Reklam

Sidan 4 av 37 FrstaFrsta 12345678914 ... SistaSista
Resultat 61 till 80 av 739

mne: Ett projekt som ftt vnta lnge p sin tur

Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    3 814
    Jobb
    Skorstensfejaringenjr
    Klubb
    Nykping, Fresno Radio Modelers

Standard

Citat Ursprungligen postat av kenneth67
    ja det blir ett stiligt plan !
    jag som hatar bygga ! men kul att se dom som kan och orkar !
    vntar med spnning p det frdiga resultatet icka att frglmma bilder film p premiren !

Jag hoppas att det blir ett stiligt plan!

Bilder och eventuell film kommer att presenteras nr krran r klar.

Gran

Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    3 814
    Jobb
    Skorstensfejaringenjr
    Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av Ompa

Krt fast och tappat motivationen jag har med min P-47. Jag jagar och jagar och har nu satt en Akilles hl att runda under min julledighet s att jag kan g vidare och f upp den i sommar.

Vad har du krt fast p? Ibland nr det har fastnat fr mig s brukar jag f inspiration frn andra.....klubbkompisar, familjen eller vnner. Det brukar lossna d. Ibland, som nu vad det gller B-25an, s drar jag igng ett bygge parallellt och vips s r motivationen tillbaka.

Gran

Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    3 814
    Jobb
    Skorstensfejaringenjr
    Klubb

Standard

S har jag kommit igng med byggandet p nytt.

Limmade dit en hel del balsaklossar fr gngjrnen. Det skall dit en del material till innan detta r klart.

Formade ven till ndarna p bommarna.

Detta r verktyg som jag verkligen kan rekommendera! Jag var inne i en ramaffr som ven sljer konstnrsmaterial. Och d hittade jag dessa som fungerar suvernt som spackelspadar!

Gran

Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlgg
    1 252
    Jobb
    Koenigsegg
    Klubb
    mfk pegasus

Standard

Gran du r verkligen en mster byggare.
    Jag hoppas att jag ska kunna frska komma i nrheten av din bygg kvalite med min spitfire.

ps kom p en ganska rolig sak, istllet fr att lgga upp en massa bilder
    kan man ju gra en film om hur mycket man har byggt sedan sist.
    (detta har i alla fall jag gjort )

Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    3 814
    Jobb
    Skorstensfejaringenjr
    Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av Daniel L
    Gran du r verkligen en mster byggare.
    Jag hoppas att jag ska kunna frska komma i nrheten av din bygg kvalite med min spitfire.

ps kom p en ganska rolig sak, istllet fr att lgga upp en massa bilder
    kan man ju gra en film om hur mycket man har byggt sedan sist.
    (detta har i alla fall jag gjort )
    Jag tackar s mycket fr bermmet Daniel!

Du r p god vg att bli en vldigt duktig modellbyggare sjlv. Bara det dr med att bygga om stabben 2-3 gnger fr att f den bra r ett tecken p envishet som kan vara ndvndig ibland!

Har du lagt ut den dr filmen? Det verkar spnnande!

Gran

Ompas avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    2 957
    Blogginlgg
    2
    Jobb
    Grvmaskinist
    Klubb
    Karlstad MFK

Standard

Citat Ursprungligen postat av Sweeper

Krt fast och tappat motivationen jag har med min P-47. Jag jagar och jagar och har nu satt en Akilles hl att runda under min julledighet s att jag kan g vidare och f upp den i sommar.

Vad har du krt fast p? Ibland nr det har fastnat fr mig s brukar jag f inspiration frn andra.....klubbkompisar, familjen eller vnner. Det brukar lossna d. Ibland, som nu vad det gller B-25an, s drar jag igng ett bygge parallellt och vips s r motivationen tillbaka.
    D kanske det blir mer fart p P-47an ox.

Gran
    Var tvungen? att gra om sporrhjulet vilket krvde ett smrre ingrepp i sjlva kroppen. Allt r klart och ska BARA lackas om. Det r dr det sprack. Viljan finns och har knnt den senaste tiden att jag verkligen vill f det klart s modellen kan frdigstllas, men nu har tiden satt en kpp i hjulet. Julen kom aldeles fr fort i r. Harmonerade inte med mina planer kontra jobb och familj :?
    Dr kom min Akiles hl in i bilden. Ska ta mig frbi den och lacka planet under julledigheten. (Hoppas jag ska jag vll tillgga)
    Har ocks planer p att dra igng ett lite mindre projekt vid sidan av, en J21 frn MJD ligger p hyllan i en liten kartong. Bara vntar p att bli byggd
    Modellflyg
    En Strt-skn hobby

//Tomas//

Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlgg
    1 252
    Jobb
    Koenigsegg
    Klubb
    mfk pegasus

Standard

nu r filmen upplagd efter en massa pillande och funderande.
    viddler var inte den lttaste hemsidan all lgga upp filmer
    men det blev i alla fall bra kvalite

Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    3 814
    Jobb
    Skorstensfejaringenjr
    Klubb

Standard

Var tvungen? att gra om sporrhjulet vilket krvde ett smrre ingrepp i sjlva kroppen. Allt r klart och ska BARA lackas om. Det r dr det sprack. Viljan finns och har knnt den senaste tiden att jag verkligen vill f det klart s modellen kan frdigstllas, men nu har tiden satt en kpp i hjulet. Julen kom aldeles fr fort i r. Harmonerade inte med mina planer kontra jobb och familj :?
    Dr kom min Akiles hl in i bilden. Ska ta mig frbi den och lacka planet under julledigheten. (Hoppas jag ska jag vll tillgga)
    Har ocks planer p att dra igng ett lite mindre projekt vid sidan av, en J21 frn MJD ligger p hyllan i en liten kartong. Bara vntar p att bli byggd
    Jag verkligen lskar det dr med Bara..... ] Knner igen det s vl och vet att det kan knnas som en hel mur man mste ta sig ver ven om den bara bestr av ett tegellager.
    Jag kommer sjlv att stta igng och mla min Henschel 126 nu i veckan och det har varit ngot som jag "bara" hade kvar att gra. ops: Om du inte har snickrat ihop ngon av MJDs byggsatser tidigare s kommer du att gilla dem. Jag har byggt B-17 och hade ngra helt underbara dagar medan jag byggde den. Och den flyger helt suvernt!

Gran

Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    3 814
    Jobb
    Skorstensfejaringenjr
    Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av Daniel L
    nu r filmen upplagd efter en massa pillande och funderande.
    viddler var inte den lttaste hemsidan all lgga upp filmer
    men det blev i alla fall bra kvalite

Jag har precis tittat p den och den blev helt klart godknd! Ett bra stt att kra en snabb resum p!!!

Gran

Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    3 814
    Jobb
    Skorstensfejaringenjr
    Klubb

Standard

Jag fr nska er alla en riktigt God Jul! PDT_Armataz_02_12

Nu skall jag ivg en kort runda till lokalen och nska planen en God Jul!! PDT_Armataz_02_03

Gran

Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    3 814
    Jobb
    Skorstensfejaringenjr
    Klubb

Standard

Det blev lite byggande nr jag nd var i lokalen innan Kalle Anka..

Tillverkade och limmade dit "webbar" i klaffarnas och luftbromsarnas utrymmen.

Jag tillverkade ven utfyllnaderna till klaffarna och luftbromsarna.

Gran

Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    3 814
    Jobb
    Skorstensfejaringenjr
    Klubb

Standard

S har jag till sist lyckats f dit gngjrnen. Det r inte riktigt klart fr jag skall ha dit lite fler saker. Men det kommer det bild p senare.

Gran

Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    3 814
    Jobb
    Skorstensfejaringenjr
    Klubb

Standard

Fortsatte med gngjrnsinstallationerna idag. Jag monterar frst ett mssingsrr med 5 mm innerdiameter. Detta gr jag fr att dels frstrka gngjrnspinnen d den kommer att sticka ut en bit ifrn vingen och dels fr att om gngjrnet gr av s r det bara till att borra ur resterna och montera dit ett nytt.

S hr kommer det att sitta i vingen. Det kommer att se ut p ungefr samma stt i rodret.

Jag trttnade p att spetsen p bakkanten av fenan gick av hela tiden. S jag blandade ihop en mix av microballonger och epoxy, smetade dit blandningen och nr det var torrt s slipade jag till rtt form.

Gran

Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    3 814
    Jobb
    Skorstensfejaringenjr
    Klubb

Standard

Monterade dit de sista mssingsrren i fenorna.

Och sedan var det dags fr slipning. Slipa, spackla, slipa, spackla osv......
    Och nr jag till slut var njd s bestmde jag mig fr att kl undersidan p planet innan jag vnder p den och ger mig i kast med ovansidan.

Gran

Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlgg
    1 252
    Jobb
    Koenigsegg
    Klubb
    mfk pegasus

Standard

en liten snabb frga bara.
    jag har likadana pingngjrn till mitt hjdoch sidoroder p min spitfire men varfr har du msingsrr runt om dem??
    r det ngot jag ocks borde tnka p att gra??

Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    3 814
    Jobb
    Skorstensfejaringenjr
    Klubb

Standard

Jag gr p det hr sttet fr att dels frstrka gngjrnspinnen d den kommer att sticka ut en bit ifrn vingen och dels fr att om gngjrnet gr av s r det bara till att borra ur resterna och montera dit ett nytt utan att behva bygga upp hlet p nytt.

Gran

Ompas avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    2 957
    Blogginlgg
    2
    Jobb
    Grvmaskinist
    Klubb
    Karlstad MFK

Standard

Citat Ursprungligen postat av Sweeper
    Jag gr p det hr sttet fr att dels frstrka gngjrnspinnen d den kommer att sticka ut en bit ifrn vingen och dels fr att om gngjrnet gr av s r det bara till att borra ur resterna och montera dit ett nytt utan att behva bygga upp hlet p nytt.

Gran
    Smart, ska jag komma i hg till nsta gng.
    Modellflyg
    En Strt-skn hobby

//Tomas//

Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    3 814
    Jobb
    Skorstensfejaringenjr
    Klubb

Standard

Jag vill bara pongtera att mssingsrr r det bsta att anvnda fr detta. Aluminium, plast eller kolfiberrr fungerar inte. De trasas snder ganska snabbt om man behver borra ur dem.

Gran

Reg.datum
    Aug 2007
    Inlgg
    84
    Jobb
    Civilingenjr
    Klubb
    Eskilstuna Radioflygklubb

Standard

Jsses Gran, vilket bygge! Skall bli kul att se. Hoppas att du kommer med ngra av dina byggen p MFD i Pldalen i vr?

Och tack fr dina tips om mssingsrren, det kan komma till pass snarare n man anar! Min Byron-Musse har samma variant men med aluminiumrr. Tror att det mest r fr att f lite lngre lngd p infstningen, vingarna r i friggo p orginalvingen. Jag fr se hur jag gr nr det blir dags. Sprygelvinge eller friggo? Troligen friggo, men med balsaplankning istllet fr bara glasning direkt p friggon. Vad skulle du anvnda fr lim fr att planka en friggovinge?

Har du kollat in Dave Platt-DVDerna nnu?

/Janne
    Live to fly, fly to live!

Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    3 814
    Jobb
    Skorstensfejaringenjr
    Klubb

Standard

Jag kommer att dyka upp med tminstone en av mina krror som jag tnkte flyga med. Och jag kan ta med mig och visa ngon mer om jag fr in den/dem i bilen. Jag fr nog lna den Stora skpbilen p jobbet.

Jag har inte s stor erfarenhet vad det gller plankning av friggovingar. Men jag har fr mig att man kan anvnda vanligt vitlim till det. Det som jag vet r att man skall inte glasa direkt p frigoliten d det lr g t en hel del epoxy fr att fylla ut alla hligheter osv.

Jag har tittat p den frsta skivan och sedan har jag inte hunnit med mycket mer. Men jag kan ju sga att den mannen, han vet vad modellbygge r fr ngot!

Gran

Liknande mnen

1. Mitt J35 Draken projekt som ftt vnta alldeles fr lnge! Men nu ....
    Av Dragon i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 79
    Senaste inlgg: 2013-10-20, 18:26
  2. Graupner MX-32, vrd att vnta p?
    Av Michael i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 5
    Senaste inlgg: 2013-01-23, 20:10
  3. Flyga lngt och Lnge
    Av evilaid i forum Allmnt
    Svar: 1
    Senaste inlgg: 2013-01-02, 11:22
  4. Hur lnge skulle man klara det hr...?
    Av bem i forum "Publika lnkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 3
    Senaste inlgg: 2012-10-11, 11:42
  5. r det fler som inte ftt Modellflygnytt p lnge?
    Av colsson i forum Allmnt och Tips
    Svar: 30
    Senaste inlgg: 2006-09-21, 15:58

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •