Reklam

Sidan 2 av 2 FrstaFrsta 12
Resultat 21 till 26 av 26

mne: Vilka fabrikat p borstlst + fartreglage r bst ?

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 829
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Hej,
    Vissa pstr att man skall ta det lite frsiktigt i brjan och "motionera igng" ackarna. Det kanske r riktigt - det vet jag tyvrr inte.
    Mina ackar har jag alltid krt "normalt" frn frsta stund. Men "normalt" i mina gon r inte att maxbelasta dom s man sen nstan kan brnna sig p dom... Jag flyger allts lite blandar och tar kanske ut max 60-70 % av kapaciteten.
    Sen hr det till saken att jag alltid (nja, i vart fall nstan alltid) mter den individuella cellspnningen bde fre laddning och efter laddningen. Och jag kr alltid med balanseringsladdning. Mina undantag frn att alltid mta r smackarna till inomhusflyget - dom laddar jag vid behov p plats i Idrottshallen och d blir det inga mtningar.
    Och nr man mtt mnga ackar s inser man ocks att det finns en viss kvalitetsskillnad mellan de olika tillverkarna. En Kokam t ex kan man ofta kra hrt och inte ens balanseringsladda men nd hller den spnningen perfekt medan en billig Kina-ack inte alls r lika perfekt i balans. Men fr vardagsflygning fungerar bda alldeles utmrkt s den billiga acken r oftast det frdelaktigaste valet nd.
    Hlsningar
    Roger

Standard

Fr mig blir svaret enkelt, bsta mrkena vad gller kvalitet, prestanda, effektivitet.

Absoluta toppen!
    (bevis p dess frtrfflighet hittar man i tvlingsresultaten och rekord)
    Outrunner
    Plettenberg/Orbit/Xtra/Terminator/Predator
    Actro Khler/12/24/32/40
    Kontronik/Kora
    Causemann 240/280

Inrunner
    Plettenberg/HP220/300/370/Moskito/Freestyle
    Kontronik/Tango/FUNxxx
    Lehner/10xx till 30xx
    Hacker C serien

Reglage
    Jeti Model/Advance/SPIN
    Kontronik/JAZZ
    Schulze/Future

Bra! mrken men som inte nr nda upp till toppen
    Cyclon/Premium/Power/CPLR
    Actro C/CL
    Kontronik/Dancer
    Hacker outrunner
    Hyperion outrunner
    Model motors Axi
    Mega inrunner/outrunner
    Torcman/Triton/Baby
    Flywere

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 829
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Tjena Jocke,
    Vlkommen till "andra sidan" - kul att se dig hr !
    Hr fr du slss mot oss "Kina-kare" eller vad vi nu skall kalla oss som inte kr med vrstingprylar - det skall vl bli kul..
    Och visst kan jag hlla med dig i din upprkning och den besvarar vl den ursprungliga frgestllningen rtt vl - vilket vi kommit en bit ifrn.
    ter - kul att ha dig med oss hr p detta Forum.
    Hlsningar
    McR

Standard

Jag r sjlv kina kare bla, som mnga andra p vriga forum jag deltar i

Frgan ld vilka motorer och reglage som r bst, vad som sedan r bst val fr individen och hans krav/nskan s blir frgan genast lite bkigare.

Vill man ha det vrsta/bsta s r det "vrstingprylar" som gller s som vissa dyrgripar frn Lehner, Plettenberg, om man dremot tittar p min "bra!" lista hittar man alternativ med i mitt tycke attraktivt pris.

Har man en vrstingmotor s gller det att ha bra "vrstingprylar" i hela ledet fr att f ut MAX vrstingprestanda, prop-motor-kontakter-reglage-kontakter-ack.

Deep Purples avatar
    Reg.datum
    Oct 2007
    Inlgg
    268
    Jobb
    Bilpltis / Bilmek
    Klubb
    Weak Signal RC - Beverly Forshaga Hills

Standard Verkningsgrad

En motor med en hgre verkningsgrad ger mera flygtid ???

Sg att du har en motor med dlig verkningsgrad, sen byter du till en med mycket hg, borde ge lngre flygtid med samma acc ?
    Under exakt samma typ av flygning

Standard

Leker man med tanken att vi har 2 exakt lika motorer p samma setup, men den ena motorn har 20% hgre verkningsgrad, s kommer du med motorn med lgre verkningsgrad f kortare flygtid, mer vrmeutveckling, mindre varv/effekt ut till propen.

Fr att f "samma" prestanda med motorn som har 20% lgre verkningsgrad behver vi ett strre och tyngre ack med mer kapacitet, en strre prop s vi kommer upp i effekt minnst 20% mer, lite till behvs fr att kompensera det strre tyngre acken, strre reglage d det mste klara den extra strmmen, bttre kylning till motorn osv, en "dlig" komponent leder till negativa konsekvenser fr hela setupen/planet.

Man kan skjuta sig sjlv i foten ven om man kper "vrstingmotorn" men sedan stter dit ett billigt reglage eller dligt/ fr litet batteri tex.

Liknande mnen

1. Vrmeutveckling i borstlst?
    Av Johan Nilsson i forum Elektronik
    Svar: 28
    Senaste inlgg: 2012-07-18, 23:38
  2. Programmering av Above All Borstlst fartreglage 60A
    Av fredrikb i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 1
    Senaste inlgg: 2009-08-11, 07:24
  3. Graup eller msvilket fabrikat som helst"ner MC-12 frg
    Av Thomas i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 4
    Senaste inlgg: 2007-10-25, 01:39
  4. Svar: 5
    Senaste inlgg: 2006-09-18, 21:17
  5. Lrar-elev-kabel mellan olika fabrikat?
    Av zeno i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 5
    Senaste inlgg: 2006-06-20, 14:43

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •