Reklam

 
Sidan 4 av 4 FörstaFörsta 1234
Resultat 61 till 79 av 79

Ämne: Great Planes VS The World Models. Objekt: Extra 300S

  1. #61
    LABs avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    634
    Jobb
    Rörpulare
    Klubb
    Tranås & Ödeshög

    Standard

    Jag blir ju avundsjuk :evil:
    Lasse
    Sur gubbjävel!
    LasseB

  2. #62

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Det är en Topmodel med spv 207cm, vikten har jag ingen aning om och jag använder en 20x9 Mejzlik prop. Jag använde en 20x10 tidigare men jag upplever den som en aning långsammare precis som jag vill ha den.


    Göran

  3. #63

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Tack för ljuddemo, Göran.

    Ja, vad säger man. Grymt bra ljud. Nu vet ju både Lars & jag hur dom låter i provbänk, men det här var ju ett alldeles härligt ljud.
    Tråkigt nog har det snöat ytterligare 10 cm idag, och det är ju inte så långt kvar till MFD, i princip bara lite drygt 5 veckor till 1:a maj.
    Får hoppas att vi får dom i luften snart så vi hinner att få några tankar i ryggen. Vill ju inte gärna premiärflyga på MFD. Nu vet vi vad som väntar i ljudupplevelse i alla fall.

    Ha dé
    /Lelle

  4. #64

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Lördagen den 5 april blev dagen för premiärturen.
    SMHI hade lovat ca. 2m/sek så full av entusiasm packade jag in nya Extran, Spitfiren och silver-Mustangen i V70:n och styrde mot fältet. Redan på väg ut fick jag rapport från en flygarkompis som varit snabbare än mig att det blåste rejält även idag.. (Flög lite förra helgen i halv storm..)

    Väl på plats stod det klart att det tog i alldeles för mycket i vindbyarna för att en premiär med ny, stor modell skulle vara aktuell. Jag lät även Spitfiren vara kvar i bilen. Tog upp min arbetshäst (Mustangen) istället och efter 4 starter med den + lunch på stående fot började äntligen vinden att ge med sig.

    Extran plockades fram ur bilen och monterades ihop. Dubbelkolla TP samt räckviddskontroll både utan och med motor igång. Allt verkade okidoki så jag taxade ut på banan med viss anspänning. Tänkte faktiskt på att jag trots allt inte var så nervös när sista roderkollen innan start var klar. Modellen känns väldigt stabil på något sätt och Saiton går helt underbart.

    Flippade på timern, satte maskinen i rullning och vips var hon uppe utan någon som helst ansträngning. Så fort hon var i luften släppte all eventuell nervositet eftersom hon flög som på räls direkt. Något knäpp på höjden justerades, det var allt. Noterade att hon flög alldeles utmärkt med spaken strax under halvgas! Motorn låter väldigt bra på marken och inte sämre i luften, det var ren njutning att nyfiket lära känna modellen under premiärturen. Landningen gick bra även om jag säkert kan landa långsammare i framtiden.

    Eftersom hon var lite väl känslig på både höjd och skevroder knappade jag in lite expo (Wesse, I am also a hard man) på dessa innan nästa tur. Andra-svängen var lika trevlig den och expo-inställningarna kändes väldigt bra. Jag ser fram emot fortsatt flygning med min nya modell.

    Några bilder från dagens premiär:

    Lätt sammanbiten pilot med modell inför premiären.. 8)


    Smilbanden nådde högre höjder när Extran var tillbaka på backen efter en härlig premiärtur.

    Vi hörs!
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  5. #65
    LABs avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    634
    Jobb
    Rörpulare
    Klubb
    Tranås & Ödeshög

    Standard

    Det blev ju 2 kalasflygningar med Extran,läcker maskin o gött ljud o såg ut att flyga kanon.Jag ska lägga in bilderna som jag tog.Synd bara att maskinen var så ilsk när du skulle starta den :badgrin: :badgrin: (jag skrattar fortfarande)
    Mvh Lasse
    Sur gubbjävel!
    LasseB

  6. #66

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Jättegrattis Lars.

    Kul att du fick en någorlunda lugn eftermiddag så att du kunde släppa iväg din Extra till premiärflygning.
    Du ser ju ut att vara helt lyrisk på bilderna, och vad jag hörde av dej så var du det också. Nu är ju extran välkänd
    för att vara ett mycket välflygande plan, vilket du också fick uppleva igår. Jag har ju flugit ”lill-extra” i många år och
    aldrig haft några problem med klippningar eller andra hyss med den, så jag är inte ett dugg orolig inför min egen premiär.

    Nu väntar jag bara på min tur. Så fort det blir väder så ska den också upp, så gör dej redo med kameran Christer,
    för nu vankas det snart flygning.

    Än en gång grattis Lars, till ett fint flygplan o ett snyggt bygge! Hoppas att vi båda hinner att få några tankar i ryggen
    så kanske vi kan försöka oss på en flygning med 2 Extras samtidigt på MFD.


    Ha dé
    /Lelle

  7. #67
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    gillar kortet när du gör tummen upp... man ser hur nöjder du ser ut ända ut i fingerspetsarna...grattis den är hel

    Get high with hovering
    not drugs

  8. #68

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Tack för alla positiva kommentarer, mina vänner! PDT_Armataz_02_15

    Det är svårt att beskriva känslan efter en lyckad första flygning med en ny modell som man lagt ned mycket tid och energi på. Men alla Ni som bygger, flyger och kämpar på vet ju vad jag menar.

    LAB var på plats igår och fick bevittna en gymnastisk övning från min sida, bäst beskriven som "hukande side-step med rörelse bakåt"..
    Jag fick direkt lära mig den hårda vägen att man inte ensam handstartar en Saito 300:a med "något" knäpp på gas-spaken utan att förankra modellen på något sätt. Då anfaller den sin ägare som i detta fall snabbt kom fram till att det var dags att lämna området.. ops:

    I fortsättningen ber jag om hjälp från någon av mina flygarkompisar!

    Vi hörs!
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  9. #69
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av taygher
    LAB var på plats igår och fick bevittna en gymnastisk övning från min sida, bäst beskriven som "hukande side-step med rörelse bakåt"..
    Jag fick direkt lära mig den hårda vägen att man inte ensam handstartar en Saito 300:a med "något" knäpp på gas-spaken utan att förankra modellen på något sätt. Då anfaller den sin ägare som i detta fall snabbt kom fram till att det var dags att lämna området.. ops:

    I fortsättningen ber jag om hjälp från någon av mina flygarkompisar!

    Vi hörs!
    Grattis till en lyckad premiär! Och bra att du inte skadade dig vid ditt startförsök. Det kan tydligen gå illa trots att man har sin kärra förankrad, inlägg #83 i denna tråd innehåller riktigt läskiga bilder http://www.rcuniverse.com/forum/m_47...Cbitten/tm.htm
    känsliga läsare varnas.

  10. #70
    LABs avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    634
    Jobb
    Rörpulare
    Klubb
    Tranås & Ödeshög

    Standard

    Hej här lite mer bilder från premiären





    Gusten håller i så mycket han orkar





    Jag han inte med riktigt men här ska man se att Extran lyft :roll:

    Mvh Lasse
    Sur gubbjävel!
    LasseB

  11. #71

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Tack för bilderna, Lasse!

    Jag ser skapligt koncentrerad ut precis innan take-off, men knäna är inte suddiga i alla fall!!

    Inte så konstigt att Du inte hann med att fånga Extran ordentligt på bild nr. 2, hon hade ganska bråttom upp i luften.. Det som jag noterar är att man kan se hur stadigt hon ligger i luften, jag behövde inte trimma något alls på skeven. Tack vare denna härliga stabilitet försvann all nervositet på en gång.

    Johan, jag tittade på bilderna. Fy fan, det såg inte speciellt roligt ut..
    Det är små marginaler inblandade i vår hobby, både på backen och uppe i luften. I mitt fall handlade det nog om att jag borde tagit en paus och smält alla intryck. Missödet inträffade när jag glad i hågen skulle ta upp kärran på flygtur nr. 2. Hade för mycket i huvudet antar jag, kände mig upprymd över hur fint hon flög och hur härligt motorn gick. Funderade på om Expo-inställningarna skulle bli bra och fokuserade på att inte få stryk av proppen när jag flippade igång den. Missade då tyvärr att jag självklart skulle ha bett en kompis hålla i kärran åt mig..

    Som vanligt går det ju bra att skratta åt eländet när allt går bra, som tur är har jag tydligen snabba reflexer och kan förvåna många inklusive mig själv när det gäller att röra mig snabbt.

    Allvarligt talat så har jag lärt mig en läxa. Detta misstag gör jag aldrig om igen.

    Vi hörs!
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  12. #72

    lassebetongs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Grattis Lasse.
    Kul att efter långt bygge få upp den utan några missöden och att hon flög fantastiskt.
    Ja pratade med blom och han småskrattade när han målande beskrev dina akrobatiska krumbukter.
    Nu kan man ju skratta eftersom det gick bra, men som du skriver så får man ju en ordentlig tankeställare när man ser bilderna.
    Så i fortsättningen så hjälper vi dig gärna när det är dax att flippa igång saiton.

    Mvh Lasse

  13. #73

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Tack för det Lasse.

    Jo, man hade ju hoppats på att kunna muta någon till att hålla lite i fenan en stund vid start i fortsättningen..

    Nu väntar vi på premiärturen med Din nya P47:a! Inte så långt kvar tills dess eller?

    Vi hörs!
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  14. #74

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard


    Sådär ja, nu är även min Extra provflugen!
    Kom ut till fältet idag på förmiddagen, och dimman över den nyplöjda fd ängen låg som ett skimmer. Väntade bara att
    få se skogens konung sticka fram sin krona vid skogasbrynet, vilket tyvärr inte skedde. Kanske hade det varit större
    chans att få se några av våra vildsvin som finns därute i allt för stort antal. Dom gräver och bökar i fältkanten
    alldeles för mycket. Bössa fram!


    Vände jag blicken åt andra hållet så var det nästan molnfritt. Det var ung. 10°C och ingen vind alls. Perfekt för en provflygning.
    Vimpeln hänger rakt ner.


    Då var det bara att börja med alla kontroller innan premiären kunde göras. Det först var att göra räckviddskontroll,
    både med och utan motor igång. Eftersom jag var ensam på fältet så får man ta till lite hjälpmedel.
    En lång furulist med ett bit maskeringstape i änden som jag sätter på en av höjdroderhalvorna , gör att jag kan se på
    långt håll hur det funkar. Bara att traska ut på fältet och kolla. Ser bra ut. Lämna sändaren i fältkanten, gå tillbaka till
    flygplanet och lyssna på icke önskvärda ljud och servoryckningar. Allt ok.


    Bara att slå igång motorn låta den gå på tomgång och göra om samma sak igen. Allt ok


    Här får du ett tips Lars hur du ska tjudra fast din Extra så att den slipper att nafsa på dej nästa gång du flyger.
    Gör ont att får en 22x8” i vaden.


    Då var det klart. Bara att tanka upp igen och göra klart för provflygning.

    Kan väl tillstå att jag var lite nervig inför första start, men det försvann nästan direkt när jag förstod vilken stadig
    dam jag har att göra med.Vilket underbart flygplan. Drog lite vänster på marken i första start, bara att korrigera
    och sen var damen i luften. 2 snäpp på höjdrodret och 1 snäpp på skeven sen gick hon som på räls.

    Flyger fantastiskt fint, spikrakt i plan flykt och inga tendenser till att skeva ur i loopingarna. Går också väldigt bra på
    kniven, men framförallt vilket sjuhelsikes drag det är i den maskinen. Så låter den ju helt underbart också.
    Kan bara tycka att stora flygplan ska 4-takta. Det är också ett fantastiskt skönt ljud i boxern, måste bara
    upplevas och höras.
    Tuffade runt mest på halv gas. Motorn helsäker, lägger heller inte av på vertikalen utan fortsätter bara uppåt,
    inga tendesnser till tjuvstopp utan svarar direkt på gas. Testade henne lite efter några varav i den första flygningen,
    kunde bara inte låta bli. Körde upp två tankar, sen var det stopp.

    Fick lära mej att det kan krångla lite på ett nybygge. Fick helt enkelt inte igång glöden igen vid 3:je försöket.
    Trodde naturligvis att batteriet var slut. Bara att packa ihop och åka hem.

    Hittade felet direkt när jag kom hem. En kabel på det ena stiftet (ombordglöd) hade lossnat så det
    var inte så konstigt att det inte funkade. Nu ska jag löda fast kabeln i kabelskon istället, så att jag kan
    avvärja det felet i fortsättningen.



    Slutsats.
    I och med detta inlägg så får väl Lars Westin och jag själv lägga den här tråden till handlingarna.
    Extran har varit kul att bygga även om jag inte klarade det på 16 timmar som det står i manualen. Tror nog att jag
    har lagt ner mellan 30 – 40 timmar på den. Men å andra sidan har jag inte haft så bråttom heller.
    Bygget hade naturlitvis sina brister. Jag vet att Bokis rådde mej att vara kritisk, och det tycker jag nog att jag varit.
    Jag har fått ändra på en del infästningar och förstärka på andra men i det stora hela var ARF:en bra.
    Jag kan också se att efter bara två flygningar så har en del av dekoren reda farit all värdens väg så vi får
    väl se efter sommaren hur mycket som sitter kvar!

    Torts lite brister skulle jag utan tvekan rekommendera detta bygge till andra som står i begrepp att påbörja
    en Extra 300 från Great Planes.

    Nu ska jag fortsätta med min Corsair F4U-1A (2498 mm) och hoppas att kunna ha den flygfärdig till nästa sommar.


    Hälsningar från en mycket glad och nöjd modellflygare i Nykvarn. Jag ser lite bestämd ut på bilden, och det beror
    på att jag fick springa mellan kameran och flygplanet, eftersom jag var ensam på fältet. Bilderna är tagna med
    stativ och timer på kameran. Men jag kan garantera er att jag är mycket glad för att flygningen var så lyckad.


    Ha de´
    /Lelle

  15. #75

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Det är bara till att gratulera er båda! Snyggt jobbat! PDT_Armataz_02_44

    Visst är det ett skönt ljud i motorn? PDT_Armataz_02_39

    Göran

  16. #76

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Härligt att se att allt gick bra med premiären, Lennart!!

    Stora gratulationer! :wave:

    Jag tycker att man kan läsa mellan raderna att Du var lika supernöjd efter premiärturen som jag var för några veckor sedan. Fin bild också på ditt arrangemang som säkrar att Saito 300:an inte får tag i Dig.

    Jag är noga med att be någon av mina flygkompisar hålla i fenan vid start nu för tiden. Hittills har det inte varit svårt att hitta någon som vill bli rufsig i håret.. 8)

    Din Extra blev ju lite lättare än min (givetvis) så jag tror nog att Du har lite bättre prestanda trots allt. Jag är inte ledsen på något sätt, draget räcker för mig och den flygstil jag gillar så allt är på topp! :rock:

    Återigen grattis, hoppas vi kan flyga Extrorna tillsammans någon gång inom kort och sprida en trevlig ljudkuliss över nejden.

    Ps. Tack förresten, Göran. Såg precis att jag fick en liten släng av gratulations-sleven jag också. Inte dåligt!! PDT_Armataz_02_15

    Vi hörs!
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  17. #77

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Hej Göran, och välkommen hem från det stora landet i väster. Tack för ditt omdöme, alltid inspirerande
    att få positiv feed-back från en mästerbyggare.
    Kan bara instämma med dej, det är ett otroligt skönt sound i maskinen och draget som den presterar är rent ruskigt.

    Lars, du läste rätt. Jag var väldigt nöjd med premiärturen, hoppas nu att vi kan bjuda på ett härligt ljudcresendo
    på MFD, men först vill jag nog ha ett par tankar till i ryggen. Fortfarande gott om tid.

    Just nu väntar jag på mitt ombordglödsystem från Microsens till min 7-cylindriga Seidel som jag var tvungen
    att skicka tillbaka. Det var lite error i systemet så dom skulle uppdatera det åt mej. Vad jag vill säga är att
    motorljudet i min Seidel är något som måste upplevas för att göra den motorn full rättvisa. Det är också en mycket
    skön ljudupplevelse. Hoppas att kunna flyga den på MFD så flera kan få höra den.

    Mitt problem just nu är att få in båda flygplanen i bilen, en Citroen Berlingo. Det blir väldigt trångt, men jag
    jobbar på det.

    Göran, får vi se din Vamp uppställd?

    Slutligen, tack till er alla som följt den här byggtråden och som även skickat inlägg till oss. Intresset har av
    allt att döma varit ganska stort med över 5000 visningar. Hoppas att det varit till både nytta och nöje.

    Vi ses alldeles säkert i någon annan tråd.

    Ha dé
    /Lelle

  18. #78

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    :wave:

    Grattis till både Lelle och Taygher!!

    :wave:

  19. #79

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Jag tackar. Det är en resa som jag kan varmt rekommendera om man vill få se en hel del intressanta saker.

    Jag hoppas att jag kan ta med Vampiren. Det hänger på färgen som jag väntar på. Det kommer inte att kunna bli någon motorstart då jag väntar på besked om utloppsröret. Så just nu är det mycket väntande.....



    Göran

Liknande ämnen

  1. Great planes
    Av Tobbepostis i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-08-20, 19:18
  2. Great Planes PT-60, Bygglogg
    Av xulund i forum Byggdagboken
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-09-07, 11:17
  3. Great Planes Dazzler
    Av Glawe i forum Byggdagboken
    Svar: 50
    Senaste inlägg: 2009-07-01, 08:04
  4. great planes yak 54
    Av mikael 54 i forum Bensinmodeller
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-04-12, 21:59
  5. Extra 300 L 60 The world models
    Av fredrikvikstrom i forum Metanolmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-02-02, 19:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •