Reklam

Sidan 5 av 37 FrstaFrsta 1234567891015 ... SistaSista
Resultat 81 till 100 av 739

mne: Ett projekt som ftt vnta lnge p sin tur

Lelles avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlgg
    1 355
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Sdertlje MFK

Standard

Ska bli trevlig att f trffa er bde dej och Janne ute vid Plis p MFD. Kul.
    Nr det gller plankning p frigolitvingar har jag plankat ganska mycket med polyerutanlim (Hoppas stavningen r rtt). Funkar jttebra. Du stryker p lim och sedan vattenduschar du lite med en blomflaska. D jser limmet. Blir starkt som attan. Var med frsta halvtimmen fr att ta bort verfldigt lim.
    /Lelle

Reg.datum
    Aug 2007
    Inlgg
    84
    Jobb
    Civilingenjr
    Klubb
    Eskilstuna Radioflygklubb

Standard

Tack fr tipset Lennart! Det r dock det ohmmade jsandet jag hatar med PU-lim. Jag fr fundera lite mera. Vingarna r inte skurna nnu. Mste byta stegmotorer i skrmaskinen frst. Jag har haft lite problem med att de gamla var lite marginella och tappar steg ibland.

Plis = givet.

/Janne
    Live to fly, fly to live!

Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    3 816
    Jobb
    Skorstensfejaringenjr
    Klubb
    Nykping, Fresno Radio Modelers

Standard

Nsta plan som skall byggas krver en del plankning av vingarna och drfr s tar jag ocks emot alla tips om hur man kan gra. Jag har anvnt polyurethanlim nr jag gjorde vingarna till Vampiren och jag hller med Janne om att det jser en del. Men om man lgger p det riktigt tunnt s borde det inte vara ngra problem.

Jag dk upp i vras p MFD i Pldalen och tyckte att det en riktigt trevlig trff. S jag ser fram emot att ka dit igen och trffa er!

Gran

Lelles avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlgg
    1 355
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Sdertlje MFK

Standard

Citat Ursprungligen postat av Lowflyer
    Mste byta stegmotorer i skrmaskinen frst. Jag har haft lite problem med att de gamla var lite marginella och tappar steg ibland.

Plis = givet.

/Janne
    Hej Janne.
    Vad r det fr mrklig maskin du har ? Stegmotorer. Frklara fr en som inte r s bra p elektronik.

Ha d
    /Lelle

Reg.datum
    Aug 2007
    Inlgg
    84
    Jobb
    Civilingenjr
    Klubb
    Eskilstuna Radioflygklubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av Lelle

Hej Janne.
    Vad r det fr mrklig maskin du har ? Stegmotorer. Frklara fr en som inte r s bra p elektronik.

Ha d
    Jag byggde en gng en CNC-skrmaskin fr att skra vingar i friggo. Mekaniken drivs av sk. stegmotorer. I princip kan man sga att dessa motorer rr sig ett steg fr varje puls de fr frn styrelektroniken. Ltt att f dem att rra sig en given vinkel med andra ord. Till skillnad frn ett servo har man dock ingen terkoppling p hur lngt man har ntt s om man tappar ett steg vet styrningen inte om det. Och d blir det fel p vingen man skr.... Drfr skall jag byta till lite biffigare motorer.

/Janne
    Live to fly, fly to live!

Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    3 816
    Jobb
    Skorstensfejaringenjr
    Klubb

Standard

S har bygget tagit ett halvt stort steg framt idag.

Jag tnkte visa hur jag gr nr jag lgger p glasfiber. Och jag vill verkligen pongtera att s som jag beskriver det r det sttet som jag har kommit fram till att det passar mig. Det kanske inte passar alla utan var och en fr finna sin egen metod....som s mycket annat!

Det r dags att lgga p glasfiber. Jag anvnder 50g/m2 vv. Och som lamineringsepoxy anvnder jag Pacers Finishing Resin. Jag har provat lite olika sorter och kommit fram till att detta passar mig som handen i handsken. Det blandas 50-50, har en ppentid p cirka 15 minuter, hrdar p cirka 3-4 timmar och r hanterbart d (fullt genomhrdat p 24 timmar som alla andra epoxysorter) och r framfrallt vldigt lttslipat.

Verktygen som jag anvnder nr jag kapar till duken.

En sopborste med naturfiber
    En tuschpenna
    En stllinjal
    En kniv med ett SKARPT blad
    Och en sax med ett tight klipp
    och framfrallt en bordsyta som jag inte r rdd om

Det r bara till att mta upp hur stora bitar jag behver, mrka ut dem p duken med tuschpennan och skra med kniven mot linjalen.

Sedan flyttar jag bara ver dukbiten till planet, rttar till den och drar frsiktigt med borsten ver den fr att dels slta till den och dels ladda den statiskt. D dras den till balsan och ligger vldigt stabilt och detta underlttar sedan nr jag stryker ut epoxyn.

Drefter r det dags att lgga p epoxyn. Ut med det i en tunn strng i mitten av dukbiten. Nr det gller epoxyn s r det bttre att blanda mnga sm blandningar n en enda stor. Jag brukar blanda i sm 3 cl muggar och en halv sdan brukar bli lagom att jobba med. Och det r som sagt lttare att blanda till en ny liten mugg n att behva kasta en stor som har brjat hrda.

Och sedan r det bara till att brja stryka ut blandningen frn mitten ut mot kanterna med jmna lugna rrelser. Det r inte meningen att duken skall fyllas i detta skedet. Den skall bara precis fstas mot balsan. Nr jag har ftt ut epoxy ver hela ytan tar jag bort s mycket som mjligt av epoxyn s att ytan ser vldigt matt ut.

Fr att komma in ordenligt i hrnen s anvnder jag en styv pensel. Engngspenslar gr att teranvnda genom att tvtta dem i aceton eller t-sprit.

Om det blir fr mycket epoxy ngonstans dr jag inte kommer t att skrapa bort det s anvnder jag vanligt torkpapper och suger upp det med. Det skall som sagt vara mycket lite epoxy p ytan, det skall bara bara en vldigt matt yta i detta skedet.

Och s hr lngt kom jag. Nu skall det f hrda till imorgon d jag skall lgga p det andra lagret med epoxy. S fortsttning fljer imorgon!

Gran

Lelles avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlgg
    1 355
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Sdertlje MFK

Standard

Bra frklarat och snyggt jobbat. Alltid lr jag mej ngot. S hr jobbar en mstare.
    /Lelle

Ompas avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    2 957
    Blogginlgg
    2
    Jobb
    Grvmaskinist
    Klubb
    Karlstad MFK

Standard

Kan bara instmma med Lelle.
    Ska frvrigt glasa min nsta modell som ligger halvbyggd i hobbyrummet. S fort jag blir klar med min nuvarande P-47a dyker jag p min TopFlite P-47 skala 1:8. Kroppen r nstan helt frdig s jag tnker nog glasa den innan jag brjar med vingen.
    Alltid bra med experttips frn Sweeper och ven Christer L
    Modellflyg
    En Strt-skn hobby

//Tomas//

Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    3 816
    Jobb
    Skorstensfejaringenjr
    Klubb

Standard

En liten rttelse med anledning av ert berm!

Mstare = glad amatr i mitt fall!

Men jag tackar i alla fall!

Gran

Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    3 816
    Jobb
    Skorstensfejaringenjr
    Klubb

Standard

S kommer fortsttningen p hur jag gr nr jag lgger glasfiber p en trkrra.

Jag vill bara gra ett tillgg som jag egentligen skulle ha nmnt redan igr. Det r vldigt, vldigt viktigt att man har slipat till en jmn och fin yta INNAN man lgger glasfiber. Har du en ojmnhet s kommer den att synas nr glasfibern r p plats. S det blir en hel del slipande som mste utfras innan man stter igng med glasandet. Och se till att f ytan s dammfri som mjligt. Det underlttar det kommande slipningsarbetet avsevrt.

Frst skall all verfldig glasfiberduk bort. Man kan anvnda en skarp kniv nr man gr detta jobbet, men jag fredrar i det lngsta att gra s hr.....

....en slipkloss laddad med 150 slippapper. Och jag drar den snett ver kanten och vips.....

....s lossnar duken och jag fr en snygg kant. Men nu hr det till saken att ibland s kommer man inte t alls med slipklossen och d anvnder jag en skarp kniv och skr vldigt frsiktigt bort verfldet.

Nr den verfldiga duken r borta s brjar det roliga. Nu skall alla smskavanker slipas bort. Jag anvnder min trogna slipmus s mycket som mjligt och jag har ett 120 papper p den. Det enda som skall slipas bort r de sm frhjningar som ibland dyker upp nr man lgger glasfiber p tr. S det gller att vara frsiktig med slipandet s att man inte slipar igenom duken. Man skall faktiskt inte slipa ner i duken verhuvudtaget. Men ibland hnder det och det r inte hela vrlden. Blir det bara ett litet hl s fylls det igen vid andra strykningen med epoxy. Blir det ett strre hl s r det bara till att klippa till en bit duk och stryka dit.

Nr slipandet r klart s blandar man till en ny blandning med lamineringsepoxy. Det kommer att g t avsevrt mycket mindre nu nr duken bara skall fyllas. Jag anvnder samma verktyg som innan; ett plastkort och en pensel. Jag har ftt rdet och provat med att blanda i vanligt talk i epoxyn fr att f den mer lttslipad. Men jag kom fram till att det kndes bara ondigt d den epoxyn som jag anvnder r lttslipad redan frn brjan. S jag blandar p samma stt som innan.

Nu skall det hr bara hrda tills imorgon. D skall det slipas p nytt.

Det kan verka som om detta r ett omstndigt arbete och det r det frsta gngen man gr det. Men sedan inser man att det r vrt allt arbete d finishen blir makalst bra. Och med tiden s blir man ganska snabb p att gra detta.

S, nu fr det vara nog med arbete p den hr krran fr i r.

Och jag vill ven passa p att nska ALLA modellflygare...... och ven fullskala flygare.......hmmm varfr inte rtt och sltt alla mnniskor och andra levande varelser

ett riktigt GOTT NYTT R!!!!!!!!!!!!!!

Gran

Ompas avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    2 957
    Blogginlgg
    2
    Jobb
    Grvmaskinist
    Klubb
    Karlstad MFK

Standard

Gran, den Robart jiggen du har, vart har du kpt den? Har sjlv den mindre, men den r ibland frliten.
    Modellflyg
    En Strt-skn hobby

//Tomas//

Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    3 816
    Jobb
    Skorstensfejaringenjr
    Klubb

Standard

Jag kpte den p Sders RC.

Gran

Ompas avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    2 957
    Blogginlgg
    2
    Jobb
    Grvmaskinist
    Klubb
    Karlstad MFK

Standard

Tack, kollar med dom efter helgerna.
    Modellflyg
    En Strt-skn hobby

//Tomas//

Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    3 816
    Jobb
    Skorstensfejaringenjr
    Klubb

Standard

Det var s lite s!

Gran

Lelles avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlgg
    1 355
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Sdertlje MFK

Standard

Gran.
    Hur gr du med dubbelkrkta ytor?
    /Lelle

Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    3 816
    Jobb
    Skorstensfejaringenjr
    Klubb

Standard

Det r inga problem, det krver bara lite tlamod s gr det med.

Det gller att vara frsiktig nr man sprider ut epoxyn och se till s att duken ligger emot verallt hela tiden. Och behvs det s kan man alltid klippa upp hack i den fr att underltta krkningarna alternativt s anvnder man flera smbitar av duk.

Gran

wesses avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlgg
    5 880
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    Sunday Team

Standard

Underbart att se ngon som kan lira p detta stt...nskar verkligen att jag fick se den i verkligheten... Modellen r ju vackrare n miss world

Get high with hovering
    not drugs

Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    3 816
    Jobb
    Skorstensfejaringenjr
    Klubb

Standard

Det r bara att knna sig lugn Wesse, den blir frdig en dag i slutet av April. Och d finns det nog mjlighet att f se den.

Gran

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 214
    Klubb
    MFK Genlanda

Standard

Gott Nytt r
    p dej sjlv Sweeeper o tack fr en riktigt
    informativ lektion hur man lgger
    glasfiber o epoxi.
    Mvh Kent

Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    3 816
    Jobb
    Skorstensfejaringenjr
    Klubb

Standard

Jag tackar! Det r bara skoj att kunna frmedla ngot matnyttigt.

Nu r det inte sagt att jag r en msterkock. Jag r bara glad om jag lyckas vrma th vatten utan att brnna vid det!

Gran

Liknande mnen

1. Mitt J35 Draken projekt som ftt vnta alldeles fr lnge! Men nu ....
    Av Dragon i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 79
    Senaste inlgg: 2013-10-20, 18:26
  2. Graupner MX-32, vrd att vnta p?
    Av Michael i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 5
    Senaste inlgg: 2013-01-23, 20:10
  3. Flyga lngt och Lnge
    Av evilaid i forum Allmnt
    Svar: 1
    Senaste inlgg: 2013-01-02, 11:22
  4. Hur lnge skulle man klara det hr...?
    Av bem i forum "Publika lnkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 3
    Senaste inlgg: 2012-10-11, 11:42
  5. r det fler som inte ftt Modellflygnytt p lnge?
    Av colsson i forum Allmnt och Tips
    Svar: 30
    Senaste inlgg: 2006-09-21, 15:58

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •