Min Henschel 126 A1 står i lackboxen i klubblokalen redo för målning.
Min B-25:a står i väntläge då jag kände att jag behövde samla lite inspiration.
Och under tiden så kände jag att det var dags att dra igång ett bygge som jag har väntat på i 2 år att få sätta "tänderna" i.

Det är ett av mina favoritplan som jag anser har väldigt vackra linjer. Och därför så bestämde jag mig, med lite hjälp av vissa kompisar, för att bygga den eller rättare sagt dem. För i slutändan kommer det att bli två stycken av samma plan.

Planet jag håller på att bygga är en (läs två) De Havilland DH100 Vampire Mk1 eller som den kallades här i Sverige, J28A.

Ritningarna som jag använder är ritade av en amerikan som heter Kerry J Sterner och skalan är 1:5. Det ger en spännvidd på cirka 244 cm. Så det är en kärra som jag kommer att kunna se i luften när den väl blir klar i maj. Det är den första kärran som kommer att vara klar i maj.



Dags att börja bygga de yttre vingpanelerna.



Alla spant och spryglar är laserskurna. I normala fall så brukar jag såga och slipa till dem själv. Men nu ville jag dels prova laserskuret och dels spara lite tid.



Det blir en hel del lamineringslimning av spryglarna.



En bit på vägen.



Plankning.



Och så här ser den ena vinghalvans två delar ut. Den yttre delen (till höger i bilden) kommer att vara demonterbar medan den inre kommer att monteras fast på kroppen.



Fortsättning följer strax.....




Göran[/img]