Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 26 av 26

Ämne: Vilka fabrikat på borstlöst + fartreglage är bäst ?

  1. #21


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Vissa påstår att man skall ta det lite försiktigt i början och "motionera igång" ackarna. Det kanske är riktigt - det vet jag tyvärr inte.
    Mina ackar har jag alltid kört "normalt" från första stund. Men "normalt" i mina ögon är inte att maxbelasta dom så man sen nästan kan bränna sig på dom... Jag flyger alltså lite blandar och tar kanske ut max 60-70 % av kapaciteten.
    Sen hör det till saken att jag alltid (nåja, i vart fall nästan alltid) mäter den individuella cellspänningen både före laddning och efter laddningen. Och jag kör alltid med balanseringsladdning. Mina undantag från att alltid mäta är småackarna till inomhusflyget - dom laddar jag vid behov på plats i Idrottshallen och då blir det inga mätningar.
    Och när man mätt många ackar så inser man också att det finns en viss kvalitetsskillnad mellan de olika tillverkarna. En Kokam t ex kan man ofta köra hårt och inte ens balanseringsladda men ändå håller den spänningen perfekt medan en billig Kina-ack inte alls är lika perfekt i balans. Men för vardagsflygning fungerar båda alldeles utmärkt så den billiga acken är oftast det fördelaktigaste valet ändå.
    Hälsningar
    Roger

  2. #22

    Standard

    För mig blir svaret enkelt, bästa märkena vad gäller kvalitet, prestanda, effektivitet.

    Absoluta toppen!
    (bevis på dess förträfflighet hittar man i tävlingsresultaten och rekord)
    Outrunner
    Plettenberg/Orbit/Xtra/Terminator/Predator
    Actro Köhler/12/24/32/40
    Kontronik/Kora
    Causemann 240/280

    Inrunner
    Plettenberg/HP220/300/370/Moskito/Freestyle
    Kontronik/Tango/FUNxxx
    Lehner/10xx till 30xx
    Hacker C serien

    Reglage
    Jeti Model/Advance/SPIN
    Kontronik/JAZZ
    Schulze/Future


    Bra! märken men som inte når ända upp till toppen
    Cyclon/Premium/Power/CPLR
    Actro C/CL
    Kontronik/Dancer
    Hacker outrunner
    Hyperion outrunner
    Model motors Axi
    Mega inrunner/outrunner
    Torcman/Triton/Baby
    Flywere

  3. #23


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Tjena Jocke,
    Välkommen till "andra sidan" - kul att se dig här !
    Här får du slåss mot oss "Kina-åkare" eller vad vi nu skall kalla oss som inte kör med värstingprylar - det skall väl bli kul..
    Och visst kan jag hålla med dig i din uppräkning och den besvarar väl den ursprungliga frågeställningen rätt väl - vilket vi kommit en bit ifrån.
    Åter - kul att ha dig med oss här på detta Forum.
    Hälsningar
    McR

  4. #24

    Standard

    Jag är själv kina åkare bla, som många andra på övriga forum jag deltar i

    Frågan löd vilka motorer och reglage som är bäst, vad som sedan är bäst val för individen och hans krav/önskan så blir frågan genast lite bökigare.

    Vill man ha det värsta/bästa så är det "värstingprylar" som gäller så som vissa dyrgripar från Lehner, Plettenberg, om man däremot tittar på min "bra!" lista hittar man alternativ med i mitt tycke attraktivt pris.

    Har man en värstingmotor så gäller det att ha bra "värstingprylar" i hela ledet för att få ut MAX värstingprestanda, prop-motor-kontakter-reglage-kontakter-ack.

  5. #25
    Deep Purples avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    268
    Klubb
    Weak Signal RC - Beverly Forshaga Hills

    Standard Verkningsgrad

    En motor med en högre verkningsgrad ger mera flygtid ???

    Säg att du har en motor med dålig verkningsgrad, sen byter du till en med mycket hög, borde ge längre flygtid med samma acc ?
    Under exakt samma typ av flygning

  6. #26

    Standard

    Leker man med tanken att vi har 2 exakt lika motorer på samma setup, men den ena motorn har 20% högre verkningsgrad, så kommer du med motorn med lägre verkningsgrad få kortare flygtid, mer värmeutveckling, mindre varv/effekt ut till propen.

    För att få "samma" prestanda med motorn som har 20% lägre verkningsgrad behöver vi ett större och tyngre ack med mer kapacitet, en större prop så vi kommer upp i effekt minnst 20% mer, lite till behövs för att kompensera det större tyngre acken, större reglage då det måste klara den extra strömmen, bättre kylning till motorn osv, en "dålig" komponent leder till negativa konsekvenser för hela setupen/planet.

    Man kan skjuta sig själv i foten även om man köper "värstingmotorn" men sedan sätter dit ett billigt reglage eller dåligt/ för litet batteri tex.

Liknande ämnen

  1. Värmeutveckling i borstlöst?
    Av Johan Nilsson i forum Elektronik
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2012-07-18, 22:38
  2. Programmering av Above All Borstlöst fartreglage 60A
    Av fredrikb i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-08-11, 06:24
  3. Graup eller måsvilket fabrikat som helst"ner MC-12 fråg
    Av Thomas i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-10-25, 00:39
  4. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-09-18, 20:17
  5. Lärar-elev-kabel mellan olika fabrikat?
    Av zeno i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-06-20, 13:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •