Reklam

 
Sidan 3 av 37 FörstaFörsta 1234567813 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 739

Ämne: Ett projekt som fått vänta länge på sin tur

  1. #41

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Så har man varit i bygglokalen och gjort nya saker.




    Drog lite servokabel och tryckluftsslangar och vips så var även ställen på plats.



    Och när ställen hade hamnat där de skall vara så var det bara till att såga till lite balsa och forma bommarnas förlängningar in under vingarna. De är gjorda av 15 mm balsa. För att kunna få den där balsa att följa vingarna krökning så var jag tvungen att såga 20 snitt i dem. Det underlättade enormt mycket.



    Den högra sidan.



    Annars var det en massa slipande och slipande som gällde. Här slipar jag till en försänkning i bakkanten av stabben. Detta gjordes för att kunna försänka en 0,8 mm plywood remsa ned i balsaplankningen. Allt för att få en tunn och hållbar bakkant.
    Jag la 4 lager med maskeringstejp som mothåll för att få en rak slipkant.



    17 mm breda remsor skall läggas in på båda sidorna av stabben.



    Minus min tumme så kommer det att se ut så här.



    Jag perforerade plywood remsan med en Woodpecker för att underlätta för epoxyn att tränga in i remsan. Jag skar även bort en bit av den yttersta kanten på balsaplankningen.

  2. #42

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard



    Och så här blev det. Jag har även satt igång och göra samma sak vid alla andra roderytor. Det tar inte så lång tid att göra detta och belöningen man får är en rak kant som definitivt är mer hållbar än balsakanten.

    Jag har även börjat snegla lite på hur jag skall inreda flygplanskroppen med alla grejor som skall ner där.


    Göran

  3. #43

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Ja Du Göran, vad säger man?
    Det är ren njutning att se en mästerbyggare in action!! rayer:
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  4. #44

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Ja, jag säger detsamma! Det är en ren njutning att se en mästerbyggare i action. Men själv är man bara en glad amatör i jämförelse med många andra. PDT_Armataz_02_15

    Har du vägarna förbi världsmetropolen Nyköping så är det bara till att svänga in så kan vi se om jag mot förmodan lyckas brygga en eller två koppar kaffe.


    Göran

  5. #45

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Nu ska ju jag inte lära pappa göra barn, men en "dum" fråga:

    Hur kommer det sig att du valde 0,8 plywood till bakkanten? "De flesta" verkar använda 0,4 för att få ett snyggt avslut.

    Jag har också blivit tipsad (av Neil Hutchinson) att man lägger plywooden med fiberriktningen i "kordriktningen". Ska förhindra att man får en ojämn (vågig?) bakkant. Vad det nu spelar för roll när plywooden är gjord av flera lager? :roll: Problemet är att hitta 0,4/0,8 flak tillräckligt breda för att skära i den riktningen, tror 250 mm är de största jag hittat....


    Stulet från Evo's Hangar:



    Ailerons made from 1/32 ply core and balsa ribs and 1/64 ply shrouds added to wing TE



    Then the 1/64th ply is glued onto the wing with the grain running chordwise.

    Själv har jag nu studerat Mästaren Dave Platt i ett par timmar. Till allt sånt här använder han G-10, han avslutar vingens plankning halvvägs över sista balken och limmar sen dit en remsa G-10. Då slipper han slipa så mycket också!!!! \/

  6. #46

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Christer, det finns inga dumma frågor. Precis som du säger så verkar de flesta välja 0,4 mm och lägger den tvärs fiberriktningen i plankningen av någon anledning. Det kan ha att göra med att plywooden blir en anings aning styvare på det hållet.

    Jag provade först med 0,4 mm på kanterna men tyckte att det blev för fladdrigt även när jag la den som så många andra med tvärsgående fibrer. Och lägga den med längsgående fibrer var bara att glömma. Så därför blev det 0,8 mm istället med längsgående fibrer i remsor som jag kunde såga till i bandsåget utan några större problem. Och för att får en riktigt rak och fin kan så kommer jag att dra ett par tag med det långa sandpappret och samtidigt så kommer jag att fasa av den "inre" kanten så att den blir kilformad!

    Jag tänkte först använda 0,5 mm GRP men insåg att mitt lilla hårt ansatta förråd skulle definitivt inte räcka till sådana utsvävningar.

  7. #47

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    En liten kort uppdatering:



    Så här blev det. Sidrodrena är bara ställda på plats. Så därför är det en större glipa än vad det skall vara. Det skall på lite mer fyllnad nedanför den nedersta delen av sidorodret.



    Göran

  8. #48

    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    78
    Jobb
    Civilingenjör
    Klubb
    Eskilstuna Radioflygklubb

    Standard

    Jag har även fått tipset att lägga plyfan mellan övre och undre balsaplankningen. Sedan är det bara att slipa ner till plyfan i bakkkanten. Nån som har provat?

    /Lowflyer
    Live to fly, fly to live!

  9. #49

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Jan, jag är inte riktigt med hur du menar :? . Jag lägger bara ett lager balsaplankning på var sida.


    Göran

  10. #50

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Tack för svaret, helt logiskt!

    Citat Ursprungligen postat av Sweeper
    Jag tänkte först använda 0,5 mm GRP men insåg att mitt lilla hårt ansatta förråd skulle definitivt inte räcka till sådana utsvävningar.
    Hmm... var det det jag skulle köpa i Vallentuna?? ops:


    Citat Ursprungligen postat av Lowflyer
    Jag har även fått tipset att lägga plyfan mellan övre och undre balsaplankningen. Sedan är det bara att slipa ner till plyfan i bakkkanten. Nån som har provat?
    Läst det också, hittar ingen bra bild men stjäl glatt igen från Evo's Hangar:



    Left wing panel, fully sheeted with 1/8th balsa. One thing I added was a 1/2" strip of 1/64th ply between the top and bottom sheeting at the trailing edge. The ply is glued in with the grain running chordwise to the wing. When sanded down to a feather edge, this leaves a VERY strong trailing edge. Hopefully this will minimize hangar rash. Pat Mc Curry supplied this tip in an article he wrote for RCReport.

  11. #51

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Ja....jo....det var någon som skulle göra det....

    Nu är jag med på vad Jan menar. Jag brukar använda kolfiberband som jag lägger i bakkanten där ovan och undersidan möts. Men 0,4 mm plywood går lika bra!



    Göran

  12. #52

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Det har varit ett litet uppehåll på byggfronten beroende på att jag har bytt bygglokal. Den jag hade var en aning för liten så jag bytte upp mig lite. Nu delar jag lokal med två andra i klubben och jag fick ytterligare några kvadratmeter yta att skapa konst(iga) saker på.



    Utrymmet där byggandet skall ske.



    Från en annan vinkel.



    Blivande maskinparksutrymmet.



    Förvaring av flygplanskroppar. Det kommer att hänga flygplanskroppar även på väggen till höger. Vingarna kommer att förvaras i taket i detta utrymmet.



    Och en viktig sak i ett hobbyrum...fikahörnan. Ett kylskåp, en kaffekokare och micro är på väg att flyttas in i lokalen. 8)

    Jag håller på att montera eluttag och elkabel. När det är gjort så kommer jag att sätta igång med byggandet så fort det bara går!


    Göran

  13. #53
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Blir aningen avis på dina generösa ytor i hobbyrummet 8)
    Personligen börjar jag själv bli aningen trånbodd i mitt hobbyrum :?
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  14. #54

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Hej Göran.
    Vi är nog ganska många som blir avis på ditt hobbyrum, även om mitt eget också är ganska stort, men här liggar man klart i lä. Kan förmoda på inredningen att det också finns ett bilintresse .
    Kan man få se nå´n bild på Chevan. Mitt hjärta klappar också för gamla jänkare.

    GOD JUL
    /Lelle

  15. #55

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ompa
    Blir aningen avis på dina generösa ytor i hobbyrummet 8)
    Personligen börjar jag själv bli aningen trånbodd i mitt hobbyrum :?
    Det var av precis den anledningen som jag började leta efter en större lokal. Och som tur var så fanns det en som passade bra. Och den delar jag med 2 andra killar i klubben. Jag har halva och de andra delar på den andra halvan och hyran fördelas därefter.


    Göran

  16. #56

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lelle
    Hej Göran.
    Vi är nog ganska många som blir avis på ditt hobbyrum, även om mitt eget också är ganska stort, men här liggar man klart i lä. Kan förmoda på inredningen att det också finns ett bilintresse .
    Kan man få se nå´n bild på Chevan. Mitt hjärta klappar också för gamla jänkare.

    GOD JUL
    Det är inget att bli avis på. Jag har haft lite tur med att hitta den här lokalen och kan dela den med 2 andra grabbar ur klubben.
    Jo, det finns ett visst bilintresse. Men det stannar vid ägandet av min trotjänare Volvo V40, en Colson 1:5 bil och en liten Mini-Z. Mattorna på golvet har sitt ursprung från den ena av de andra killarnas jobb. Den andra killen i lokalen har ett "visst" intresse för Corvetter.



    Göran

  17. #57

    Standard

    JAG ÄR SÅ IMPONERAD av sådant hära..... otroligt bra

    jag har då INTE tålamodet o kunskapen...


    Snyggt..

    mvh

  18. #58

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Åke, jag tackar så mycket!


    När det gäller tålamodet och kunskapen så är det något som kommer efterhand. Man lär sig mer och mer om båda sakerna. En annan sak som man måste lära sig när det gäller sådana här ritningsbyggen det är Motivationen. Det gäller att hålla sig motiverad hela tiden och inte köra fast helt och hållet.



    Göran

  19. #59
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    ja det blir ett stiligt plan !
    jag som hatar å bygga ! men kul att se dom som kan och orkar !
    väntar med spänning på det färdiga resultatet å icka att förglömma bilder å film på premiären !
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  20. #60
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sweeper
    När det gäller tålamodet och kunskapen så är det något som kommer efterhand. Man lär sig mer och mer om båda sakerna. En annan sak som man måste lära sig när det gäller sådana här ritningsbyggen det är Motivationen. Det gäller att hålla sig motiverad hela tiden och inte köra fast helt och hållet.



    Göran
    Kört fast och tappat motivationen jag har med min P-47. Jag jagar och jagar och har nu satt en Akilles häl att runda under min julledighet så att jag kan gå vidare och få upp den i sommar.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


Liknande ämnen

  1. Svar: 79
    Senaste inlägg: 2013-10-20, 18:26
  2. Graupner MX-32, värd att vänta på?
    Av Michael i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-01-23, 20:10
  3. Flyga långt och Länge
    Av evilaid i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-01-02, 11:22
  4. Hur länge skulle man klara det här...?
    Av bem i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-10-11, 11:42
  5. Är det fler som inte fått Modellflygnytt på länge?
    Av colsson i forum Allmänt och Tips
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2006-09-21, 15:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •