Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 40 av 40

Ämne: Setup med olika märken?

  1. #21

    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    12
    Jobb
    Systemutvecklare/Frigolitskärare

    Standard

    Hej Flowtu!

    Det låter inte som du har stenkoll på vad du egentligen vill ha, och det låter som att du kan vara relativt ny på elflyg.

    Jag ser att du bor i Danderyd, så jag kan verkligen rekommendera dej att komma till bosöns fotbollshall på lidingö imorrn kl 19.30.

    Då är det inomhusflyg, och jag och säkert flera här på forumet kommer att vara där med en hel del flygplan.

    Då skulle du få se olika setuper med olika vikter på olika plan, och se vad du får för egenskaper för respektive setup. Och så kan vi snacka lite setupval. Det skulle kanske ge lite bra input till hur du ska välja, och få dej att känna att du har lite mer grund att stå på när du väljer.

    Dessutom är det himla skoj att se alla modeller i luften, och träffa allt folk som kommer dit!

    Slå mej en signal på 0703791719 om du vill ha mer info.

    Mvh
    Niklas

  2. #22

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av nicke
    Hej Flowtu!

    Det låter inte som du har stenkoll på vad du egentligen vill ha, och det låter som att du kan vara relativt ny på elflyg.

    Jag ser att du bor i Danderyd, så jag kan verkligen rekommendera dej att komma till bosöns fotbollshall på lidingö imorrn kl 19.30.

    Då är det inomhusflyg, och jag och säkert flera här på forumet kommer att vara där med en hel del flygplan.

    Då skulle du få se olika setuper med olika vikter på olika plan, och se vad du får för egenskaper för respektive setup. Och så kan vi snacka lite setupval. Det skulle kanske ge lite bra input till hur du ska välja, och få dej att känna att du har lite mer grund att stå på när du väljer.

    Dessutom är det himla skoj att se alla modeller i luften, och träffa allt folk som kommer dit!

    Slå mej en signal på 0703791719 om du vill ha mer info.

    Mvh
    Niklas
    Bra idé Niklas!
    Vi syns där... :-)

    Ev. blir det premiärtur med min stora depron 22:a. Jag tror dock att den är lite väl stor att flyga inne men det borde gå i den jättehallen :-)

    Elektroniken har inte kommit till min lilla kärra så den förblir tyvärr markbunden. Kanske skall ta den med mig och låta någon bättre vetande kika på den och se om den ser ut att kunna flyga...

    MVH Peter Z

  3. #23

    Standard

    Tja!

    Jag är ny på elflyg som vissa förutspått. Men jag ville testa och bygga nytt genom att det är billigare och det är bara att bygga nytt eller lag om jag krashar. Annars köper man en modell och så krashar man skiten sen vad det 500 spänn i reservdelar

    Skulle väldigt gärna komma till bosön men jag kan inte.

    Kommer det fler tillfällen så jag skulle kunna va med?

    Okej tar då nästa fråga.

    Batterivikt:??? Det är här du missar målet!.... Det är toktungt med ett batteri som väger 100g i en kärra som bör väga 100g totalt... Däremot i en kärra som skall väga 4 kg totalt blir det på tok för litet...
    Dvs. Det beror helt på vad det skall sitta i.
    Vad ska jag ha för batteri då?vikt, ahm?


    På unitedhobbies så står det en vikt på listan för produkten och en på den oranga informationremsan. E det så att den sistnämda märkningen är packningsvikten eller?

  4. #24

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Flowtu


    Vad ska jag ha för batteri då?vikt, ahm?
    Ja. Det beror på vilken motor du skall använda i vilket flygplan med vilken propeller....

    Citat Ursprungligen postat av Flowtu
    På unitedhobbies så står det en vikt på listan för produkten och en på den oranga informationremsan. E det så att den sistnämda märkningen är packningsvikten eller?
    Helt riktigt. Vikten de anger verkar dock inte alltid stämma...

  5. #25

    Standard

    Tja!

    Detta är en variant 620mah 15C 45gram. Med motor: 6x4 propeller

    http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...idProduct=2054

    Motor:
    http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...idProduct=5353

  6. #26

    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    12
    Jobb
    Systemutvecklare/Frigolitskärare

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Flowtu
    Tja!
    Annars köper man en modell och så krashar man skiten sen vad det 500 spänn i reservdelar
    Ehh... vad har du kollat på för plan?
    Finns massor "oförstörbara" plan att köpa. Jag är ju lite subjektiv, men för lite trovärdighet tar jag och länkar till en del andra leverantörer:

    http://www.mft.nu/es/product/product...4713&visible=2
    http://www.mft.nu/es/product/product...1513&visible=2

    Hos hab hittar du flera "oförstörbara" EPP-modell nästan längst upp på denna sida:
    http://www.mamut.net/hab_ab/prodlist_content.htm

    Så en liten film på vad en av mina vingar tål för behandling:
    [ame="http://www.youtube.com/watch?v=gQb3pPEP2cs"]YouTube - Nicke vs Demon EPP[/ame]

    Efter denna lilla "session" var det bara att byta propp, och sätta fast fenorna igen, ca 5min jobb och nästan ingen kostnad.

  7. #27

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av nicke
    Citat Ursprungligen postat av Flowtu
    Tja!
    Annars köper man en modell och så krashar man skiten sen vad det 500 spänn i reservdelar
    Ehh... vad har du kollat på för plan?
    Finns massor "oförstörbara" plan att köpa. Jag är ju lite subjektiv, men för lite trovärdighet tar jag och länkar till en del andra leverantörer:

    http://www.mft.nu/es/product/product...4713&visible=2
    http://www.mft.nu/es/product/product...1513&visible=2

    Hos hab hittar du flera "oförstörbara" EPP-modell nästan längst upp på denna sida:
    http://www.mamut.net/hab_ab/prodlist_content.htm

    Så en liten film på vad en av mina vingar tål för behandling:
    [ame="http://www.youtube.com/watch?v=gQb3pPEP2cs"]YouTube - Nicke vs Demon EPP[/ame]

    Efter denna lilla "session" var det bara att byta propp, och sätta fast fenorna igen, ca 5min jobb och nästan ingen kostnad.

    Jag kan gå i god för att Nickes vingar är hållbara. Jag och ett par vänner gjorde vad vi kunde för att flyga sönder en vid förra inomhusträffen på bosön...
    Grymt roliga tingestar det där! Kan bara rekomenderas!...

    MVH Peter Z

  8. #28

    Standard

    Tja!
    Annars köper man en modell och så krashar man skiten sen vad det 500 spänn i reservdelar
    okej jag ger mig!!! Det finns massor med fina plan som tål att krashas med.

    vad tycker ni om batteriet? Är vikten rimlig?

  9. #29


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Ja, batteriet väger vad ett sånt batteri brukar väga ...ungefär..
    Klarar du dig med ett genomsnittligt strömuttag på ca: 5 A så fungerar det nog. Skall du köra t ex 10-12 A så är det för litet. Allt beror på den specifika kärran och vilka krav man har.
    Med detta batteri bör du hålla max inmatad effekt runt ca: 70 W (för 3S-batteri) - och snittet helst max 40-50 W - tycker jag i vart fall. Snittar du på ca: 5-5,5 A så torde du ha en drifttid på max 6 minuter.
    Hälsningar
    Roger

  10. #30

    Standard

    Skall du köra t ex 10-12 A så är det för litet
    Men om jag ska köra 10-12A vad ska jag ha för batteri då?

  11. #31
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Flowtu
    Skall du köra t ex 10-12 A så är det för litet
    Men om jag ska köra 10-12A vad ska jag ha för batteri då?
    Om man räknar helt krasst på det så ett 1000 mAh batteri som klarar av att ge 12C, men då ligger du precis på gränsen av vad batteriet förmår att prestera, och minsta "glädjekalkyl" från tillverkarens sida så blir livslängden på batteriet riktigt kort, om du istället letar upp ett 1000 mAh batteri som klarar av att ge 20C så har du marginal, och batteriet kommer med stor sannolikhet att hålla mycket längre.
    /\/\vh // /\/\r J.

  12. #32

    Standard

    Tack för svar. har hitat ett batteri.

    Men kan man ha en 6 channel mottagare men bara använda 4 kanaller?

    Vilka av de 6 används då? Måste man programmera i radio (computerradio) vilka portar som ska användas?

    Flowtu

  13. #33


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Tänk bara på det jag nämnt tidigare - tar du ut 10C ur ett batteri i snitt så har du kanske 5-5,5 minuters flygtid - maximalt. Troligen lite kortare. Så tror du att du kommer att snitta på 10-12A så skulle jag välja en 1800--2200-acke - om den får plats vill säga. Då har du antagligen runt 10 min flygtid... Men till din lilla kärra lär det knappast gå med så stor acke..
    Men 10-12 A i snitt är förhållandevis mycket på en mindre kärra - med 3S är det ca: 100--130 W inmatat genomsnittligt och det flyger du utan vidare en klart större kärra än din på. Såvida du inte flyger "järnet" hela tiden..
    Jag gissar att din lilla kärra kommer att dra avsevärt mycket mindre ström och alltså klara sig med ett mindre batteri. Tag kontakt med Nicke som han erbjöd - då får du se vad som behövs i praktiken och sen kan du dimensionera din setup mycket bättre.
    Sen - visst bör det funka med en 6-kanalers mottagare - har dock inte testat själv om sanningen skall fram. Motsatsen är dock vanlig - t ex en 4-kanals mottagare till en 9-kanalers sändare och det är inga problem. Du kommer att använda dom 4 första kanalerna i så fall. Sen gäller det ju att sändaren är en "standard" PPM-sändare - och det har jag ingen uppfattning om. Det finns en tyvärr massa egna, konstiga system på ARF-paket som levereras med sändare...
    Hälsningar
    Roger

  14. #34

    Standard

    TJa

    Du sa att en 9kanals sändare kan användas med en 4 kanals mottagare.
    Men jag vill använda en 4kanals radio med en 6kanals mottagare.

    Flowtu

  15. #35


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Läser du hela mitt svar så ser du att det finns vissa tveksamheter eftersom jag inte vet hur mycket "standard PPM" din sändare är. DET är nog snarast problemet - knappast att du kör 4-kanalers sändare mot 6-kanalers mottagare. Jag föreslår att du ställer frågan till företaget du köpt sändaren av. Och svarar man på sådana här trådar så kan man aldrig garantera att någon kombination fungerar - såvida man inte testat exakt den kombinationen själv vilket ingen annan verkar ha gjort av svaren att döma.
    //Roger

  16. #36

    Standard setup med olika märken

    Hej! Till Flowtu kan jag säga, själv har jag erfarenhet av 3st. raptor från 270mm-350mm i spännvidd, du måste ha lätta grejor, på 2st. har jag använt 3-2 propeller motor 12mm kv 5800, på den med 350mm spännvidd har jag 40mm fläkt, modellerna väger från 75gr-105gr inklusive batteri.
    Mvh flygbill

  17. #37

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor
    Hej,
    Läser du hela mitt svar så ser du att det finns vissa tveksamheter eftersom jag inte vet hur mycket "standard PPM" din sändare är. DET är nog snarast problemet - knappast att du kör 4-kanalers sändare mot 6-kanalers mottagare. Jag föreslår att du ställer frågan till företaget du köpt sändaren av. Och svarar man på sådana här trådar så kan man aldrig garantera att någon kombination fungerar - såvida man inte testat exakt den kombinationen själv vilket ingen annan verkar ha gjort av svaren att döma..
    //Roger
    Radio: Protech 4kanals Avenger 35MHz levererades med helixx helikopter.



    Mottagare: 6 kanals GWS 35MHz
    http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...idProduct=4477

    Funkar detta ? Om det funkar vilka kontakter av de 6 kontakterna används?



    Flowtu[/url]

  18. #38

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    501
    Klubb
    Edefors Penguins

    Standard

    Jag är skeptisk till om det kommer att fungera att använda den radion till flyg. Jag testade min sändare som följde med Blade CPn som också är 35Mhz 6ch och den funkade inte med en vanlig mottagare. Det är ju även helikoptermixning på radion som inte går att bli fri.

  19. #39

    Standard

    Tror det skulle funka genom att de sålde ett start pack med flygplan och helikopter. Samma radio och samma ack. Så om det funkar med 6 kanals till fyrkanals sändare så tror jag att helikoptermixningen är kan ändras eller är obefintlig. :?

    Spelar set roll vilka portar man använder om man köper mottagaren?
    Flowtu


    -----------------------------------------------------------------
    Fråga: Kan man förstöra ett fartreglage?(Brushless)

  20. #40

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    501
    Klubb
    Edefors Penguins

    Standard

    Aha, det låter ju bra. Om radion följer vanlig standard så är det inga problem att köra 6ch mottagare och 4ch sändare men risken finns ju att den inte gör det. Enda sättet att va säker är ju att testa någonstans.

Liknande ämnen

  1. Olika LiPo's laddas olika?
    Av Ålänning i forum Batterier och Laddare
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-08-03, 21:59
  2. Olika Amps@WOT i Twinstar setup?
    Av rfnoise i forum Elmodeller
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-06-01, 22:44
  3. Blanda olika märken.
    Av lassebetong i forum Elektronik
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-02-25, 14:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •