Reklam

Resultat 1 till 19 av 19

mne: Vad kr ni fr snurror p era bensinare?

Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 429
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

Standard Vad kr ni fr snurror p era bensinare?

Det finns ju en djungel av propellerfabrikat till bensinarna, tr, kolfiber, mm

Vad kr ni p era och vilka funkar bst?
    //Tobbe

Pekkalas avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 150
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    rnskldsviks modellflygklubb

Standard

Mejzlik och Menz snurror kr jag med, har ven provat andra snurror med varierad framgng!
    Jag tror det r en smaksak vad man gillar fr snurra.

/Christer

mulders avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlgg
    1 033
    Jobb
    Fifflare, min kropp krver inget hederligt arbete lngre.
    Klubb
    Olofstrms & hus Mfk JET-SKNE

Standard

Kr med Menz 22*10 p min DA50R.
    Tr snurror har frdelen att inte ta s mycket stryck om man rkar kra snurran i marken.
    En kolfiber snurra r kass s fort man varit imot marken, framfr allt asfalt.Mvh Mikael.D

Nyroths avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    704
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

Standard

Hejsan,

Menz Tr propellrar har lnge varit normen fr hur en hyfsat modern propeller skall vara utformad fr att funka bra till vra bensin motorer och flygstil.

Mejzlik kom ut med en ngot modifiered utformning och tillverkad i Kolfiber, utskt kvalite och med ett pris som r rtt fr en kol-propp.

Franska Air Models gr en kolfiber propeller som jag sjlv r frtjust i, den har en mycket smcker utformning och r vldigt tyst utan att ge avkall p dragkraft. Den r dock betydligt dyrare n Mejzlik

Australiska Bolly har den kolfiber propeller som drar bst av alla, men tyvr r det ocks den klart mest hgljudda av dem med. Den smiskar spetsarna s att det p en hyfsat stor IMAC krra lter som en fullstor propp krra startar.

3W har en serier med trproppar som r lite tjockare i bladen n Menz, dessa flexar mindre men r ocks tyngre fr motorn att dra. Resultatet blir att din motor kommer att varva mindre jmfrt med ett annat fabrikat av propeller.

Engel kolfiber Propellrar har jag inte sjlv anvnt men de ser mycket bra ut och verkar ha samma goda egenskaper som Mejzliken, kanske lite trgare att dra (ls effektivare) s jmfrt med Mejzlik ser man ett lgre varvtal.

Robert Vess en mycket erknd aerodynamiker i USA gav frra ret ut en serie trpropellrar, dessa har lovordats av de flesta IMAC piloter i USA. Robert har dock valt att slja sina proppar under en annan sortering n den vanliga diameter x blad i tum som vi r vana vid. Man vljer diameter i tum men sedan sljer han dem i en A, B eller C pitch dr B str fr Bas utfrande. Behver man mer pitch (motorn r underbelastad) s fr man g till en C storlek, och tvrtom (A) i fall den r verbelastad.
    Detta kan verka komplicerat men i USA funkar det utmrkt d Robert tar din propp i utbyte ifall du vill ndra mellan en B till C storlek.

Ovanstende r vad jag kallar original designer p propellrar som sedan kopierats av ett tiotal olika tillverkare s som MX, Biela, MSC, Metts, Xoar, etc.....

2 eller 3 bladigt?
    Om det inte fanns ett buller problem skulle alla IMAC flygare klara sig bra fr att inte sga bst med 2 bladiga propellrar. Men d vi har grannar och d vra maskiner ofta r stora s behver man tysta ner proppen s gott det gr. Genom att d ka blad antalet till 3 bladigt s kan man som regel g ner en storlek i diameter. Detta gr att din propeller spets hastighet snks och drmed ljudnivn p din propp.

Nackdelen r att du fr mindre propeller disk yta vilket i regel resulterar i smre dragkraft och broms effekt vid landningar och vertikala dykningar.

Tr eller Kolfiber?
    Detta r en smaksak, det r svrt att verifiera en funktions frbttring mellan dessa tv material. Mina personliga sikter r fljande.
    - Jag r ffng kolfiber r snyggt
    - Jag r lat, de kolfiber proppar jag anvnder kommer balanserade
    - Jag rkar gilla styva proppar d de inte spricker i spetsen fr att man trasslar in shortsen i proppspetsen vid inlastning i bilen.
    - Tr r billigare och oftast lttast att f tag i (i sverige)
    - Tr r lttare, ger en snabbare respons p gasen om 3D r din favorit stil.

Vilken storlek passar mig?

Propellern r en del i det slutna system som kallas drivpaket, Motor och avgas system avgr vilken propeller som passar din maskin, din geografiska belgenhet och din flygstil bst. Flj de rd som din motor eller flygmaskins tillverkare ger, om du sedan inte gillar den s fr du justera. De vanligaste symptom som kan avhjlpas med propeller byte r

Dligt drag i stigande manvrer:
    Om du har fr mycket propp, s orkar motorn inte hlla varvet, den gr varm och modellen orkar inte stiga obehindrat. G ner en storlek i diameter s att du fr ett ngot hgre vartal som frhoppningsvis stmmer bttre med din motors kraft kurva.

Motorns arbets varvtal och modellens normala flyghatighet synkroniserar ej:
    Om du upplever att modellen flyger fr fort eller sakta nr motorn gr som bst (bra ork utan att ver varva eller ligga under kraft kurvan) s fr du byta till en propeller med mer eller mindre pitch fr att justera hastigheten

Svr att sakta ner fr landning:
    Detta r det vanligaste jag hr nr ngon skaffat en ny krra. Om din maskin r svr landad s r det till 90% fr att du har en fr liten propp med fr stor stigning (pitch). Du r tvingad att ha en hg tomgng d den mindre proppen har litet svnghjuls moment, och d proppens diameter r fr liten s r detta kompenserat med hg pitch fr att motorn inte skall varva ihjl sig. Resultatet blir en maskin som kommer p final med ett tomgngs varv ver 1800rpm (liten dia/hg pitch) nr det skulle kunna vara 1200rpm(lagom dia/lagom pitch). Skillnaden i hastighet emellan dessa tv scenarion p en typisk 2 meters 50cc IMAC maskin r.

1800 RPM (22x10) framdrivnings hastighet 35km/h
    1200RPM (23x8) framdrivnings hastighet 15km/h

Som ni ser r skillnaden markant, dock s skiljer sig detta emellan olika modeller men exemplet kan anvndas som ett rikt mrke.

Oj d det vart visst lite lngt, ledsen om det vart fr mycket.

Mvh,
    Niklas

mdss avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Inlgg
    520
    Jobb
    Verktygsmakare + Egenfretagare
    Klubb
    RFK Skilling

Standard

Nyroth!! Det var ett bra svar.
    mvh m
    /Mathias
    -----------------------------------
    rpm x pitch x 0.0254 x 3,6/60=km/h
    -----------------------------------
    JR DS 8711 will turn your rudder into a weapon!

Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    4 638
    Jobb
    Glnsande Pellejns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+MFK +Ivves Fan Club

Standard

Nyroth,det var den klockrenaste propelleranalysen jag har skdat p ntet..Tack,ska lsa den igen.. :wave:
    // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu ven med biskvier!)

Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 429
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

Standard

Brukar Nyroth ha ngot annat n klockrena analyser, bara att buga och tacka :thank:
    //Tobbe

wesses avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlgg
    5 880
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    Sunday Team

Standard

Jkla Nyroth o briljera hela tiden ska nog k te honom o ta ett snack men
    om jag fr frklara detta med proppar s finns det en enkelt lsning p allt se hr hur en bra propp kan se ut...

Get high with hovering
    not drugs

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 214
    Klubb
    MFK Genlanda

Standard

Nyroths utredning lggs in i min bibel!

Mvh Kent

Nyroths avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    704
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

Standard

Hej och tack fr de vnliga orden,

Wesse,
    Gllande proppar fr dig som nu gtt och blivit Kraftmstare (ls El-Expert), s r det ju mycket enkelt, du brjar p 16A gr det tungt s proppar du ner till 10A eller upp till 20A, dr efter bytes proppen lmpligast ut mot en 4 tums galv spik. Galv gnistrar bst!

// Niklas

Mr Js avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    4 095
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

Standard

Om det r slowflyers ska det vara trg propp va?
    /\/\vh // /\/\r J.

Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    1 948
    Jobb
    I en annan del av.........Blstorp
    Klubb
    III Aviatrer

Standard

och vpp r en automat propp med varierande ampere eller??

mulders avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlgg
    1 033
    Jobb
    Fifflare, min kropp krver inget hederligt arbete lngre.
    Klubb
    Olofstrms & hus Mfk JET-SKNE

Standard

Tack fr den redogrelsen. /Mikael

Standard

Jag kr med 21*10 men skall upp till 23*8 som r rekommenderat till min DL-50 som gr som bara den :-)

2 meters h9 Cap, ltt att landa ven om jag missat "snygg" landnign dom sista ggr, tip knckt huv :-(
    -------------------------------------------------------------------
    Xxxxxx Xxxxxxxxx
    Spektrum DX7
    T-Rex 700N Pro, OS HZ-P, Outrage, AR7100R, VBar 4.0, BLS 451*3, BLS 251, mm.
    T-Rex 600N Pro, Hyper 50, Hatori, AR7000, VBar 4.0, 9252*3, 9254, JR8900
    T-Rex 500 ESP stock, BLS 251, mm.
    Sebart Katana S50 Glowpower,
    MagnumR West .50

Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    1 948
    Jobb
    Klubb
    III Aviatrer

Standard

Kr Menz 22x10 p DL50in och det funkar prima. Har en Mejzlik p vg hem men den har drjt nu i 1 vecka och kommer nog drja ett par dagar till verkar det som , tyvrr. Ska bli kul och se/mrka skillnaden........

loops avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    329
    Jobb
    Automations ingenjr
    Klubb
    SalaRFK

Standard

Jag kr med en Mejzlik 22x10 till min ZDZ50NG som sitter i en GP Yak 54

Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    1 948
    Jobb
    Klubb
    III Aviatrer

Standard

Har nu test flugit med Mejzlik 23x8 och den kndes mycket bttre n Menz 22x10. Bttre broms frmga men lite segare "spool up" . Passar helt enkelt fint ihop med Extran+DL50in tycker ja.

Nyroths avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    704
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

Standard

Citat Ursprungligen postat av JonnyE
    Har nu test flugit med Mejzlik 23x8 och den kndes mycket bttre n Menz 22x10. Bttre broms frmga men lite segare "spool up" . Passar helt enkelt fint ihop med Extran+DL50in tycker ja.
    Hej Jonny,

Vad bra att du knde skillnade, jag r sker p att du kommer gilla den nnu mer desto mer saker du provar med dne nya proppen.
    Att den spoolar up segare r till stor del fr att med den mindre stigningen s vipsar inte proppen s mycket , utan den greppar direkt, bttre bls redan p lgt varv.

God Jul & Ett Gott nytt Bensin flyg r,

Mvh,
    Nyroth

Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    1 948
    Jobb
    Klubb
    III Aviatrer

Standard

Mejzlik proppen "flexar" inte s mycket som Menz snurran heller. Knns som om man fr "bett" direkt p gasen. Efter en vingover s bromsar den helt otroligt mycket i dykningen , ser lite ut som om man hade VPP jmfrt med menz 22x10. Mycket njd med proppen s hr lngt , nda negativa r inkps priset men det vart de vrt faktiskt.

Liknande mnen

1. Ny bensinare
    Av Thomas i forum Bensinmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlgg: 2012-09-12, 01:23
  2. Ang bensinare.
    Av Diesel i forum Frbrnningsmotorer
    Svar: 10
    Senaste inlgg: 2009-03-25, 05:50
  3. Min 120 bensinare
    Av Diesel i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 10
    Senaste inlgg: 2008-12-20, 18:04
  4. Nt som vet vad det hr r fr bensinare?
    Av ChristerL i forum Frbrnningsmotorer
    Svar: 3
    Senaste inlgg: 2008-06-27, 14:18

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •