Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Vilka fabrikat på borstlöst + fartreglage är bäst ?

  1. #1
    Deep Purples avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    268
    Klubb
    Weak Signal RC - Beverly Forshaga Hills

    Standard Vilka fabrikat på borstlöst + fartreglage är bäst ?

    Vilka fabrikat på Borstlös motor och dito fartreglage är bäst ?

    Det brukar bli så att vissa fabrikat visar upp lite bättre kvalitet än andra

    Vilka fabrikat på motor + fartreglage har du haft minimalt med strul med ?

    grön på el flyg ... än så länge ...
    - men kan nog inte låta bli att prova

  2. #2
    flygaren_93s avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    427
    Jobb
    utbytesstudent i Nya Zeeland i ett år
    Klubb
    vallentunamodellflygklubb

    Standard

    Det går inte att säga att ett märke är bäst vad man än säger kommer det alltid komma någon annan som ger något annat svar.

    Jag har haft 5 olika reglage och jag tycket att alla utom ett har funkat klockrent utom ett som var det billigaste som gick att köpa för 2 år sedan.
    Det var dålig kvalité.
    Det flesta reglage funkar bra som finns nu. kan vara några nytillverkade soter som inte är helt testade ännu.

    Jetti har varit bra och funkat länge är nog en av de äldsta tillvärkarna. hade borsreglag innan det fanns borstlöst.
    Jetti spin har en fördel med alla inställningar men jag tycker det funkar lika bra som ett jag köpte från cina.

    motorer brukar funka med vilket märke som helst finns lite undantag. Det är några undantag.


    Alexander
    __________________________

    Modellflygare sedan 2003

  3. #3

    Standard

    Hmmm, hur var det nu?

    Just ja! actro + jeti är bäst, så är det bara...

    eller om det var hacker + hacker...

    eller om det var plettenberg + schulze...

    eller om det var cyclon + flighttech...

    Det var i varje fall inte kinamotorn med taiwanreglage som var bäst, det minns jag.

    Det kostar att ligga på topp (men smakar därefter också!).

    /Jens

  4. #4

    Standard

    av alla mina kombinationer så är cyklon motorn och castle creation (phoenix)fartreglage bäst ..


    mvh daniel

  5. #5
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Oftast får man vad man betalar för. Men i vissa fall betalar man kanske en lite för stor slant bara för att ett visst märke sitter på prylen.

    Det är min åsikt
    Mvh / Fredrik Glawe.

  6. #6
    Deep Purples avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    268
    Klubb
    Weak Signal RC - Beverly Forshaga Hills

    Standard Verkningsgrad på motorer

    men verkningsgraden är väl något högre på "fin" märkes motor-fabrikaten ?

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej.
    Visst kan verkningsgraden vara högre - men det är ingen absolut sanning det heller. Och kärran flyger knappast bättre med högre verkningsgrad..
    Och troligen så är väl kvaliteten som helhet bättre på en dyr märkesmotor - men behöver du den kvaliteten ? DET är en fråga man bör ställa sig. De flesta RC-flygare jag känner är inte den sort som flyger 2 timmar/dag året runt...om man så säger... Jag föredrar oftast det billigare alternativet - om än inte det allra billigaste. Och jag flyger trots allt relativt mycket jämfört med t ex mina Klubbkompisar. Sen är det så att av de s k Kina-prylarna går det minst 13 på dussinet så att välja rätt är sannerligen inte lätt. Därför är det mycket tacksamt om ni Modellflygarbröder ger omdömen om produkter - och ge då ärliga omdömen, tack !
    Likaså är LiPo-ackar ett intressant ämne. Låt mig exemplifiera med ett paket i 3S2200-klassen. Väljer man en hygglig Kina-acke får man kanske ge ca: 30 $ om man handlar i Fjärran Östern. Du får 3 st sådana för ca: 100 $ inkl frakt - det ger ca: 800 kr inkl moms på ditt byggbord. Köper du en "kvalitetsacke" i Sverige får du ge ca: 700 kr - med lite tur en aning mindre.. Alltså i runda slängar samma pris som för 3 st Kina-ackar. Antag att kvalitetsacken håller ca: 100 cykler (=rätt högt tilltaget) och att Kina-ackarna håller ca: 30-40 cykler. Återigen förenklat så blir kostnaden/cykel ungefär densamma. OM den dyra håller 3 gånger så länge vill säja. Men nu kommer det intressanta...
    Med 3 st ackar i st f 1 så kan jag flyga ett lagom pass - ja, flera flygningar alltså - utan att behöva ladda. Men 1 st acke så blir det - ja, 1/3 av flygtiden - sen måste det laddas minst 1 timme...
    Den slutsats jag drar är att även om Kina-acken bara håller 1/3 så länge som märkesacken så är det mycket roligare och bekvämare med 3 ackar i st f EN. Och jag accepterar en kortare livslängd men helst inte sämre än ca: 30 % av en kvalitetsacke. Klarar den dessa krav är den definitivt Mitt val ...
    Bara mins småpengar hälsar
    Roger

  8. #8
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Ett riktigt bra svar McRegor. Men vi får dock inte glömma våra svenska handlare heller. Dom måste ju överleva med
    Mvh / Fredrik Glawe.

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Glawe,
    Tack för dom orden.
    Ja, det är ju en aning skillnad mellan mig - och dig antar jag - kontra de lyckliga som får chansen att testa både dyrt och billigt. Och skillnaden är alltså att du och jag själva får betala våra grejor. Alltid lätt att rekommendera dyra och bra saker när man oftast slipper stå för fiolerna. Likadant med t ex Biltidningar - även där blir journalisterna ofta "fartblinda" medan vi vanliga dödliga har helt andra krav på våra fortskaffningsmedel.
    Nä, nu måste jag sluta med mitt tråk-snack - fram för Plettis, Schulze, Porsche, Lambo och annat kul !!
    Hälsningar
    Roger

    Edit: Efter påstötning från vännen Bokis kompletterar jag "kul-uppräkningen" med Merca också...bäst man sköter sig som sagt..

  10. #10
    Deep Purples avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    268
    Klubb
    Weak Signal RC - Beverly Forshaga Hills

    Standard cykler

    Ujamejen :cry:
    - är det så dålig livslängd som bara 30-40 cykler i dom billigare
    eller 100 i den bättre kvalitets LiPo accen ???

    Hörde med någon handlare på Arvika träffen i sommras
    -har för mej han sade 500 cykler på LiPo accar ???

    Visst har NiCd och NiMh mer än 100cykler ?

  11. #11
    flygaren_93s avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    427
    Jobb
    utbytesstudent i Nya Zeeland i ett år
    Klubb
    vallentunamodellflygklubb

    Standard

    och ackar håller/gårsönder lika mycket som en kvalitet ack om det skulle av någon anledning bli kraftig "landhöjning" som sker i bland.

    Då är man glad att acken bar kostade 30% av en kvalité ack.

    Alex
    __________________________

    Modellflygare sedan 2003

  12. #12


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Deep Purple,
    Ta det bara som ett exempel - det viktigaste var detta med att även om Kina-acken bara håller 30 % av en kvalitetsacke så är det för många en bättre lösning. Sen detta om 500 cykler för LiPo i våra elkärror - DET är nog rätt nära Sagotantens berättelser.. Men för många är det nog faktiskt intervallet 30--100 cykler som gäller - men det skiljer rätt mycket beroende hur man använder acken.
    Hälsningar
    Roger

  13. #13

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor
    Hej.
    Visst kan verkningsgraden vara högre - men det är ingen absolut sanning det heller. Och kärran flyger knappast bättre med högre verkningsgrad..
    Och troligen så är väl kvaliteten som helhet bättre på en dyr märkesmotor - men behöver du den kvaliteten ? DET är en fråga man bör ställa sig. De flesta RC-flygare jag känner är inte den sort som flyger 2 timmar/dag året runt...om man så säger... Jag föredrar oftast det billigare alternativet - om än inte det allra billigaste. Och jag flyger trots allt relativt mycket jämfört med t ex mina Klubbkompisar. Sen är det så att av de s k Kina-prylarna går det minst 13 på dussinet så att välja rätt är sannerligen inte lätt. Därför är det mycket tacksamt om ni Modellflygarbröder ger omdömen om produkter - och ge då ärliga omdömen, tack !
    Likaså är LiPo-ackar ett intressant ämne. Låt mig exemplifiera med ett paket i 3S2200-klassen. Väljer man en hygglig Kina-acke får man kanske ge ca: 30 $ om man handlar i Fjärran Östern. Du får 3 st sådana för ca: 100 $ inkl frakt - det ger ca: 800 kr inkl moms på ditt byggbord. Köper du en "kvalitetsacke" i Sverige får du ge ca: 700 kr - med lite tur en aning mindre.. Alltså i runda slängar samma pris som för 3 st Kina-ackar. Antag att kvalitetsacken håller ca: 100 cykler (=rätt högt tilltaget) och att Kina-ackarna håller ca: 30-40 cykler. Återigen förenklat så blir kostnaden/cykel ungefär densamma. OM den dyra håller 3 gånger så länge vill säja. Men nu kommer det intressanta...
    Med 3 st ackar i st f 1 så kan jag flyga ett lagom pass - ja, flera flygningar alltså - utan att behöva ladda. Men 1 st acke så blir det - ja, 1/3 av flygtiden - sen måste det laddas minst 1 timme...
    Den slutsats jag drar är att även om Kina-acken bara håller 1/3 så länge som märkesacken så är det mycket roligare och bekvämare med 3 ackar i st f EN. Och jag accepterar en kortare livslängd men helst inte sämre än ca: 30 % av en kvalitetsacke. Klarar den dessa krav är den definitivt Mitt val ...
    Bara mins småpengar hälsar
    Roger

    Roger har rätt i det mesta här men jag måste poängtera att här jämförs kinaaccar köpta i asien med kvalitetsaccar köpta i sverige.... Det går ju faktiskt att köpa kvalitetsaccar i asien och kinaaccar i sverige också...
    Då blir jämförelsen mer rättvis.

    En stor skillnad mellan kvalitetsacc och kinaacc är som sagt att en kinaacc generellt håller färre cykler. En annan skillnad är att kinaaccarna sällan håller för ens hälften av vad dom är specade till, man bör alltså "ta i" när man köper såna.
    Värt att nämna är att många märken tillverkas i samma fabrik. De som gör de bästa lipoaccarna heter enerland och ligger i korea. De tillverkar bl.a polyquest...

    I övrigt låter jag det vara osagt om man "skall" köpa billiga eller dyra celler. Man bör givetvis ha flera så de hinner svalna mellan laddning och flygning.
    En annan sak som avgör är ju hur mycket man pressar ur accarna. Har man högt effektuttag så lönar det sig oftast att satsa på enerland-celler men har man ett mer moderat effektuttag kan det löna sig att köra med billigare alternativ.
    Viktigt är att man ALDRIG drar ur mer än 80% ur dem. Då blir inget alternativ långlivat... Viktigt är också att balansera dem...

    Det blev en jäkla roman det här och det gränsar ju nästan till trådkapning... :cry:

    Jag vill också påpeka att jag inte försöker slå Roger på fingrarna. Jag ville bara ge min synvinkel på det här med lipo´s...
    Jag har "bara" flugit heli innan och det ger kanske en annan bild av hur lipoaccar fungerar. Jag drar ur ca. 24A i snitt ur mina 3-cellspack i helikoptern så de får lida lite.


    MVH Peter Z

  14. #14


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Peter,
    Ingen fara - vi har alla olika erfarenheter och värderingar.
    Att jag tog exemplet Kina-ackar från Fjärran Östern och Kvalitetsackar från Svenska leverantörer var helt enkelt för att min erfarenhet är att många handlar så - billigt kan man chansa att köpa utomlands där dom ofta är ännu billigare medan dyra grejor är det många som vill köpa av en "handlare nära dig" - kanske med tanken att det är enklare att reklamera OM det ändå blir problem...
    Men som sagt - visst kan man vända på mitt resonemang också..
    Hälsningar
    Roger

  15. #15
    Deep Purples avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    268
    Klubb
    Weak Signal RC - Beverly Forshaga Hills

    Standard El

    Här lär man sej mycket ....
    Bara man vågar fråga

    Dra ur till 80 % ???
    Det sköter väl fartreglaget ?
    Det är väl inställt på ett visst volt-tal, där det på något vis meddelar piloten att det är dags att landa ?

  16. #16

    Standard Re: El

    Citat Ursprungligen postat av Deep Purple
    Här lär man sej mycket ....
    Bara man vågar fråga

    Dra ur till 80 % ???
    Det sköter väl fartreglaget ?
    Det är väl inställt på ett visst volt-tal, där det på något vis meddelar piloten att det är dags att landa ?
    Visst är det bra att lära av varandras erfarenheter. Det är väl det bästa med den här forumvärlden... :-)

    Oftast har man dragit ur på tok för mycket ur accen när reglaget säger ifrån. Det går att sabba en acc på ett par flygningar på det sättet...

    Det enda som gäller i en heli är att testa sig fram till hur länge man kan flyga med den setupen man kör med och beroende på flygsätt.
    Sedan succesivt flyga längre och längre tills man ligger på ca. 80%. Sedan håller man reda på hur mycket man får i accarna varje gång man laddar dem.
    lipoaccar är kännsliga rackare....

    Edit: Givetvis gäller detta alla applikationer med en lipo inblandad. Jag ville bara förtydliga att det var från en heli jag hade erfarenheten...

    MVH Peter Z

  17. #17

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor
    Hej Peter,
    Ingen fara - vi har alla olika erfarenheter och värderingar.
    Att jag tog exemplet Kina-ackar från Fjärran Östern och Kvalitetsackar från Svenska leverantörer var helt enkelt för att min erfarenhet är att många handlar så - billigt kan man chansa att köpa utomlands där dom ofta är ännu billigare medan dyra grejor är det många som vill köpa av en "handlare nära dig" - kanske med tanken att det är enklare att reklamera OM det ändå blir problem...
    Men som sagt - visst kan man vända på mitt resonemang också..
    Hälsningar
    Roger

    Halloj. Jag förstod det och det verkar vara naturligt att tänka så.
    Synd bara att man tänker mindre och mindre så för varje gång man får bättre service och kortare leveranstider utomlands än hos grannbutiken... Det är ju dock en helt annan historia...

    MVH Peter Z

  18. #18
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Mina fartreglage bryter vid 3,2V och då har jag ändå marginal ner till den lägre gränsen på 3.0V så visst funkar de att lita på fartreglaget så länge som de är inställt på att bryta inann spänningen blir för låg.

    /Martin

  19. #19


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Men man sparar ackarna om man laddar ur dom till max 60-65 % - det säger i vart fall en av de mera välrenommerade tillverkarna.
    Så har man möjlighet så är det ingen nackdel att lämna en del kvar i acken...
    Dessutom - nya ackar med "höga C" kan hålla spänningen mycket länge - så länge att dom är mer eller mindre tomma innan reglaget bryter.
    Så mitt råd är att mäta - alltså flyga en viss tid och sen se hur mycket man förbrukat. Man flyger ofta rätt likartat så därefter kan man bryta efter lämplig motortid i st f då reglaget bryter.
    Hälsningar
    Roger

  20. #20

    Standard Lipo

    Hej!

    När ni ändå pratar om Lipoackar... Har en (2s1300mAh ack) och en swallow EQ laddare.

    När acken är (så gott som) ny ska jag ladda den, men ska jag även använda min urladningsfunktion på laddaren för att acken ska må bättre!

    dvs. ladda - ladda ur försiktigt några gånger... och i så fall med vilket C värde, ungefär?

    MVH en nybörjare

Liknande ämnen

  1. Värmeutveckling i borstlöst?
    Av Johan Nilsson i forum Elektronik
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2012-07-18, 23:38
  2. Programmering av Above All Borstlöst fartreglage 60A
    Av fredrikb i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-08-11, 07:24
  3. Graup eller måsvilket fabrikat som helst"ner MC-12 fråg
    Av Thomas i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-10-25, 01:39
  4. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-09-18, 21:17
  5. Lärar-elev-kabel mellan olika fabrikat?
    Av zeno i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-06-20, 14:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •