Reklam

Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

mne: Vilka fabrikat p borstlst + fartreglage r bst ?

Deep Purples avatar
    Reg.datum
    Oct 2007
    Inlgg
    268
    Jobb
    Bilpltis / Bilmek
    Klubb
    Weak Signal RC - Beverly Forshaga Hills

Standard Vilka fabrikat p borstlst + fartreglage r bst ?

Vilka fabrikat p Borstls motor och dito fartreglage r bst ?

Det brukar bli s att vissa fabrikat visar upp lite bttre kvalitet n andra

Vilka fabrikat p motor + fartreglage har du haft minimalt med strul med ?

grn p el flyg ... n s lnge ...
    - men kan nog inte lta bli att prova

flygaren_93s avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Inlgg
    427
    Jobb
    utbytesstudent i Nya Zeeland i ett r
    Klubb
    vallentunamodellflygklubb

Standard

Det gr inte att sga att ett mrke r bst vad man n sger kommer det alltid komma ngon annan som ger ngot annat svar.

Jag har haft 5 olika reglage och jag tycket att alla utom ett har funkat klockrent utom ett som var det billigaste som gick att kpa fr 2 r sedan.
    Det var dlig kvalit.
    Det flesta reglage funkar bra som finns nu. kan vara ngra nytillverkade soter som inte r helt testade nnu.

Jetti har varit bra och funkat lnge r nog en av de ldsta tillvrkarna. hade borsreglag innan det fanns borstlst.
    Jetti spin har en frdel med alla instllningar men jag tycker det funkar lika bra som ett jag kpte frn cina.

motorer brukar funka med vilket mrke som helst finns lite undantag. Det r ngra undantag.

Alexander

Modellflygare sedan 2003

Standard

Hmmm, hur var det nu?

Just ja! actro + jeti r bst, s r det bara...

eller om det var hacker + hacker...

eller om det var plettenberg + schulze...

eller om det var cyclon + flighttech...

Det var i varje fall inte kinamotorn med taiwanreglage som var bst, det minns jag.

Det kostar att ligga p topp (men smakar drefter ocks!).

/Jens

Standard

av alla mina kombinationer s r cyklon motorn och castle creation (phoenix)fartreglage bst ..

mvh daniel

Glawes avatar
    Reg.datum
    Feb 2007
    Inlgg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslvs Flygklubb

Standard

Oftast fr man vad man betalar fr. Men i vissa fall betalar man kanske en lite fr stor slant bara fr att ett visst mrke sitter p prylen.

Det r min sikt
    Mvh / Fredrik Glawe.

Deep Purples avatar
    Reg.datum
    Oct 2007
    Inlgg
    268
    Jobb
    Bilpltis / Bilmek
    Klubb

Standard Verkningsgrad p motorer

men verkningsgraden r vl ngot hgre p "fin" mrkes motor-fabrikaten ?

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 829
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Hej.
    Visst kan verkningsgraden vara hgre - men det r ingen absolut sanning det heller. Och krran flyger knappast bttre med hgre verkningsgrad..
    Och troligen s r vl kvaliteten som helhet bttre p en dyr mrkesmotor - men behver du den kvaliteten ? DET r en frga man br stlla sig. De flesta RC-flygare jag knner r inte den sort som flyger 2 timmar/dag ret runt...om man s sger... Jag fredrar oftast det billigare alternativet - om n inte det allra billigaste. Och jag flyger trots allt relativt mycket jmfrt med t ex mina Klubbkompisar. Sen r det s att av de s k Kina-prylarna gr det minst 13 p dussinet s att vlja rtt r sannerligen inte ltt. Drfr r det mycket tacksamt om ni Modellflygarbrder ger omdmen om produkter - och ge d rliga omdmen, tack !
    Likas r LiPo-ackar ett intressant mne. Lt mig exemplifiera med ett paket i 3S2200-klassen. Vljer man en hygglig Kina-acke fr man kanske ge ca: 30 $ om man handlar i Fjrran stern. Du fr 3 st sdana fr ca: 100 $ inkl frakt - det ger ca: 800 kr inkl moms p ditt byggbord. Kper du en "kvalitetsacke" i Sverige fr du ge ca: 700 kr - med lite tur en aning mindre.. Allts i runda slngar samma pris som fr 3 st Kina-ackar. Antag att kvalitetsacken hller ca: 100 cykler (=rtt hgt tilltaget) och att Kina-ackarna hller ca: 30-40 cykler. terigen frenklat s blir kostnaden/cykel ungefr densamma. OM den dyra hller 3 gnger s lnge vill sja. Men nu kommer det intressanta...
    Med 3 st ackar i st f 1 s kan jag flyga ett lagom pass - ja, flera flygningar allts - utan att behva ladda. Men 1 st acke s blir det - ja, 1/3 av flygtiden - sen mste det laddas minst 1 timme...
    Den slutsats jag drar r att ven om Kina-acken bara hller 1/3 s lnge som mrkesacken s r det mycket roligare och bekvmare med 3 ackar i st f EN. Och jag accepterar en kortare livslngd men helst inte smre n ca: 30 % av en kvalitetsacke. Klarar den dessa krav r den definitivt Mitt val ...
    Bara mins smpengar hlsar
    Roger

Glawes avatar
    Reg.datum
    Feb 2007
    Inlgg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslvs Flygklubb

Standard

Ett riktigt bra svar McRegor. Men vi fr dock inte glmma vra svenska handlare heller. Dom mste ju verleva med
    Mvh / Fredrik Glawe.

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 829
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Hej Glawe,
    Tack fr dom orden.
    Ja, det r ju en aning skillnad mellan mig - och dig antar jag - kontra de lyckliga som fr chansen att testa bde dyrt och billigt. Och skillnaden r allts att du och jag sjlva fr betala vra grejor. Alltid ltt att rekommendera dyra och bra saker nr man oftast slipper st fr fiolerna. Likadant med t ex Biltidningar - ven dr blir journalisterna ofta "fartblinda" medan vi vanliga ddliga har helt andra krav p vra fortskaffningsmedel.
    N, nu mste jag sluta med mitt trk-snack - fram fr Plettis, Schulze, Porsche, Lambo och annat kul !!
    Hlsningar
    Roger

Edit: Efter psttning frn vnnen Bokis kompletterar jag "kul-upprkningen" med Merca ocks...bst man skter sig som sagt..

Deep Purples avatar
    Reg.datum
    Oct 2007
    Inlgg
    268
    Jobb
    Bilpltis / Bilmek
    Klubb

Standard cykler

Ujamejen :cry:
    - r det s dlig livslngd som bara 30-40 cykler i dom billigare
    eller 100 i den bttre kvalitets LiPo accen ???

Hrde med ngon handlare p Arvika trffen i sommras
    -har fr mej han sade 500 cykler p LiPo accar ???

Visst har NiCd och NiMh mer n 100cykler ?

flygaren_93s avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Inlgg
    427
    Jobb
    utbytesstudent i Nya Zeeland i ett r
    Klubb
    vallentunamodellflygklubb

Standard

och ackar hller/grsnder lika mycket som en kvalitet ack om det skulle av ngon anledning bli kraftig "landhjning" som sker i bland.

D r man glad att acken bar kostade 30% av en kvalit ack.

Alex

Modellflygare sedan 2003

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 829
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Hej Deep Purple,
    Ta det bara som ett exempel - det viktigaste var detta med att ven om Kina-acken bara hller 30 % av en kvalitetsacke s r det fr mnga en bttre lsning. Sen detta om 500 cykler fr LiPo i vra elkrror - DET r nog rtt nra Sagotantens berttelser.. Men fr mnga r det nog faktiskt intervallet 30--100 cykler som gller - men det skiljer rtt mycket beroende hur man anvnder acken.
    Hlsningar
    Roger

Standard

Citat Ursprungligen postat av McRegor
    Hej.
    Visst kan verkningsgraden vara hgre - men det r ingen absolut sanning det heller. Och krran flyger knappast bttre med hgre verkningsgrad..
    Och troligen s r vl kvaliteten som helhet bttre p en dyr mrkesmotor - men behver du den kvaliteten ? DET r en frga man br stlla sig. De flesta RC-flygare jag knner r inte den sort som flyger 2 timmar/dag ret runt...om man s sger... Jag fredrar oftast det billigare alternativet - om n inte det allra billigaste. Och jag flyger trots allt relativt mycket jmfrt med t ex mina Klubbkompisar. Sen r det s att av de s k Kina-prylarna gr det minst 13 p dussinet s att vlja rtt r sannerligen inte ltt. Drfr r det mycket tacksamt om ni Modellflygarbrder ger omdmen om produkter - och ge d rliga omdmen, tack !
    Likas r LiPo-ackar ett intressant mne. Lt mig exemplifiera med ett paket i 3S2200-klassen. Vljer man en hygglig Kina-acke fr man kanske ge ca: 30 $ om man handlar i Fjrran stern. Du fr 3 st sdana fr ca: 100 $ inkl frakt - det ger ca: 800 kr inkl moms p ditt byggbord. Kper du en "kvalitetsacke" i Sverige fr du ge ca: 700 kr - med lite tur en aning mindre.. Allts i runda slngar samma pris som fr 3 st Kina-ackar. Antag att kvalitetsacken hller ca: 100 cykler (=rtt hgt tilltaget) och att Kina-ackarna hller ca: 30-40 cykler. terigen frenklat s blir kostnaden/cykel ungefr densamma. OM den dyra hller 3 gnger s lnge vill sja. Men nu kommer det intressanta...
    Med 3 st ackar i st f 1 s kan jag flyga ett lagom pass - ja, flera flygningar allts - utan att behva ladda. Men 1 st acke s blir det - ja, 1/3 av flygtiden - sen mste det laddas minst 1 timme...
    Den slutsats jag drar r att ven om Kina-acken bara hller 1/3 s lnge som mrkesacken s r det mycket roligare och bekvmare med 3 ackar i st f EN. Och jag accepterar en kortare livslngd men helst inte smre n ca: 30 % av en kvalitetsacke. Klarar den dessa krav r den definitivt Mitt val ...
    Bara mins smpengar hlsar
    Roger

Roger har rtt i det mesta hr men jag mste pongtera att hr jmfrs kinaaccar kpta i asien med kvalitetsaccar kpta i sverige.... Det gr ju faktiskt att kpa kvalitetsaccar i asien och kinaaccar i sverige ocks...
    D blir jmfrelsen mer rttvis.

En stor skillnad mellan kvalitetsacc och kinaacc r som sagt att en kinaacc generellt hller frre cykler. En annan skillnad r att kinaaccarna sllan hller fr ens hlften av vad dom r specade till, man br allts "ta i" nr man kper sna.
    Vrt att nmna r att mnga mrken tillverkas i samma fabrik. De som gr de bsta lipoaccarna heter enerland och ligger i korea. De tillverkar bl.a polyquest...

I vrigt lter jag det vara osagt om man "skall" kpa billiga eller dyra celler. Man br givetvis ha flera s de hinner svalna mellan laddning och flygning.
    En annan sak som avgr r ju hur mycket man pressar ur accarna. Har man hgt effektuttag s lnar det sig oftast att satsa p enerland-celler men har man ett mer moderat effektuttag kan det lna sig att kra med billigare alternativ.
    Viktigt r att man ALDRIG drar ur mer n 80% ur dem. D blir inget alternativ lnglivat... Viktigt r ocks att balansera dem...

Det blev en jkla roman det hr och det grnsar ju nstan till trdkapning... :cry:

Jag vill ocks ppeka att jag inte frsker sl Roger p fingrarna. Jag ville bara ge min synvinkel p det hr med lipos...
    Jag har "bara" flugit heli innan och det ger kanske en annan bild av hur lipoaccar fungerar. Jag drar ur ca. 24A i snitt ur mina 3-cellspack i helikoptern s de fr lida lite.

MVH Peter Z

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 829
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Hej Peter,
    Ingen fara - vi har alla olika erfarenheter och vrderingar.
    Att jag tog exemplet Kina-ackar frn Fjrran stern och Kvalitetsackar frn Svenska leverantrer var helt enkelt fr att min erfarenhet r att mnga handlar s - billigt kan man chansa att kpa utomlands dr dom ofta r nnu billigare medan dyra grejor r det mnga som vill kpa av en "handlare nra dig" - kanske med tanken att det r enklare att reklamera OM det nd blir problem...
    Men som sagt - visst kan man vnda p mitt resonemang ocks..
    Hlsningar
    Roger

Deep Purples avatar
    Reg.datum
    Oct 2007
    Inlgg
    268
    Jobb
    Bilpltis / Bilmek
    Klubb

Standard El

Hr lr man sej mycket ....
    Bara man vgar frga

Dra ur till 80 % ???
    Det skter vl fartreglaget ?
    Det r vl instllt p ett visst volt-tal, dr det p ngot vis meddelar piloten att det r dags att landa ?

Standard Re: El

Citat Ursprungligen postat av Deep Purple
    Hr lr man sej mycket ....
    Bara man vgar frga

Dra ur till 80 % ???
    Det skter vl fartreglaget ?
    Det r vl instllt p ett visst volt-tal, dr det p ngot vis meddelar piloten att det r dags att landa ?
    Visst r det bra att lra av varandras erfarenheter. Det r vl det bsta med den hr forumvrlden... :-)

Oftast har man dragit ur p tok fr mycket ur accen nr reglaget sger ifrn. Det gr att sabba en acc p ett par flygningar p det sttet...

Det enda som gller i en heli r att testa sig fram till hur lnge man kan flyga med den setupen man kr med och beroende p flygstt.
    Sedan succesivt flyga lngre och lngre tills man ligger p ca. 80%. Sedan hller man reda p hur mycket man fr i accarna varje gng man laddar dem.
    lipoaccar r knnsliga rackare....

Edit: Givetvis gller detta alla applikationer med en lipo inblandad. Jag ville bara frtydliga att det var frn en heli jag hade erfarenheten...

MVH Peter Z

Standard

Citat Ursprungligen postat av McRegor
    Hej Peter,
    Ingen fara - vi har alla olika erfarenheter och vrderingar.
    Att jag tog exemplet Kina-ackar frn Fjrran stern och Kvalitetsackar frn Svenska leverantrer var helt enkelt fr att min erfarenhet r att mnga handlar s - billigt kan man chansa att kpa utomlands dr dom ofta r nnu billigare medan dyra grejor r det mnga som vill kpa av en "handlare nra dig" - kanske med tanken att det r enklare att reklamera OM det nd blir problem...
    Men som sagt - visst kan man vnda p mitt resonemang ocks..
    Hlsningar
    Roger

Halloj. Jag frstod det och det verkar vara naturligt att tnka s.
    Synd bara att man tnker mindre och mindre s fr varje gng man fr bttre service och kortare leveranstider utomlands n hos grannbutiken... Det r ju dock en helt annan historia...

MVH Peter Z

RCFF - Moderator Siguns avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlgg
    3 961
    Klubb
    Dackeflyers

Standard

Mina fartreglage bryter vid 3,2V och d har jag nd marginal ner till den lgre grnsen p 3.0V s visst funkar de att lita p fartreglaget s lnge som de r instllt p att bryta inann spnningen blir fr lg.

/Martin

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 829
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Hej,
    Men man sparar ackarna om man laddar ur dom till max 60-65 % - det sger i vart fall en av de mera vlrenommerade tillverkarna.
    S har man mjlighet s r det ingen nackdel att lmna en del kvar i acken...
    Dessutom - nya ackar med "hga C" kan hlla spnningen mycket lnge - s lnge att dom r mer eller mindre tomma innan reglaget bryter.
    S mitt rd r att mta - allts flyga en viss tid och sen se hur mycket man frbrukat. Man flyger ofta rtt likartat s drefter kan man bryta efter lmplig motortid i st f d reglaget bryter.
    Hlsningar
    Roger

Standard Lipo

Hej!

Nr ni nd pratar om Lipoackar... Har en (2s1300mAh ack) och en swallow EQ laddare.

Nr acken r (s gott som) ny ska jag ladda den, men ska jag ven anvnda min urladningsfunktion p laddaren fr att acken ska m bttre!

dvs. ladda - ladda ur frsiktigt ngra gnger... och i s fall med vilket C vrde, ungefr?

MVH en nybrjare

Liknande mnen

1. Vrmeutveckling i borstlst?
    Av Johan Nilsson i forum Elektronik
    Svar: 28
    Senaste inlgg: 2012-07-18, 23:38
  2. Programmering av Above All Borstlst fartreglage 60A
    Av fredrikb i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 1
    Senaste inlgg: 2009-08-11, 07:24
  3. Graup eller msvilket fabrikat som helst"ner MC-12 frg
    Av Thomas i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 4
    Senaste inlgg: 2007-10-25, 01:39
  4. Svar: 5
    Senaste inlgg: 2006-09-18, 21:17
  5. Lrar-elev-kabel mellan olika fabrikat?
    Av zeno i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 5
    Senaste inlgg: 2006-06-20, 14:43

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •