Reklam

 
Sidan 13 av 37 FörstaFörsta ... 38910111213141516171823 ... SistaSista
Resultat 241 till 260 av 739

Ämne: Ett projekt som fått vänta länge på sin tur

  1. #241

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av taygher
    Många sladdar & slangar blir det...

    Grymt att se Göran, man kan nästan känna lukten av jetbränsle när man tittar på de senaste bilderna.. 8)
    Ja, och ändå så är inte alla sladdar dragna än..... det tillkommer 6 stycken från vingarna innan jag är nöjd.

    Då skulle du ha stått sidan om kärran när den lilla hoppertanken bestämde sig för att skvätta över lite. Det låg lite soppa kvar i den.....men det luktar ju gott.



    Göran

  2. #242

    Standard underbar tråd, men nästa gång!!

    Håll isär byggena, gör en tråd / bygge.

    kan bara buga & bocka inför dina byggen, men som sagt gör here 2 trådar

    jag vet, jag har ingen rätt att kritisera, men ändå!!
    världens bästa byggtåd, men separea de olika planen nästa gång!!!!

    krama varandra i trfiken

  3. #243

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard Re: underbar tråd, men nästa gång!!

    Citat Ursprungligen postat av ojonod
    Håll isär byggena, gör en tråd / bygge.

    kan bara buga & bocka inför dina byggen, men som sagt gör here 2 trådar

    jag vet, jag har ingen rätt att kritisera, men ändå!!
    världens bästa byggtåd, men separea de olika planen nästa gång!!!!

    krama varandra i trfiken

    Ni far ursakta att det saknas lite prickar over vissa bokstavar. Men jag befinner mig just nu i USA och har varit pa modellmassan i Toledo i tre dagar for att traffa alla vannerna som jag har lart kanna via RCSB! Just nu befinner jag mig i Birmingham, Alabama for att umgas nagra dagar med min kompis, och grundaren till RSCB, Mike Chilson. Har ar det uppemot 25-26 grader varmt dagtid.

    Det var meningen att bara ha en byggtrad om Vampiren. Men sa satte jag igang med malandet pa Henscheln och da ville jag visa er alla hur lattarbetad den fargen ar och vilket suverant resultat man far.

    Det kommer att bli fler byggtradar och da kommer jag att halla isar projekten bara for att dels gora det lattare for mig och lattare for alla som vill folja dem.

    Vad det gallar din ratt att kritisera sa har du all ratt att gora det sa lange du kommer med konstruktiv och givande kritik vilket jag anser att du gjorde genom att lasa lite mellan raderna.



    Goran

  4. #244

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Jag tankte bara dela med mig lite av de fina modellerna som jag fick se nar jag var i Toledo.



    Detta ar Mike Greys, agaren till Skysharks, fru Angie Grey. Av nagon konstig anledning sa ville alla....och da menar jag verkligen ALLA....handla elprylarna fran henne. Och nar det kom en teknisk fraga som hon inte kunde svara pa, vilket inte handa ofta, sa fick Mike trada in. Men kunderna pratade med Mike och tittade pa Angie.



    Flickorna som stod i Advantage Hobby boxen. Det var ett gang valdigt trevliga tjejer.

    Jag tog aven lite bilder pa en del flygplan, traffade en del av "legenderna" och hade valdigt trevligt hela tiden. 8)


    Goran

  5. #245

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    TA HEM EN MODELL TILL MIG OCKSÅ!!!!
    F-n Nalle yrar om att du har dam på gång, men det här....... Å minst fyra stycken!! PDT_Armataz_02_28
    Såg ett program härom veckan på BBC om kroppsbehåring. Tunnt på huvudet men stort skägg betydde...... Ja, jag kan nu se att det var sant!

  6. #246
    Nalles avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    326
    Jobb
    Kvalitets tekniker
    Klubb
    Nyköpings Modellklubb: nykmk.se

    Standard

    Nu fattar jag vad du menar med att du funderade på frakta hem
    modellerna med båt. Blir det en kryssning med QE2 hem?
    Attans, jag som trodde det var en annan typ av modeller som drog.
    Dom där ser ut att vara dyra i drift....
    Dom drar nog lika mycke spackel och silicon som din Vampire PDT_Armataz_02_07

    Noterade faktiskt att du bytt keps!!!! PDT_Armataz_02_28
    /Nalle

  7. #247
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    hmm e de arf eller rtf modellerna??? (pssst lägg in en omskrivning på arf å rtf ...; )
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  8. #248

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    158
    Jobb
    Konstruktör
    Klubb
    Bollnäs MFK

    Standard

    Aha, nu fattar jag grejjen med Jet-flyg

  9. #249

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av MasterMag
    Aha, nu fattar jag grejjen med Jet-flyg
    Ja, och jag kan intyga att det fungerar bra! PDT_Armataz_02_43



    Göran

  10. #250

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Så var jag tillbaka i lokalen igen. Det har kliat i fingrarna att få komma igång med installerandet av allt i Vampiren efter att ha hjälpt Mike med hans plan.



    Installerade lite nyinköpta ackar.



    Drog lite stålvajer till nosstyrningen. Bilden blev en "aning" oskarp.....tyvärr.



    Det fick bli en liten omgruppering av grejorna för att allt skall få plats utan att ligga och skava mot varandra.
    Nu är all kabel dragen, alla servon installerade utom de i fenorna och i yttervingarna. Det kommer att installeras en "hylla" till ovanför styrservot. Där skall tryckluftsmätarna och tryckluftspåfyllningarna hamna.


    Göran

  11. #251

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard



    Det var dags att installera mottagaren. Jag brukar använda ljudisoleringsmaterial för ventilationsanläggningar. Detta material är perfekt för detta ändamålet då det är mjukt, fjädrande och har en självhäftande baksida.



    Jag mäter bara ut hur stor bit jag behöver och skär ut den. Eftersom detta material är cirka 25 mm tjockt så kan jag skära ut en liten "vagga" som ger lite stöd åt sidorna för mottagaren.



    Dra bort täckplasten över tejpen. Men det gäller att se upp, den här tejpen den fäster på det mesta och den sitter ordentligt fast när den väl har fått grepp.



    När biten är fasttryckt på sin plats så är det bara till att lägga dit mottagaren och dra en bit kardborreband runt paketet. Vibrationerna från flygplanet når inte mottagaren även om kardborrebandet rör vid den.



    När mottagaren var på plats så fortsatte jag med installationen av servona. Det blev en hel del lödande för att få dit alla servon. De hänger ned bara för att jag skall kunna nollställa dem och kolla så att jag får rätt servo på rätt plats i mottagaren utan att det är något risk att de drar sönder något i flygplanet.



    Det är totalt elva servon som hänger här. Inne i flygkroppen finns det ytterligare tre stycken. Det blir en del kabel att hålla reda på.


    Göran

  12. #252
    LABs avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    634
    Jobb
    Rörpulare
    Klubb
    Tranås & Ödeshög

    Standard

    Satan i gatan va servon o kablar rena rama Ställverket.Du går verkligen in för bygget,Snyggt jobbat
    Lasse
    Sur gubbjävel!
    LasseB

  13. #253

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Ja, det blir en del kablar och slangar som skall kopplas in.


    Göran

  14. #254

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard



    Så var inkopplandet av servona avslutat. Det blev lite mer lödande innan saker och ting föll på plats.

    Nästa steg är att installera bränsletankarna med alla slangar som behövs för det. När WarbirdColor färgen kommer från Phil Clark i England så kommer jag att påbörja målandet av kärran. Utblåsröret är beställt och jag får se när det kommer.

    Hjulen för huvudstället är klara för hämtning, så det kommer att ske på onsdag.


    Göran

  15. #255

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    158
    Jobb
    Konstruktör
    Klubb
    Bollnäs MFK

    Standard

    Åter igen, jäkligt fint bygge. Prydligt med ordning och reda! Sånt gillar vi Är det bestämt färgschema? Vågar man hoppas på en Svensk förebild...

  16. #256

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Tackar.

    Jo, det är alltid bäst med ordning och reda i flygplanen då man hittar allt så mycket lättare....och ser om det saknas något.

    Förebilden är den J-28A som står på Flygvapen museumet i Linköping. Det är en Mk1 med nummer 28001. Det är alltså den första Vampiren som kom till Sverige.



    Göran

  17. #257
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Stiligt Sweeper PDT_Armataz_02_43
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  18. #258

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Jag tackar!


    Göran

  19. #259

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard



    Huvudtanken är installerad. Jag grovslipade på undersidan av tanken och använde en del smältlim för att få en säker förankring. Därefter drog jag två omgångar med kardborreband runt den och plattan den ligger på för att verkligen se till så att den stannar där den skall vara.



    Och då var det dags för ännu en hylla. Denna gång är det hyllan för resten av tankarna. Den består av 2 lager med 1,5 mm balsa med ett lager 193gr/m2 kolfiberväv inlaminerat. Det är starkt och väldigt lätt.



    De andra två DuBro tankarna monterade jag på samma sätt som huvudtanken. Smältlim och kardborreband.

    Kroppspanten som syns i bilden kommer att förses med 4 små hål som skall användas för att binda fast.....



    ...denna ½ liters pet-flaska som är den sista tanken som skall in i flygkroppen.



    Förutom bränsleslangarna så är detta det som är kvar att installera.

    Jag gjorde en rolig upptäckt idag när jag hade alla grejorna inlagda där de kommer att hamna. Ni ser det stora kroppspantet till höger i bilden. Det spanten ligger cirka 10 mm framför tyngdpunktens läge. När jag lyfte planet i det här spantet så tippade planet bara en aningens aning bakåt. Jag vet att inga hjul, inga roderytor och ingen färg har kommit på plats.....men det är ett gott tecken på att jag förhoppningsvis inte behöver lasta i en massa bly i planet.



    Göran

  20. #260
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Jisses, och jag som tyckte det blev rörigt i min P-47a PDT_Armataz_02_28
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


Liknande ämnen

  1. Svar: 79
    Senaste inlägg: 2013-10-20, 18:26
  2. Graupner MX-32, värd att vänta på?
    Av Michael i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-01-23, 20:10
  3. Flyga långt och Länge
    Av evilaid i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-01-02, 11:22
  4. Hur länge skulle man klara det här...?
    Av bem i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-10-11, 11:42
  5. Är det fler som inte fått Modellflygnytt på länge?
    Av colsson i forum Allmänt och Tips
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2006-09-21, 15:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •