu.
    /Lelle

  14. #34
    Lelles avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 355
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Montering landningställ och hjulkåpor.



    Nu ska 4 plyfabitar bli 2. Det här är förstärkningarna som ska sitta på insidan av varje hjulkåpa.



    Det är bara att passa in och limma ihop dom med epoxy. När man limmar med epoxy & annat lim
    också, så blir det alltid lite överflöd där man inte vill ha det. I det här fallet blev
    det lite inne i urfasningen, så det var bara att ta fram dremeln med en liten fräs på och ta
    bort det. Den lilla dremeln (eller annat fabrikat) är en liten fantastisk maskin som jag kan
    rekommendera till alla modellbyggare. Den går inte vara utan.



    Här är dom olika delarna som ska bli den färdiga hjulkåpan. Det är axeln och förstärkningen. Jag har
    också borrat upp det uppmärkta axelhålet till 5 mm, samma som hjulaxeln. Det här skall sedermera
    borras upp till 13mm, men det väntar jag med eftersom jag har en så bra centreringspunkt där.



    Nu ska förstärkningen limmas fast på insidan av hjulkåpan. Först måste jag måtta av förstärkningen
    så att den får samma kontur som öppningen för hjulet. När detta är gjort så är det bara att såga
    bort den överflödiga biten.



    Sedan är det bara att slipa till rätt kontur på förstärkningen så att den passar inuti kåpan.



    Först måste ytan som ska limmas ruggas upp med lite grovt sandpapper så att limmet biter. Blanda
    till en sats epoxy och limma fast förstärkningen. Dra fast alltsammans med en montageskruv och
    ett mothåll.



    Så här ser det ut efter att montageskruven tagits bort. Nu har jag också fräst upp hålet för axel-
    styrningen till 13 mm så att muttern så att det passar in. Nu var det klart på den ena sida av hjulaxeln. Nu tycker GP att det inte behövs flera axelstyrningar! Här tycker jag att GP gjort en
    liten dumhet som utelämnar styrningen på motsvarande sida i kåpan. När jag har monterat kåpor på
    mina flygplan så har jag alltid haft styrningar på båda sidor i hjulkåpan. Jag vet av erfarenhet
    att när styrningen av en eller annan anledning lossnar så blir kåpan väldigt sladdrig och går
    dessutom lätt sönder där den andra infästningen lossnar eller saknas.



    Nu är det inte så svårt att göra en ytterligare styrning själv. Bara att ta en 5 mm plywoodbit
    (brukar finnas i skräplådan) slipa till den så att yttermåttet blir ung 25 mm.



    Nu måttar jag upp kåpan med hjul och axel på plats så att det inte blir snett. Samma sak gäller
    sedan här. Rugga upp ytan innan jag limmar fast styrningen. Nu ave en färdig bara att fort-
    sätta med nästa.



    Efter att sett div krascher här på forumet och i verkligheten vet jag att det är busviktigt att
    landställsinfästningen är stadig. Det behövs faktiskt inte så stor felbedömning vid en landning
    eller att man gör en ”tung” landning så bryts landstället av hur lätt som helst om det har en
    dålig infästning.
    På min Extra ser det riktigt stabilt ut. Fästplattan är ”tappad” både fram och bak, så här behövs
    en riktigt taskig landning innan det lossnar. Det var bra gjort.



    Nu var det bara att skruva på dom färdiga kåporna med med hjulen på för nu ska kåporna fästa med
    Skruvar i förstärkningen. Bara att vända på härligheten.



    Enl instruktionen ska nu modellen pallas upp så att den står vågrätt. Sedan ska hjulkåporna också
    vägas in vågrätt. Då blir det rätt stuk på dom när den står på sporrhjulet.



    I mitt fall blev det ung 7 cm för att dom skulle vara vågräta. I landningsstället fanns nu 2 st
    förborrade hål där skruvarna skulle skruvas in. Bara att märka och sedan ta bort kåporna, borra
    och skruva in skruvarna. Jag förstärkte skruvhålen med ca-lim.



    Det sista som görs nu är att limma fast utfyllnadsblocket mellan landninsställ och kroppen.
    Limmade fast det med lite epoxy. Fick inte bli för mycket eftersom jag kanske måste ta bort
    stället igen och då vill jag inte bryta söder det helt & hållet. Har funderat på att borra hål
    rakt igenom för att enkelt komma åt skruvarna.



    Då var det klart.

    Nu är det bara radioutrustningen som ska monteras och det tänkte jag inte ta upp här eftersom det
    är så elementärt för er alla så det behövs nog inga större förklaringar på det. Är nästan lika
    för alla flygplan. Dom flesta av er som följt det här bygget har säkert monterat radioutrusning i
    ett antal modeller så därför utesluter jag det.





    Här är dom sista och färdiga bilderna på min Extra. Jag är faktiskt ganska nöjd med den och nu
    ska jag följa Lars Westins bygge som han har kommit igång med. Jag kommer naturligvis med ett
    ytterligare inlägg när provflygningen är gjord. Hoppas att det kan bli några fina bilder på den
    då. Ska försöka att få med mej någon som är bra på fotografering när det sker.





    Nu ska jag fortsätta med bygget på Corsairen. Spännvidden på den är 2498mm och tidplanen för
    färdigt flygplan är sommaren 2009.


    Så har jag lite jobb på min veteranbil (en Ford Coupé 1940), som behöver pysslas om innan alla
    bilträffar börjar på vårkanten. Så utan jobb är jag inte..

    Hoppas att vi träffas på någon flygträff under sommaren, och ni är alla välkommna till Södertälje
    och till vårt MFD. Jag återkommer med mera detaljer och tidpunkt längre fram.
    Normalt brukar vi ha det på Kristi Himmelfärdsdag, men i år är det väldigt tidigt samt att det
    faktiskt är på första Maj. Tror kanske att vi behöver flytta fram det några veckor.


    Ha dé
    /Lelle

  15. #35

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    226
    Jobb
    snart industritekniker
    Klubb
    Södertälje mfk

    Standard

    Ser bra ut Lennart.
    Säg till när det är dags för premiärrepan så kommer jag ut å kikar.(kameran åker med )

  16. #36
    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 155
    Klubb
    Södertörns RFS, Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Instämmer i Frippes kommentarer! Riktigt snygg blev den, hojta till när det är provflygning!

    Men.... Var är Patty? PDT_Armataz_02_40

  17. #37
    Lelles avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 355
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Tackar boys.
    Jag kommer att behöva all fotohjälp som jag kan få när det blir dags. Vi får hoppas på en tidig
    vår, för det kliar redan i fingrarna.

    Förstod att du skulle se det Christer. Jo, det finns en del detaljer som inte är riktigt klara
    än. Det är bla att det saknas en "Patty" och lite interiörer annars är den rätt komplett nu.

    Inte så lätt att få tag på en kvinnlig docka som passar. Har letat lite i en del hobbyaffärer men
    inte hittat någon. Ska börja leta lite i leksakaffärer. Kanske det kan finnas där.
    Du har kanske har något tips var jag kan hitta en.


    Ha dé
    /Lelle

  18. #38
    tayghers avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    739
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Den blev riktigt snygg Lennart, härligt jobbat! PDT_Armataz_02_43
    Great Planes har fått till fina linjer, den ser så där härligt maffig ut precis som en Extra skall göra. Jag är lite orolig för att World Models gjort min lite väl lång i kroppen men det återstår att se när den är klar.

    Det finns små skillnader mellan våra modeller, ser även att vi inte har samma dekaler på kropp och vingar eftersom min är avbildad från den tiden Patty hade Goodrich som huvudsponsor. (Faller kanske under kategorin värdelöst vetande..) PDT_Armataz_02_40

    Jag ser fram emot Ditt nästa inlägg med bilder från premiärflygningen, jag har hört att våren skall komma tidigt runt Nykvarn i år.. 8)

    Vi hörs!
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  19. #39
    tayghers avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    739
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Nu fortsätter Extra-bygget i Tranås-skogarna.


    Saito 300:an kördes i bänk i lördags. Det blåste bra bakom 20x10-proppen. Det är rejält klös i maskinen, klart över förväntan. Me very happy!!



    World Models skickar med en transparent motorkåpa i tunn lexan eller dylikt, den kom väl till pass när de 4 hålen för ventilkåporna skulle positioneras.



    När vi var nöjda med hålen i lexan-mallen var det bara att trä på den på den riktiga motorkåpan och rita ut hålen. Så här blev det efter första vändan med dremeln.



    Motorkåpa på plats, visst hade det varit roligt om motorn fått plats utan hål för ventilkåporna men det ser inte så illa ut trots allt.



    Bild från andra sidan också.



    Fighting face? Cylindrarna hamnar precis i luftflödet i alla fall. Hoppas bara på att luftutsläppen är tillräckliga. TWM-kåpan har luftslitsar på båda sidorna som borde göra lite nytta.

    Nästa uppdatering blir själva motormonteringen. Tyvärr är brandväggen lite för smal och fästena på vänster sida hamnar precis i kanten på den. Det innebär att jag inte kan få dit några islagsmuttrar där. Planen är att göra en specialbricka i 3mm:s fjäderstål (skall vara extra hårt) som skruvas fast i brandväggen på vänster sida så jag har något att bulta fast motorn i. Min mentala bild av det hela ser väldigt bra ut i alla fall, nu återstår bara själva konstruerandet.. 8)

    Vi hörs!
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  20. #40
    lassebetongs avatar
    Reg.datum
    Mar 2007
    Inlägg
    1 253
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Ser ju fint ut Lasse!
    Misstänker att helgen har varit till belåtenhet, med inkörning av alla motorer.
    Själv tillbringade jag ett par timma i goda vänners lag ute på fältet.
    Det blir inga konstigheter att montera kåpan efter att fjäderstålet kommer på plats?
    Men jag anntar att motorn är inpassad och ej ändrar sig i längsled när du monterat fjäderstålet.
    Ser med spänning fram emot premiären.

    /lasse

Liknande ämnen

  1. Great planes
    Av Tobbepostis i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-08-20, 19:18
  2. Great Planes PT-60, Bygglogg
    Av xulund i forum Byggdagboken
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-09-07, 11:17
  3. Great Planes Dazzler
    Av Glawe i forum Byggdagboken
    Svar: 50
    Senaste inlägg: 2009-07-01, 08:04
  4. great planes yak 54
    Av mikael 54 i forum Bensinmodeller
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-04-12, 21:59
  5. Extra 300 L 60 The world models
    Av fredrikvikstrom i forum Metanolmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-02-02, 19:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •