Reklam

Sidan 3 av 37 FrstaFrsta 1234567813 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 739

mne: Ett projekt som ftt vnta lnge p sin tur

Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    3 815
    Jobb
    Skorstensfejaringenjr
    Klubb
    Nykping, Fresno Radio Modelers

Standard

S har man varit i bygglokalen och gjort nya saker.

Drog lite servokabel och tryckluftsslangar och vips s var ven stllen p plats.

Och nr stllen hade hamnat dr de skall vara s var det bara till att sga till lite balsa och forma bommarnas frlngningar in under vingarna. De r gjorda av 15 mm balsa. Fr att kunna f den dr balsa att flja vingarna krkning s var jag tvungen att sga 20 snitt i dem. Det underlttade enormt mycket.

Den hgra sidan.

Annars var det en massa slipande och slipande som gllde. Hr slipar jag till en frsnkning i bakkanten av stabben. Detta gjordes fr att kunna frsnka en 0,8 mm plywood remsa ned i balsaplankningen. Allt fr att f en tunn och hllbar bakkant.
    Jag la 4 lager med maskeringstejp som mothll fr att f en rak slipkant.

17 mm breda remsor skall lggas in p bda sidorna av stabben.

Minus min tumme s kommer det att se ut s hr.

Jag perforerade plywood remsan med en Woodpecker fr att underltta fr epoxyn att trnga in i remsan. Jag skar ven bort en bit av den yttersta kanten p balsaplankningen.

Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    3 815
    Jobb
    Skorstensfejaringenjr
    Klubb

Standard

Och s hr blev det. Jag har ven satt igng och gra samma sak vid alla andra roderytor. Det tar inte s lng tid att gra detta och belningen man fr r en rak kant som definitivt r mer hllbar n balsakanten.

Jag har ven brjat snegla lite p hur jag skall inreda flygplanskroppen med alla grejor som skall ner dr.

Gran

tayghers avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    739
    Jobb
    Sljare, mekanik
    Klubb
    Trans MFK, deshgs MFK

Standard

Ja Du Gran, vad sger man?
    Det r ren njutning att se en msterbyggare in action!! rayer:
    Flyg lgt och fort!

Mvh, Lars Westin

Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    3 815
    Jobb
    Skorstensfejaringenjr
    Klubb

Standard

Ja, jag sger detsamma! Det r en ren njutning att se en msterbyggare i action. Men sjlv r man bara en glad amatr i jmfrelse med mnga andra. PDT_Armataz_02_15

Har du vgarna frbi vrldsmetropolen Nykping s r det bara till att svnga in s kan vi se om jag mot frmodan lyckas brygga en eller tv koppar kaffe.

Gran

ChristerLs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 155
    Klubb
    Sdertrns RFS, Nykpings MK, Sdertlje MFK

Standard

Nu ska ju jag inte lra pappa gra barn, men en "dum" frga:

Hur kommer det sig att du valde 0,8 plywood till bakkanten? "De flesta" verkar anvnda 0,4 fr att f ett snyggt avslut.

Jag har ocks blivit tipsad (av Neil Hutchinson) att man lgger plywooden med fiberriktningen i "kordriktningen". Ska frhindra att man fr en ojmn (vgig?) bakkant. Vad det nu spelar fr roll nr plywooden r gjord av flera lager? :roll: Problemet r att hitta 0,4/0,8 flak tillrckligt breda fr att skra i den riktningen, tror 250 mm r de strsta jag hittat....

Stulet frn Evo's Hangar:

Ailerons made from 1/32 ply core and balsa ribs and 1/64 ply shrouds added to wing TE

Then the 1/64th ply is glued onto the wing with the grain running chordwise.

Sjlv har jag nu studerat Mstaren Dave Platt i ett par timmar. Till allt snt hr anvnder han G-10, han avslutar vingens plankning halvvgs ver sista balken och limmar sen dit en remsa G-10. D slipper han slipa s mycket ocks!!!! \/

Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    3 815
    Jobb
    Skorstensfejaringenjr
    Klubb

Standard

Christer, det finns inga dumma frgor. Precis som du sger s verkar de flesta vlja 0,4 mm och lgger den tvrs fiberriktningen i plankningen av ngon anledning. Det kan ha att gra med att plywooden blir en anings aning styvare p det hllet.

Jag provade frst med 0,4 mm p kanterna men tyckte att det blev fr fladdrigt ven nr jag la den som s mnga andra med tvrsgende fibrer. Och lgga den med lngsgende fibrer var bara att glmma. S drfr blev det 0,8 mm istllet med lngsgende fibrer i remsor som jag kunde sga till i bandsget utan ngra strre problem. Och fr att fr en riktigt rak och fin kan s kommer jag att dra ett par tag med det lnga sandpappret och samtidigt s kommer jag att fasa av den "inre" kanten s att den blir kilformad!

Jag tnkte frst anvnda 0,5 mm GRP men insg att mitt lilla hrt ansatta frrd skulle definitivt inte rcka till sdana utsvvningar.

Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    3 815
    Jobb
    Skorstensfejaringenjr
    Klubb

Standard

En liten kort uppdatering:

S hr blev det. Sidrodrena r bara stllda p plats. S drfr r det en strre glipa n vad det skall vara. Det skall p lite mer fyllnad nedanfr den nedersta delen av sidorodret.

Gran

Reg.datum
    Aug 2007
    Inlgg
    84
    Jobb
    Civilingenjr
    Klubb
    Eskilstuna Radioflygklubb

Standard

Jag har ven ftt tipset att lgga plyfan mellan vre och undre balsaplankningen. Sedan r det bara att slipa ner till plyfan i bakkkanten. Nn som har provat?

/Lowflyer
    Live to fly, fly to live!

Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    3 815
    Jobb
    Skorstensfejaringenjr
    Klubb

Standard

Jan, jag r inte riktigt med hur du menar :? . Jag lgger bara ett lager balsaplankning p var sida.

Gran

ChristerLs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 155
    Klubb
    Sdertrns RFS, Nykpings MK, Sdertlje MFK

Standard

Tack fr svaret, helt logiskt!

Citat Ursprungligen postat av Sweeper
    Jag tnkte frst anvnda 0,5 mm GRP men insg att mitt lilla hrt ansatta frrd skulle definitivt inte rcka till sdana utsvvningar.
    Hmm... var det det jag skulle kpa i Vallentuna?? ops:

Citat Ursprungligen postat av Lowflyer
    Jag har ven ftt tipset att lgga plyfan mellan vre och undre balsaplankningen. Sedan r det bara att slipa ner till plyfan i bakkkanten. Nn som har provat?
    Lst det ocks, hittar ingen bra bild men stjl glatt igen frn Evo's Hangar:

Left wing panel, fully sheeted with 1/8th balsa. One thing I added was a 1/2" strip of 1/64th ply between the top and bottom sheeting at the trailing edge. The ply is glued in with the grain running chordwise to the wing. When sanded down to a feather edge, this leaves a VERY strong trailing edge. Hopefully this will minimize hangar rash. Pat Mc Curry supplied this tip in an article he wrote for RCReport.

Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    3 815
    Jobb
    Skorstensfejaringenjr
    Klubb

Standard

Ja....jo....det var ngon som skulle gra det....

Nu r jag med p vad Jan menar. Jag brukar anvnda kolfiberband som jag lgger i bakkanten dr ovan och undersidan mts. Men 0,4 mm plywood gr lika bra!

Gran

Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    3 815
    Jobb
    Skorstensfejaringenjr
    Klubb

Standard

Det har varit ett litet uppehll p byggfronten beroende p att jag har bytt bygglokal. Den jag hade var en aning fr liten s jag bytte upp mig lite. Nu delar jag lokal med tv andra i klubben och jag fick ytterligare ngra kvadratmeter yta att skapa konst(iga) saker p.

Utrymmet dr byggandet skall ske.

Frn en annan vinkel.

Blivande maskinparksutrymmet.

Frvaring av flygplanskroppar. Det kommer att hnga flygplanskroppar ven p vggen till hger. Vingarna kommer att frvaras i taket i detta utrymmet.

Och en viktig sak i ett hobbyrum...fikahrnan. Ett kylskp, en kaffekokare och micro r p vg att flyttas in i lokalen. 8)

Jag hller p att montera eluttag och elkabel. Nr det r gjort s kommer jag att stta igng med byggandet s fort det bara gr!

Gran

Ompas avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    2 957
    Blogginlgg
    2
    Jobb
    Grvmaskinist
    Klubb
    Karlstad MFK

Standard

Blir aningen avis p dina genersa ytor i hobbyrummet 8)
    Personligen brjar jag sjlv bli aningen trnbodd i mitt hobbyrum :?
    Modellflyg
    En Strt-skn hobby

//Tomas//

Lelles avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlgg
    1 355
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Sdertlje MFK

Standard

Hej Gran.
    Vi r nog ganska mnga som blir avis p ditt hobbyrum, ven om mitt eget ocks r ganska stort, men hr liggar man klart i l. Kan frmoda p inredningen att det ocks finns ett bilintresse .
    Kan man f se nn bild p Chevan. Mitt hjrta klappar ocks fr gamla jnkare.

GOD JUL
    /Lelle

Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    3 815
    Jobb
    Skorstensfejaringenjr
    Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av Ompa
    Blir aningen avis p dina genersa ytor i hobbyrummet 8)
    Personligen brjar jag sjlv bli aningen trnbodd i mitt hobbyrum :?
    Det var av precis den anledningen som jag brjade leta efter en strre lokal. Och som tur var s fanns det en som passade bra. Och den delar jag med 2 andra killar i klubben. Jag har halva och de andra delar p den andra halvan och hyran frdelas drefter.

Gran

Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    3 815
    Jobb
    Skorstensfejaringenjr
    Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av Lelle
    Hej Gran.
    Vi r nog ganska mnga som blir avis p ditt hobbyrum, ven om mitt eget ocks r ganska stort, men hr liggar man klart i l. Kan frmoda p inredningen att det ocks finns ett bilintresse .
    Kan man f se nn bild p Chevan. Mitt hjrta klappar ocks fr gamla jnkare.

GOD JUL
    Det r inget att bli avis p. Jag har haft lite tur med att hitta den hr lokalen och kan dela den med 2 andra grabbar ur klubben.
    Jo, det finns ett visst bilintresse. Men det stannar vid gandet av min trotjnare Volvo V40, en Colson 1:5 bil och en liten Mini-Z. Mattorna p golvet har sitt ursprung frn den ena av de andra killarnas jobb. Den andra killen i lokalen har ett "visst" intresse fr Corvetter.

Gran

Standard

JAG R S IMPONERAD av sdant hra..... otroligt bra

jag har d INTE tlamodet o kunskapen...

Snyggt..

mvh

Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    3 815
    Jobb
    Skorstensfejaringenjr
    Klubb

Standard

ke, jag tackar s mycket!

Nr det gller tlamodet och kunskapen s r det ngot som kommer efterhand. Man lr sig mer och mer om bda sakerna. En annan sak som man mste lra sig nr det gller sdana hr ritningsbyggen det r Motivationen. Det gller att hlla sig motiverad hela tiden och inte kra fast helt och hllet.

Gran

kenneth67s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlgg
    2 555
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

Standard

ja det blir ett stiligt plan !
    jag som hatar bygga ! men kul att se dom som kan och orkar !
    vntar med spnning p det frdiga resultatet icka att frglmma bilder film p premiren !
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Mnga som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

Ompas avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    2 957
    Blogginlgg
    2
    Jobb
    Grvmaskinist
    Klubb
    Karlstad MFK

Standard

Citat Ursprungligen postat av Sweeper
    Nr det gller tlamodet och kunskapen s r det ngot som kommer efterhand. Man lr sig mer och mer om bda sakerna. En annan sak som man mste lra sig nr det gller sdana hr ritningsbyggen det r Motivationen. Det gller att hlla sig motiverad hela tiden och inte kra fast helt och hllet.

Gran
    Krt fast och tappat motivationen jag har med min P-47. Jag jagar och jagar och har nu satt en Akilles hl att runda under min julledighet s att jag kan g vidare och f upp den i sommar.
    Modellflyg
    En Strt-skn hobby

//Tomas//

Liknande mnen

1. Mitt J35 Draken projekt som ftt vnta alldeles fr lnge! Men nu ....
    Av Dragon i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 79
    Senaste inlgg: 2013-10-20, 18:26
  2. Graupner MX-32, vrd att vnta p?
    Av Michael i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 5
    Senaste inlgg: 2013-01-23, 20:10
  3. Flyga lngt och Lnge
    Av evilaid i forum Allmnt
    Svar: 1
    Senaste inlgg: 2013-01-02, 11:22
  4. Hur lnge skulle man klara det hr...?
    Av bem i forum "Publika lnkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 3
    Senaste inlgg: 2012-10-11, 11:42
  5. r det fler som inte ftt Modellflygnytt p lnge?
    Av colsson i forum Allmnt och Tips
    Svar: 30
    Senaste inlgg: 2006-09-21, 15:58

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •