Nu har det hänt!! Tänka sig att jag har för första gången skaffat mej en ARF. Hade någon frågat mej för 5 år sedan så skulle jag nog troligen sagt nej, eftersom jag näst intill bara byggt modeller efter ritning eller byggsatser, men nu ska det i alla fall bli av. Fördelen med att bygga själv är att jag vet hur allt är fabricerat och råkar inte ut för några överraskningar, och så är det faktiskt väldigt inspirerande med att hitta på egna lösningar. Det negativa med att bygga byggsats/lösvirke är att det tar så avsevärt mycket längre tid att få modellen klar.

Hursomhelst, nu har jag hämtat hem ”ARF-kartongen”, en riktigt stor en. Måtten på den är 140x60x30 cm så den gick inte in i Volvon, vare sig på längden eller tvären, så det fick bli skåpbil istället. Inuti kartongen den ligger en Great Planes ARF Extra 300S 1/4-skala, kopia av Patty Wagstaff´s 300S.

Det här är som alla vet en ganska vanlig modell bland modellflygarna ute vid våra flygfält idag, så det är i egentlig mening ingen udda eller särskild ovanlig modell. Anledningen till att jag har valt att bygga en ARF är av flera skäl. Ett av dem är att jag på senare tid har fått problem med balsadamm och allergi av något slag, och så jag vet att dom flyger så himla bra, eftersom jag har haft en ”liten 300” (1700 mm) under många år och den flyger så enormt bra, och nu ville jag ha en 1/4-skala av den och en ny motor. Så tycker jag att modellen också ser riktigt läcker ut också. Det som skiljer sig lite på min modell mot andra är kanske det något annorlunda motorvalet.
Motorn till den är en Saito 300T, (Oj, nu blev det mycke 300 )ett riktigt kraftpaket på 50 ccm. Lite ovanligt kan tyckas men jag tycker att en så stor modell ska 4-takta, helst då med flera cylindrar. För min egen del tycker jag att det låter helt fel att ha en 2-taktare i den modellen, men det är en högst personlig åsikt. Inget om ont bensinare, men det är bara inte min grej, inte just nu aif.

Det blev också en annan orsak till att jag lägger ut bygget på RCFF:s sida. Jag var helt ovetandes om, och som uppdagades under hösten att Lars ”Thyger” Westin också bygger en Patty Wagstaff 300S men av fabrikat The World Models, och hans motorval är också en Saito 300T. Det var ju väldigt märkligt att vi satsat på samma modell och motor, så det ska bli väldigt intressant att se vilka skillnader som finns mellan dessa två modeller. Det är också tänkt att vi ska kunna visa upp dom samtidigt vid Södertälje MFD i Maj 2008! Kanske kan det bli 2 st i luften samtidigt, vem vet.

Efter uppackning och examinering av alla delar kan jag konstatera att det ser väldigt bra ut. En rejäl omgång med strykjärnet behövs för att sträcka ut klädseln ordentligt. Några små repor i plankningen lyser igenom men det är väl kanske sånt som man får räkna med. Tror inte att det kommer att synas när väl filmen väl är utsträckt. Kineserna är väl inte lika varsamma med delarna som vi är. Dom hanterar säkert mängder av delar varje dag så det är klart att dom inte får samma känsla för dom som den enskilde modellflygaren.

Till satsen följer mänger av tillbehör såsom linkar, stötstänger, och riktigt kraftiga roderok, skruvar i alla möjliga dimensioner och en 40-sidig byggbeskrivning och 2 stora dekalark. Det som verkligen imponerar är faktiskt den stora aluminiumspinner som följer med bygget. Det är faktiskt en riktigt godbit, och den glänser som ”sola i Karlstad”.
Det enda negativa som jag hitintills sett är den glasfibermatta som är tänkt att man ska skära ut gångjärn av, det såg inte särskilt seriöst ut. Den kanske man kan använda till typ 40-trainer eller liknande men absolut inte till en 1/4–skalakärra som dessutom ska kunna tävla i IMAA. Nu tänker jag förvisso inte göra det (så duktig blir jag aldrig) men riktiga gångjärn kommer jag i alla fall att montera in. Dom medskickade håller säkert men det ser inte bra ut i mina ögon. Byggtiden är nog heller inte så lång, Great planes säger att den är c:a 16 timmar, men jag/vi kommer inte att hafsa fram några resultat utan det får ta den tid det tar.
Det blir aif ingen provflygning förrän vårsolen visar sig.
Nu börjar monteringen.

Fortsättning följer.