Hej,
Vissa påstår att man skall ta det lite försiktigt i början och "motionera igång" ackarna. Det kanske är riktigt - det vet jag tyvärr inte.
Mina ackar har jag alltid kört "normalt" från första stund. Men "normalt" i mina ögon är inte att maxbelasta dom så man sen nästan kan bränna sig på dom... Jag flyger alltså lite blandar och tar kanske ut max 60-70 % av kapaciteten.
Sen hör det till saken att jag alltid (nåja, i vart fall nästan alltid) mäter den individuella cellspänningen både före laddning och efter laddningen. Och jag kör alltid med balanseringsladdning. Mina undantag från att alltid mäta är småackarna till inomhusflyget - dom laddar jag vid behov på plats i Idrottshallen och då blir det inga mätningar.
Och när man mätt många ackar så inser man också att det finns en viss kvalitetsskillnad mellan de olika tillverkarna. En Kokam t ex kan man ofta köra hårt och inte ens balanseringsladda men ändå håller den spänningen perfekt medan en billig Kina-ack inte alls är lika perfekt i balans. Men för vardagsflygning fungerar båda alldeles utmärkt så den billiga acken är oftast det fördelaktigaste valet ändå.
Hälsningar
Roger