Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: gummikuddar

  1. #1
    mdss avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    524
    Jobb
    Verktygsmakare + Egenföretagare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard gummikuddar

    Hej jag har studerat div olika byggen med bensinmotorer här på forumet
    VARFÖR använder man inte gummikuddar mellan motorn och motorspanten :?:
    Det hade både sparat elektroniken och modellen :idea:
    Den enda nackdelen jag kan komma på är att det skulle bli yters lite tyngre ops:

    ELLER vad har ni för erfarenhet av detta??

    mvh mathias
    /Mathias
    -----------------------------------
    rpm x pitch x 0.0254 x 3,6/60=km/h
    -----------------------------------
    JR DS 8711 will turn your rudder into a weapon!

  2. #2
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Har tänkte precis samma tanke som dig mds, men de finns säker någon bra förklaring till detta, på en bil tex finns ju rejäla gummidämpare mellan motor och chassi, frågan är varför detta inte används på flygplan

    /Martin

  3. #3
    mdss avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    524
    Jobb
    Verktygsmakare + Egenföretagare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Hej om man läser i tråden på http://www.svensktmodellflyg.se/foru...entMainTopic=3
    (långt ner i tråden) så är det en som har hatt problem med att motagaren vibrerat sönder i en modell med bensinmotor..

    Kolla bloggen på Fullkontroll.se där bygger Casselby en
    Yak 54 3D Pro 100cc och på den ser det ut att den är stumt monterad
    http://www.fullkontroll.se/blogg/?os...0d15698c9c372f

    mvh mathias
    /Mathias
    -----------------------------------
    rpm x pitch x 0.0254 x 3,6/60=km/h
    -----------------------------------
    JR DS 8711 will turn your rudder into a weapon!

  4. #4

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Har själv flygit en hel del bensin flyg i sommar och aldrig haft problem med mottagare som går sönder pga vibrationer. Alla mina motorer är eller har varit stumt monterade.
    Dock ser jag till så att alla mottagarna är väldigt väl inpackade i skumgummi och fäster dom med kardborr band så dom inte sitter så hårt men ändå på plats så att säga.

    Dock hade det kanske inte skadat med nån form av gummidämpning till motorn då den främst på tomgång fortplantar en del vibrationer in i kroppen.

  5. #5

    Standard

    var lite inne på att testa hydes softmount.. drevsaster sparas, dom drar mindre ström mm.. det finns massor med mounts som gör saken värre eller ingen skillnad alls så "be aware"

    jag mailade honom..

    Här är svaret..
    ------------------------

    Hi Anders, Thanks for e-mail. I'm not on the internet so I cannot access web sites to look at specs and etc.. If the DL-50 has same physical features as the DA50 that is good. The mounts I normally build for the DA50 typically uses the stand-offs that position the rear of the carb. just slightly forward of the front surface of the mount. The mount is my DA-50 Type "B", i.e. for use without a nose ring - modelers love it - I typically get reports of no more loose cowl screws - quiet operations - long airborne equipment life. The mount is 1" thick - diameter is around 5" - with a flatten portion on the top to provide inside cowl clearance that is often necessary with some aircraft. The mount may be larger than your firewall - this is okay - the mount to firewall attachment bolt pattern is slightly inboard of the engine stand off bolt pattern - so if the engine will hard mount to the firewall - the mount will work for you. The mount simply cannot be larger that the inside of the cowl. The mount has a large internal center cut out for throttle and choke linkage to pass thru the center of the mount. Again, the thickess is 1" - so if you are hard mounted the firewall will have to be repositioned rearward by approximately 1" to provide proper spinner clearance. If your firewall is the adjustable "extended box" type this should not be a problem for you. If the firewall is aircraft former F1 then other modifications would be required - easier said than done - but to use my mounts most flyers consider the extra effort is well worth it.. These mounts are all custom built and take me toooooo long to build - 10 to 15 hours - so I price them at $160 - overseas "Express Mail" shipping typically $25 - Total $185.00. I am not set up to take credit cards, so overseas customer normally make a bank wire transfer or send me a USD check or mail USD/money to me. I rarely advertise - but I guess you have heard about me some way!!! My mounts have become popular around the world mostly by one satisfied customer telling another. My son is Chip Hyde - he is mostly known because of aerobatics (F3A) and Giant Scales - TOC winner a few times - his planes always had one of my mounts in it. Actually it is because of Chip that I decided to attempt soft mounting, in various ways over 25 years ago - I do have a mount that actually works and last a very long time - one mount was flown by a few owners over 7000 flights!!! (this is unreal!!! Best Regards, Merle Hyde3 Golf View DriveHenderson, NV 89074 - USAph/fax 702-269-7829
    -------------------------------------------------------------------
    Xxxxxx Xxxxxxxxx
    Spektrum DX7
    T-Rex 700N Pro, OS HZ-P, Outrage, AR7100R, VBar 4.0, BLS 451*3, BLS 251, mm.
    T-Rex 600N Pro, Hyper 50, Hatori, AR7000, VBar 4.0, 9252*3, 9254, JR8900
    T-Rex 500 ESP stock, BLS 251, mm.
    Sebart Katana S50 Glowpower,
    MagnumR West .50

  6. #6
    mdss avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    524
    Jobb
    Verktygsmakare + Egenföretagare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Det var ju bra om man kan engelska på den nivån :?
    mvh m
    /Mathias
    -----------------------------------
    rpm x pitch x 0.0254 x 3,6/60=km/h
    -----------------------------------
    JR DS 8711 will turn your rudder into a weapon!

  7. #7

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Precis min tanke. Är inte så bevandrad i det engelska språket ops: .

    Nyroth.......var e du? Kom och förklara så vi begriper ...

  8. #8
    mdss avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    524
    Jobb
    Verktygsmakare + Egenföretagare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Tänk att få ett svar av Nyroth då hade vi alla förstått det!!
    Han har sådanna proffsiga svar!!
    mvh mathias
    /Mathias
    -----------------------------------
    rpm x pitch x 0.0254 x 3,6/60=km/h
    -----------------------------------
    JR DS 8711 will turn your rudder into a weapon!

  9. #9

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Vibrations dämpning, ja där finns det en del att diskutera.

    Som vanligt så skriver jag bara om det jag har personlig erfarenhet, det finns säkert mer därute.

    Det finns 3 typer av vibrations dämpare som fungerar någorlunda.

    Precision Aviation. Australien.
    Dom har en special gjuten 2-delad gummikudde gjord i 3 olika hårdheter av Silikon.
    Detta är den absolut enklaste varianten av gummi dämpare. Man monterar motorn på en platta som gör att man kan få maximal spridning på gummi elementen. Helst en kudde i varje hörn av brandväggen. Just detta att sprida kuddarna är väldigt viktigt.
    Dessa kuddar kostar ca 100 USD och kommer att resultera i en viktökning på ca 350-450 gram med motor platta. Jag kan dock inte hitta en länk eller någon info om dessa nu när jag försökte, det är möjligt att dom ej längre tillverkas.

    Merle Hyde, USA.
    Detta har i åratal varit världs standard för F3A flygare i sina maskiner, Merle gör som Luddes brev indikerar även fästen till bensin motorer på beställning.
    Ett Merle Hyde Mount för en 50cc motor väger ca 420 gram och kostar som indikerat i brevet runt 180 USD.

    http://www.probuild-uk.co.uk/product...d=2049&max=220

    Toni Clark, Hydromount Tyskland.
    Toni Clark har under lång tid tillverkat och sålt det absolut bästa vibrations dämpning systemet som finns att köpa. Det är special anpassat för Zenoahs utbud av motorer men kan anpassas för de flesta motorer i 35 till 80cc segmentet. Det som gör Tonis system unikt är att det precis som på en Mercedes eller BMW är försett med små olje fyllda stötdämpare. Många gör misstaget att tro att man kan ta vilken RC-buggy stötdämpare som helst och sätta samman sitt eget system på en halvtimma. Tro mig det har tagit Toni många år innan han hittade en dämpare som dög, Detta system ger en otroligt mjuk gång och har användts flitigt inom den svenska Aresti eliten . Niklas Robertsson, Jonas Bergström, Stefan Olsson, Uno med flera har användt dessa i flera år.
    Ett Hydromount för en 50cc motor kostar ca 140 Euro eller för jämförelse ca 220 USD.
    Vikten av ett hydro mount system ligger på ca 380 gram.





    Varför ser man då inte dessa system eller andra varianter oftare i användning??

    Trots att iden med en mjuk monterad motor är brilljant så är det väldigt svårt att få det att fungera bra i praktiken. Det största problemet är att även om flyg kroppen och det som är monterat i den nu får en mjukare behandling så har nu helt plötsligt motorn och allt runt den en mycket jobbig miljö med vibrationer.
    Det som oftast händer är att allt ljudämpar relaterat börjar att falla sönder. Tänd hattar vibrerar sönder. Och förgasarna börjar att agera opålitligt pga mebran som öppnar och stänger i fel frekvens.

    På Tonis Hydro mount system har han löst det med att montera special ljuddämpare i rostfritt som en integrerad enhet med motor och vibrations fäste.

    På de andra alternativen får man helt enkelt finna sig i att det kommer att gå åt dämpare krökar och ibland lite tändhatttar.

    Så man får en ökad kostnad, mer vikt i planet (och 400 gram i en 50cc kärra är VÄLDIGT mycket död vikt) samt en mindre pålitlig motor. Detta är inget som det flesta eftersträvar.

    Det som är positivt med ett gummi dämpat system är förstås mindre vibrationer i flygkroppen vilket leder till en tystare modell.

    Med en modern bensin motor så är i ärlighetens namn vibrationer inget stort problem. Visst på tomgång så vibrerar det en del, men servo-dreven är det enda som är svårt att skydda emot vibrationer(men drev satser är relativt biliga), allt annat kan monteras så att vibrationer inte är något problem.

    Det är bra mycket enklare att montera mottagare och batterier på ett hälsosamt sätt än att få ett gummi fäste att fungera i praktiken.

    Mitt slutliga råd är,
    Har du en Zenoah eller liknande motor så är Hydromounten ett alternativ, men bara om du köper ett helt kit med dämpare.
    Allt annat är mer kostnad än smak.
    Lägg hellre pengarna på en modern motor där vibrationer är varsamt motverkade genom varsam design.

    Mvh,
    Nyroth

  10. #10
    mdss avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    524
    Jobb
    Verktygsmakare + Egenföretagare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Hej Nyroth det var ett präktigtsvar om nått 8)

    Jag har inte sett dig online på ett tag så jag trode att du hade packat
    datorn och var påväg hemåt :!:

    mvh mathias
    /Mathias
    -----------------------------------
    rpm x pitch x 0.0254 x 3,6/60=km/h
    -----------------------------------
    JR DS 8711 will turn your rudder into a weapon!

  11. #11

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Hej Mathias,
    Nej då, ännu kvar veckan ut här nere, men då det är sista veckan så är det lite av varje som skall fixas innan man drar hemåt. Forum tiden blir då tyvär påverkad

    Mvh,
    Nyroth

  12. #12

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Då blir det i fortsättning precis som det började i min Extra iaf.......massor av skumgummi runt mottagaren.

    Blir ju hyggligt tungt med både rök , dämpning mm mm som ska i kärran.

  13. #13

    Standard

    Så för att slippa så mycket vibrationer som möjligt borde man köpa en motor som har en mjuk gång från början.
    Är då twin maskinerna att föredra för att lösa problemet på ett enkelt sätt.
    Vikten blir ju inte tyngre om man räknar med vikten på vibrationsdämparna.
    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

  14. #14
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 434
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Nyroth


    Lägg hellre pengarna på en modern motor där vibrationer är varsamt motverkade genom varsam design.

    Mvh,
    Nyroth
    Vad du är försiktig, men jag tycker mig kunna läsa DA mellan raderna

    Om jag inte minns fel så har du skivit till mig att DA lägger ned otroligt mycket jobb och pengar på att få motorerna så vibrations fria som möjligt, det är kanske för att slippa vibrationer man betalar lite extra för en DA då.

    Tack Niklas för en som vanligt fin och lättförståelig förklaring.
    //Tobbe

  15. #15

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr X
    Så för att slippa så mycket vibrationer som möjligt borde man köpa en motor som har en mjuk gång från början.
    Är då twin maskinerna att föredra för att lösa problemet på ett enkelt sätt.
    Vikten blir ju inte tyngre om man räknar med vikten på vibrationsdämparna.
    Hej Mr X,
    Jodå en twin går mjukare.
    Men en modern 1 cylindrig motor fungerar faktiskt helt fantastiskt bra den med.

    Här är några av fördelarna med en twin,
    - Teoretiskt mjukare gång då kolvarnas motgående rörelse tar ut varandra.
    - Bättre vridmoment ger ett jämnare pådrag, mer vrid till att driva proppen genom olika varvtals deltan. utan att skapa vibrationer vid varje varvtals tröskel. Alla motorer har varvtal där dom går bättre eller sämre. Ingen förbrännings motor är linjär, tyvär.
    - I regel har man på en twin ett lite lägre topp varv vilket bidrar till mindre vibrationer.

    Nackdelarna är,
    - Oftast tyngre per häskraft
    - Dyrare per hästkraft, dubbelt så dyrt ljuddämperi, 2 av allt.

    Personligen tycker jag att det är värt att fundera på en twin när det rör sig om 80cc och uppåt. Först då blir det värt den extra vikten.
    För de mindre motorerna är det bara att undersöka marknaden och se vad det finns som bäst passar ens flygstil och plånbok. Vibrations fria alternativ finns.

    Mvh,
    Niklas

  16. #16

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Tobbe O
    Citat Ursprungligen postat av Nyroth


    Lägg hellre pengarna på en modern motor där vibrationer är varsamt motverkade genom varsam design.

    Mvh,
    Nyroth
    Vad du är försiktig, men jag tycker mig kunna läsa DA mellan raderna

    Om jag inte minns fel så har du skivit till mig att DA lägger ned otroligt mycket jobb och pengar på att få motorerna så vibrations fria som möjligt, det är kanske för att slippa vibrationer man betalar lite extra för en DA då.

    Tack Niklas för en som vanligt fin och lättförståelig förklaring.
    Tjena Tobbe!

    Jovisst är det så att DA är en tillverkare som levererar en toppmodern förstklassig motor speciellt i 50cc klassen.

    DA spenderade 3 år av utveckling för att få DA-50R att gå så bra som den gör. Dom gjorde ett eget datorprogram för att köra simuleringar, och på bästa sätt genom smart design, motverka vibrationer. Efter hundratals timmar av simulation och test flygningar så har vi modellflygare nu tillgång till en serie fantastiska bensin motorer.

    // Niklas

  17. #17
    DennanHMFKs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 137
    Blogginlägg
    4
    Jobb
    hobbytroll
    Klubb
    Hallstahammars MFK

    Standard

    farsan har satt motorkuddar på sin Contender han håller på och knåpar ihop.

    verkar bli kalas det där.

  18. #18
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 434
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Nyroth
    Citat Ursprungligen postat av Tobbe O
    Citat Ursprungligen postat av Nyroth


    Lägg hellre pengarna på en modern motor där vibrationer är varsamt motverkade genom varsam design.

    Mvh,
    Nyroth
    Vad du är försiktig, men jag tycker mig kunna läsa DA mellan raderna

    Om jag inte minns fel så har du skivit till mig att DA lägger ned otroligt mycket jobb och pengar på att få motorerna så vibrations fria som möjligt, det är kanske för att slippa vibrationer man betalar lite extra för en DA då.

    Tack Niklas för en som vanligt fin och lättförståelig förklaring.
    Tjena Tobbe!

    Jovisst är det så att DA är en tillverkare som levererar en toppmodern förstklassig motor speciellt i 50cc klassen.

    DA spenderade 3 år av utveckling för att få DA-50R att gå så bra som den gör. Dom gjorde ett eget datorprogram för att köra simuleringar, och på bästa sätt genom smart design, motverka vibrationer. Efter hundratals timmar av simulation och test flygningar så har vi modellflygare nu tillgång till en serie fantastiska bensin motorer.

    // Niklas
    Härligt Niklas!

    Känns som skönt att man är på G att bli en DA-50 ägare då PDT_Armataz_02_02
    //Tobbe

  19. #19
    mulders avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 033
    Jobb
    Fifflare, min kropp kräver inget hederligt arbete längre.
    Klubb
    Olofströms & Åhus Mfk JET-SKÅNE

    Standard

    Många av mina vänner tyckte att jag var dum och köpte en DA50R då det fanns mycket billigare motorer, men det går att läsa från bla Nyroth varför man BÖR köpa en DA och inte billigaste möjliga.
    Kvalite kostar och lönar sig.
    /Mvh Mikael.D

  20. #20

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av mulder
    Kvalite kostar och lönar sig.
    /Mvh Mikael.D
    Undrar om en DA-50 håller lika länge som två DL-50

    Hur stor skillnad det är i vibrationer mellan dessa två maskiner vet jag inte.
    Min tanke är dock att i luften vid belastning ska det inte vara så stor skillnad.

    Det är väl i luften vi ska vara och inte taxa runt på banan
    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •